Hooaja esimene asfaldiralli pakkus kuhjaga emotsioone ning draamat, mida jagus viimaste meetriteni. Ott Tänakut ja Elfyn Evansit tabas ebaõnn, mille järel kerkis esimeseks Thierry Neuville.
Evansi ja Tänaku kohutav ebaõnn
Pidasin rallieel peamisteks favoriitideks viimaste hooaegade “suurt kolmikut” ehk Ott Tänakut, Sebastien Ogieri ning Thierry Neuvillet, kuid nende ette tõusis esimese päeva lõpuks hoopis Elfyn Evans. Teada on, et Elfyn on asfaldil kiire olnud, kuid vaevalt ta isegi lootis, et suudab nii hästi konkurentsis püsida. Avapäeva lõpuks edestas ta Ott Tänakut 4,5 sekundiga, mis andis lootust, et teisel päeval näeme tõelist duelli.
Päeva esimeste katsetega õnnestuski eestlasel britist mööda saada, kuid vahed püsisid väiksed ning nende taga luuras Neuville, kes taaskord ei leidnud õiget rütmi. Siiski suutis ta vahe üsna väiksena hoida – tõsi, puhta sõiduga olnuks raske, kuid selleaastane Korsika näitas, et rallis võib kõike juhtuda. Ja juhtubki. Üheksateistkümnendal kiiruskatsel purunes Tänaku autol rehv ning eestlane kukkus esikohalt seitsmendaks, mis oli karm ja valus löök arvestades sekund-sekundis heitlust Evansiga. Päeva viimasel kiiruskatsel kaotas Evans üllatuslikult lausa 16 sekundit Neuvillele ning see kergitas belglase viimaseks päevaks esikohale.
Viimase päeva esimese kiiruskatsega võttis Evans esikoha tagasi olles katsel omakorda 16 sekundit kiirem Neuvillest, kes kaotas nüüd viimase katse 11,5 sekundit. See pole suur vahe, kuid asfaldil puhta sõiduga siiski üsna keeruline tagasi teha. Ralli on aga spordiala, kus ei ole midagi kindlat ning sarnaselt Tänakule lõhkes ka Evansi autol rehv ning britt kukkus valusalt esimeselt kohalt kolmandaks. Briti jaoks oli tegemist tõelise deja vu hetkega, sest kaks aastat tagasi Argentinas kaotas ta samuti viimase kiiruskatsega võidu Neuvillele. Argentinas tegi Evans ise pisikese vea, seekord vedas tehnika alt.
Elfyn Evansi tõeline eluralli
Võib öelda, et Korsika oli Evansi jaoks tõeline eluralli ning võidu korral oleks see olnud ilmselt magusaim, kuigi Evansi esimene võit pärineb 2017. aasta Walesi rallilt, mis oli tema koduralli. Kodus võita on kindlasti eriline tunne, eriti Briti meeskonnas ning Briti rehvitootja rehvidega, kuid siis “nautis” Evans rehve, mis olidki loodud spetsiaalselt Walesi ralliks. Tänu rehvidele edestas ta konkurente mäekõrguselt, loomulikult ei saa öelda, et võit tulnuks kergelt, kuid otsest võitlust siiski polnud.
Korsikal tuli Evansil aga konkurente edestada kihutades maksimumi piiril – Tänakuga sõitsid nad sisuliselt ühte sekundisse ning nii katse katselt. Rehvipurunemine ehk tõeline ebaõnn röövis ilusa tulemuse, kuid kahtlemata on Evans fööniksina tuhast tõusnud. Tasub meenutada, et eelmise hooaja järel ähvardas teda lausa töötuks jäämine – kui 2017. aasta hooaeg oli igati korralik, siis eelmine oli tõeline pettumus. Käesolev aasta algas katkestamisega Montes, kui juba Rootsis oli ta poodiumikonkurentsis aga lõpetas siiski viiendana. Mehhikos oli ta pikalt teine aga vandus ralli lõpuks Tänakule alla ning lõpetas kolmandana.
Lisaks Evansi kiirusele on tore, et M-Sport on oma kiiruse leidnud ning suudab teistele konkurentsi pakkuda, mitte ei sörgi samas. Paljud arvasid aasta eel, et üks-kaks sähvatust mõnel katkestajate rohkel rallil on maksimum, mida M-Sport saavutab, kuid hooaja alguse tulemused on midagi muud näidanud. Teemu Suninen on kiire aga vajab veel küpsemiseks aega, Elfyn Evans on end taas leidmas ning see muudab rallid veelgi põnevamaks!
Neuville ja Ogier võtsid maksimumi
Rallivõitjaks kerkinud Thierry Neuville ning teisena lõpetanud Sebastien Ogier võtsid Ott Tänaku ning Elfyn Evansi ebaõnnest maksimumi, sest mõlemad olid rütmi ja tempo leidmisega. Rallieel toodi esile just Citroeni kiirust kuival asfaldil, kuid rallil tabas meeskonda tõeline šokk – ei Ogier ega ka Lappi ei suutnud autost kiirust välja võluda ning mehed olid hädas auto keerama saamisega. Tasapisi siiski hoog paranes ning Ogier kerkis tänu teiste ebaõnnele lausa teisele kohale.
Hyundai probleemid olid väiksemad, kuid siiski kurtsid kõik mehed seadistuse üle ning meeskonna tegi murelikuks kiiruse puudumine kiiretel katsetel – aegadest oli näha, et kui kiiruskatse oli natukene “sirgem”, kaotasid kõik Hyundai sõitjad aega. Kui katsel oli rohkem nikerdamist, suudeti konkurentidega ühes tempos sõita. Keeruline öelda, mida see tähendab edasist hooaega silmaspidades, kuid tööd on vaja teha kõigil.
Tänu ebaõnnele kerkisid Neuville ja Ogier üldarvestuses Tänakust mööda, liider Neuvillel on nüüd 82 punkti, teisel kohal oleval Ogieril 80 ja Tänakul 77 punkti. Vahed on väiksed ning enne Argentinat on isegi hea, et Ott kukkus kolmandaks, sest siis ei pea ta teed puhastama. Samas loeb iga punkt ning punktidest, mis ebaõnn on sel aastal temalt röövinud, võib sõltuda hooaja lõpuks ka tiitel.
Rehvipurunemised hakkavad segama võistlust
Kohati tundub, et WRC sari pole enam parimate sõitjate heitlus vaid võistlus käib selle peale, kes suudab ohte vältida ning rehve hoida. Võibolla on see väide pisut liialdatud, kuid siiski oleme sel hooaja liiga palju näinud rehvipurunemisi, mis on sõitjatelt ilusad tulemused röövinud. Eriti palju on neid olnud Toyota sõitjatel, kelle autode veljed rehve lõhuvad, kuid rehvipurunemisi on ka üldiselt liiga palju.
Toyota tiimijuht Tommi Mäkinen tõi välja, et MM sarja korraldajad võiksid tagasi tuua vahuga täidetud rehvid, mis hoiavad rehvid tervemad. Taolised rehvid täituvad automaatselt vahuga, kui rehvi vigastada – taoliseid rehve kasutavad mitmed autotootjad oma tavaautodelgi. Kriitikud toovad välja, et siis ei tohiks nõnda palju lõigata, kuid ärgem unustagem, et võistlus käib siiski võidu nimel ning kõik sõitjad lõikavad, rehvipurunemine sõltub aga mitmest tegurist, mille vastu polegi sõitjatel tihti midagi teha. Evansi ja Tänku õnnetused näitavad seda ilmekalt – mõlema rehvipurunemise juures pidi mitu korda sisekaamerat vaatama, et aru saada, kus rehv või millest see purunes.
Torni ebaõnn jätkus, Poomilt korralik ralli
Korsika oli JWRC sarja teiseks etapiks ning Ken Torni ebaõnn jätkus juba enne, kui ralli ametlikult alatagi jõudis. Ralli testikatsel sõitis Torn vastu kaljut ning auto sai sedavõrd palju viga, et vahetada tuli terve mootor. Mootorivahetus tähendas aga juba enne ralli alustamist 5 trahviminutit ehk rallit tuli alustada teadmisega, et kõrgesse mängu sekkuda pole võimalik. Ken alla ei andnud ning püüdis, kuid paraku ebaõnn jätkus ka ralli ajal – esimese päeva viimasel kiiruskatsel lõpetas koostöö teinegi mootor ning ralli oligi läbi.
Torni õnnetu hooaeg on sellises seisus, et võita pole enam võimalik – õigemini oleks aga selleks tuleks võita kõik rallid ning kiiruskatsed, mis pole reaalne ning mees tunnistas isegi, et ei tea, mis edasi saab. Hooaega lihtsalt osalemise pärast pole mõtet sõita – õigemini eks kogemused tuleks ikka kasuks, kuid kui rahaline seis seab piirid, tuleb langetada parim otsus. Loodan väga, et sellega pole karjäär läbi, sest vaatamata ebaõnnele on ta väga head kiirust näidanud. Ralli on ala, kus loevad kogemused ning ega neid muudmoodi ei saa, kui sõitmise ning piiride kompamisega – lihtsalt töristamisel poleks mingit mõtet.
Teise eestlase, Roland Poomi hooaeg on pisut helgemates toonides alanud – sarja uustulnuk saavutas elu esimesel asfaldirallil tubli kuuenda koha. Ralli ajal oli erinevaid probleeme, kuid kõige olulisem on see, et eestlane suutis ralli lõpetada.
Lisa kommentaar