Nädalavahetusel sõidetud Sardiinia ralli kujunes Ott Tänaku jaoks üheks raskeimaks ralliks tema MM karjääris, kui tal tuli võidelda kiiresti kuluvate rehvidega. Koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga lõpetati ralli siiski tubli viienda kohaga ning ühelt katsel võeti ka kiiruskatse võit. Ralli üldvõidu võttis rallifännide suureks rõõmuks belglane Thierry Neuville, kes fööniksina tuhast tõusis.
Neuville tõusis tuhast
Sardiinias teenitud kindla võiduga tõusis Neuville tuhast, sest lõpuks suutis ta naasta sellise kiiruse juurde, milleks ta on võimeline. Eelmise hooaja keskpaigast kuni tänavuse hooaja alguseni jäi ta igal rallil kiirusega meeskonnakaaslastele alla – isegi Sardiiniaks oli ta ülesantud Hyundai teises meeskonnas, kuid lõpuks mees näitas, et teda kanti vara maha. Korea autotootja meeskonnas tegi Neuville languse ajal kiire tõusu tippu Hayden Paddon, kes jõudis eelmisel aastal just Sardiinias esimest korda poodiumile ning selle hooaja Argentina rallil saavutas ta juba esimese karjääri rallivõidu. Meeskonna senine teine number Sordo on suutnud igal rallil näidata stabiilset hoogu ja kiirust ehk ralli lõpuks toob ta punktid alati koju ning see on mehe aidanud teisele positsioonile punktitabelis.
Arvestades neid tulemusi, siis on loogiline, et Hyundai meeskond hakkas tulemuste parandamist nõudma ka belglaselt, kes kriitikale vastas pahaselt, et tema pingutab igal rallil ning ja katki pole midagi, kuigi tegelikult ilmselgelt oli mees ise ka tujust ära. Meeskond proovis eelmise hooaja lõpus Neuville teise meeskonda liigutamist ehk nad võtsid temalt kohustuse meeskonnale punkte tuua, kuid ka see ei andnud tulemust. Siiski toetas meeskond teda edasi ja vahel üsnagi pingeliseks kiskunud olukord sai ilusa lahenduse Sardiinias, kus 19st kiiruskatsest võitis 9 Neuville teenides teise MM etapivõidu karjääris. Tegelikult sel hooajal on Neuville üsna head kiirust näidanud ning pigem on tema ilusad tulemused rikkunud probleemid tehnikaga, kuid võidule ta siiski lähedal pole olnud.
Minagi olen varasemalt Neuville hoogu kritiseerinud, kuid taaskord on mul väga hea meel, et mees tõestas vastupidist ning suutis ralli võita. Ma olen alati põhjendanud oma kriitikat ning öelnud, et kui mees rajal tõestab vastupidist, tunnistan ma rõõmuga, et eksisin. Õigemini ei ole see isegi eksimus, sest ilmselgelt oligi mees liimist lahti ehk blogis kellegi halvustamine ei tähenda, et see rallisõitja mulle ei meeldiks.
Hyundai meeskonna eksimus võinuks maksta rallivõidu
Belglasel Neuvillel tuli peale autasustamist üle elada ärevad hetked, sest võistlusjärgsest tehnilisest kontrollist tuli teade, et Neuville auto aknaklaasid ei vasta nõuetele. Korea autotootja esitas aasta alguses uue Hyundai i20 WRC mudeli homologeerimisele teistsuguste akendega, mis olid 20 grammi raskemad, kui praegu auto küljes olnud klaasid. Viga tundub väike ning sõiduomadustele ei anna see mitte midagi juurde, kuid reeglid on ühesed kõigi jaoks ning autospordis järeleandmisi ei teha. Siiski seekord Hyundai meeskonnal ja Neuvillel vedas, sest FIA otsustas meeskonda trahviga 50 000 euro suuruse trahviga, kuid tulemus jäi kehtima. Meeskond selgitas, et auto mudeli kinnitamine viidi läbi ilma usteta ning nad ei tulnud selle pealegi, et algselt ettenähtud klaasid ei mahu raamidesse. Väikse eksimus, mis oleks võinud maksta Neuvillele etapivõidu.
Latvala tunnistas Neuville paremust
Soomlane Jari-Matti Latvala alustas Sardiinia rallit kindla plaaniga ralli võita ning selleks oli tal ka väga hea võimalus, sest ta on varasemalt Sardiinias kiire olnud ja tal oli tunduvalt parem stardipositsioon võrreldes Sebastian Ogieriga. Soomlane alustas rallit hästi edestades meeskonnakaaslasi ning ühel katsel õnnestus tal ka Neuville ees rallit juhtima tõusta, kuid juba järgmisel kiiruskatsel võttis Neuville oma koha tagasi ja enam käest ei andnudki. Soomlane püsis üsna belglase lähedal, kuid reaalselt kaotas iga katsega natukene juurde ning lõpuks jäi kahe mehe vaheks peaaegu 25 sekundit.
Soomlane tunnistas, et kui Neuville on temast kiirem, siis tuleb talle au anda, sest tema kiiremini ei suuda, millest on kahju. Tegelikult olen sel aastal oodanud Jari-Mattilt paremat minekut ning kuigi tal õnnestus Mehhiko ralli võita, on tema hooaeg kulgenud ikkagi üles-alla nagu tema terve karjäär. Kiirust mehel jagub, kuid ikkagi tundub, et ta ei suuda kogu oma potentsiaali ära kasutada ehk kui ta suudab edestada meeskonnakaaslast Ogieri, siis tuleb keegi kolmas, kes ikkagi enne teda lõpetab. Lisaks teeb ta ikkagi liiga tihti sõiduvigasid. Mees ise ütles enne Sardiinia rallit, et tiitli võitmine on endiselt eesmärgiks ning tema võitleb seni, kuni matemaatiliselt enam võimalust pole, kuid reaalsuses on Ogieri edu isegi teisel kohal oleva Sordoga üle 60 punkti.
Camilli näitas potentsiaali
Sardiinia rallil näitas prantslane Eric Camilli lõpuks oma potentsiaali ning ühtlasi tõi see kergenduse ka M-Spordi meeskonnale, kes usaldas oma auto rallimaailmas tõelise kollanoka kätte. Sardiinias suutis Camilli väga head kiirust näidata ning jõudis korra ka kiiruskatse võiduni ehk arvestades seda, et mehel pole WRC autoga väga palju kogemust, on see väga hea. Sardiinia ralli näol on tegemist ühe raskeima ralliga MM-kalendris ning kui mees suudab väheste kogemuste toel katse võita, näitab see, et tal on potentsiaali. Rallimaailm kandis mehe esimeste rallide järel sisuliselt maha ning Wilsoni otsust peeti enam, kui kummaliseks, sest tulemused olid kesised. Hooaeg algas kahe katkestamisega ning kiirust polnud ollagi, kuid koos stabiilsuse ja enesekindlusega hakkas ka kiirus tõusma. Kahjuks rikkusid tema ilusa ralli tehnilised probleemid, kuid ilma nendeta oleks ta peaaegu poodiumikonkurentsis olnud, mis on igati kiiduväärt. Muidugi on veel vara hõisata ning need on alles esimesed sammud suures mängus, kuid kahtlemata saab olema põnev jälgida, mida mees edaspidi suudab.
Ma arvan, et Eesti rallifännid peaksid kriitikaga Camilli osas natukene tagasi hoidma peale Sardiiniat – ka mina kirjutasin hooaja alguses, et raske on mõista Wilsoni otsust, kuid juba eelmisel rallil näitas Camilli, et midagi temas siiski on. Paljude fännide jaoks tähendas see aga lihtsalt vedamist, kuid Sardiinia järgselt on kriitika üsna väikseks jäänud. Väga raske on ennustada, kas ja kui palju suudab Ott võrdsete tingimuste puhul temast kiirem olla, kuid puhtalt sellepärast, et Camilli sai võimaluse meeskonnas, millest Ott Tänak „tagandati“, ei saa teda kritiseerida.
Ott Tänaku raske ralli
Eestlased Ott Tänak ja Raigo Mõlder elasid Sardiinias üle palju ärevaid momente, sest nende auto all olevad Dmacki rehvid kulusid väga kiiresti ning mõne katse järel olid rehvidest järel sisuliselt vaid traadid. Selliste rehvidega on väga raske teel püsida, rääkimata kiirest sõidust, kuid mehed suutsid auto ikkagi lõppu tuua tubli viienda kohaga. Muidugi on selge, et see viies koht tuli tänu konkurentide katkestamistele, kuid samas näitas Ott, et juhul, kui olud sobivad, siis on ta väga kiire, sest ühelt katselt tuli ka kiiruskatse võit. Mees ise tunnistas rallijärgselt, et kohati on sõitja jaoks väga raske, kui reaaluses suudaks kiiresti sõita, kuid rehvid seda ei võimalda. Sardiinias oli üsna kuum ilm ning seega oli teada, et rehvid hakkavad väga kiiresti kuluma, kuid usun, et nii meeskonna, kui ka meeste enda jaoks oli üllatuseks, et need nii kiiresti kulusid.
Ott oli koos meeskonnaga pigem optimistlik, sest ralli lõpetati siiski tubli tulemusega ning tabelisse läksid kirja head punktid, kuid muidugi on meestel suurem potentsiaal, kui viies koht näitab. Loodetavasti on Soome ja Poola rehvidele natukene sobivamad ning kui rehvid nii kiiresti ei kulu, siis on Oti poodiumile jõudmine täiesti võimalik. Rallifännina on väga raske vaadata, kuidas Ott kiiruskatse alguses on kiire, kuid siis poole katse pealt hakkab kaotus aina suurenema ning lõpuks ütleb Ott, et lõpus oli rehvid sisuliselt traatideni kulunud. Mees ise võrdles ühe katse lõpus, et katsel oli selline tunne nagu sõidaks šlikkidega lumel ehk sellest järeldub, et pidamist ei olnud üldse.
Rehvide probleem oli teada ja oodatav, kuid hoopis murelikumaks teeb rallifännid asjaolu, et mitmel korral oli Oti sisekaamerast kuulda, kuidas ta polnud rahul Raigo kaardilugemisega. Probleem, mis tundus olema seljatatud, sest sel aastal pole sellega muret olnud, kuid tundub, et rasketes oludes, kui meeste rütmi segavad muud asjaolud, tulevad ka kaardilugemise mured taas esile. Ma loodan, et Sardiinias juhtunu oli siiski erand ning edaspidi neid probleeme väga pole – eks selline ralli on raske sõitjale aga ka kaardilugejale, sest mehed ei saa omas rütmis sõita vaid peavad tähelepanu pöörama auto teel hoidmisele ehk siis ka kaardilugejal on rütmi raskem hoida.
Östberg näitas lõpuks kiirust
Sardiina ralli kujunes M-Spordi meeskonna juhi Malcolm Wilsoni jaoks üsnagi rahulduspakkuvaks ehk Camilli näitas, et temas on potentsiaali, kuid ka meeskonna esisõitja Mads Östberg näitas lõpuks taas kiirust. Norralane oli ralli avapäeval poodiumikonkurentsis ning suutis katsetel olla liidritega ühes tempos ehk siis tegi ta seda, milleks ta peaks peaaegu igal rallil võimeline olema. Viimasel ajal on Mads pigem sõitnud rahulikus tempos TOP 6 piiril ning näiteks Portugalis oli Camilli temast juba kiiremgi katsetel ehk selge oli, et midagi Madsile ei sobi. Mees istus koos meeskonnaga maha ning Sardiinia ralliks suutsid M-Spordi mehhaanikud auto seadistuse Madsi jaoks kohendada ning mees suutis kohe paremat kiirust näidata. Muidugi võiks kritiseerida, et päris teravasse tippu ta ei suutnud sekkuda, kuigi Ford peaks selleks ka võimeline olema aga ikkagi oli see parem, kui varasemad sõidud.
Siiski ei õnnestunud Mads Östbergil head hoogu ilusaks tulemuseks vormistada, sest ühel katsel sõitis ta vastu kivi ning oli sunnitud mootori purunemise järel ralli katkestama. Mees ise oli loomulikult pettunud, kui meeskond rahul, et suutsid lõpuks auto seadistuse selliseks saada, mille abil Mads oma kiiruse leidis. Kindlasti on edaspidistel rallidel Madsi eesmärgiks poodiumile jõuda, kuid arvestades mehe kogemusi, võiks eesmärgiks võtta ka võidu püüdmise. Ma ei tea, kas Mads selleks võimeline on, kuid mingi eesmärgi võiks ju püstitada.
Muidugi oli huvitav näha, mida meeskond arvas Madsi katkestamisest ning vähemalt avalikult liigidati see eksimus ebaõnne alla. Eelmisel aastal kurjustas Wilson Otiga sarnase eksimuse pärast, kuid eks tingimused ja argumendid on siiski erinevad ning Wilsonit ei saa kritiseerida.
Karl Kruuda poodiumil
Sardiinia ralli eel avalikustati uudis, et Karl Kruuda asendab Sardiinia, Poola ja Soome rallidel senise Dmack võistkonna sõitja Sander Pärna. Briti rehvitootja meeskond soovis enda auto rooli meest, kes suudaks näidata, et Dmacki rehv on konkurentsivõimeline ka WRC2 sarjas ning vaatamata pikale sõidupausile sai Kruuda ülesandega hakkama. Algus oli üpris tagasihoidlik, kuid iga läbitud katsega kiirus aina paranes ning lõpuks suutis Kruuda lõpetada ralli poodiumil, millega jäi meeskond väga rahule. Ralli ei sujunud tema jaoks lihtsalt, sest rehvide kulumisega oli temagi hädas ning ühel katsel tuli ka rehvi vahetada, kuid lõpuks läksid asjad ikkagi üle ootuste hästi. Mees ise lootis, et kui suudab kõvas konkurentsis raskel rallil lõpeta TOP6 kohal, siis oleks see väga hea, kolmas koht on aga lausa suurepärane.
Usun, et Karl kasutas endale antud võimaluse igati ära ning Poola ja Soome rallil suudab ta tunduvalt paremat kiirust näidata, kui Sardiinias. Samavõrd oluline on, et terve ralli kestel oli ta selgelt kiirem teisest Dmacki sõitjast, eelmise aasta Dmack trophy sarjavõitjast Marius Aasenist.
Dmack sarjas võidutsevad stabiilsed punktikogujad
Eestlase Sander Pärna ja norralase Marius Aaseni näitel võib öelda, et ühelt poolt täidab Dmacki sari eesmärki, kuid teisalt jõuavad seal sarjas üldvõiduni pigem need mehed, kes võtavad kindla peale. Sarja eesmärgiks on anda võimalus noortele sõitjatele, kes sarja võidu abil saab terve WRC2 hooaja kaasa sõita. Sarja esimene võitja oli Sander Pärn, kes tegi WRC2 sarjas oma esimesed stardid eelmisel aastal. Mees ei suutnud näidata seda kiirust, mida temalt oodati ja seega otsustas ta koos meeskonnaga jätta mõned rallid selleks hooajaks, et kogemusi koguda. Ma ei taha öelda, et Pärn poleks kiirust näidanud, kuid pigem olid tema sõidud tagasihoidlikumad, kui mõnel konkurendil. Selge on see, et tal õnnestus sari võita ja selle eest müts maha, kuid aste kõrgemal WRC2 sarjas tuleb juba tulemust näidata ja sellega pole ta siiani hakkama saanud. Meeskonna jaoks on sel hooajal tekkinud olukord, kus neil on meeskonnas üle-eelmise aasta võitja Pärn, kes ei suuda konkurentsis püsida, kuid samas peavad nad auto andma ka eelmise aasta võitjale Aasenile, kes kahjuks on samal tasemel Pärnaga.
Sisuliselt ollakse olukorras, kus nad tahaks näidata, et Dmacki rehvid on ka WRC2 sarjas konkurentsivõimelised, kuid paraku on mõlemad sõitjad üsna väheste kogemustega. Eestlane Sander Pärn saab kindlasti oma auhinnaga võidetud etapid kätte, kuid ilmselt sellega tema karjäär Dmacki meeskonnas ka lõpeb. Ma ei arva, et meeskond oleks Pärnale ülekohut teinud, sest nad andsid talle võimaluse, mida mees ei suutnud ära kasutada. Lisaks eestlaste seisukohalt vahetati üks eestlane teise vastu ehk fännid ei kaotanud midagi. Lisaks on Pärn uuesti Poolas stardis tänu oma sponsoritele ehk see oleks parimaks võimaluseks näidata Dmacki meeskonnale, et nad eksisid.
Lisa kommentaar