Eeloleval nädalavahetusel sõidetakse Rootsi ralli, mille eel on peamiseks küsimuseks, kas praegu valitsevad miinuskraadid püsivad või muutuvad teeolud plusskraadide toel keerulisteks. Tõenäoliselt siiski olukord nii hulluks, kui 2016. aastal, mil jäeti ära lausa 9 kiiruskatset, ei muutu.
Ilm võib muuta olud keeruliseks
Talveralli on paljude sõitjate lemmikuks, sest kui olud on ideaalsed – teepind on külmunud ning väljas valitsevad külmakraadid, siis on sõita väga hea. Talverallidel saavad sõitjad kasutada spetsiaalseid piikrehve, millega on jääl väga hea pidamine – isegi parem, kui kruusal ning seega kasvavad kiirused väga suureks. Piikrehivd on spetsiaalsed naelrehvid ning igas rehvis on 384 naela, mis on 20mm pikad ning iga nael kaalub 4 grammi. Rehvist ulatub välja 7mm naela ehk ülejäänud osa rehvi sees moodustab justkui omamoodi “ankru”, mille tõttu ei tule naelad rehvist nii kiiresti välja.
Kui lund on rohkem ning teede äärde tekivad lumevallid, saab neid kasutada suuna korrigeerimiseks – talvistes oludes saab sõita agressiivselt ehk kurve saab läbida suurema hooga “toetades” auto tagaosa vallile, mis suunab auto õigesse suunda. Keeruliseks muudab olukorra asjaolu, et sõitjad ei tea kunagi, kui tugev vall on – kui see on liiga pehme, siis võib auto liigselt sisse kaevuda. Samuti võib vallides peituda kivisid, näiteks üks selline kukutas Markko Märtini 2004. aastal esikohalt esikümne lõppu.
Ideaalsed olud püsivad, kui väljas on miinuskraadid, kuid kui ilm muutub sulaks, muutuvad teed kiirelt lume- ja jääpudruks ning esimeste autode läbimise järel tuleb kruus välja. Kruusal naelrehvid väga head pidamist ei paku – kui, siis esimestel kilomeetritel, kuid nende järgselt tõuseb rehvide temperatuur väga kiiresti ning rehvid hakkavad kiiresti kuluma. Lisaks kulumisele lõhuvad naelrehvid teed, eriti plusskraadide juures. Plusskraadidega muutub teepõhi pehmeks ning kui isegi esimesed autod suudaks tee läbida, muutuksid olud teistele suhteliselt läbimatuteks.
Avapäev on kriitilise tähtsusega
Esimestena rajale minevatele sõitjatele on ralli avapäev kriitilise tähtsusega, sest sellest oleneb, kas neil on võimalik veel kõrgesse mängu sekkuda. Rootsis on ideaalsetes oludes esimestel sõitjatel väga keeruline tempos püsida, sest nad peavad teistele teed puhastama. Kui ilm on sula ning tee muutub kiiresti lumepudruks, võib esimestel hoopis eelis olla. Eelmisel aastal kaotasid Ott Tänak ja Sebastien Ogier esimestena sõites väga palju aega ning teiseks päevaks lihtsalt enam mingit varianti polnud, sest lõpetades avapäeva esikümne piiril, tähendab see laupäevaks samuti võrdlemisi varajast stardipositsiooni.
Eelmisel aastal valmistasid sõitjatele palju peavalu historic sarja autod, mille rööbe on tunduvalt väiksem tänapäevastest autodest ning seetõttu on sõidujälg kitsam. See tähendab, et kui esmalt läbivad raja WRC, R5 ning seejärel JWRC R2 ja historic autod, on laiem sõidujälg lumeputru täis ning esimesed peavad ka teisel ringil teed puhastama.
Vaatamata stardipositsioonile võib siiski öelda, et Ott Tänak on Rootsis üks favoriitidest. Tegelikult saab nüüd seda öelda juba iga rallieel, kuid Rootsis on võidu püüdmine kindlasti keeruline just tänu rajaoludele. Kui eelmisel aastal olud vähegi lubasid, oli Ott väga kiire ning see annab lootust, et kui sel aastal on pisut õnne tänu ilmale, võib ta võidukonkurentsis olla.
Kas Hyundai ja Neuville korduvad mullust edu?
Hooaja esimesel rallil, Monte Carlos oli kogu Hyundai meeskond heas hoos – Thierry Neuville lõpetas napilt Ogieri järel teisena ning vanameister Sebastien Loeb neljandana. Heas hoos oli ka norralane Andreas Mikkelsen, kelle jättis sõiduviga teeäärde, kuid kiirus oli siiski hea. Eelmisel aastal startis Neuville viiendalt kohalt ning tänu tunduvalt paremale stardipositsioonile, suutis ta peamiste konkurentidega – Tänaku ja Ogieriga võrreldes sisse sõita korraliku edu ning kahel järgmisel päeval sai turvaliselt edu hoida. Kindlasti soovib belglane eelmise aasta tempot korrata ning ka sel korral võidutseda. Siiski on sel korral võidu püüdmine märksa keerulisem, sest Hyundai esisõitja stardib Ogieri järel teisena.
Mida suudab Tidemand koduradadel?
Rootsis on taas stardis M-Sporti kolmanda 2017. aasta WRC2 sarja võitja Pontus Tidemand, kes tegi uue generatsiooni WRC autol debüüdi hooaja esimesel rallil Monte-Carlos. Tegelikult WRC auto debüüdi tegi rootslane juba 2013. aastal just Rootsi rallil, kuid toonane sõit lõppes katkestamisega. Aasta hiljem lõpetas ta kaheksandal kohal, kuid parim koht pärineb hoopiski eelmisest hooajast, kui ta saavutas Mehhiko rallil R5 autoga seitsmenda koha.
Kõige kõrgemas sarjas kogemust tal sisuliselt pole – arvestades tehnika arengut, siis 2013. ja 2014. aasta starte vanal WRC autol ei saa kogemuseks arvestada. Sisuliselt võib öelda, et Montes alustas rootslane õppimist ning Rootsis peab juba õpitut näitama. Tundub karmina, kuid see on ainus võimalus end tõestada ning silma jääda. Ma loodan, et ta suudab koduradadel esmalt teel püsida ja seejärel ka kiirust näidata, sest WRC2 sarjas oli ta väga kiire.
Vanameister Marcus Grönholm taas stardis
Kui hooaja eel üllatas rallimaailma naasmise uudisega absoluutne rallimaailma legend Sebastien Loeb, siis hiljem järgnes sellele teade, et Rootsi rallil asub starti kahekordne maailmameister Marcus Grönholm. Soomlane teeb kaasa Toyota Yaris WRCl ning tunnistas, et tuleb eelkõige nautima ja head tunnet saama, kuid teades tema spordimehe hinge, loodab ta kindlasti ka kiirust näidata. Võib arvata, et see jääb vanameistrile esimeseks ja viimaseks võistluseks sel aastal, kui ta just näiteks poodiumil ei suuda lõpetada, mis tundub siiski pisut liig olema.
Siinkohal tahavad paljud kindlasti võrrelda teda Loebiga, sest viimane mäletatavasti suutis eelmisel hooajal ralli võita, kuid minu meelest ei ole võrdlus päris asjakohane. Soomlane on küll siin-seal erinevatel võistlustel osalenud, kuid Loeb hoidis peale WRC sarjast taandumist kätt soojas nii kereautode, kui ka rallikrossi sarjas ning seega oli kindlasti paremas vormis, kui Grönholm täna. Olgu vormiga, kuidas on, siiski tuleb tunnistada, et uskumatult äge on näha, et selline legend taas WRC autoga stardijoonel on!
JWRC arvestuses on stardis kaks Eesti meeskonda
Rootsi rallil teevad hooaja avastardi juuniorid ning Eestist on sel aastal lausa kaks meeskonda võistlustules. Lisaks eelmisel aastal tublit sõitu teinud Ken Tornile / Kuldar Sikule asuvad stardijoonele ka Roland Poom / Ken Järveoja, kelle jaoks on tegemist JWRC debüüdiga. Rolandile on tulemas kogemuste hankimise aasta, kuid Ken Torn on suurfavoriit JWRC tiitlile, sest eestlane näitas eelmisel aastal, et suudab kiire olla kõigil rallidel. Loe JWRC hooaja eelvaadet siit.
Lisa kommentaar