Monte-Carlo 2022 – Uue ajastu avalahing

Autori Margus Kaldma avatar

Kolmapäeva õhtul hooaja esimesele rallile eelvaadet kirjutades on uue hooaja esimese kiiruskatse stardini jäänud vähem kui 24 tundi ning rallifännide ootusärevus kasvab iga tunniga. Esmase aimduse saab uutest autodest neljapäeva hommikul sõidetava testikatsega, kuid päris võistlust algab õhtupimeduses.

Tavatud olnud Montes suunavad tähelepanu uutele autodele

Monte-Carlo rallide eel räägitakse keerulistest tingimustest – mägedes valitsevad erinevad olud, kiiruskatsetel on jää, lumi, kuiv ning märg asfalt segatud üheks, kuid seekord on teed üldiselt kuivad ja võib loota, et ilmastik ei mängi nii olulist rolli kui tavaliselt. Igal rallil on eripärad – Monte puhul ongi tavaliselt põnev jälgida erinevate meeskondade ja sõitjate taktikaid, kuid uue ajastu, hübriidautode stardieel on see justkui tühine. Võib loota, et seekord saavad Montes põhilise tähelepanu uue generatsiooniautod ja kes teab – ehk õnnestub ka fännidel (ja ka tiimidel) võrdsem arusaam saada, millises seisus teised on.

Ralli algab traditsiooniliselt neljapäeva õhtul, mil õhtupimeduses sõidetakse kaks, vastavalt 15 ja 25km pikkust, kiiruskatset. Ajalooliselt on Monte esimesed katsed sõidetud pimedas ja hea on näha, et FIA jätkuvalt lubab kiiruskatseid pimedas läbi viia. Mõniaeg tagasi oli see veel keelatud, kuid kindlasti pakuvad sellised olud väärika avalahingu uuele generatsioonile.

Kõik on favoriidid

Väikse liialdusena võib tõdeda, et hooaja esimesel rallil võivad olla kõik favoriidid, sest rallifännidel ega ka meeskondadel pole aimugi, milline on jõudude vahekord uute autodega. Kõik meeskonnad on näinud kõvasti vaeva, et autod valmis jõuda ning teadmata testide eesmärke, on väga keeruline videote pealt ennustada, kellel on parim auto. Esimesena asus uut autot testima M-Sport, viimasena Hyundai, kes pole jõudnud oma uut autot korralikult kruusal testidagi. Samas ei pruugi lühem arendusaeg tähendada, et rajal nii väga aeglasemad oleks. Ajalooliselt on M-Sporti insenerid suutnud alati generatsioonide alguses parima autoga välja tulla, kuid seejuures on alati olnud meeskonnas mõni tippsõitjatest. Uue hooaja eel on M-Sporti hingekirjas küll ka üheksakordne maailmameister Sebastien Loeb, kes osaleb siiski vaid loetud rallidel.

Parimad võimalused MM tiitli võitmiseks on ilmselt Hyundai meestel Thierry Neuvillel ja Ott Tänakul ning Toyota esisõitjaks tõusnud Elfyn Evansil. Ilmselt on ka Kalle Rovanperä võimeline tiitlimängu sekkuma, kuid temal on neist neljast selgelt kõige vähem kogemusi ning uute autodega on just kogemused kõige olulisemad. Monte kontekstis peab arvestama ka Montes kaasategeva Sebastien Ogieriga, kes on viimastel aastatel Montes valitsenud. Korra õnnestus Neuvillel esikoht endale napsata, kuid üldiselt on Monte prantslase kants olnud.

Kas Ott Tänak saab Hyundaiga “sõbraks”?

Eelnevad kaks hooaega on olnud pehmelt öeldes pettumuseks nii Ott Tänakule ja Martin Järveojale, kui ka rallifännidele. Maailmameistritena MM sarja domineerides uue meeskonnaga liitudes olid fännid lootusrikkad – Neuville oli Hyundai roolis tõestanud, et auto on kiire. Kaks hooaega, mida segas kõvasti koroonapuhang, möödusid pigem lõputus agoonias ning tavapärane ärevus, kui kiire on Ott asendus tundega, millal Hyundai katki läheb. Lisaks probleemid autole seadistuse leidmisega – viimases Betsafe intervjuus tunnistas Ott, et vanal Hyundai autol oli väga kitsas “aken,” milles auto oli sõidetav ning see aken ei sobinud talle sugugi. Lihtsalt öeldes tähendab see seda, et Ott ei suutnud leida seadistust, millega oleks mugav sõita ning kui auto ei ole mugav, ei teki ka riskipiiril kihutades usaldust. Autoralli MM sari on muutunud nii tihedaks, et igasugune ebakõla auto ja sõitja vahel väljendub kaotuses ning seda oli ka sõidust näha. Kahe hooajaga teenisid meie mehed kaks võitu – 2020. aastal Rally Estonia ning 2021. aastal Artic Rallyl ning kuigi eelmisel hooajal võideti kõige rohkem kiiruskatseid, ei saanudki see auto Otile sobivaks.

Julgemad välismaised ajakirjanikud ja fännid on mõtetes juba Tänaku ja Järveoja MM tiitli kandidaatide hulgast maha kandnud, mis on minu jaoks kummaline. Loomulikult ei tule tiitlit, kui uus auto ei ole hea, kuid Tänaku sõiduoskustes mina kahelda ei julge. Ma arvan, et kaks ebaõnnestunud hooaega ja tohutu töö on edu vundament uueks hooajaks – meeskonnal oli väga selge siht, milline peaks uus auto olema. Hyundai tõi uue auto arendamise juurde M-Sportist Christian Loriaux, kes on seisnud edukate Fordi ralliautode taga. Eestlastele on ta meelde jäänud koostööst Markko Märtiniga, mäletatavasti oli 2003. aastal debüteerinud Ford Focus 03 WRC väga kiire ja uuenduslik. Usun, et koostöö Hyundais toob samuti eestlastele positiivseid emotsioone.

Craig Breeni tõestamise aasta

Iirlane Craig Breen tõusis M-Sporti esisõitjaks ja saab esmakordselt karjääris teha kaasa terve MM hooaja. Mehel on juba tublisti kogemusi MM sarjast ning viimastel hooaegadel näitas ta Hyundais väga head hoogu. Hea kiirus oli muljetavaldav ka seetõttu, et ta sõitis kaasa vaid loetud ettapidel. Hooaja eel räägitakse palju, et ilmselt on M-Sportil parim auto ning julgemad rallifännid on iirlast ennustanud isegi maailmameistriks, kuid MM tiitli võitlusse sekkumine oleks korralik üllatus. Palju suurem tõenäosus on, et Breen suudab võita oma esimese MM ralli sel aastal ning jõuda stabiilselt poodiumile, kuid tiitel tundub ebatõenäoline. Samas ei oleks mul selle vastu midagi – Breen on väga professionaalse suhtumisega aga ka kiire.

Saab olema põnev jälgida, kuidas Breen tuleb toime meeskonna esisõitja rolliga – kuigi loetud rallidel teeb kaasa ka üheksakordne maailmameister Sebastien Loeb, on esisõitja siiski Breen. Esisõitjaks olemine tähendab, et Breen peab kohe hooaja algusest hakkama tulemusi näitama, mis omakorda tähendab pinget, mida ta varem pole tundnud.

Hübriidautode tõetund

Hübriidajamiga autodest on viimasel poolaastal palju juttu olnud – eelkõige kuidas ja millal sõitjad saavad lisaenergiat kasutada ning minagi ootan seda põnevusega, kuigi mulle tundub, et FIA on siinkohal pisut üle pingutanud. Monte-Carlo rallieel avalikustati juhend, kui palju ja mis koguses (sh võimsusega) saavad sõitjad kasutada kogutud lisaenergiat ning mõnel katsel on seda üpris vähe. Ma saan aru, et MM sari peab ajaga kaasas käima ning hübriidajamid võivad meelitada sarja uue autotootja, kuid igale katsele kindla koguse lisaenergia piiri seadmine tundub tobe.

Samavõrd arusaamatu on otsus loobuda labadega käiguvahetusest, mis on asendatud järjest lülitusega käigukangiga, mis tähendab, et sõitjad käigu vahetamiseks käe roolilt ära võtma. Lisandunud hübriidajam toob autodele lisakaalu, kuid positiivse poole pealt ei näe autod vaatamata vähendatud aeroelementidele sugugi vähem ägedad välja. Positiivse poole pealt tasub mainida, et uued autod on tunduvalt turvalisemad, sest autod põhinevad sisuliselt toruraamil, millele on keredetailid külge pandud. Autod näevad välja nagu seeriatootmise autod, kuid siiski ei põhi nendel nagu eelmise generatsiooni autod. See muudatus annab võistkondadele võimaluse projekteerida auto selliselt nagu neile parim tundub. Toyota ja Hyundai jätkavad tavapäraste mudelitega, vastavalt Yarise ja I20 kerel, kuid M-Sport toob rajale uue Ford Puma, mis tavaliikluses on pisike linnamaastur. Esimesed fotod uutest autodest näevad väga head välja, loodetavasti pakuvad need ka vaatemängulisi emotsioone!


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga