Latvala võitis Portugalis, Tänakult soliidne sõit

Autori Margus Kaldma avatar

Soomlane Jari-Matti Latvala võitis nädalavahetusel peetud Portugali MM ralli, mis oli 30 aastasele rallisõitjatele karjääri 13. võit. Soomlane edestades Sebastian Ogieri napi 8.2 sekundiga, mis tegi  valitseva maailmameistri meele mõruks, kes sõnas viimase katse lõpus „Rallit ei võitnud parim mees“ vihjates sellele, et Latvalal oli tunduvalt parem stardipositsioon ning tema pidi 2 esimest rallipäeva esimesena rajal olles teistele teed puhastama. Sellel aastal on MM sarjas kasutusel reegel, mille kohaselt peab MM arvestuse liider startima esimesena ning teised vastavalt punktitabelile, samas on Ogier suutnud sellel aastal võita mitmel korral ning seekordne nurin tundus olema pigem frustatsioon selle peale, et ta ei võitnud. Volkswageni esipiloot katkestas eelmise Argentiinas peetud ralli ning ilmselt soovis ta Portugalis igal juhul võita, samas ma arvan, et Latvala tegi ikkagi väga hea sõidu ning kui meestel oleks olnud võrdsed tingimused, oleks võitlus olnud sama tihe. Kolmanda koha võttis Andreas Mikkelsen, kes tagas sellega Volkswagenile järjekordse kolmikvõidu. Neljanda koha võttis hea sõiduga Argentiinas võidutsenud Kris Meeke, kelle koht ei peegelda tema reaalset kiirust Portugalis. Kuigi mees jäi poodiumilt napilt välja, näitas ta terve nädalavahetuse ikkagi väga head kiirust tegemata seejuures suuremaid vigasid. Viies oli suurepärase sõidu teinud Ott Tänak.

Uus Ford ja Tänak näitasid potentsiaali

Lõpuks said Eesti rallifännid rõõmustada koos M-Sporti meeskonnaga, sest eestlane Ott Tänak näitas Portugali esimesel päeval liidritega võrdset kiirust ning võitles poodiumikohtade nimel. Portugali ralli oli esimeseks ralliks uuendatud Ford Fiesta RS WRC autole ning meeskonna ootused olid auto osas suured – auto pidavat aitama mõlemad meeskonnasõitjad regulaarselt poodiumile ning Oti kiirust vaadates on see täiesti realistlik väljavaade. Laupäeva esimestele katsetele läks Ott neljandalt kohalt kaotades liider Latvalale 17,8 sekundiga ning kolmandale kohale kõigest 1,8 sekundit, eelmisel päeval näidatud kiirus lubas võidelda poodiumi nimel. Kahjuks ei lähe rallis alati kõik nii planeeritud ning Ott eksis rehvide valikuga ning kaotas nõnda palju aega, et pärastlõunal oli targem võtta rahulikult ning vaadata, mida teevad konkurendid. Ülejäänud ralli näitas Ott kõva rehviseguga sõites head kiirust, kuid võttis siiski rahulikult ning ei surunud, ralli lõpus oli mees ülimalt rahul. Kõva rehvisegu annab natukene vähem pidamist ning ei ole nii kiire võrreldes pehme rehviseguga, kuid samas kuluvad pehmed rehvid rohkem seega kindlam oli sõita kõvadega ning tagada viies koht. Siiski tuleb märkida, et rahulikult sõita pole sugugi kergem, kui koha nimel võidelda, sest kui sa ei pinguta täiega, siis võib keskendumine kaduda ning seetõttu võivad sõiduvead sisse tulla. Õnneks said meie mehed oma ülesandega hakkama ning võitsid suurepärase viienda koha. Kahtlemata oli see meestele vajalik arvestades ebaõnne, mida eestlased sel hooajal kogenud on. Loomulikult oli ülimalt õnnelik ka meeskond ning selle juht Malcolm Wilson, kelle sõnul on nad koguaeg teadnud Oti kiirusest, seekord õnnestus tal see heaks tulemuseks vormida. “Usun, et Ott tegi ühe parima ralli sellel aastal ning oma karjääris, ta suutis vältida vigasid ning katseajad, mille ta sõitis välja riske võtmata, olid julgustavad. Me ei näinud kindlasti Oti õiget kiirust, ta suudab kindlasti kiiremini sõita ning usun, et juba varsti võitleb Ott poodiumikohtade nimel,” sõnas M-Sporti meeskonnajuht Wilson ralli järgselt.

Oti meeskonnakaaslane Elfyn Evans koges terve ralli sarnast ebaõnne, mida Ott ja Raigo on Portugalile eelnevatel rallidel kogenud. Argentiinas viimase poodiumikoha võitnud Evans pidi ralli pooleli jätma juba reedesel esimesel kiiruskatsel, kui tema autot tabasid elektri probleemid. Teisel päeval alustas Evans super rally arvestuses, kuid ka seekord pidi ta päeva esimesel kiiruskatsel katkestama, kuid seekord enda sõiduvea tõttu. Nimelt lõikas ta ühes kurvis liigselt, mille tõttu autol esiratas alt tuli ning jätkamise tegi võimatuks natukene hiljem süttinud auto, meestel õnnestus auto kustutada, kuid taaskord pidid nad ralli pooleli jätma. Pühapäeval mindi küll lisapunktikatsel punkte püüdma, kuid kuna nad olid rajal esimestena ning pidid teed puhastama, siis lisapunkte teenida ei õnnestunud.

Tulevikumees Uus-Meremaalt

Terve nädalavahetuse näitas suurepärast hoogu Hyundai meeskonna kolmanda autoga sõitev Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon, kes lõpetas ralli kaheksandal kohal  kaotades 22 sekundit kogenud Citroeni sõitjale Mads Östbergile. Eesti rallifännidele on tegemist tuttava mehega, sest 2010 aastal sõitis ta koos Tänakuga Pirelli meeskonnas PWRC sarja olles üks suuremaid konkurente Otile. Hayden ja Ott sattusid meeskonnakaaslasteks läbi Pirelli Star Driver projekti, mille raames valiti üks noor sõitja Aafrika ralli meistrivõistlustelt, üks Aasia-Vaikse ookeani piirkonnast, kaks Euroopast ning üks Lähis-idast, Hayden esindas Aasia-Vaikse ookeani piirkonda.  kuuenda koha. Järgmisel korral õnnestus tal PWRC sari võita oma meeskonnas sõites ning järgmised 2 aastat osales ta WRC2 sarjas. Väiksemates sarjades näitas ta üsna head kiirust ning seepärast sai ta 2013. aastal Hispaania ralli kaasa teha WRC autoga, mille lõpetas suurepärasel kaheksandal kohal. Järgmine aasta tegi ta kuus etappi kaasa Hyundai meeskonnas ning parimaks tulemuseks jäi Austraalias teenitud kuues koht. Sel aastal sõidab ta Hyundai meeskonna kolmanda autoga ning seni on näidanud ta suurepärast kiirust olles Rootsis Tänaku järel viies, seejuures tasub märkida, et mees varem lumel sõitnud polnud. Portugalist teenitud kaheksas koht andis mehele kindlasti palju enesekindlust ning ma usun, et hooaja teises pooles räägib mees kõrgemate kohtade jagamises kaasa.

Kubica suutis suuremaid probleeme vältida

Hea sõidu tegi ka endine F1 sõitja poolakas Robert Kubica, kes suutis lõpuks ühe ralli lõpetada ka ilma suuremate probleemideta. Poolakas oli sunnitud eelmise etapi, Argentiina ralli vahele jätma, kuna läks tollase meeskonnaga tülli ning edaspidi osaleb Kubica ralli MM-sarjas oma meeskonnaga. Hooaja alguses oli M-Sport lubanud ühe uue auto ka Kubica meeskonnale ning poolakas kasutas võimaluse ära vältides suuremaid probleeme. Ralli lõpus oli ta enesekindel ning tulemusega rahul sõnades, et tegemist oli ilmselt ühe parima ralliga tema karjääris. Kubica on tuntud oma “kõik-või-mitte-midagi” sõidustiili poolest, mis on teinud temast paljude rallifännide lemmiku, lisaks on mees ülimalt populaarne kodumaal Poolas ning tänu F1 karjäärile ka mujalpool maailmas. Kubica on üks edukamaid F1 sõitjaid WRC sarjas läbi aegade, 2013. aastal õnnestus tal võita WRC2 sari ning on sel aastal võitnud WRC sarjas mitmeid kiiruskatseid. Vormel ühes võisteldes õnnestus tal võita üks etapp, kuid ilmselt oleks ta neid veelgi võitnud, kui poleks saanud vigastust, mis ei luba tal enam F1 kaasa teha. Kui Kubica suudaks oma kiiruse juures stabiilselt teel püsida, võiks ta ka mõnel WRC etapil poodiumile jõuda. Usun, et WRC sarjal on vaid võita Kubica osalemisest.

Põrujad Neuville ja Östberg

Portugali ralli kujunes pettumuste rohkeks Hyundai esipiloodile Neuvillele, kes reedestel kiiruskatsetel eksis rehvivalikuga ning laupäeva esimesel kiiruskatsel keeras ta auto katusele ning oli sunnitud ralli pooleli jätma. Norralane Mads Östberg võitis 2011. aastal Portugali ralli ning näitas ka eelmisel etapil Argentiinas üsna head kiirust, kuid Portugalis sõitis ta selgelt alla oma võimete. Mads on juba kogenud sõitja WRC sarjas, kuid jäi rallil kõigest seitsmendaks ning kusjuures, mees oli üsna rahul oma nädalavahetusega. Kui mees end järgmistel rallidel kokku ei võta ning kaotab selgelt oma meeskonnakaaslasele Kris Meekele, on Citroeni juhtidel mõtlemise koht, kas sellist meest on ikka mõtet meeskonnas hoida.

Kruuda näitas potentsiaali, Pärn kogus kogemusi

Portugali MM ralli oli esimeseks ralliks nii Karl Kruudale, kui ka Sander Pärnale, kes tegi WRC2 sarjas oma debüüdi. Karl Kruuda osaleb sel aastal WRC2 sarjas Citroen DS3 R5 autoga, mis on selge edasiminek eelmisel aastal kasutatud Ford Fiesta S2000 autost. Mees oli ralli alguses enesekindel ning juhtis ka kindlalt rallit kuniks ta teele jäi ette üks aeglasem konkurent ning eestlane kaotas konkurendi tolmus sõites üle minuti. Karli meeskond esitas korraldajatele protesti ning kui tavaliselt on konkurentsi huvides taolised protestid rahuldatud, siis seekord seda ei tehtud ning Karl lõpetas esimese päeva kuuendal kohal kaotades liidritele üle minuti. Laupäeva kolmandal katsel purunes tal rehv ning järgmisel katsel keeras auto katusele, ralli viimasel päeval kulges ta lõpuni ning sai kokkuvõttes 12. koha WRC2 sarja arvestuses. Vaatamata probleemidele näitas Kruuda väga head kiirust ning jäi kindlasti paljudele silma oma sõiduga, tema mänedžeri Kim Vataneni sõnul on Kruudal potentsiaali WRC sarjas osaleda ning seetõttu suhtleb ta tihedalt Citroeni WRC meeskonnaga.

Portugali ralli oli debüütvõistluseks  WRC2 sarjas eelmise aasta Dmack sarja võitjale Sander Pärnale ning kaardilugejale James Morganile, kes lõpetas ralli üheksandal kohal. Mees jäi ralliga rahule, kuigi sõnas, et ta suudaks siiski tunduvalt kiiremini sõita, lihtsalt erinevate probleemide tõttu võttis mees rahulikumalt, et kindlasti ralli lõppu jõuda.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga