Saksamaa ralli kujunes Toyota jaoks ajalooliseks – esmakordselt peale tagasitulekut teeniti kolmikvõit. Ralli võitis Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga, kellele järgnesid meeskonnakaaslased Kris Meeke ning Jari-Matti Latvala.
Toyota ajalooline kolmikvõit
Kolmikvõit pole Toyota jaoks esmakordne, kuid see on esimene peale tagasitulekut ning ükski meeskond pole nii öelda uue generatsiooni autodega sellise saavutseni jõudnud. Enne Toyota meeskonda sai viimati sellise saavutusega hakkama Volkswageni meeskond kui kolmikvõiduni jõudsid Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala ning Andreas Mikkelsen. Jaapani autotootja enda viimane kolmikvõit pärineb aastast 1993. aasta Safari rallilt, tollal oli tegemist tegelikult lausa nelikvõiduga. Kokku on Toyotal läbi ajaloo kolm kolmikvõitu, seega oli 2019. aasta Saksamaa rallil teenitud võit meeskonnale väga väärtuslik.
Eestlased Tänak ja Järveoja võitsid Saksamaal kolmandat korda järjest, viimasel kahel korral on võit tulnud Toyotaga, kuid kahtlemata tegid väga hea ralli ka meeskonnakaaslased Meeke ja Latvala. Auto on asfaldil väga hea, kuid kui Tänak hoidis esikohta sisuliselt terve ralli nädalavahetuse, tõusid Meeke ja Latvala poodiumile pigem teiste ebaõnne tõttu. Esikoha konkurentsis olnud Dani Sordol lagunes auto, Tänakuga esikoha duelli pidanud Neuvillel purunes rehv. Muidugi võib öelda, et poodiumile jõudmiseks tuleb esmalt ralli lõpetada, seega otseselt ei saa midagi ette heita.
Pisut kummaline on kiita nii kogenud meeskonnakaaslaseid heal kohal lõppu jõudmise eest, kuid paraku nii need asjad on. Sisuliselt oli seekordne ralli esimene, kus Tänak sai meeskonnakaaslaste abil konkurentidelt rohkem punkte röövida. Samas ilmselt ei loovutaks oma kohtasid Meeke või Latvala ajakaristustega nii nagu Hyundai või Citroeni sõitjad.
Tänaku ja Neuville vinge duell
Rallieel kuulutasid nii Thierry Neuville, kui ka Sebastien Ogier, et esmane eesmärk on edestada Tänakut ning temaga vahet vähendada. Belglane asuski Tänakuga vihast duelli pidama, kuid Citroenil sõitnud Ogier ei suutnud kuidagi õiget seadistust leida ning oli sunnitud mängu jälgima kaugemalt. Õigemini polnudki asi seadistuses vaid üldises auto käitumises asfaldil – Saksamaa teed lihtsalt ei sobi Citroenile.
Eestlane püsis sisuliselt kogu ralli esikohal, belglane sai reedel küll korraks mööda, kuid Tänak taastas esikoha kiiresti. Pingeline võitlus esikohale käis kuni legendaarsete Baumholderi sõjavõebaasis sõidetud kiiruskatseteni, kus ühel belglane rehvi lõhkus ning kaotas 1,5 minutit eestlasele. Väiksemaid vigasid lubas Hyundai esisõitja endale varemgi, mis andsid Tänakule hingetõmbe aega. Mõlemad mehed kihutasid gaas põhjas, kuid kui Ott asjatuid riske ei võtnud, kippus Neuvillel vigasid tulema, mis näitas, et tema sõitis riske ületades.
Korea autotootja Hyundai jaoks oli tegemist sisuliselt koduralliga – rallimeeskonna kodu asub Saksamaal ning sealsetel teedel on palju testitud. Lisaks sõideti ralli sisuliselt Neuville koduradadel Belgia piiri lähedal. Arvestades koduradasid on kummaline, kuidas Hyundai meeskond ja Neuville olid õnnelikud, et suutsid Tänaku tempos püsida – rõhutan, püsida mitte edestada.
Citroenil on tõsised raskused
Saksamaa ralli kujunes Citroeni jaoks tõeliselt agiooniaks, sest kumbki sõitja ei suutnud kiirust leida. Autoga olid hädas nii Sebastien Ogier, kui ka Soomes kiire olnud Esapekka Lappi. Soome ralli eel tõi Citroen autole uuenduse, millega sihiti just asfaldirallisid ja hooaja teist poolt. Tundus, et Soomes aitas see rohkem, kui Saksamaal, kus asjad olid hoopis hullemaks muutunud. Prantsuse meeskond on hädas alajuhitava autoga – sõitja peab auto sõidujoones hoidmiseks tunduvalt rohkem vaeva nägema ning autoga võitlema.
Ühe katse järel lausus vihane Ogier, et selle autoga ei saagi kiiresti sõita. Karmid sõnad, kuid kuuekordne maailmameister teab, millest räägib. Kummaline on, et analoogne viga kummitab ka R5 autot, millega sõidab norralane Mads Östberg WRC2 Pro sarjas. Tundub, et viga on vedrustuse ja kere geomeetrias, mida ei saa ainult seadistusega parendada. Ma väga loodan, et me ei näe aasta lõpus Volkswageniga juhtunud draamat, kus Saksa autotootja äkitselt MM sarjas sõitmisest loobus.
Väidetavalt on Ogieril 1+1 leping, sellisel juhul on tal teoreetiliselt õigus leping lõpetada, kuid kas ta läheks aastaks kuskile mujale meeskonda või lõpetaks karjääri sootuks, on raske spekuleerida. Sellisel olukorras, kus Ogier lahkub, võib ka Citroen lõpetada, seda enam, et Prantsuse meeskond vihjas, et kui Ogier peale 2020. hooaega karjääri lõpetab, võivad ka nemad lahkuda. Üht või teistpidi saaks Ogier sammud teha alles peale seda, kui on selge, mida teeb Ott Tänak. Kui eestlane jääb Toyota meeskonda, võiks Ogier taasliituda M-Sportiga, sest viimased kaks tiitlit võitis ta just Briti meeskonnas.
Teemu Sunineni hea kiirus asfaldil
Elfyn Evansi vigastuse tõttu M-Sporti esisõitjaks tõusnud Teemu Sunineni ralli sai sisuliselt läbi ennegi, kui see alata jõudis. Tema autol tekkis juba teisel kiiruskatsel probleem hüdraulikaga ning soomlane pidi esimese päeva pooleli jätma. Teiseks päevaks sai meeskond auto korda ning soomlane võttis eesmärgiks näidata enda ja M-Sporti auto head minekut asfaldil.
Vaadates rallipäevasid eraldi, siis laupäeval oli Suninen neljas kaotades päeva kiireimale 16 sekundit ning pühapäeval lausa teine. Ilusaks kirsiks tordil oli punktikatse teine koht, millega teenis Suninen 4 punkti. Andekas soomlane on asfaldil kiire, kuid see ei ole sugugi üllatav, nimelt alustas ta oma karjääri just ringrajasõidust. Enamasti alustavadki noored võistlemist erinevates kardisarjades, sest paljudes riikides ei tohi autorallidel ennem täisealiseks saamist ja lubade tegemist osaleda, kuid Teemul oli eesmärk jõuda F1 sarja.
Saksamaal näidatud kiirus on julgustav arvestades sügisel sõidetavat Kataloonia rallit, sest kui ebaõnnestunud kodune Soome ralli vahele jätta, on ta kiire nii kruusal, kui ka asfaldil. Kataloonias sõidetakse nii kruusal, kui ka asfaldil ning arvestades Saksamaa kiirust, võib ta seal lausa poodiumikonkurentsi tõusta.
Takamoto Katsuta edukas debüüt
Saksamaa rallil tegi debüüdi MM sarjas WRC autoga jaapanlane Takamoto Katsuta, kes suutis vaatamata vähestele kogemustele auto suuremate vigadeta lõpuni tuua. Jaapanlasel pole väga palju kogemusi WRC autoga, varasemalt on ta osalenud kahel kohalikul Soome rallil aga asfaldil polnud ta WRC autoga varem sõitnud. Saksamaal võistles ta Tommi Mäkinen Racingu meeskonnas, kuid sai kasutada Toyota tehasemeeskonnaga sama tehnikat.
Ralli lõpuks kogunes kaotust omajagu, kuid tegelikult oli näha, kuidas iga katsega muutus Katsuta aina kindlamaks ja suutis suuremaid vigasid vältida. Ma usun, et noor jaapanlane võib debüüdiga igati rahule jääda, sest arvestada tuleb, et lisaks WRC kogemuse puudumisele, pole tal ka väga pikka ralli kogemust. Täna on veel väga keeruline spekuleerida, kas jaapanlane võiks tõusta kunagi päris suurde konkurentsi. Kahtlemata on tal selleks võimalused olemas, sest taustajõud on võimsad, tuge saab ta nii Toyota meeskonnakaaslastelt, kui ka WRC 2 sarjas sõites Marko Märtinilt. Nimelt tavapäraselt sõidab jaapanlane WRC2 sarjas Ford Fiesta R5 autoga Tommi Mäkinen Racingu meeskonnas, kuid, reaalselt hoolitseb auto eest MM-Motorsport, seega saab jaapanlane nõu küsida ka Markko Märtinilt.
Lisa kommentaar