Valitsev maailameister Sebastian Ogier võitis Rootsi ralli ning see oli talle teiseks järjestikuseks võiduks sel aastal. Prantslane jätkab täiseduga, sest nii hooaja esimesel rallil Monte Carlos, kui ka Rootsis õnnestus tal võita ka lisapunktikatse ning juhib MM sarja arvestuses teisel kohal oleva Andreas Mikkelseni ees juba 23 punktiga.
Seekordne Rootsi ralli lõpplahendus ei kujunenud nii põnevaks, kui eelmisel aastal, kuid ralli ei olnud ka igav. Esimese päeva järgselt olid esimesed kuus meest 15.1 sekundi sees ning suures mängus olid ka Ott ja Raigo. Ralli teisel päeval olud aga muutusid ning Dmacki rehvid enam nii hästi nendesse oludesse ei sobinud, mistõttu tegelesid Ott ja Raigo pigem auto teel hoidmise ning seljataguse kindlustamisega.
Hayden Paddon tõestas taas oma potentsiaali
Teisel päeval tõestas taas oma potentsiaali Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon, kes oli püüdmas isegi Sebastian Ogieri jõudes teise päeva keskpaigaks prantslasest 8.8 sekundi kaugusele, kuid paraku ei olnud teeolud piisavalt sobivad, et liidrit püüda. Paddon andis endast parima aga ka Ogier surus ning seega jäi Paddon teisele kohale.
Teise päeva esimese kiiruskatsega tõusis kolmandaks Andreas Mikkelsen, kes oli hiljem sunnitud siiski oma koha loovutama Mads Östbergile. Andreas Mikkelsen on Rootsis alati kiire olnud, kuid seekord rikkusid tema ralli esimesel ja teisel päeval tehtud sõiduvead ning tal tuli leppida neljanda kohaga. Siiski punktid said tabelisse kirja ning MM sarja üldarvestuses hoiab ta teist kohta.
Uus-Meremaa rallisõitja Paddoni jaoks oli tegemist teise Rootsi ralliga, kuid juba eelmisel korral suutis ta näidata väga head kiirust. Eelmisel aastal oli ta kohe Oti selja taga viies, kuid sel aastal oli juba kindlalt poodiumil. Kes teab, võibolla hea õnne korral oleks ta olnud võimeline isegi võiduks. Rootsi ralliks sai temagi endale uue Hyundai auto ning näitas kohe, et uus Hyundai ongi väga hea auto. Usun, et Paddon suudab sel aastal oma esimese etapi võita, sest ta on näidanud väga head kiirust ning ka stabiilsus muutub tasapisi paremaks. Teistel Hyundai meestel on iga ralliga järjest raskem teda püüda ning ma ei üllatuks, kui ta varsti võtab endale Hyundai esisõitja rolli.
Mads Östberg jõudis poodiumile, kuid midagi jäi siiski puudu
Kolmanda koha saavutas Mads Östberg, kes startis rallile kindlasti võidumõtetega, sest ta on varasemalt näidanud Rootsis väga head kiirust. Viis aastat tagasi 2011. aastal lõpetas ta erameeskonna Fordiga sõites napilt tehasesõitja Mikko Hirvoneni järel teisel kohal andes mõista, et ta on võimeline Rootsis võitma. Paraku sel aastal ta sarnast kiirust näidata ei suutnud ning pigem nägi ta vaeva, et kolmandale kohale tõusta. Raske on öelda, kas ta puhta sõiduga oleks suutnud Mikkelseni edestada, kuigi samas tegi viimane siiski 2 sõiduviga ehk Östbergile ei saa midagi ette heita.
Siiski pean tunnistama, et olin natukene pettunud ning ootasin ikkagi paremat minekut Östbergilt. Reedel võisime ralliraadiost kuulda mehe virinat, et tunne pole kõige parem ning ka auto ei tööta nii nagu vaja – probleeme oli õige seadistuse leidmisega. Kui mees seaded paika sai, oli kiirus hea, kuid siiski oleks võinud rohkem vastu saada Ogierile ning Paddonile.
Ebaõnnesõdurid Neuville ja Latvala
Tõelised ebaõnnesõdurid olid rallil Volkswageni teine sõitja Latvala ning Hyundai esisõitja Neuville, kelle autosid vaevasid terve ralli aja erinevad probleemid. Mõlemad mehed suutsid terve autoga näidata head minekut, kuid ilusa tulemuse rikkusid tehnilised probleemid.
Soomlase Volkswagenil purunes esimesel kiiruskatsel veovõll ning kuna esimesel päeval ei olnud hoolduspausi, tuli tal terve päev sõita tagaveolise autoga. Päeva teises pooles suutis ta autoga kohaneda ning kaotas konkurentidele juba vähem, kuid hea tulemus oli loomulikult kadunud. Belglasel Neuvillel olid analoogsed probleemid, kelle autol vedas ainult üks ratas.
Tundub, et Neuville hakkab tasapisi hoogu koguma, sest montes oli ta üpris kiire ning suutis lõpetada kolmandal kohal ning ka Rootsis näitas ta neil katsetel, kui auto töötas, üsna head minekut. Tahaks väga loota, et mees leiab enesekindluse üles ning suudab ka edaspidi näidata kiirust, millega me harjunud olime. Eelmine hooaeg ei õnnestunud belglasel kõige paremini, kuid tundub, et see teda häirima pole jäänud. Mees ei tunnistanud ka eelmisel hooajal, et midagi viga oleks, kuid ebakindlust oli siiski näha. Usun, et Neuvillele tuleb kasuks Paddoni kiirus, sest see kannustab ka teda kiiremini sõitma.
Eric Camilli ja M-Sport maksid taas kooliraha
Kahjuks pidi teist rallit järjest katkestama värske M-Spordi mees Eric Camilli, kes ei ole varem lumel WRC autoga sõitnud. Ralli alguses oli ta napilt WRC2 autodest kiirem, kuid suutis siiski iga läbitud kilomeetriga tempot parandada. Kahjuks sarnaselt Monte Carlo rallile tuli ka Rootsis ralli pooleli jätta, sest tegi sõiduvea ning käis üle katuse. Ford oli üsna katki, kuid mehed ise jäid õnneks terveks. Mees oli loomulikult pettunud.
Meeskonnajuht Wilson oli oma kommentaarides tagasihoidlik ning pigem kaitses meest öeldes, et peame talle aega andma ning ta usub, et Camillis on potentsiaali. Saame näha, kas tema jutt muutub, kui Camilli peaks ka Mehhiko ralli ajal analoogse veaga hakkama saama. Prantslasel tundub küll potentsiaali olema, kuid stabiilsusega on probleeme ka mõistliku tempoga sõites, mis on suurem ohumärk, sest ka Ott sõitis rajalt välja aga tavaliselt oli ta tunduvalt kõrgemal. Esimesel WRC hooajal oli Otil peaaegu sama vähe kogemust, kuid suutis näidata paremat minekut, kui Camilli sel hooajal.
Mulle tundub, et Wilson kiirustas natukene ning kuigi tasapisi hakkab tunduma, et võetud risk ei tasu ennast ära. Loomulikult on sõidetud kõigest kaks rallit, kuid ehk oleks mehele paremini mõjunud veel üks WRC2 hooaeg. Madalamas sarjas sõites oleks ta saanud kõik rallidelt kogemust koguda ning mõnel asfaldietapil oleks võinud ka WRC autoga startida. Praegu tundub, et mehele on antud WRC auto, kuid võimed on pigem WRC2 auto tasemel. Potentsiaali tundub olema aga eksperiment võib varsti lõppeda, kui vead tulevad isegi rahuliku sõiduga.
Tänakult vigadeta ja tark sõit
Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga lõpetas Rootsi ralli kõrgel viiendal kohal, mis oli arvestades olusid ja Dmacki rehve maksimaalne võimalik tulemus. Ott suutis näidata väga tarka sõitu, sest kui reedesed olud sobisid Dmacki rehvidele paremini, siis Ott surus ning jõudis esikolmiku piirile. Laupäeval ja pühapäeval olud enam ei sobinud ning kuigi ta langes koha võrra, siis suutis ikkagi ilusti ralli lõpetada. Seejuures tasub märkida, et ka rasketes oludes pingutab Ott maksimaalselt, kuid suudab ikkagi sõita sellel piiril, et väldib vigasid. Oti puhul on varasemalt olnud probleemiks stabiilsus, kuid kahe väga raske ralliga on ta näidanud, et mingi muutus on temas toimunud.
Rehvid ei pruugi olla küll samasugusel tasemel, kui konkurentidel, kuid ehk tuleb see Oti tulevikku silmas pidades isegi kasuks, sest mees õpib võimalikest oludest ja tingimustest parimat võtma. Lisaks pidi ta kohati enda sõidustiili kohandama, et auto rehvid vähem kuluks, mis tuleb samuti kasuks.
Mulle tundub, et Dmackil on igaks ralliks kasutada peamiselt üks rehvitüüp – Rootsis oli neil kasutada rehv, mis toimis peaaegu ideaalselt väga lumistes oludes, kuid samas jäisel kruusal kulusid piigid väga kiiresti ning Tänaku autol oli tunduvalt halvem pidamine, kui konkurentidel. Mees ütles ka ise, et peale Monte-Carlo ja Rootsi rallit saavad asjad ainult paremaks minna, sest ees on ootamas kruusarallid, kus Dmacki rehvid peaksid olema natukene konkurentsivõimelisemad.
Minu meelest on ülimalt tähtis, et Ott suutis näidata, et kui olud talle ja meeskonnale sobivad, siis võib ta poodiumikohtade nimel kihutada, mis on suureks tunnustuseks nii talle, kui ka meeskonnale. Mulle meeldib Dmacki suhtumine, et asju tehakse teisiti, kui konkurendid. Rootsi rallil oli nende rehv teistsuguse mustri ja põhimõttega, kui Michelini oma, mis praegu küll eelist ei andnud, kuid ehk tulevikus annab. Kopeerides on raske edu saavutada ning tegelikult ei saa ka oodata, et Dmacki sugune ettevõte kohe Michelinile vastu saaks.
Ettevõtete suurus ja kogemus on niivõrd erinev. Kuigi rallifännid sõnuvad Dmacki rehve ning mis seal salata – kohati teeb endalgi meele mõruks, kui näed, et Ott suudaks poodiumi eest võidelda, kuid rehvid lihtsalt ei luba paremat tulemust saavutada. Samas tuleb Dmacki meeskonnale ja juhtidele tänulik olla, et Ott ja Raigo WRC autoga sõita saavad ning tegelikult on äärmiselt vinge näha, et üks rehvitootja usaldab meie meest!
Evans näitas taas suurepärast kiirust
Taas suutis näidata suurepärast kiirust Elfyn Evans, kes sõidab sel aastal uuenenud Ford Fiesta R5 autoga WRC2 sarjas. Evans võitis kindlalt rasketes oludes peetud Monte Carlo ralli ja suutis edestada ka kiireid Skaninaavia mehi Rootsis, mis näitab, et tegelikult vääriks ta ikkagi kohta M-Spordi meeskonnas Camilli asemel. Rali ajal nõuti sotsiaalmeedias üsna häälekalt, et Wilson peaks andma Evansile uue võimaluse ning vaadates Camilli edenemist, võibki see juhtuda. Samas on Wilson piisavalt kogenud meeskonnajuht ning tema sooviks oli näidata Citroenile ja Skodale, et ka nemad suudavad piisavalt hea auto teha, et sari võita. Evansil on juba päris palju kogemust ning koos uue R5 autoga on neid juba väga raske edestada ehk siis tegelikult võib Evans oma koha järgmisel hooajal ikkagi tagasi saada.
Kris „The rock“ Meeke
Citroeni esisõitja Kris Meeke oli heas hoos ka Rootsis, kuid kahjuks sarnaselt Monte Carlo rallile sõitis ta kivile otsa ning oli sunnitud katkestama. Tegelikult ei saa ka Rootsis tehtud viga otseselt sõiduveaks lugeda, sest samast kohast lõikasid ka teised mehed, kuid kivi rebis ainukesena Meeke autolt ratta. Punktiarvestuse mõttes ei ole tal erilist vahet, sest ta ei sõida tervet hooaega kaasa, kuid tundub, et Citroen on teinud õige valiku usaldades Kris Meeket sel aastal. Mehele tundub sobima olukord, kus ta ei pea punktide pärast muretsema ning saab lihtsalt sõita. Loodetavasti annab see hooaeg talle enesekindluse ning koos uue Citroeniga on neil potentsiaali Volkswagenit ja Ogieri edestada.
Rootsi rallil tegi oma esimese ralli Citroeni meeskonnas ka iirlane Craig Breen, kes vahetas välja Montes head kiirust näidanud noorukese S. Lefebvre. Sel hooajal vahetavad Breen ning Lefebvre kohti ning see tagab mõlemale mehele piisava kogemuse ning sõidupraktika. Loomulikult tahaksid mõlemad mehed terve hooaja kaasa teha, kuid sel aastal ei ole neile suuri ootusi, kuid siiski on mõlemad mehed näidanud, et neis on potentsiaali, et tulevikus kõrgesse mängu sekkuda. Tundub, et Citroen on tulevikuks üsna hea valiku teinud – Meeke suudab järjest paremat kiirust ja stabiilsust näidata ning lisaks on meeskonnas kaks noort, kes arenevad iga läbitud kilomeetriga. Lisaks suudavad need noored kogemuste kogumise ajal olla ka piisavalt kiired, et meeskonda pildil hoida.
Sander Pärn ei näidanud oodatud kiirust
Rootsi ralli tegi oma hooaja esimese stardi Sander Pärn, kes osaleb WRC2 sarjas ka sel aastal Dmacki meeskonnas Ford Fiesta R5 autoga. Eelmisel aastal ei õnnestunud tal asjad päris nii nagu ta oleks lootnud ning seega jättis ta hooaja pooleli. Rootsi rallit alustas Sander üsna rahulikus tempos näidates katsetel kohtasid esikümne piiril. Teisel päeval ei saanud Sander startida kuna auto mootoriga tekkisid probleemid ning meeskond ei jõudnud autot korda teha. Pühapäevasele ainukesele kiiruskatsele ta startis ning näitas ka vaheaegades head tempot, kuid kahjuks pool kilomeetrit enne lõppu tegi ta väikse sõiduvea ning oli sunnitud katkestama. Sõiduviga oli nii tobe, et mees ei osanudki midagi öelda, mis täpselt juhtus. Viga meenutas natukene Eric Camilli eksimust Monte Carlo rallil, kus ta lihtsalt vajus kiirendamisel teelt välja kraavi.
Kuigi Pärnal ei ole veel väga palju kogemust, oleks ma oodanud ikkagi natukene paremat minekut, kui see, mis ta näitas. Sel hooajal on WRC2 sarjas väga kõva tase ning kerge ei ole, kuid Sander püsis meeste tempos, kes sõitsid esimest korda R5 autoga. Tegemist oli küll kohalike meestega, kuid siiski peaks juba kogemuse põhjalt natukene enamaks suuteline olema. Saame näha, millist kiirust suudab ka kruusarallidel näidata ning loodetavasti suudab ta edaspidi selliseid vigasid vältida.
Segadus ralli korraldamisel
Enne Rootsi rallit oli palju segadust, sest nädal enne rallit olid kõik katsed mudased ning ralli toimumine oli suure kahtluse all. Kolmapäeval võtsid korraldajad vastu otsuse, et ralli toimub, kui mõned kiiruskatsed jäävad ära. Korraldajate õnneks hakkas ralli alguses lund sadama ning reedesed kiiruskatsed said sõidetud üsna korralikes talveoludes – teede ääres ei olnud küll lumevalle, millele sõitjad oleks saanud toetuda, kuid teid kattis siiski jää ning lumi. Laupäevastel kiiruskatsetel oli teedel jäine kruus ehk olud ei olnud väga talvised.
Rallisõitjad plaanisid esimest kiiruskatset boikoteerida ning sõita see rahulikult läbi, sest tingimused olid võrreldes rajaga tutvumisega niivõrd muutunud ning täiskiirusel läbimine oli väga ohtlik. Sõitjad tegid esimese päeva hommikul koosoleku, kuid viimasel hetkel hüppas Hayden Paddon alt ära ning plaan jäi katki. Uus-Meremaa rallisõitja sõnas, et ta polnud hommikul kell kuus võimeline riskima oma töökohaga. Sõitjad heitsid FIAle ette, et neid ei kuulatud piisavalt. Korraldajad ja FIA omakorda ütlesid, et meeskonnad olid olude ja tingimustega nõus. Itaalia rallisõitja Lorenzo Bertelli otsustas protesti eesmärgil ralli pooleli jätta viimaselt punktikohalt.
Olukord oli raske kõigi jaoks, sõitjad olid mures turvalisuse pärast, ralli korraldajad ja FIA kartsid kahjude pärast, mis ralli tühistamine endaga kaasa tooks. Sõitjad peaksid moodustama sõitjate ühingu ja valima enda seast esindajad, kes saavad taolistes olukordades FIA ja korraldajatega maha istuda ning variante arutada.
Lisa kommentaar