Monte Carlo ralli 2017 – Oodata on ägedat vaatemängu

Autori Margus Kaldma avatar

Täna õhtul algab Monte Carlo ralli, mis on traditsiooniliselt esimeseks autoralli maailmameistrivõistluste etapiks. Sel hooajal sõidetakse taaskord esimesed kiiruskatsed õhtupimeduses, mis on sõitjatele suureks väljakutseks ning pakub fännidele vaatemängu. Aasta esimese ralli eel on palju küsimusi õhus, sest kõik meeskonnad toovad tänu reeglimuudatustele rajale uue põlvkonna WRC autod ning MM karusselliga taasliitub Toyota WRC meeskond.

Monte Carlos loevad kogemused

Autoralli maailmameistrivõistluste avaetapp on eriline sellepoolest, et rallil loevad kogemused kiirusest rohkem ehk kuigi võitmiseks peab olema ka kiire, ei piisa vaid uljusest. Mägistel ja käänulistel teedel, kus katse alguses võib tee olla kuiv, keskel lumine ning lõpus jäine, loevad varasemad kogemused ning tarkus. Sõitjad peavad valima oludele võimalikud sobivad rehvid ning seejuures on rehvivalik alati kompromiss, sest pole olemas rehvi, mis sobiks üheselt Monte jaoks – rehv, mis ühel katsel töötab hästi, ei pruugi teisel üldse pidamist pakkuda.

Aastate jooksul on rallifännid näinud huvitavaid kombinatsioone ja valikuid – näiteks võivad sõitjad paigutada autole rehvid diagonaalis – ees vasakul ja taga paremal on naastrehvid ning ees paremal ja taga vasakul on lumerehvid. Lisaks ilmale on Monte Carlo ralli teed erilised ka iseloomu pärast – enamus katseid sõidetakse mägedes, kus ühel pool on kalju ning teisel pool kuristik, mis tähendab, et väike sõiduviga võib lõppeda väga halvasti.

Sebastien Ogier endiselt favoriit

Vaatamata uuele meeskonnale ja autole on valitsev maailmameister Sebastien Ogier endiselt peamine favoriit rallivõidule, sest mees on Montes viimasel kolmel aastal võidutsenud ning eesmärgiks on see tal ka sel aastal. Ilmselt on Monte Carlo ralli halvim koht, kus alustada uue autoga uues meeskonnas hooaega, kuid tingimused on kõigile võrdsed ning neljakordne maailmameister omab piisavalt kogemusi, et sellisest olukorrast maksimum võtta. Prantslane tunnistas enne rallit, et ta on valmis ralliks, kuid ei tunne end Fordi roolis veel päris kindlalt – testimise aega jäi lihtsalt liiga väheks aga ma usun, et see on pigem jutt, et mitte liiga enesekindlana tunduda, selline mees läheb kindlasti võitu püüdma.

Siiski ei saa prantslasel kerge ralli olema, sest varasemalt on Montes head kiirust näidanud ka Citroeni esisõitja Kris Meeke ning ka Hyundai sõitja Thierry Neuville. Ilmselt on need mehed ka peamised pretendendid hooaja lõpus maailmameistrivõistluste tiitlile, sest mõlemale mehele oli eelmine hooaeg edukas. Britt Meeke osales küll valitud etappidel vananenud autoga, kuid suutis siiski noppida kaks rallivõitu ning enesekindlust kasvatada. Lisaks tänu sellele, et Citroeni meeskond ei sõitnud tervet hooaega kaasa, said Meeke ja Prantsuse meeskond konkurentidest rohkem testida.

Kas Kris Meeke peab pingele vastu?

Ralliringkondades arvatakse, et Citroen on suutnud ehitada maailmameistrile väärilise auto ning eelmisel aastal enesekindlust kasvatanud britt Kris Meeke on Ogieri kõrval üks peamised tiitli pretendente, kuid suur küsimus on selles, et kas Meeke peab pingele vastu. Eelmisel aastal sõitis ta kaasa valitud etapid ning sai nendel rallidel, kus ta võidud noppis, startida peamistest konkurentidest tagantpoolt, mis andis talle suure eelise. Põnevuse huvides loodan, et Meeke suudab eelmisel aastal saavutatud enesekindluse pealt sel aastal prantslasele vastu astuda ning tiitli nimel kihutada tegemata seejuures suuri vigasid. Kogemust on tal kogunenud piisavalt ning kogu meeskond on tema ümber ehitatud ehk vabandusi ei tohiks enam olla.

Ott Tänak on enesekindel

Eestlase Ott Tänaku jaoks oli eelmine ralliaasta üks parimaid tema karjääris vaatamata sellele, et eestlane sõitis konkurentidega võrreldes kehvemate rehvidega. Oti kasutada olnud Dmacki rehvid andsid talle mõnel rallil pisikese eelis, näiteks Poolas, Soomes ning Walesi rallil töötasid Dmacki rehvid väga hästi, kuid samas asfaldirallidel oli Oti kiirus võrreldav WRC2 sõitjatega. Tegelikult ei teinud Briti rehvitootja saladust, et hooaja alguses võetigi need kolm rallit eesmärgiks ning rehvid loodi arvestades nende rallide tingimusi. Vaatamata sellele, et rehvid olid neil rallidel head, ei olnud need nii vastupidavad ning tänu rehvipurunemisele jäi Ott Poolas võidust ilma. Aasta kokkuvõttes võib siiski öelda, et Ott kasutas talle usaldatud võimaluse igati hästi ära, sest ta surus siis, kui olud talle sobisid ning hoidis end tagasi, kui olud rehvidele ei sobinud.

Sellel aastal on Tänak tagasi M-Sporti põhimeeskonnas ning läheb aastale vastu enesekindlalt, sest eelmisel aastal näidatud kiirus ja enesekindlus annavad lootust, et mees jõuab sel aastal oma esimese MM etapivõiduni. Usun, et tema kiiruses ei kahtle keegi – lõppenud aastal oli ta üks väheseid, kes sai kruusal Ogierile vastu. Monte Carlos ei ole Otil varem väga hästi läinud, kaks aastat tagasi oli kaheksa kiiruskatse järel neljandal kohal, kuid tegi sõiduvea ning lõpetas ralli punktikohalt väljas. Aasta tagasi ei olnud tal Dmacki rehvidega võisteldes võimalust konkurentide alistamiseks ning lõpetas ralli seitsmendal kohal, kuid sai siiski punktid kirja.

Usun, et sel aastal suudab ta tagasi põhimeeskonnas olles natukene paremat kiirust näidata ning lõpetada ralli TOP6 hulgas. Poodiumikohta ei julge ennustada, sest eestlasel on sel hooajal uus kaardilugeja – senine kaardilugeja Raigo Mõlder loobus MM sarjas osalemisest isiklikel põhjustel ning tema koha võttis üle endine Karl Kruuda kaardilugeja Martin Järveoja.

Toyota naaseb MM sarja

Rallifännid ootavad põnevusega, milleks on võimeline MM sarjaga taasliituv Toyota meeskond, kes loobus MM sarjas osalemisest 2000-ndate aastate alguses. Esimeste testivideote järgi ei tundunud olukord väga hea olema, asfaldil oli selgelt näha, et auto on alajuhitav ning ka kiirust ei tundunud väga palju olema. Samas on testivideote järgi hinnangute andmine liiga ennatlik, sest fännid ei tea kunagi, mida konkreetselt testiti. Siiski võime referentsiks võtta selle, et valitsev maailmameister valis Toyota asemel M-Sporti ning kuigi mees sõnas, et autol on potentsiaali, näitab tema valik, et praegu pole Toyota veel valmis võidu nimel kihutama.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga