Loetud päevad peale esimese tiitli võitmist teatas Ott Tänak, et on sõlminud lepingu Hyundai meeskonnaga järgmiseks kaheks aastaks. Kaks aastat maailma suurima autotootja Toyota meeskonnas on olnud täis sära aga ka draamat, mille tulemusel ilmselt meeskonda vahetatakse.
Edukat koostööd Toyotaga varjutas auto vähene töökindlus
Käesoleva hooaja lõpus tõmmatakse joon alla edukale koostööle Toyotaga, mis päädis individuaalse maailmameistrivõistluse tiitliga Ott Tänakule ja Martin Järveojale. Sellel hooajal on sõita veel üks ralli ning Toyotal on võimalus võita teist aastat järjest tiitel ka tootjate arvestuses, kuid juba praegu tagasi vaadates on Tänaku hoog Toyota roolis olnud võimas. Koos Martiniga on teenitud hulgaliselt poodiumikohtasid aga ka 10 võitu ja maailmameistrivõistluste tiitel.
Tiitli võitmiseks oli võimalus juba ka esimesel Toyota aastal, kuid ohtrad tehnilised probleemid rikkusid teenida väärikas tasu. Sisuliselt võibki öelda, et kuigi hoog on olnud võimas, on pidevalt teemaks olnud ka auto vastupidavus. Sisuliselt igal rallil hoiavad rallifännid – ja tõenäoliselt ka sõitjad ise – hinge kinni, et kas auto peab vastu või ei pea. Tommi Mäkinen on koos Toyota Gazoo racingu inseneridega ehitanud kiire auto, kuid paraku vastupidavusega peab veel tööd tegema. Esimesel hooajal purunes mitmel korral auto põhjakaitse, sel hooajal on olnud probleeme elektroonika ja roolivõimuga.
Probleeme on olnud veelgi, kuid nendest pole lihtsalt räägitud – tihti on Ott vihjanud, et pidi ühe või teise asjaga kiiruskatsete vahelisel ajal tegelema. See kõik lisab tarbetult pingeid ehk sõitjad peavad rallile keskendumise asemel tegelema tehniliste probleemide lahendamisega.
Kehv sisekliima meeskonnas
Loomulikult ei saa öelda, et meeskond poleks teinud kõva tööd, et auto vastupidavust parendada, kuid mida aeg edasi, seda rohkem tundus, et meeskonnas pole asjad nii korras, kui võiks olla. Arvestades ralliradadel saatnud edu, on kummaline kirjutada, et suhted olid meeskonnas hapud, kuid arvukad vihjed just seda kinnitavad. Kõige ilmekam näide on soomlase Esapekka Lappi lahkumine meeskonnast eelmise hooaja lõpus – miks peaks kiire soomlane lahkuma kõige kiirema autoga meeskonnast, mis koosneb suurel määral soomlastest!? Tollal toodi põhjuseks küll asjaolu, et Lappi ei näinud võimalust Toyotas esisõitja koha eest võidelda, kuid meeskonnajuht Mäkinen on viidanud, et hooaja alguses on kõik sõitjad võrdsed. See on järgmine probleem. Ma ei usu, et reaalselt oli see põhjus Lappi lahkumiseks.
Ma tean, see kõlab kummaliselt aga vaatame numbritele otsa. Käesoleval hooajal (Kataloonia järgse seisuga) on Toyota sõitjad kokku toonud meeskonnale 362 punkti, millest 219 on toonud Ott Tänak. Kris Meeke lisab 80 punkti ning Latvala 63, protsentides on näitajad vastavalt 60.5, 22.1 ning 17.4 protsenti. Protsentide osakaal aasta lõikes suuresti muutunud ei ole, kuid veel suvel rääkis meeskonnajuht Mäkinen, et kõik sõitjad on võrdsed. Alles viimaste rallide eel on Mäkinen andnud jõulisemalt korraldusi Latvalale ning Meekele Tänakut aidata.
Eelmisel aastal olid arvud võrreldavad, kuid meeskonna suhtumine oli ikkagi selline, et kõik mehed on võrdsed. Täiesti arusaadav, et selline olukord ajas eestlased marru – tiitli nimel võitluses ei saanud Ott meeskonnakaaslastelt sisuliselt mitte mingisugust abi. Sisuliselt võib öelda, et Kris Meeke ja Jari-Matti Latvala on toonud Tänakust rohkem punkte vaid neil rallidel, kus eestlane on katkestanud – tehniliste probleemide tõttu. Kui palju on aga Meeke ja Latvala katkestanud ning seejuures sõiduvigade tõttu!?
Hyundai meeskonnal on potentsiaali
Korea autotootja Hyundai naases MM sarja 2014. aastal ning sisuliselt tõusis meeskond kohe ka tippu, kuigi ühtegi tiitlit pole siiani suudetud võita. Sellel hooajal on neil võimalus võita meeskondlik tiitel, Austraalia ralli eel on vahe Toyotaga üsna suur ning tiitli kaotamiseks peaks ralli meeskonnal totaalselt ebaõnnestuma. Sõitjate arvestuses on mitmel aastal tiitlile lähedal oldud, kuid meeskonna esisõitja Thierry Neuville on mitmel korral alla jäänud Sebastien Ogierile ning sel aastal Ott Tänakule.
Käesoleva hooajani juhtis Hyundai meeskonda Michel Nandan, kelle vahetas 2019. hooaja alguses välja Andrea Adamo. Itaallase kindlakäelise juhtimise tulemusel sai üsna pea selgeks, et Hyundail on sel hooajal ainult üks eesmärk – võita tiitel ning seda üritatakse saavutada vahendeid valimata. Käesoleval hooajal on Hyundai meeskond kasutanud koguni viite erinevat sõitjat ning Adamo on tõestanud, et tal pole mingi probleem sõitja “pingile” jätta, kui tulemused ei vasta ootustele. Tema karmi kätt on tundnud näiteks Andreas Mikkelsen. Vaatamata karmikäelisele juhtimisele tundub mulle, et meeskonnas on sisekliima tunduvalt parem, kui Toyotas.
Kahtlemata on küsimus, kas Tänak suudab uue autoga kohaneda, kuid ma usun, et see ei kujune liiga suureks probleemiks. Toyota meeskonnaga liitudes suutis eestlane Toyota endale mugavaks seadistada loetud rallidega, kuid kiire suutis ta olla juba esimesel rallil. Ma usun, et Tänak ja tema abilised teavad, mida nad teevad ning fännidel üleliia muretsemiseks põhjust ei ole.
Muretsemise asemel võiks nautida eelseisvat hooaja viimast rallit ning seejärel ootusärevalt hakata ootama uut hooaega, mil Ott ja Martin stardivad maailmameistritena!
Lisa kommentaar