Rootsi 2017 – Neuville katkestas taas esikohalt

Autori Margus Kaldma avatar

Nädalavahetusel sõidetud Rootsi ralli kujunes tõeliseks vaatemänguks rallifännidele, draamat ja põnevust jagus viimaste meetriteni. Eesti rallifännide rõõmuks võitlesid Ott Tänak ja Martin Järveoja viimaste meetriteni võidu nimel, kuid lõpuks leppisid teise kohaga, mis on ikkagi väga hea saavutus.

Thierry Neuville katkestas taas esikohalt

Sarnaselt Monte Carlo rallile suutis ka Rootsis belglane Thierry Neuville haarata liidrikoha esimeste katsetega ning sai teisel päeval võtta juba rahulikumalt ja saavutatud positsiooni hoida. Hyundai esisõitja demonstreeris väga hästi seda, kui hea auto on suutnud Hyundai arendada võites katseid justkui mängeldes. Belglane oli liikumas kindlalt esikoha suunas ning tundus, et miski ei suuda mõjutada mehe esimest võitu sel aastal, kuid paraku olid saatusel teised plaanid. Teise rallipäeva õhtusel Karlstadi publikukatsel lõikas Neuville ühte kurvi liigselt sisse, tabas betoonplokki ning lõhkus auto esivedrustuse. Rallimaailmas öeldakse, et publikukatsel ei ole võimalik võita midagi, kuid võid kaotada kogu ralli ning just seda Neuville tegigi.

Tegelikult on raske Neuvillet milleski süüdistada – võib öelda, et miks ta hakkas riskima kindlalt võistlust juhtides, kuid samas analüüsides olukorda, siis tegemist oli sentimeetrite mänguga ning ilmselt oleks võinud sarnane saatus tabada ükskõik keda. Ilmselt keeras Neuville liiga vara kurvi sisse suutmata hinnata auto pidamist konkreetses kurvis, mis oli natukene parem kui varem ning seega rebiski betoonplokk autolt ratta. Ma ei ütle, et tegemist ei olnud sõiduveaga, kuid kindlasti polnud tegemist nii öelda uljusega või eesmärgiga iga hinna eest kiiruskatse võit teenida – lihtsalt ebaõnn.

Toyota teenis esikoha

Belglase katkestamise järel haaras esikoha soomlane Jari-Matti Latvala, kellele hingas viimase päeva eel kuklasse eestlane Ott Tänak, kes edestas meeskonnakaaslast Sebastien Ogieri omakorda 16 sekundiga. Meeste vahed ennustasid viimaseks päevaks tõeliselt duelli, rallifännid ning ka Jari-Matti Latvala ennustasid, et ei suuda Otile pühapäeval vastu saada ning olid valmis leppima teise kohaga. Eestlane suutis soomlaselt laupäeval tagasi võtta kõvasti aega ning tundus, et pühapäeval pole tal probleeme soomlast alistuda.

Esimesena kolmest startis pühapäeva hommikul valitsev maailmameister Ogier, kes eksis kohe esimeses kurvis ning tegi spinni, millega oli tema esikoha võitlus läbi. Eelviimasena läks rajale Ott Tänak, kellel oli eesmärgiks Latvala kinni püüda, kuid paraku tunnistas eestlane katse lõpus, et auto seadistus pole hea ning esikoha võitlus on läbi. Soomlane samal ajal aga näitas võimu ning suurendas mõne katsega vahe 20 sekundiliseks ning seega sai sel aastal sarja naasnud Toyota meeskond juba poodiumi kõrgeimal astmel võidutseda. Väga vinge saavutus arvestades, et hooaja eel pidasid rallifännid Toyotat konkurentidest nõrgemaks.

Ott Tänak on võimeline igal rallil poodiumile jõudma

Rootsi ralli eel räägiti, et Ott Tänakule sobivad Rootsi teed ning mees läheb kindlasti poodiumikohta püüdma, julgemad julgesid unistada ka võidust. Esimeste katsete järel oli selge, et eestlane on kõrges mängus sees, kuid esikoha püüdmine oli raske – belglane Neuville oli piisavalt kiire ning kolmandana rajal olles pidi ta ka teistele teed puhastama. Siiski suutis mees esimese päeva õhtuks end kolmandale kohale tagasi võidelda alistades seejuures meeskonnakaaslase Sebastien Ogieri. Teisel päeval vähendas ta Jari-Matti Latvalaga kõvasti vahet ning peale Neuville katkestamist oli võimalus isegi rallivõitu püüda.

Seekord veel eestlastel rallit võita ei õnnestunud, kuid kahtlemata näitab Ott aina paremat ja kindlamat sõitu, mis annab lootuse, et ta on suuteline poodiumile jõudma igal rallil. Sellel aastal sõidab Ott koos Martin Järveojaga, kel on nüüd kahest WRC stardist kaks poodiumit, mis näitab, et meeste omavaheline koostöö sujub väga hästi. Varasemalt sõitis Ott Raigo Mõlderiga ning esimestel rallidel oli ikka kuulda Oti kommentaaridest, et peab veel kaardilugejaga koostööd lihvima, kuid seekord sujuvad asjad paremini. Tegelikult ei saa muidugi Raigot millestki süüdistada – Martinil oli WRC autosse istudes MM tasemel kõvasti  rohkem kogemust ning seega oli tal kergem oludega kohaneda.

Citroen ja Meeke taas kahvatud

Hooaja avaetapi Monte Carlo järgselt olid rallifännid ootusärevuses, milleks ikkagi Citroen võimeline on, sest avaetapil katkestas Meeke üsna võitluse varajases faasis ning õiget kiirust ei suutnudki näidata. Tänu kehvale hooaja algusele sai ta Rootsis startida konkurentide selja tagant ehk tal olid olemas kõik võimalused ralli esikoha nimel võidelda. Võistluse alguses oligi ta poodiumikonkurentsis, kiirusega Neuvillele vastu ei saanud, kuid teistega suutis Citroeni esisõitja sammu pidada.

Asjad hakkasid briti jaoks halvemas suunas minema laupäeva hommikul, kui tal oli raskusi rütmi ja seadete leidmisega – mees tunnistas, et ei suuda poodiumikonkurentsi enam sekkuda ning teistega sammu pidada. Olukord muutus veelgi halvemaks, kui ta ühel katsel teelt välja sõitis ning kraavis üle 8 minuti kaotas. Sellel hetkel oli selge, et tema ainsaks lootuseks on edasi sõita ning punktikatsel rünnata, kuid ka see plaan ei õnnestunud, sest pühapäeval ei suutnud ta samuti häid seadeid leida.

Kahe esimese etapi järel on raske mingisuguseid järeldusi teha, sest Monte Carlo ja Rootsi rallid on väga spetsiifilised – palju sõltub teistest teguritest, kuid siiski midagi saab järeldada. Kiiruseid võrreldes tundub, et Citroen suudab teistega sammu pidada, kuid probleeme on auto seadistustega ehk auto käitub ettearvamatult. Väga hästi näeb seda vaadates näiteks 17. kiiruskatse Meeke sisekaamerat – britt näeb tohutut vaeva, et autot teel hoida, sest auto lihtsalt ei keera. Ma arvan, et katki pole veel midagi, kuid ka Meeke peab suutma enesekindlamaks muutuda – mõlemal rallil suutis ta rajalt välja sõita ehk kui Mehhikos peaks ta samuti vea tegema, siis muutuvad Citroeni juhid kindlasti murelikuks.

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga