Ärevus. Just see sõna iseloomustab mõtet, mis jäi peale autoralli maailmameistrivõistluste eelviimast etappi pähe mõlkuma. Eestlased Ott Tänak ja kaardilugeja Raigo Mõlder tegid Walesi rallil elu sõidu lõpetades ralli suurepärasel teisel kohal kaotades võitjale Sebastien Ogierile 10 sekundit. Ralli ajal tabasin end mõttelt, et asjad on taaskord nii nagu kunagi Markko Märtini ajal – Eesti mehed on esikoha konkurentsis ning pigem veab tehnika alt, kui sõitja ise vea teeks.
Enesekindel ja puhas sõit
Terve nädalavahetuse näitasid Ott ja Raigo väga küpset sõitu võites 22 kavas olnud kiiruskatsest 12, millest enamat ei suutnud rallil keegi. Viimasel võistluspäeval võitsid eestlased kõik kavas olnud kiiruskatsed ehk mehed teenisid lisaks teisele kohale ka 3 lisa silma punktikatselt.
Sel aastal sõideti Walesi ralli kuivemates oludes, kuid olud olid ikkagi keerulised. Eestlased said esimesel kahel päeval rajale kaheksandana ning selleks ajaks oli tee juba üsna mudane ehk esimesena sõitnud Sebastien Ogieril oli tunduvalt parem pidamine. Siiski oli Otil sel korral väga palju kasu Dmacki rehvidest, mis sellistes oludes väga hästi töötasid ning tänu sellele püsisid mehed esikoha konkurentsis. Üheksandana rajale läinud britt Kris Meeke ei suutnud kodustel teedel tänu stardipositsioonile eriti midagi ning pidi leppima kiiruskatsetel tagumiste kohtadega. Lisaks teeoludele kimbutas sõitjaid tihe udu, mis vähendas kitsastel metsateedel nähtavuse minimaalseks. Tihe udu tähendas kaardilugejatele väga suurt vastutust, sest väike viga oleks võinud tähendada katkestamist.
Eestlaste võidumõtted rikkusid ralli avapäeval esinenud probleemid – kõigepealt oli eestlaste autol probleem tagumise vedrustusega ning hiljem tõrkus sõitja ja kaardilugeja vaheline side. Lisaks tehnilistele probleemidele sõitis Ott ühe katse lõpus 6km tühjeneva rehviga kaotades Sebastien Ogierile 14 sekundit. Ralli jooksul võttis Ott küll aega tagasi, kuid viimast päeva alustas ta ikkagi poole minutilise kaotusega valitsevale maailmameistrile. Ralli viimasel päeval startis Ott vahetult enne Sebastieni ning eestlane suutis prantslaselt tagasi võtta 20 sekundit, kuid sellest enam ei piisanud. Siiski näitas Ott, et on võimeline kihutama ja suruma terve ralli tegemata vigasid ning see on järgmist aastat arvestades väga oluline – lõpuks on eestlane leidnud kindluse.
Thierry Neuville on hoos
Hispaania rallil sõitis norralane Andreas Mikkelsen rajalt välja ning katkestas saades punktitabelisse kirja nulli. Hispaanias lõpetas kolmandal kohal Hyundai esisõitja Thierry Neuville, kes tõusis teist kohta jagama Andreas Mikkelseniga. Walesi ralliks tähendas punktiseis seda, et mõlemad mehed ütlesid enne rallit, et suruvad gaasi põhja, et edestada konkurenti ja kindlustada teist kohta MM üldarvestuses. Paraku lõppes meeste omavaheline mõõduvõtmine sisuliselt enne, kui see alatagi jõudis, sest norralase autot hakkasid avapäeval vaevama tehnilised probleemid ning kuna reedel tavapärast hoolduspausi polnud, kaotas norralane palju aega.
Belglane Thierry Neuville ei suutnud Tänaku ja Ogieri tempos püsida, kuid oli ülejäänud sõitjatest siiski parem ning lõpetas võistluse kolmandal kohal tõustes enne viimast rallit Mikkelseni ette 14 punktiga. Viimase ralliga on seda vahet väga raske Mikkelsenil tagasi teha arvestades Neuville hoogu hooaja teises pooles. Belglane on kogunud viimase kaheksa ralliga 120 punkti 143st ehk hooaja alguses kogus ta viie ralliga kõigest 23 punkti. Arvestades seda, et belglasel ebaõnnestus eelmine hooaeg, arvati peale kesist starti, et aasta lõpus Hyundai temaga ilmselt lepingut ei pikenda, kuid siis hakkas juhtuma. Sardiinias tegi Neuville comebacki suurde mängu ning on peale seda lõpetanud poodiumil neljal rallil kaheksast. Loomulikult peale selliseid tulemusi pakkus ka Hyundai mehele uut lepingut, mille mees ka vastu võttis.
M-Sport sõitjad taas kahvatud
Taaskord olid väga kahvatud M-Sporti sõitjad Mads Östberg ning Eric Camilli, kellest viimane suutis eelmisel aastal just Walesi rallil meeskonnajuht Malcolm Wilsonile silma jääda. Prantslane polnud varem WRC autoga Walesis sõitnud, kuid R5 autoga näidatud kiirus andis lootust, et ta suudab ka WRC autoga kiire olla. Paraku olid prantslasel avapäeval tehnilised probleemid ning hiljem ei hakanud ta enam riskima ning kogus kogemusi järgmiseks aastaks. Põhimõtteliselt ei saagi Eric Camillile midagi ette heita – ta tegi seda, mida temalt oodati, kuigi ta oleks võinud pakkuda mõne üllatuse.
Pettumuse valmistas aga M-Sporti esisõitja Mads Östberg, kel on Walesi rallilt väga palju kogemusi ning asfaldirallide järgselt lubas mees, et kruusal on ta taas konkurentsis. Paraku aga polnud – asfaldirallidel alanud agoonia jätkus ka Walesis, sest mees ei leidnud kuidagi rütmi ja enesekindlust. Taaskord kuulsid rallifännid katse lõpus mehe hala auto seadistuse teemal. Tegelikult on see müstika, kuidas nii kogenud mees ei suudagi enam kiirust leida – iga ralliga läheb tema hoog aina väiksemaks ning vorm hullemaks. Mees ise väidab, et Fordiga on raske teistega sammu pidada, kuid ometigi suudab Ott Tänak täpselt sama autoga esikoha konkurentsis sõita ehk asi on ikkagi mehes.
Mulle tegelikult ei meeldi üldse kritiseerida ning ka Walesi ralli eel ootasin, et mees lõpuks avaneb ja näitab, et olen eksinud, kuid sisuliselt alustas ta ikkagi sealt, kus eelmine kord lõpetas – esikümne piiril. Punktitabelis on ta praegu veel parim Ford, kuid Ott vähendas Walesi ralliga tunduvalt vahet ning usun, et kui Austraalia olud vähegi Dmacki rehvidele sobivad, lõpetab Ott Madsist eespool aasta lõpuks.
Lisa kommentaar