Eeloleval nädalavahetusel sõidetakse Sardiinia ralli, mis on kuuendaks etapiks autoralli maailmameistrivõistluste sarjas. Eelmisel aastal tegi Sardiinias tõelise läbimurde Hayden Paddon, kes juhtis rallit pikalt, kuid lõpuks leppis teise kohaga. Sarnaselt Paddonile oli hoos ka Ott Tänak, kuid tema autot vaevasid probleemid, mille pärast jäi hea tulemus vormistamata. Sel aastal on mõlemal mehel uus võimalus eelmise aasta vead parandada.
Kiired kivised teed
Sardiinia ralli on üks raskemaid rallisid MM sarja kalendris, sest teed on küll kiired, kuid väga kivised. Sõitjad peavad katsetel olema väga ettevaatlikud, et mitte suurtele kividele otsa sõita, kuid samas on kiirus suur ehk vaja on ka natukene õnne, et rehvid terveks jääksid. Lisaks kividele on teed üpris kitsad ehk eksimiseks väga ruumi pole. Teekattelt on Sardiinia teed liivased ehk esimesed autod pühivad teelt pehme ja lahtise liiva ära ning tagatpoolt tulijad peavad olema nendes kohtades väga ettevaatlikud. Sardiinia rallil saavad suure koormuse ka autode mootorid ja rehvid, sest temperatuurid tõusevad üle kolmekümne ja vastupidavus muutub väga tähtsaks.
Ralli võistluskeskus asub Alghero linnas, mis asub Sardiinia saare läänepoolses osas. Neljapäeva õhtul sõidetakse 2 kilomeetrine publikukatse. Esimesel päeval on kavas 9 kiiruskatset kogupikkusega 102,86 kilomeetrit. Teisel päeval sõidetakse kuus kiiruskatset kogupikkusega 177,70 kilomeetrit ning viimasel päeval on kavas 4 kiiruskatset. Viimasel päeval sõidetakse ka “power stage”, milleks on kõigest 6,82 kilomeetrine Sassari – Argentiera kiiruskatse.
Kas Paddon särab taas?
Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon sõitis eelmisel aastal pikalt ralli esikohal, kuid oli vahetult enne lõppu sunnitud tunnistama Sebastian Ogieri paremust, sest tema autot vaevasid tehnilised probleemid. Aasta aega hiljem on Paddon juba ühe ralli suutnud võita ning tuleb Sardiiniasse kindlate võidumõtetega. Usun, et poodiumile jõudmine ja ka võidu püüdmine on talle jõukohane. Eelmise etapi, Portugali ralli eel oli terve rallimaailm ootusärev, et mida suudab Paddon siis, kui ta stardib vahetult Ogieri järel ehk rajaolud on sisuliselt võrdsed. Varasemalt on Paddon alati startinud Ogierist tunduvalt kaugemalt ning seega on ta kasu lõiganud stardipositsioonist. Esimeste kiiruskatsedega näitaski Paddon, et suudab Ogieri tempos püsida, kuid siis eksis ta ühes kohas ning sõitis rajalt välja. Lisaks süttis tema auto põlema ning kuna meestel ei õnnestunud autot kustutada, põles kallis tehnika maha.
Usun, et Portugali katkestamine ei mõjutanud Haydeni enesekindlust, sest tegelikult oli selles olukorras sõitjal vähe teha – kiiruskatse teistkordsel läbimisel olid esimesed autod kruusa alt välja toonud suure kivi, millele kõik järgmised mehed otsa sõitsid, kuid enamasti lõhutud plastikuga pääsesid. Eestlasel Ott Tänakul ja Hayden Paddonil nii hästi ei läinud ning peale kiviga kokkupõrget olid nad autos sisuliselt reisjad. Eestlase õnn seisnes vähemalt selles, et tema auto ei põlenud maha tänu kiirele tegutsemisele, sest Ott maandus autoga sisuliselt põleva Paddoni auto kõrvale.
Ogier on suurim favoriit
Valitsev maailmameister Sebastian Ogier võitis hooaja alguses kaks etappi, kuid peale seda pole tal õnnestunud rohkem esikohale jõuda. Mehhikos võidutses Jari-Matti Latvala, Argentinas Hayden Paddon ning viimati lõppenud Portugalis oli kiireim Citroeni sõitja Kris Meeke. Kolme ralliline „võidupaus“ tähendab Ogieri jaoks kindlasti kindlat eesmärki Sardiinias võidutseda, kuigi kindlasti ei saa see kerge olema. Sardiinias on teedel palju lahtist kruusa ja liiva ning seega kaotab esimesena startiv sõitja teistega võrreldes väga palju aega, samas vihma korral ta pigem võidaks. Usun, et kui Ogier suudab esimesel ja teisel päeval vahe väiksena hoida liidritega, siis suudaks ta pühapäeval võidu võtta. Siiski on juba enne rallit teada, et Ogieri ralli võib pooleli jääda, sest Ogieri naine võib hakata sünnitama ning sel juhul on valitseval maailmameistril meeskonnaga kokkulepe, et ta võib ralli pooleli jätta. Arusaadav ning kiiduväärt lubadus meeskonna poolt. Tegelikult on see nii öelda igaks juhuks tehtud kokkulepe, sest kui kõik läheb planeeritult, saab Ogier isaks peale rallit. Kindlasti annab olukord talle enesekindlust juurde ja teistel saab olema väga raske teda edestada.
Kindlasti on heas hoos ka teised Volkswageni mehed, kes samuti lähevad võitu püüdma, sest nad on selleks võimelised. Soomlasel Jari-Matti Latvalal ei ole hooaeg väga hästi alanud, ta on küll ühe ralli võitnud, kuid ülejäänud tulemused on jäänud kesiseks, kuid Sardiinias on ta kindlasti võimeline kiirust näitama. Usun, et Sardiinias võidutsemine annaks talle edaspidiseks hea enesekindluse, mille pealt head hoogu näidata nii Poolas, kui ka kodusel etapil Soomes. Norralane Andreas Mikkelsen on Sardiinias varemgi kiire olnud ning kuigi ta on võimeline võitu püüdma, usun, et ta sekkub pigem poodiumikonkurentsi.
Tugev poodiumikonkurents
Sardiinia on ralli, millel poodiumile jõudmine on paljude meeste eesmärk, sest ralli on kiire ja raske, kuid siiski nauditav. Usun, et poodiumikonkurentsi on võimelised sekkuma peaaegu kõigi meeskondade sõitjad peale Camilli ja erasõitjate. Portugalis sõitsid heas tempos ka Hyundai mehed Dani Sordo ja Thierry Neuville, kes on sel aastal Paddoni kiirusele alla jäänud, kuid kes kindlasti sooviks lõpuks meeskonnale näidata, et nad on rohkemaks võimelised.
Tegelikult loodan, et Neuville lõpuks suudab head minekut näidata, sest ta peaks olema võimeline kihutama võidu nimel. Uus-Meremaa sõitja Paddon on näidanud, et uus Hyundai on konkurentsivõimeline võrreldes Volkswageniga ehk Ogierile peaks olema võimalik vastu saada. Loomulikult enne tuleb alistada meeskonnakaaslased. Sardiinia ralliks on Hyundai esimesse meeskonda ülesantud Paddon ja Sordo ehk Neuville ei pea meeskonna punktide pärast muretsema ja saab sõita natukene pingevabamalt. Poodiumikonkurentsi võib sekkuda ka norralane Mads Östberg, kes peaks siiski tunduvalt tempot tõstma võrreldes Portugaliga, kus ta oli masendavalt aeglane.
Ott Tänak sihib poodiumit
Kahtlemata on soodsate tingimuste korral võimeline poodiumikonkurentsi sekkuma ka Dmacki meeskonna sõitja Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga, kuid suurim küsimärk seisneb selles, kuidas peavad Dmacki rehvid vastu Sardiinia kuumusele. Portugalis nägime, et uutel Dmacki rehvidel on suur potentsiaal, sest nad on vägagi konkurentsivõimelised, kuid paraku kuluvad ka üsna kiiresti. Sardiinias kerkivad päevased temperatuurid üle kolmekümne ehk pikemate kiiruskatsete teisel poolel võivad hakata rehvid üle kuumenema ja nende sooritusvõime langeb. Sardiinia rallil saavutas Ott Tänak oma karjääri esimese poodiumikoha 2012. aastal, kui lõpetas kolmandana ning ka eelmisel aastal oli ta poodiumikoha konkurentsis, kuid paraku siis lagunes tal auto ära.
Ralli testikatsel näitas Ott Tänak väga head kiirust, kui oli kolme läbimise järel Ogieri järel teine. Mads Östberg sõitis välja teise aja, kuid seda kahe enama läbimisega ehk sama palju sõites oleks suutnud Ott ka kindlasti aega parandada. Testikatse on aga viimaseks seadistuseks ja prooviks ehk üle mõistuse ei ole mõtet kihutada ehk seni on Tänaku hoog paljulubav. Loodetavasti suudavad Ott ja Raigo ralli lõpetada ning ilusa tulemuse teha, sest selle pealt oleks väga hea minna vastu Poola ja Soome rallidele, kus on olud paremad ja see peaks Dmacki rehvidele paremini sobima.
Dmacki vangerdused
Sardiina ralli eel pakkus eestlastele enim jutuainet Dmacki meeskonna otsus vahetada Sander Pärn Karl Kruuda vastu, sest Pärn pole suutnud näidata seda kiirust, mida meeskond ootas. Portugalis tõi meeskond rajale uued rehvid ning kui WRC autoga näitas Ott Tänak, et rehvid on konkurentsivõimelised, siis WRC2 sarjas ei suutnud Sander Pärn ega ka eelmise aasta Dmack trophy võtija Marius Aasen erilist tempot hoida. Karl Kruuda otsustas selle hooaja vahele jätta kuna ta ei saanud eelarvet kokku ning seega on Dmacki kutse talle eluvõimalus, sest näidates head kiirust võib Dmack anda tulevikus Kruudale samasuguse võimaluse nagu Otile anti. Usun, et Karl on esimeste katsete järel natukene roostes, kuid suudab siiski ralli edenedes tempot tõsta ja näidata, et Dmacki rehvid on konkurentsivõimelised.
Sander Pärn on näidanud väga stabiilset sõitu, kuid paraku ei ole ajad väga konkurentsivõimelised isegi nendel teedel, kus ta on varem sõitnud. Sarjavõit oli talle heaks boonuseks ja võimaluseks, kuid paraku ei suutnud ta WRC2 sarja jõudes järgmist sammu teha ning seetõttu on Dmacki meeskonna otsus üks mees teisega asendada igati arusaadav.
Lisa kommentaar