Eeloleval nädalavahetusel jätkuvad autoralli maailmameistrivõistlused, kui sõidetakse Argentina MM etapp, mis on üks raskemaid rallisid kalendris. Sõitjaid ootab raske katsumus, sest Argentina ralli muudavad raskeks keerulised ilmastikuolud, mis pidevalt muutuvad ning kivised teed. Kiiruskatsed on üpris kiired, kuid samas tuleb sõitjatel korduvalt läbida veetakistusi kuhu valesti sisenedes võib ralli kiiresti lõppeda. Eelmisel aastal juhtus nii Ott Tänakuga, kes riivas veetakistuses kivi ning oli sunnitud katkestama, sisuliselt oli tegemist olukorraga, kus sõitjal polnud suurt midagi teha.
Sõitjaid ootab raske katsumus
Argentina ralli märksõnadeks võiksid olla rasked ilmastikuolud ja tohutu publikuhuvi, sest tegemist on väga raske ralliga nii sõitjatele, kui ka meeskondadele. Samas pakuvad rasked olud tõelist vaatemängu ning keevaverelised lõuna-ameeriklased oskavad pakutavad vaatemängu hinnata. Argentina ralli on tuntud tohutu publikuhuvi poolest, kiiruskatsete ääred on paksult rahvast täis ning inimesed elavad kõigile kaasa.
Argentina on üsna klassikaline kruusaralli – teed on kiired ja sujuvad, kuid samas väga kivised ning kui ralli ajal sajab vihma, muutuvad kiiruskatsed mudamülkaks ning rolli hakkavad mängima startimise järjekord. Rasketes oludes on eelis esimesena raja läbijatel, sest tee muutub iga läbimisega järjest pehmemaks ning mudasemaks ja omakorda muudab läbimise aeglasemaks. Samas kuivades oludes on esimestel autodel raskem, sest lisaks lahtisele kruusale on trajektooril ka palju kivisid, mis võivad rehve lõhkuda. Ideaalset lähte positsiooni Argentinas ei ole, sest olud muutuvad kiiresti ning sõitjatel tuleb valmis olla kõigeks.
Ralli avapäeval on kavas 3 kilomeetrine publikukatse Cordoba linna tänavatel, kuid nii öelda päris ralli algab reedel, kui sõidetakse 8 kiiruskatset. Reedesed kiiruskatsed on osaliselt uued, mida sõideti viimati 4 aastat tagasi. Katsed on liivased ja lahtise kruusaga ehk vihmase ilma korral muutuvad need väga mudaseks. Lisaks mudale tekivad nendel teedel kergesti ka rööpad ehk kiiruskatsete teine läbimine saab sõitjatele väga raske olema – peab olema ettevaatlik, et mitte autot ja rehve lõhkuda. Laupäeval on on kavas 6 kiiruskatset ning pühapäeval kolm. Pühapäevased kiiruskatsed on rohkem kivisemad ja nii öelda Argentinale iseloomulikumad.
Argentina rallilt tehakse otseülekanne kolmelt kiiruskatselt, reedel on otseülekanne viiendalt ning üheksandalt kiiruskatselt ning pühapäeval saab otse jälgida viimast kiiruskatset, millel jagatakse ka lisapunkte. Sellel aastal jagatakse lisapunkte legendaarsel El Condori kiiruskatsel, mis pakub fännidele vaatemängu ja sõitjatele väljakutset.
Ogier tahab Argentinast võitu
Argentina on üks väheseid rallisid, kus pole valitseval maailmameistril Sebastian Ogieril õnnestunud võita, sest iga aasta on tal midagi juhtunud. Eelmisel aastal oli ta võitlemas esikoha eest, kuid üpris ralli alguses läks tal auto katki ning ralli oli sellega lõppenud. Kindlasti tahab ta sel aastal kõik varasemad ebaõnnestumised unustada ja raskel Argentina rallil lõpuks võidutseda. Varasemalt on Sebastian Loeb Argentinas võidutsenud kaheksal korral, eelmine aasta võitis ralli aga üllatuslikult Kris Meeke, keda me sel aastal kahjuks ei näe, sest britt ei tee tervet MM programmi kaasa. Britt on küll kohal, kuid vaid legendi kirjutamas ehk töö järgmisel aastal naasmiseks käib täie hooga.
Usun, et kui Ogieril autoga probleeme ei teki, siis ta suudab Argentinas võita, kuid kahtlemata ei saa see tal kerge olema, sest kindlasti sihib võitu ka meeskonnakaaslane Latvala, kes võidutses Argentiinas kaks aastat tagasi. Võimalused on ka Mikkelsenil, kuid teda võib edu saata pigem juhul, kui Latvala või Ogieri autoga midagi juhtub. Argentina on väga raske ralli ning praegu tunduvad parimas seisus olema Volkswageni sõitjad, kel on palju kogemusi ja vastupidav auto, mis on Argentinas väga oluline.
Östberg, aeg särada!
Argentinas on head kiirust näidanud ka Mads Östberg, kelle minimaalne eesmärk võiks olla poodiumile jõudmine, kuid ta võiks ka esikoha võitlusse sekkuda. Sellel aastal ootasin Rootsi rallil, et Östberg sekkub tõsiselt esikoha konkurentsi, sest tegemist oli tema lemmikralliga, kuid ometigi ei õnnestunud tal kolmandast kohast kõrgemale tõusta. Minimaalne eesmärk sai poodiumiga täidetud, kuid samas polnud see esitus väga veenev ning oleks oodanud tema lemmikrallil paremat minekut. Vahepealsed rallid on toonud Östbergile veel poodiumikohti, kuid Argentinas peaks ta olema võimeline võidu nimel kihutama. Samas on Argentinas rasked olud ning tingimused ja ehk pole Ford nendes tingimustes nii vastupidav, kui Volkswagenid või Hyundaid. Siiski usun, et soodsate tingimuste puhul suudab Mads näidata, milleks ta tegelikult võimeline on.
Olen siin blogis varasemalt korduvalt Madsi kritiseerinud, kuid tegelikult ootan ma mehelt seda, milleks ta peaks olema võimeline, sest tegemist ei ole kindlasti aeglase mehega, kuid viimastel aastatel on kuidagi tahtmisest puudu jäänud. Sellel hooajal on ta tagasi tuttavas M-Spordi meeskonnas ning Ford peaks tema sõidustiiliga paremini sobima, kui Citroen, kuid kiirust, milleks norralane võimeline peaks olema, ei ole me siiani näinud. Mõnele võib ehk kriitika sel aastal ülekohtune tunduda, sest punktitabelis on ta kindlalt teisel kohal, kuid esitused pole väga veenvad olnud. Mina ootan rohkemat, sest mees peaks selleks võimeline olema. Ma ei taha näha, kuidas nii kogenud mees otsib igal rallil erinevaid põhjuseid, miks tal kiirust ei ole.
Camilli vajab vigadeta rallit
Prantslane Eric Camilli pole suutnud siiani lõpetada ühtegi rallit ilma vigadeta, kõigil rallidel on ta sõiduvea tõttu katkestanud ning seega pole ta ka saanud kogemusi koguda katseid läbides. Viimati sõidetud Mehhiko rallil jõudis ta esimest korda ralli lõppu, kuid seda „super rally“ abiga ning kokkuvõttes see arvestavat tulemust kaasa ei toonud, kuid vähemalt sai natukene katsekilomeetreid koguda.
Argentina on väga raske ralli, kuid kui sul pole kogemusi, siis on see topelt raske aga Camillil hakkab usalduskrediit vaikselt otsa saama. Ma arvan, et prantslane ei saa endale enam lubada auto lõhkumist ja katkestamist ralli avapäeval, sest tal on vaja koguda kilomeetreid. Argentina ralli on kalendris neljas etapp ning meeskonnajuht Wilson ilmselt lootis, et praeguseks ajaks oleks pidanud mehel olema juba natukene kogemusi, mille pealt oleks saanud hakata kiirust arendama. Paraku alustab mees Argentina rallit aga sisuliselt nullist – saame näha, mis hakkab juhtuma, kui Camilli peaks lolli eksimuse tõttu ka Argentinas katkestama ja auto lõhkuma.
Eelmisel aastal olid M-Spordi meeskonnas väheste kogemustega Elfyn Evans ja Ott Tänak, kelle puhul rääkis Wilson, et hooaja esimeses pooles ei oota ta meestelt midagi, kuid vaatamata mõlema mehe vigadele, suutsid nad ikkagi ka hooaja esimeses pooles head kiirust näidata. Prantslane pole seda siiani suutnud, kuid vähemalt esialgu pole Wilson teda avalikult kritiseerinud. Ma arvan, et kui Camilli jätkab sarnaseid esitusi, siis saadetakse ta varsti WRC2 sarja kogemusi koguma ning teda tuuakse asendama madalamas sarjas head minekut näidanud Evans.
Rallifännina ootan ma endiselt, et Camilli nii öelda avaneb ja suudab teha korraliku tulemuse ning tõestab kriitikutele, et Wilson tegi õige otsuse, kui talle auto usaldas. Samas eestlasena analüüsides Oti hoogu ja tulemusi M-Spordi ridades ja võrrelda seda Camilli tulemustega, siis ma arvan, et kohatine skeptilisus Eesti rallifännide poolt on õigustatud. Järjest enam tundub olema nii, et see, mis oli Otile nii öelda keelatud, on Camilli jaoks lubatud. Aga samas ei tea me kogu tausta ning selles maailmas ei ole asjad alati nii must valged, kui need tunduvad. Kindlasti on Camilli lepingu taga erinevad kokkulepped, mis meeskonnale üht või teistpidi kasulikud on!
Hyundai sisesed meistrivõistlused
Minu jaoks on enne igat etapi üheks põnevamaks küsimuseks milline saab sel rallil olema Hyundai meeste omavaheline võitlus, sest kõik mehed on tahtmist täis, kuid kui Neuville ja Sordo tulemused pigem langevad, siis Paddon vallutab iga ralliga järjest uusi tippe. Meeskonna siseselt on võitlus ning Paddon ohustab tõsiselt Neuville esisõitja kohta, Portugali ralliks näiteks ongi Neuville juba ülesantud Hyundai teises meeskonnas esimese asemel. Hooaeg algas Neuville jaoks võrdlemisi hästi ja tundus, et mees on unustanud eelmise aasta madalseisu, kuid kesine hoog Mehhikos ja meeskonnakaaslastele kaotamine räägib midagi muud. Belglane pole kunagi tunnistanud, et ta kuidagi muutunud oleks või suhtuks teisiti ning tema meelest pole midagi katki, kuid see tundub olema pigem enesepetmine.
Rallimaailmas levivad jutud, et Neuville ei saa Paddoni ja Sordoga eriti hästi läbi, sest Paddonile ei meeldi Neuville suhtumine. Ma ei tea, kuidas need asjad tegelikult on, sest avalikult musta pesu ei pesta, kuid midagi tundub selles meeskonnas valesti olema küll. Usun, et Neuville jaoks on tegemist viimase aastaga Hyundai meeskonnas. Praeguseks on Neuvillel juba päris palju kogemust ja Hyundai on suutnud teha Volkswageniga võrreldava auto, kuid ometigi teeb meeskonnas tulemusi pigem Paddon, kuid just Neuville peaks olema see, kes ohustab igal rallil Volkswageni sõitjaid. Belglane pole suutnud teha seda sammu, mille tegi Volkswageni kolmas mees Mikkelsen, kelle enesekindlus on tublisti kasvanud. Mulle tundub, et belglase peamiseks põhjuseks tulemuste langemisel on Hyundai esisõitjaks saamine – ehk polnud ta veel valmis esisõitja kohta täitma, kuigi oli varasemalt kogemusi kogunud nii Citroenis, kui ka M-Spordi meeskondades sõites.
Argentinas on üpris kiire olnud Sordo, kel on tohutult palju kogemusi ning usun, et ta on Hyundai meestest Argentinas kõige kiirem. Raske uskuda, et ta suudaks võidu nimel konkureerida, kuigi see oleks meeldivaks värskuseks, kuid kindlasti on ta võimeline poodiumikoha eest võitlema. Uus-Meremaa sõitja Paddon on samuti väga kiire, kuid Argentina rallil loevad kogemused ning pigem oleks talle kasulikum valida selline tempo, et kindlasti ralli lõpetada. Sama kehtib ka Neuville jaoks, kes vajab stabiilset tulemust, et näiteks juba Portugalis võidu nimel kihutada.
Tänakul tulemas taas raske ralli
Eelmise Mehhiko ralli eel ütles Ott Tänak, et nüüd tuleb veel kaks rallit ära kannatada, sest Portugali ralliks toob Dmack välja uue kruusarehvi, mis peaks tunduvalt konkurentsivõimelisem olema, kui senine rehv. Ausalt öeldes ei uskunud ma enne Mehhiko rallit, et Otil kruusarehviga nii kehv seis on, kuid sel aastal ei saa enam midagi välistada. Mehhikos suutis Ott siiski vaatamata puuduvale pidamisele ralli vigadeta lõpetada ning samasuguse eesmärgi on ta enda jaoks võtnud ka Argentinas. Tegemist on väga raske ralliga ning Otil on siiani olnud sel rallil palju ebaõnne ehk kui ta suudaks ralli lõpetada 6-8. kohal, oleks see väga hea.
Ott on hooaja esimese nelja ralliga kogunud tublid 24 punkti ehk sel aastal on ta Dmacki meeskonnas teinud sellise hooaja alguse, mida temalt oodati eelmine aasta. Kindlasti ei ole tulemused ja küpsus jäänud märkamata näiteks Wilsonile ehk Oti eesmärgiks võiks olla igal juhul vigasid vältida ning punkte koguda. Portugalis toob Dmack välja uue rehvi ning sellega peaks olema võimalik soodsate tingimuste puhul kihutada poodiumi konkurentsis.
Rallifännina on tohutult raske kirjutada ridasid, et „hea oleks, kui Ott suudaks lõpetada 6-8. kohal“, kuid kõik peavad endale aru andma, et siiani on mees võtnud oludest ja võimalustest maksimumi. Mulle tundub, et kohati unustatakse see fakt ära ja vaadatakse vaid tulemusi, kuid sel aastal tuleb näha nii öelda puude taga metsa ehk suuremat pilti. Samuti väärib mainimist asjaolu, et kui eelmisel aastal Ott veel kohati kurtis legendivigade üle, siis sel hooajal pole Ott kordagi maininud, et Raigo oleks eksinud. Raigo Mõlder on teinud ehk Otist suuremagi arengu – sisuliselt on mees end paari hooajaga arendanud maailma tipp kaardilugejate seltskonda, mis on väga kõva saavutus. Just töötahe ja meeste suhtumine on see, mida on sel aastal tõeliselt nauditav vaadata!
Stardis üllatusmees Henning Solberg
Viimasel hetkel lisandus Argentina sõitjate nimekirja Henning Solberg, kes saavutas Rootsi rallil sel aastal tubli seitsmenda koha. Norralane on viimastel aastatel osalenud valitud MM etappidel ning tegemist ei ole kindlasti enam mehega, kes sõidaks poodiumi nimel, kuid siiski on igati tervitatav näha, kui sellised mehed vahel mõne ralli kaasa sõidavad. Argentina on ralli, kus erasõitjad tavaliselt ei osale, sest auto ja tehnika transport on kallis ning seega tuleb mehe osalemist hinnata! Tore on näha, et ajal, kui noorem vend, 2003. aasta ralli maailmameister, Petter Solberg osaleb rallikrossi MM sarjas, siis vanem vend osaleb mõnel WRC etapil.
Lisa kommentaar