Soome ralli pakkus tuhandetele Eesti rallifännidele võimsa emotsiooni, sest Ott Tänak lausa põrmustas konkurendid võites enda karjääri neljanda MM ralli. Võit oli võimas ja veenev, kuid kindlasti ei tulnud see kergelt.
Ott Tänak põrmustas konkurendid
Rallieel peeti Toyotasid favoriitideks ning teenitud esimene ja kolmas koht näitas, et konkurentide hirm oli põhjendatud. Eestlased Ott Tänak ja kaardilugeja Martin Järveoja startisid esimesel päeval kolmandana ning meeste eesmärgiks oli esikolmikuga vahe võimalikult väike hoida, sest kolmandana teel olles tuli leppida konkurentidega võrreldes kehvemate teeoludega. Vaevalt oskasid mehed isegi pakkuda, et lõpetavad päeva esikohal olles võitnud kümnest katsest 5, koos neljapäevase publikukatsega oli katsevõite lausa kuus, kuid see oli alles õigus.
Esimesel päeval oli Tänaku lähim konkurent üllatuslikult Mads Östberg, kelle jaoks oli lõpuks tegemist eluralliga. Kogenud norralane on võitnud küll ühe MM ralli, kuid seda tänu Mikko Hirvoneni diskvalifitseerimisele, kuid sellist kiirust ja kindlust polnud tema esituses ammu nähtud. Avapäeva lõpetas kolmandana Jari-Matti Latvala, kes esikohakonkurentsi sekkuda ei suutnud.
Teise päeva alguses lahutas kahte esimest meest 5.8 sekundit ning mõlemad mehed kuulutasid, et tuleb kõva võitlus. Esimese katsega suurendas Ott vahet 8.5 sekundi võrra ning kuue järjestikuse katsevõiduga kasvatas vahe lausa 27 sekundini, mis on Soomes väga suur vahe. Soome teed on kiired ning vahet on keeruline tagasi sõita, mis näitab veelkord Oti suurepärast hoogu. Edasi asus eestlane olukorda kontrollima, kuid suurendas siiski Östbergiga vahet, mis lubas viimaseks päevaks pingevaba sõitu. Õigemini, vale on öelda, et pingevaba sõitu aga selge oli, et puhta sõiduga konkurendid Otti ei püüa.
Tänaku tiitlilootus elab
Soome ralli viimasel päeval oli kavas neli kiiruskatset, millest kaks kordusid ning need tuli läbida ilma hoolduspausita. Võis arvata, et viimasel päeval võtab Ott rahulikult ning esimeste katsete järel nii ka tundus, kuid seda võimsam oli punktikatse võit 0.5 sekundiga Östbergi ees, kes võitles teise koha nimel Jari-Matti Latvalaga. Eestlane teenis seega Soome rallilt maksimumpunktid ehk 30 punkti abil vähendas ta tublisti vahet Sebastien Ogieri ning Thierry Neuvillega, kellel mõlemal Soome ralli ebaõnnestus.
Rallijärgselt on esikolmiku punktivahed tunduvalt väiksemad ning suurima kasu lõikas just Tänak, kel on nüüd 107 punkti ning kaotab liider Neuvillele 46 ning Ogierile 25 punktiga. Kahe esimese vahe on 21 punkti ehk Ogier vähendas vahet Soome ralliga 6 punkti võrra. Loomulikult on Ogieril ning seda enam Tänakul vahet keeruline tagasi sõita, kuid üks maksimumpunktidega ralli veel ning seis on juba väga huvitav. Tiitlilootused on väiksed, kuid ralli on ala, kus võib kõike juhtuda ning kuigi eestlane on öelnud, et võtab ralli korraga, pingutab ta siiski seni kuni on matemaatiline võimalus tiitel võita.
Mads Östbergi eluralli
Kogenud norralase Mads Östbergi jaoks oli võidukihutamine Soomes eluralliks, sest kuigi mees on võitnud ühe MM ralli ning jõudnud varemgi poodiumile, pole ta ammu suutnud kihutada võidukonkurentsis. Esimesel päeval suutis ta Tänaku tempos sõita paremate teeolude tõttu, kuid samas edestas ta teisi, kel olid temaga võrreldavad teeolud. Ma olen ralliblogis varem Östbergi kritiseerinud, et mees ei suuda kuidagi kiirust leida aga mul on väga hea meel kiiruse ja enesekindluse üle, mis ta Soomes näitas. Prantsuse meeskond vallandas hooaja keskel senise esisõitja Kris Meeke ning pakkus norralasele lepingut hooaja lõpuni ja selline Soome ralli tõstis tema aktsiaid kindlasti pidades silmast järgmist hooaega. Kindlasti ei langeta meeskonnad otsust ühe ralli põhjal, kuid mõned stabiilsed rallid veel ning siis võib juba kõike juhtuda.
Hyundai taas hädas
Korea autotootja Hyundai tuli Soome rallile lootusega senine ebaõnn lõpuks ümber pöörata – Soome on üks nendest rallidest, kus Hyundai sõitjad pole kunagi poodiumile jõudnud ning paremini ei läinud ka sel korral. Maailmameistrivõistluste liider Neuville startis rajale esimesena ning pidi teistele teed puhastama, kuid samas oli tema hoog ka ilma teepuhastamiseta võrdlemisi kesine. Tunduvalt paremad teeolud olid Andreas Mikkelsenil, kes ei suutnud samuti midagi erilist korda saata – ehk kõige meeldejäävam hetk oli temalt ühel kiiruskatsel auto katusele keeramine. Norralane kaotas kolm minutit ja jätkas rallit, kuid midagi püüda enam polnud.
Parima tulemuse sõitis välja Rally Estonial harjutamas käinud Hayden Paddon, kes tubli sõiduga lõpetas ralli neljandal kohal. Kindlasti ei saa öelda, et ta oleks näidanud poodiumikonkurentsis püsimiseks vajalikku kiirust, kuid mees tegi sellegipoolest hea ralli. Keeruline on öelda, mida teeb Hyundai teisiti, et nad kuidagi kiirust ei leia Soomes aga tõeline kirstunael see meeskonna jaoks igatahes on.
M-Sporti meeskonnamängud
Valitsev maailmameister Sebastien Ogier sai Soome rallieel oma autole uuendatud aerodünaamika lahenduse, mis paraku loodetud kiirust kaasa ei toonud. Prantslane oli kogu nädalavahetuse hädas autole õigete seadete leidmisel, ilma uuendusteta sõitnud Elfyn Evans ning Teemu Suninen olid temast lausa kiiremad, kuid M-Sport ei lasknud neil meestel Ogieri ees lõpetada. Esimesena langes ohvriks Evans, kes võttis hoogu maha ning lubas seega prantslase endast mööda. Viimasel päeval hilines Suninen sihilikult ajavõtu kontrollpunkti ning teenitud karistuse pärast langes Ogieri selja taha. Meeskonnamängude abil tõusis Ogier seega kaheksandalt kohalt kuuendale, mis võib olla hooaja lõpus otsustava tähtsusega.
Ken Torn võidutses JWRC sarjas
Lisaks Ott Tänaku ja Martin Järveoja võidule tõusis Soome rallil teinegi Eesti võistluspaar poodiumi kõrgeimale astmele, nimelt võitsid Ken Torn ning Kuldar Sikk Soome ralli juunior WRC arvestuses. Torni jaoks oli tegemist tema esimese võiduga JWRC sarjas ning kindlasti andis võit mehele tublisti enesekindlust ja usku oma võimetesse juurde. Eestlane alustas rallit hästi, kuid jäi esialgu märksa kogenumale Emil Bergkvistile alla. Ralli üheksandal kiiruskatsel purunes rootslase autol rehv ning ta kaotas katsel peaaegu 40 sekundit Tornile, kes tõusis 20 sekundiga ralli liidriks.
Kahekümne kolmest kavas olnud kiiruskatsest võitis Torn lausa 9 ehk kindlasti ei saa öelda, et ta võitis ralli tänu sellele, et Bergkvistil rehv purunes. Rootslane juhib ka 88 punktiga JWRC arvestust ning Torn kaotab talle 39 punkti ja sõita on jäänud vaid üks ralli. Juunior WRC viimasel etapil, Türgi rallil jagatakse sõitjatele topelt punktid ning see hoiab Torni tiitlilootused veel elus. Türgi on keeruline etapp, kus loevad kogemused ning neid on Tornil MM tasemelt kõvasti vähem, kui Bergkvistil, kuid rallis võib juhtuda kõike.
Lisa kommentaar