Rootsi ralli avapäeva järel juhtis rallit üllatusmees Teemu Suninen, kes alustas alles oma teist hooaega WRC sarjas. Noor soomlane on näidanud vaatamata vähestele kogemustele väga head kiirust ning talenti. Heidame pilgu Teemu senisele karjäärile ning vaatame, kuidas kõik alguse sai.
Unistus F1 sarjast
Ilmselt võib tulla paljudele üllatusena, et Teemu Suninen alustas oma sporditeed just ringrajalt, täpsemalt kardispordist. Teemu eesmärk oli jõuda F1 sarja ning tema iidol oli noorena Kimi Räikkönen, kes on viimane soomlasest F1 maailmameister. Noor Teemu alustas kardispordis juba õige varakult – 8. aastaselt võitis ta juba kohalikel võistlustel sõite. Ehitades karjääri Soomes liikudes järjest kõrgematesse klassidesse, suundus Teemu vanemaks saades välismaale võistlema ning võitis 16. aastaselt Euroopia meistrivõistlustel KF2 klassis kolmanda koha. Aasta hiljem lisandus auhinnakappi maineka SKUSA SuperNationals’i võit. See on kord aastas Las Vegases peetav võidusõit, kus osalevad parimad kardisõitjad ülemaailma.
Tulevik ringrajal tundus helge – Teemu oli aasta-aastalt järjest kõrgemale rühkinud ning kaasmaalaste edusammud F1 sarjas andsid indu juurde. Paraku lõpetas edasirühkimise raha, õigemini selle puudumine. Täisealiseks saamisel otsustas soomlane proovida kätt kruusal valides esmalt rallikrossi.
Rallikrossist autoralli debüüdini
Peale ringraja karjääri lõppemist otsis Teemu uusi väljakutseid ning tal õnnestus teenida leping Euroopa rallikrossi sarjas 2012 hooajaks. Soomlane osales sel aastal kaheveoliste autode arvestuses ning suutis ka ühe sõidu võita, mis on väga hea saavutus arvestades varasemate kogemuste puudumist. Rallikrossist liikus ta edasi kohalikele Soome rallidele ning debüüthooaja lõpuks 2013 aastal krooniti ta Soome juuniorite arvestuses meistriks.
Järgmisel, 2014. aastal tegi Suninen debüüdi MM-sarjas osaledes kodusel MM rallil WRC3 klassis Citroen DS3 R3T autol. Debüüt oli väga edukas, sest esimene ralli õnnestus tal kohe võita, millega pani aluse oma edasisele karjäärile autorallis.
Läbimurre MM tasemel
Tõeline läbimurre saabus 2015. aastal, mil Teemu tegi debüüdi nelikveoliste autode klassis. Esmalt kogus kogemusi väiksematel kohalikel rallidel nii Soomes, kui ka Itaalias, kuid MM sarja debüüdi WRC2 klassis tegi ta alles hooaja keskel Poolas. Debüüt WRC2 sarjas oli edukas – ralli lõpetas ta kuuendal kohal, kuid tempo oli juba siis lootustandev. Esimene rallivõit WRC2 sarjas tuli sama aasta Walesi rallil, kus ta lõpetas Eric Camilli ees 21.6 sekundiga. Muidugi võib öelda, et see võit kukkus talle sülle, sest viimase katse eel hoidis esikohta hoopis Camilli, kuid tema autot tabasid viimasel katsel tehnilised probleemid, mis ta soomlase selja taha kukutasid.
Kiire tõus ja särav hoog tõstsid kõvasti noore Soomlase “aktsiaid” ning 2015. aastal sõlmis Toyota Motorsport temaga lepingu ehk edasist karjääri asus rahastama Toyota noorte sõitjate programm. Järgmisel aastal osales Suninen Oreca meeskonnaga WRC2 sarjas ning teenis kolm rallivõitu ja lõpetas hooaja kolmandal kohal.
Aasta lõpus otsustas M-Sport pakkuda Suninenile lepingut ning noor soomlane võttis pakkumise vastu – lisaks WRC2 sarjale lepiti kokku, et noor soomlane saab mõned rallid sõita WRC autol. Keeruline on ennustada, kas Suninen oleks Toyota programmis jätkates samal tasemel võrreldes praegusega. Kindlasti oleks tal tekkinud sellise kiiruse juures võimalusi ka Toyota WRC meeskonnas, kus sel ajal tegi esimesi samme MM sarjas teine noor soomlane Esapekka Lappi. Briti meeskond M-Sport on aga noorele sõitjale ideaalne koht – tiimist on tuule tiibadesse saanud mitmed tänased tipud – näiteks tiitli eest võistlevad Ott Tänak ja Thierry Neuville.
Debüüt WRC autol
Sarnaselt varasemate sarjade debüütidele kujunes ka debüüt WRC autol edukaks – Teemu suutis juba oma esimesel rallil Poolas 2017 võita kiiruskatse ning teisel rallil kodustel Soome teedel sõitis lausa poodiumikohal. Kahjuks rikkus ilusa tulemuse sõiduviga eelviimasel kiiruskatsel, kuid ka neljas koht oli väga hea, sest sel hetkel oli tal WRC autol kogemusi väga vähe. Tegelikult võib öelda, et ega tal ralliski neid üleliia palju polnud – oli ju tollal tegemist kõigest viienda hooajaga autorallis.
Aste madalamas WRC2 sarjas lõpetas ta aasta taaskord kolmandal kohal, kuid stabiilne esinemine WRC2 sarjas ning sähvatused WRC autol tagasid talle sõitjakoha M-Sportis kolmanda auto roolis. Meeskonnakaaslasteks olid 2018. aastal kogenud Sebastien Ogier ja Elfyn Evans, kellelt mõlemalt oli võimalik palju õppida.
Sisuliselt oli 2018. aasta hooaeg talle esimeseks täishooajaks MM sarjas, sõitmata jäi vaid esimesel, Monte-Carlo rallil. Hooaeg kulges tõusude ja mõõnadega, kuid siiski suutis ta juba Portugali rallil poodiumil lõpetada. Hooaja lõpetas ta 12. kohal, kuid edukad sõidud tagasid talle lepingu ka järgnevaks, 2019. hooajaks. Seejuures oli Teemu esimene, kellega M-Sport uueks hooajaks lepingu sõlmis, mis näitab samuti usku tema võimetesse ja talenti.
Tulevik on paljulubav
Hetkel tundub, et Suninenil õnnestuvad kõik asjad justkui lennult, sest vähese kogemuse pealt on ta suutnud tõusta kohalikelt rallidelt MM sarja poodiumikonkurentsi. Tema peamiseks edu aluseks peetakse töökust ning tõsist suhtumist – noor rallimees pole ühegi katse lõpus rahul, ikka ja jälle leiab ta midagi, mida enda juures parandada. Täna on ta tõusmas M-Sporti esinumbriks, õigemini võimalused selleks on head, sest üsna tihti õnnestub tal meeskonnakaaslasest Evansist kiirem olla. Ma usun, et juhul, kui Teemu suudab leida ka stabiilsuse, siis võiks ta järgmisel aastal olla M-Sporti esinumber.
Valitseva maailmameistri Ogieri lahkumise järel tundus, et M-Sportil tuleb võrdlemisi nukker hooaeg, kuid juba Rootsi rallil suutis Teemu kõiki üllatada ning meeskonnale lootusekiire tagasi tuua. Ma loodan, et M-Sportil õnnestub teda pikemalt enda juures hoida ning koos kasvada – M-Sport on seda korduvalt varem teinud, kuid tipule lähedale jõudes kipuvad sõitjad meeskonnast lahkuma. Just nõnda jäi M-Sport ilma Markko Märtinist, Mikko Hirvonenist, Thierry Neuvillest ja ka Ott Tänakust. Olgu teistega, kuidas on aga Teemu tulevik on paljulubav ning kindlasti suudab legendaarne Soome rallimänedžer Timo Jouhki talle head lepingud tagada, kui areng jätkub nii nagu senini.
Lisa kommentaar