Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga tegid Poola rallil ajalugu – esmakordselt jõudis rehvitootja Dmacki meeskond üldarvestuses MM-etapil poodiumile, mis on väiksele ettevõttele väga suur saavutus. Tõsi, napilt võidust ilma jäämine oli raske neilegi aga tegelikult on Dmacki meeskond teinud ära väga suure töö. Vähem oluline pole meie meeste toetamine erinevates sarjades, kuid paljud meist ei tea, kui väikse ettevõttega tegelikult tegemist on.
Arendustöö nõuab aega ja raha
Eesti meedias ja fännide hulgas on Dmacki rehvid sel aastal palju kriitikat saanud, kuid ettevõtte tausta arvestades on kriitika natukene ülekohtune. Loomulikult on kahju vaadata, kuidas Ott Tänak rajal rehvidega uisutab, sellel ajal, kui konkurendid võidu sõidavad aga hea tulemus ei saagi kohe tulla. Rehvitootja Dmack rehvid on teatud oludes vägagi konkurentsivõimelised – näiteks Poola liivased teed sobisid rehvidele väga hästi, kuid samas oli Otil väga raske Monte-Carlo jäisel asfalfdil teel püsida, sest rehvidel ei olnud mingisugust pidamist.
Arendustöö nõuab väga palju ressursse ning seejuures võib olla raha piiramatult, kuid ajaline faktor jääb ikkagi ehk tulemuse saavutamine võtab lihtsalt aega. Teine oluline asjaolu on, et rehvide testimine võistlusvälisel ajal on tähtis, kuid õige pildi annab ikkagi võistlus ning seepärast on Dmacki jaoks väga oluline osaleda sellel aastal WRC autoga WRC sarjas. Võistluses kogutud tagasiside on see, mis rehvitootjat edasi viib. Väike Briti firma konkureerib autoralli MM sarjas Prantsuse rehvitootja Micheliniga, mis asutati 1889. aastal ehk Dmackil on 120. aastat vähem kogemust.
Dmacki rehvide arendustöö toimub Suurbritannias, kuid praegu toodetakse rehve veel Hiinas, sest see on soodsam, kuid samas muudab rehvide arenduse ja logistika tunduvalt raskemaks. Selle aasta alguses teatas Dmack, et alustavad enda tehase loomist Suurbritanniasse ning seega peaks tulevikus kogu protsess kiiremaks muutuma.
Dmack alustas Historic autodele mõeldud rehvidest
Briti ärimees Dick Cormack, kes enne töötas Pirelli rehvifirmas, asutas rehve tootva Dmacki ettevõtte 2009. aastal. Ettevõtte eesmärgiks on pakkuda üle maailma mõistliku hinnaga rehve nii tänavaautodele, kui ka võistlusautodele. Ettevõtte põhimõte on algusest peale olnud toota mõistliku hinnaga rehve erinevatele võistlusklassidele alustades Historic sarjast ning lõpetades WRC sarjaga, lisaks on Dmacki rehvid kasutusel ka ringrajal. Ettevõtte asutaja Dick Cormack asutas rehvide tootmise ettevõtte seetõttu, et võistledes ise Historic sarjas, oli väga raske leida sobivas suuruses võistlusrehve vanadele ralliautodele.
Üsna kiiresti peale Historic autodele rehvide tootmise alustamist liikus ettevõtte järjest kõrgemale ning 2011. aastal tegi rehvitootja debüüdi MM sarjas, kui Walesi rallil startis Ott Tänak koos kaardilugeja Kuldar Sikuga Ford Fiesta RS WRC autoga. Tegemist oli WRC auto debüüdiga nii Oti, kui ka Dmacki jaoks ning eestlased lõpetasid ralli suurepärase kuuenda kohaga. Tulemus andis lootust nii meeskonnale, kui ka eestlastele. Esimese katsevõidu sai Dmacki rehvitootja 2012. aasta Hispaania rallil, kui venelane Evgeny Novikov võitis Hispaania ralli neljanda kiiruskatse.
Dmack`i meeskonnad erinevates sarjades
Kaks hooaega hiljem tegi Dmack oma meeskonna, et osaleda WRC2 sarjas Ford Fiesta R5 võistlusautodega, sõitjateks valiti eestlane Ott Tänak ning soomlane Jari Ketomaa. Eestlase osalemine WRC2 sarjas oli Ott Tänaku WRC sarja naasmise projekti algus – aasta jooksul sai ta lisaks WRC2 sarjale startida mõnel etapil ka WRC autoga M-Sporti meeskonnas ning tõestada oma potentsiaali. Aste madalamas sarjas jäi Ott küll tiitlist napilt ilma, kuid koos soomlase Ketomaaga näidati, et Dmacki rehvid on konkurentsivõimelised.
Järgmisel hooajal palgati Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga M-Sporti meeskonda ning Dmack usaldas WRC2 sarja R5 võistlusauto 2014. aastal Dmack Trophy sarja võitnud eestlasele Sander Pärnale. Sari “Drive Dmack trophy” loodi koostöös FIA ning M-Sporti meeskonnaga, et anda rohkem võimalusi noortele rallisõitjatele näidata oma potentsiaali. Sari koosnes esimesel hooajal viiest etapist ning hooaja võitja sai auhinnaks osalemise WRC2 sarjas Dmack meeskonnas Ford Fiesta R5 võistlusautoga. Sarjas osalemiseks anti kõigile osalejatele identsed Ford Fiesta R2 ralliautod, mida hooldas M-Sporti meeskond. Esimese hooaja võitis eestlane Sander Pärn ning järgmisel aastal võitis sarja norralane Marius Aasen.
Dmack`i WRC meeskond
Eelmise aasta lõpus teatas rehvitootja Dmack, et osalevad 2016. aastal WRC sarjas enda meeskonnaga ning meeskonna sõitjaks valiti Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga. Oti hooaeg M-Sporti meeskonnas oli kulgenud üles-alla ning M-Sport otsustas mõlemad senised sõitjad välja vahetada, kuid samas ei muutunud Oti ja Raigo jaoks peale rehvide midagi. Rehvid on väga olulised, kuid tähtsam oli see, et Ott ja Raigo saavad teist aastat järjest WRC tasemel võistelda ning eelmisel aastal saadud kogemused tulemusteks realiseerida.
Minu meelest on igati kiiduväärt, kuidas üks pisike rehvitootja on usaldanud oma rehvide arendamise eestlastele ning ühtlasi annavad võimaluse meie meestele WRC sarjas osaleda. Ei tasu unustada, et ka Ott Tänaku debüüt MM sarjas WRC autoga sai teoks Dmacki abiga ehk rehvitootja roll eestlase karjääris on väga suur. Tänasel päeval ei ole Dmacki rehvid nii konkurentsivõimelised igal pinnasel, kuid meeskond näeb tohutut vaeva, et seda parandada. Usun, et kui valmib uus tehas, siis muutub nende areng veelgi kiiremaks. Julgemad rallifännid ning meeskond unistas, et ehk õnnestub sellel hooajal mõnel rallil poodiumile jõuda, kuid võidust ei julgenud keegi mõelda – ometigi oli Ott Poolas võitu võtmas, kuid kahjuks eelviimasel katsel purunes rehv ning tuli leppida teise kohaga.
Märkimisväärne on ka fakt, et lisaks Otile andis Dmacki meeskond uue võimaluse Karl Kruudale, kes muidu oleks selle hooaja vahele jätnud finantside puudumise tõttu. Eestlane toodi Dmacki meeskonda teise eestlase – Sander Pärna asemele, kuna viimane ei suutnud näidata meeskonna soovitud tulemusi. Esimesel rallil tõi Kruuda meeskonnale kohe poodiumikoha WRC2 sarjas. Loodetavasti on ka Kruuda puhul see pikema koostöö alguseks sarnaselt Ott Tänakule.
Arvestades Dmacki panust nii Eesti rallisõitjate, kui ka kogu WRC sarja arengusse, siis tuleb nende meeste ees müts maha võtta!
Lisa kommentaar