Uskumatu aga Tänak ja Järveoja on maailmameistrid ning mehed said sellise saavutusega hakkama eelviimasel rallil, mis näitab nende ülemvõimu sel aastal.
Ajalooline päev Eesti spordiajaloos – Tänak ja Järveoja on maailmameistrid
Kahekümneseitsmes oktoober kaks tuhat üheksateist on kuupäev, mis jääb igaveseks Eesti (spordi)ajalukku. Autoralli maailmameistrivõistluste individuaalne tiitel tõstab Eesti teiste riikidega väärikasse klubisse, kus Eesti on üks väiksemaid. Eestlased Ott Tänak ja Martin Järveoja on hakkama saanud millegi uskumatuga, mille saavutamist pidasid paljud võimatuks!
Ott Tänak oli Kataloonia ralli eel suurepärases seisus edestades Sebastien Ogieri ja Thierry Neuvillet turvalise eduga, kuid kuna autospordis võib kõike juhtuda, olid pinged suured. Kaks rallit enne hooaja lõppu on tore juhtida suure vahega aga teisalt tekitab see kõvasti pingeid. Kataloonia ralli avapäeval tabasid lähimat jälitajat Ogieri tehnilised probleemid ning tiitli võitmiseks tuli võitlema hakata Thierry Neuvillega, mis osutus päris keeruliseks ülesandeks.
Pingeline heitlus Hyundaiga
Reedel peale Ogieri tehnilisi probleeme tundus hetkeks rallifännidele, et nüüd on tiitel käes, kuid ootuspäraselt ei teinud konkurendid Tänakule tiitli püüdmist lihtsaks. Avapäeva järgselt oli Hyundai sõitjatel kolmikjuhtimine, seejuures tõusis võimsa sõiduga esimeseks vanameister Sebastien Loeb! Talle järgnesid Thierry Neuville ja koduradel võistlev Dani Sordo, keda Toyotad püüdma asusid.
Toyota parim oli Kris Meeke ning talle järgnes Ott Tänak, kes seadis eesmärgiks püüda vähemalt 1-2 Hyundai sõitjat kinni. Laupäevaste esimeste kiiruskatsetega nihkusid Hyundai sõitjad aga aina kaugemale, Meeke tõusis korraks kolmandaks, kuid tegi siis sõiduvea ja katkestas. Eestlased said end kahe katse järel käima ning alustasid marulist püüdmist – päeva lõpuks tõusid mehed nelja katsevõidu abil kolmandale kohale. Belglane Neuville oli tõusnud Loebist mööda esimeseks, vanameister taandus neljandale kohale Tänaku selja taha.
Maailmameistrite vääriline sõit punktikatsel
Pühapäeval oli vahe Dani Sordoga minimaalne, kuid Tänak oli hommikustel kiiruskatsetel pisut aeglasem ning vahe kärises suureks. Tundus, et tiitli saatus jäetakse punktikatsele ning nii ka läks. Punktikatse eel oli seis hea, kuid suur küsimus oli, mida eestlased tegema hakkavad. Esimene variant oli võtta kindlad 15 punkti kolmanda koha eest, teine aga suruda punktikatsel, edestada Neuvillet ning teenida tiitel.
Punktikatsel tegid Ott ja Martin maailmameistritele väärilise sõidu, karjääri jooksul palju ebaõnne kogenud eestlased ei soovinud oma saatust teiste hoolde jätta ja surusid meeletult. Viimast katset alustasti 5.8 sekundilise kaotusega Dani Sordole, tiitli võitmiseks oli vaja mööduda Sordost, edestada Neuvillet või kaotada Neuvillele punktikatsel ühe kohaga. Eestlane valis kõige riskantsema aga kõige stiilsema viisi – surus täiega! Asfaldil on vahed väiksed, kuid Tänak suutis viimast välja pannes edestada Sordot 6.2 sekundiga, võita punktikatse ning teenida seega ajaloolise meistritiitli.
Visadus ja eesmärgid viivad sihile
Oti ja Martini edulugu on ehe näide sellest, kuidas visadus, suur tahtejõud ning eesmärgid viivad sihile. Edu ei tule kergelt, seda on Oti edenemine MM sarjas näidanud vägagi ilmekalt, kuid kui asju õigesti teha ja pingutada, tuleb ka vääriline tasu. Eilse päeva staarid olid kahtlemata Ott ja Martin, kuid alahinnata ei saa ka taustajõudude panust – eelkõige perekond aga ka meeskond ja meeste abilised.
Aastate jooksul on Otti kirutud, materdatud ning süüdistatud omajagu, kuid kui mehelt küsiti, kas tal on midagi neile kiibitsejatele öelda, tunnistas ta, et tal pole neile midagi öelda. See näitab ilmekalt Oti suhtumist – ta teeb oma asja, enda äranägemise järgi ning ei lase ennast kõigutada. just see on eduvõti, tuleb olla vankumatult tugev, seada endale eesmärgid, koguda inimesed, kes mõtlevad samamoodi ja kangekaelselt eesmärgi suunas liikuda.
Maailmameistri tiitli võitsid mehed ise, kuid tunnustada tuleb ka Toyota meeskonda – võidud ja kaotused on ühised. Samamoodi tuleb müts maha võtta Markko Märtini ja Oleg Grossi ees, kes on Oti karjääri palju panustanud. Eriliselt emotsionaalne oli hetk, kui teel Toyota boksi seisis Oti ja Martini auto ees kogu M-Sporti meeskond. Briti meeskonna ja eelkõige Wilsoni panus Oti kujunemisse maailmameistriks on hindamatu.
Lepingusaaga kogub hoogu
Kataloonia rallil tekitas pingeid taaskord ka Oti ja Martini lepingusaaga, ralli ajal tuli maailma üks tuntumaid ralliajakirjanikke David Evans välja uudisega, et eestlased on sõlminud lepingu Hyundai meeskonnaga. Asjaosalised seda loomulikult ei kinnitanud, kuid ilmselgelt olid ralli ajal mõningad märgid õhus. Ma ei hakkaks veelkord erinevaid variante lauale tooma – loomulikult on ka minul sisetunne, mis oleks õigem, kuid päeva lõpuks olen ma kindel, et värsked maailmameistrid teavad, mis teevad.
Ma saan aru meediast, kes on huvitatud igast detailist ning kuulujutust – Tänaku tegemised toovad klikke nii Eestis, kui ka välismaal. Meediaväljaanded oleks lollid, kui seda võimalust ei kasutaks aga samas tekitab see hulgaliselt pahna. Lepingusaaga seebiooper on maalinud Tänakust pildi, kui mehest, kes ei suuda ära otsustada või tahab ulmelisi tingimusi. Ega me tegelikult ei tea, kuidas asjad on, kuid ma ei kahtle, et mehed teevad õige otsuse.
Meie, fännid ei tea kõiki detaile, ilmselgelt pole küsimus vaid palgas vaid loevad kõik muud asjad ka – auto, meeskonnakaaslased, meeskonna juhtimine, ressurssid, pühendumus, muud kokkulepped jms. Teadmata kõiki fakte on võimatu anda hinnanguid, tuleb usaldada ja oodata. Kogu saaga on väsitav, kuid usaldame maailmameistreid, küllap tulevad plaanide avalikustamise järel ka selgitused, miks ja milleks.
Lisa kommentaar