Soome 2017 – Kes suudab alistada Neuville?

Autori Margus Kaldma avatar

Eeloleval nädalavahetusel sõidetakse autoralli MM sarjas üheksas etapp, milleks on legendaarne Soome ralli. Võidukihutamise eel on MM võistluste punktitabeli seis väga põnev, teistest on selgelt ette rebinud neli meest, kuid liidri Sebastien Ogieri ning teisel kohal oleva Thierry Neuville vahe on kõigest 11 punkti. Järgmised kaks, kolmandal kohal olev Jari-Matti Latvala ja neljandal kohal olev Ott Tänak kaotavad pisut enam, kuid on säilitanud võimaluse heidelda MM tiitli nimel. Samuti on põnev seis tootjate arvestuses ehk punktitabelite põhjal näevad fännid Soomes kindlasti tõelist vaatemängu.

Kas keegi suudab alistada Neuville?

Eelmise ralli Poolas võitis belglane Thierry Neuville, kes on viimaste rallidega MM punktitabelis liider Sebastien Ogieriga kõvasti vahet vähendanud ning Soome rallile stardib belglane selge favoriidina. Poolas jäi Ogier Neuvillele kiiruse poolest pisut alla ning ralli esikoha duelli sekkus hoopis eestlane Ott Tänak, kel on Soomeski eesmärgiks võidu nimel võidelda.  Kolm nädalat tagasi tegi Ott Tänak viimasel päeval rasketes oludes pisikese sõiduvea ning oli sunnitud ralli katkestama, kuid usun, et Poolas juhtunud kuidagi Oti enesekindlust ei mõjuta. Kindlasti sekkub esikoha võitlusse ka koduradadel võistlev Jari-Matti Latvala, kes on varasemalt Soomes võidutsenud kolmel korral, viimati kaks aastat tagasi. Soomlane oli tegelikult esikoha konkurentsis ka Poolas, kuid sel korral vedas tehnika teda alt.

Prantslase sõnul on tema peamiseks eesmärgiks edestada Neuvillet ehk teisel kohal oleva belglasega tuleb igal juhul punktitabelis vahet suurendada. Kindlasti saab see üsna raske olema, sest prantslane stardib esimesena ning peab teistele teed puhastama, samas on üsna samasugused olud ka teisena tuleval belglasel, seega näeme Soomes kindlasti põnevat duelli nende kahe vahel. Usun, et mõlemad on võimelised võidu nimel võitlema, kuid palju sõltub sellest, kui palju nad aega kaotavad teistele teed puhastades.

Soomes on taas stardis ka eelmise ralli vahele jätnud britt Kris Meeke, kes kindlasti loodab senise ebaõnne õnneks pöörata ning taas head kiirust näidata. Britt on sel hooajal võitnud ühe ralli, kuid võidu taustal on tulnud ka rohkelt õnnetusi, mille tõttu kaotas ta Poola ralliks koha meeskonnas. Eelmisel aastal õnnestus tagantpoolt startinud britil Soomes võidutseda, saame näha, kas tal jätkub kiirust ja stabiilsust ka sel aastal.

Tihe poodiumikonkurents

Lisaks eelnevalt mainitud meestele jahivad poodiumit ka teised mehed eesotsas Hyundai sõitjate Dani Sordo ja Hayden Paddoniga, kes on varasemalt Soomes head kiirust näidanud. Uus-Meremaalase Paddoni hooaeg on kulgenud siiani rohke ebaõnnega – tõrkunud on tehnika, kuid ka mees ise pole suutnud näidata sellist minekut nagu eelmisel aastal, kus võis teda lugeda kruusarallidel võidupretendentide hulka. Eelmisel rallil Poolas suutis ta lõpuks poodiumile jõuda ning kindlasti loodab ta ka Soomes head kiirust näidata ning liidritega samas tempos püsida.

Poodiumikoha on eesmärgiks võtnud ka Toyota kolmanda autoga võistlev nooruke soomlane Esapekka Lappi, kes tegi WRC autol debüüdi alles Portugali rallil. Vaatamata vähesele kogemusele on soomlane näidanud juba väga head kiirust – elu teisel rallil Sardiinias suutis ta võita juba kuus kiiruskatset, mille hulgas oli ka punktikatse. Poolas noor soomlane küll katkestas, kuid usun, et kui ta suudab koduradadel pea külmana hoida, siis võib ta poodiumil lõpetada. Tõenäoliselt ei ole ta veel valmis mees-mehe vastu duelliks poodiumi nimel, kuid kui eespool olevad mehed katkestavad, siis võib tal võimalus tekkida. Sõltumata Soome tulemusest arvan, et noormeest ootab ees suur tulevik, sest senini on ta näidanud väga head kiirust.

Andekad Soome rallisõitjad

Soomes on WRC autoga stardis teinegi noor soomlane, kelleks on Teemu Suninen, kes toob starti M-Sporti meeskonna kolmanda auto. Noor soomlane tegi WRC autoga debüüdi Poola rallil, mille ta lõpetas väga kõrgel kuuendal kohal. Lisaks suutis soomlane võita ühe kiiruskatse, mis oli tema jaoks alles seitsmes kiiruskatse WRC autoga. Usun, et Suninen suudab ka Soomes head kiirust näidata, kuid poodiumit talle veel ennustada ei julge – kogemusi on veel niivõrd vähe ning poodiumile jõudmiseks peaks teised mehed ebaõnnestuma. Selgelt on aga tegemist väga andeka noorega ning saab olema väga huvitav jälgida, kuidas Suninen Lappiga võrreldes areneb.

Lisaks WRC autodel startivatele Suninenile ning Lappile teeb MM sarjas debüüdi ka Jari Huttunen, kes oli kiireim Soome ralli testikatsel WRC2 sarja arvestuses. Noore soomlase jaoks on tegemist elu teise ralliga nelikveolisel autol, kuid sellele vaatamata on ta seni näidanud väga head kiirust. Soomlase mentoriks on rallilegend Marcus Grönholm, kelle sõnul ootab Huttuneni ees suur tulevik. Lisaks Huttunenile teeb nelikveolisel autol MM sarja debüüdi ka Juuso Nordgren, kes on alles 21. aastane. Nendel kahel mehel tasub Soome rallil silm peal hoida, sest tulevikus koputavad nad kindlasti tippmeeskondade ustele.

Aasta lõpuks teeb autoralli MM sarjas debüüdi Kalle Rovanperä, kes on viimase aja suurim talent rallimaailmas. Kirjutasin Rovanperäst eelmise aasta alguses rallimaailma tulevikutegijate artiklis ning kui siis tegi toona veel 15 aastane noormees esimesi samme nelikveolisel autol, siis nüüd on ta võitnud juba mitmete riikide autoralli meistrivõistluste etappe.

Raul Jeets taas stardis

Sarnaselt Poola rallile on R5 autol taas stardis Raul Jeets koos kaardilugeja Kuldar Sikuga, kelle jaoks lõppes Poola ralli õnnetu väljasõidu ja katkestamisega, kuid kindlasti tahab mees Poolas vead parandada. Kuni väljasõiduni viimasel päeval näitas Jeets järjest paremat tempot ning kuigi mees päris esikoha konkurentsi kiiremate WRC2 sarja meeste arvestuses ei sekkunud, ei pidanud ta ka kiirust häbenema. Eestlane on viimastel aastatel osalenud erinevatel ERC sarja etappidel, kuid MM tase on siiski natukene kõrgem ning oludega kohanemine võtabki aega.

Mõned rallifännid on arvamusel, et nii öelda „ärimehed“ ei peaks rallidel osalema, kuid minu meelest on see meeste suhtes ülekohtune – omadele tuleb kaasa elada sõltumata nende taustast või positsioonist. Loodetavasti suudavad Raul ja Kuldar Soome ralli lõpetada ning panna kriitikutel suud kinni.

Uue hooaja valikud

Autoralli MM sarjas on koos Soome ralliga sõita veel viis etappi ning iga päevaga saavad kuulujutud järgmise aasta meeskondade koosseisude osas aina suuremat hoogu juurde. Ainukesena on paigas järgmise aasta koosseis Hyundai meeskonnas, kus jätkavad kõik kolm senist sõitjat – Thierry Neuville, Hayden Paddon ning Dani Sordo, kuid teistes meeskondades on veel lahtiseid otsasid. Kindel on see, et Jari-Matti Latvala ning Esapekka Lappi jätkavad Toyotas, kuid viimasel ajal seostatakse Ott Tänakut aina rohkem Toyotaga, kus eestlane vahetaks välja soomlase Juho Hännineni, kel pole piisavalt kiirust MM sarja jaoks.

Lisaks Toyotale on veel lahtine Citroeni sõitjad – Prantsuse autotootja senine hooaeg on täielikult ebaõnnestunud ning prantslased otsivad paaniliselt võimalusi olukorra parandamiseks. Soome ralli eel teatas Citroeni meeskond, et hakkab taas koostööd tegema Sebastien Loebiga, kes esmalt testib Citroen C3 WRC autot, kuid läbi aegade parim rallisõitja võib ka ralliradadele üksikutel rallidel naasta. Sarnaselt eelmisele aastale on muudatuste alustalaks Sebastien Ogieri valikud, kelle allkirja jahivad M-Sport, Toyota ning ka Citroen. Nendest kolmest on suurim potentsiaal Toyotal ning Citroenil, kuid samas ei läinud aastaid tagasi Ogieri teed Citroeniga viisakalt lahku ning see võib saada otsustavaks meeskonna valimisel. Prantslane on tunnistanud, et võiks jätkata ka praeguses M-Sporti meeskonnas, kuid sel juhul peaks M-Sportist saama taas Fordi tehasemeeskond, kuid autotootja pole seni huvi üles näidanud taas liitumise vastu.

Eesti rallifänne huvitab aga eelkõige Ott Tänaku käekäik, kuid usun, et eestlased ei pea muretsema sellepärast, kas Ott Tänak ja Martin Järveoja sõidavad järgmisel aastal MM sarjas vaid küsimus on selles, et kus mehed sõidavad. Eestlased on näidanud sel hooajal väga head hoogu ning Tänakust on saanud rallisõitja, kelle allkirja jahivad mitmed meeskonnad. Vaadates meeskondade potentsiaale, siis oleks Otil parim võimalus MM tiitli eest võidelda Toyota meeskonnas, kuid samas on M-Sporti auto tuttav ning „enda järgi ehitatud“. Läheb, kuidas läheb, kuid fännina on äärmiselt äge taas jälgida, kuidas suured autoralli MM sarja meeskonnad jahivad Eesti rallisõitja allkirja.

 

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga