Autoralli maailmameistrivõistlused jätkuvad Türgi ralliga, kus sõideti viimati MM tasemel 8 aastat tagasi 2010. aastal. Tollal asus võistluskeskus Istanbuli ümbruses, seekord on kolitud aga kuurortlinna Marmarise ümbrusesse.
Sõitjaid ootab keeruline ralli
Sõitjaid ootab ees tõeliselt keeruline ralli, sest olud on rasked ning lisaks on sõitjate jaoks täiesti uue ralliga ehk varasematest aastatest pole mingit infot, mis tähendab, et legend tuleb võimalikult hästi kirja saada. Praegustest tegevsõitjatest on Türgist WRC autoga kogemusi vaid Sebastien Ogieril ja Jari-Matti Latvalal, kuid sellest pole suurt abi, sest Marmarise ümbruses sõidetakse esimest korda.
Türgi on sõitjatele ja autodele tõeliselt suur väljakutse, sest kiiruskatsed on kivised ning termomeetrid näitavad isegi esimesel sügiskuul üle 30 soojapügala. Mitmed sõitjad on avaldanud arvamust, et Türgis võidab sõitja, kes on kõige targem ja suudab probleemidest hoiduda – puhta kiirusega pole midagi teha, sest siis on suur oht auto lõhkuda. Sõitja peab teadma, millisel osal suruda ning kus end tagasi hoida, et mitte näiteks teravatest kividest üle sõites rehve lõhkuda. Ilmselt suurim väljakutse ongi hoida autot ning rehve, mis kuluvad Türgis uskumatult kiiresti.
Ott Tänak sihib kolmandat võitu järjest
Eestlased Ott Tänak ning Martin Järveoja stardivad eesmärgiga võtta kolmas võit järjest ning seega veelgi vahet vähendada eelkõige liider Thierry Neuvillega aga ka Sebastien Ogieriga. Eestlased on kahe viimase ralliga teeninud 60 võimalikust punktist 59 ning kindlasti loodetakse head hoogu jätkata. Paraku on see Türgis väga keeruline, sest Ott stardib kolmandana ning kuigi rajaolud on paremad, kui Neuvillel ja Ogieril, on tagantpoolt tulijatel kindlasti paremad olud. Soome rallil suutis Tänak esimese päeva lõpuks liidriohjad haarata tõrjudes edukalt tunduvalt paremal stardipositsioonil olnud Mads Östbergi, saame näha, kas ta suudab seda ka Türgis.
Eestlastele on väikseks tagasilöögiks teadmine, et Türgis ei saa nad kasutada Soomes ja Saksamaal võidu toonud autokeret ja mootorit, sest vastavalt MM sarja reeglitele tuleb aasta alguses meeskonnal registreerida autokered, millega mingil rallil osaleti. Türgis kasutatakse keret, millel uut mootorit pole ning seega tuleb läbi ajada varasema tehnikaga, õnneks on sarnases olukorras ka konkurendid. Tegelikult ma ei usu, et vana ja uue mootori vahe nii suur oleks, pigem on küsimus, kas Toyota on jagu saanud aasta alguses kuumadel rallidel kummitanud tehnika ülekuumenemise muredest. Meeskonna sõnul on parendatud auto mootorijahutust, kuid seda räägiti ka enne Mehhiko rallit.
Teepuhastaja Neuville
Saame näha, mis kohal suudab Thierry Neuville võistluse avapäeva lõpetada puhastades teistele teed. Võib arvata, et Türgis on tema kaotus veelgi suurem, kui seda oli Soomes, sest teed on rasked. Türgi kiiruskatsed on kivised ning esimesena sõites tuleb olla eriti ettevaatlik, sest kunagi ei või teada, kus mingi terav kivi võib rehvi lõhkuda. Lisaks on pisikesed kivid väga libedad – juba shakedown katseajal kurtsid sõitjad, et pidamist on keeruline leida.
Teisena stardib valitsev maailmameister Sebastien Ogier, kel pole väga palju lihtsam ning ilmselt kaotab sarnaselt belglasele tublisti aega. Esimesena startiva Neuville esimene eesmärk ongi ilmselt edestada igal juhul Ogieri ning vaadata seejärel, mitmendale kohale õnnestub tõusta. Türgis võib targa sõiduga isegi päris kõrgele jõuda, sest ilmselt näeme sel rallil rohkem katkestamisi, kui viimastel rallidel, sest teed on tehnikale keerulised.
Kas teised kasutavad eelise ära?
Sel aastal on kõik rallivõidud omavahel jaganud MM sarja kolm esimest meest – kõigil on ette näidata kolm võitu, kuid Türgi ralli eel on küsimus, kas keegi teine suudab parema stardipositsiooni ära kasutada ning võidu noppida? Aasta alguses oleks võinud pakkuda, et hea võimalus on selleks Andreas Mikkelsenil, Hayden Paddonil või Kris Meekel, kuid paraku on kahel esimesel hooaeg pigem ebaõnnestunud ning viimane neist vallandati suve hakul ohtrate katkestamiste tõttu.
Võimalike võitjate hulka tuleb loomulikult arvestada ka Jari-Matti Latvala, kel on sel hooajal palju ebaõnne olnud. Mõnel juhul pole suutnud mees ise enesekindlust leida, samas on ka tehnika alt vedanud – viimati näiteks Saksamaal, kus mees hoidis viimase päeva eel kolmandat kohta, kuid oli sunnitud katkestama käigukasti probleemide tõttu.
Soomes oli väga heas hoos norralane Mads Östberg, kes kasutas tagantpoolt tulija eelise ära ning lõpetas ralli Tänaku järel teisel kohal, kuid keeruline öelda, mida ta suudab Türgis. Mulle tundub, et pigem targa sõitjana tuntud Östberg võtab pigem rahulikumalt ning üritab sellise strateegiaga kõrgele kohale jõuda, kuid nii ilmselt päris võitu ei püüa.
Head hoogu võib näidata ka Esapekka Lappi, kes on varasemalt olnud keerulistes oludes väga kiire ning teda pole seganud ka kogemuste puudumine. Samas ma ei usu, et ta suudaks oma ikkagi kerge uljuse pealt Türgis võidukonkurentsis püsida – loomulikult, kui suudaks, oleks see väga positiivne.
Vangerdused sõitjateturul
Autoralli maailmameistrivõistluste sarjas jääb sõita neli etappi ning seega on kuulujutud, kes mis tiimis järgmisel aastal sõidab, täiega käima tõmmatud. Vahetult Türgi ralli eel teatas Hyundai meeskond, et sõlmis Neuvillega uue, kolmeaastase lepingu ning seega on Neuville kolmas mees, kel kindel koht järgmiseks aastaks olemas. Teised kaks on belglase meeskonnakaaslane Andreas Mikkelsen ning Toyota esisõitjaks tõusnud Ott Tänak. Norralasel Mikkelsenil on küll leping olemas, kuid välistada ei saa, et tal tuleb järgmisel hooajal leppida vähemate rallidega arvestades mehe kesist hoogu sel aastal.
Ülejäänud meeste ja tiimide koosseisud on segasemad, spekulatsioone on mitmesuguseid – näiteks seostatakse Esapekka Lappit Citroeniga ning Dani Sordot või Kris Meeket M-Sportiga, kuid sarnaselt varasematele aastatele saavad pusletükid siis paika, kui Ogier otsustab, kus meeskonnas ta sõita tahab. Seni kuni valitseval maailmameistril lepingut ei ole, on ka teised sõitjad justkui ootel seisundis, sest Ogieri allkirja eest võistlevad vähemalt kaks meeskonda – Citroen ja senine M-Sport.
Keeruline on ennustada, kuidas kohad jagunevad, kuid mulle tundub loogilisena, et Toyota jätkab järgmisel aastal seniste meestega – jah, Jari-Matti väärib veel ühte võimalust ning Esapekka on andekas, kuid ülejäänud meeskonnad on lahtisemad. Mulle tundub, et Dani Sordo otsib turult paremat positsiooni, et sõita kaasa taas terve hooaeg, mis on täiesti arvestatav soov, sest mees on sel aastal üpris head hoogu näidanud. Ma arvan, et Hyundai talle siiski pigem tervet aastat ei paku, seega tunduks loogiline valik M-Sport, samas pole ta esisõitja materjal. Kui M-Sport kaotab Ogieri, vajaks nad meest, kes suudab rallivõitude nimel kihutada – tänased Ogieri meeskonnakaaslased seda aga ei suuda. Võimalik kombinatsioon oleks sel juhul näiteks Kris Meeke – Dani Sordo – Teemu Suninen, kuid võimaluse võib saada ka WRC 2 sarja meister Pontus Tidemand.
Kunagi MM sarja valitsenud Citroen loodab peale Kris Meeke vallandamist enda meeskonda taas rallivõitja tuua ning seega jahivad nad Ogieri allkirja. Viimaste spekulatsioonide kohaselt nii lähebki, et Ogier liitub meeskonnaga, kust ta kunagi oma karjääri alustas. Prantslastel läheb keeruliseks, kui Ogier otsustab jätkata M-Sportis, sest siis pole neil omakorda väärilist esisõitjat, sest Mads Östberg ning Craig Breen igal rallil võidu eest kihutada ei suuda.
Lisa kommentaar