Suvepuhkus on sõitjate jaoks läbi ning favoriidina alustab Ott Tänak hooaja teist poolt. Esimeseks ralliks on Soome ralli, millel eestlane loodab koos kaardilugeja Martin Järveojaga korrata mullust edu, kui just Soome rallivõiduga pandi alus kolmele järjestikulisele võidule.
Tänak alustab favoriidina hooaja teist poolt
Autoralli maailmameistrivõistlustel on sõidetud 8 rallit ning sõita jääb kuus, kuid tinglikult võib siiski öelda, et esimene pool on sõidetud ning teine ootab ees. Arvuliselt on rallisid sõidetud rohkem, kui pool, kuid tänu suvepuhkusele algab Soome ralliga periood, mil otsustatakse maailmameister. Matemaatiliselt on MM tiitli võimalusi mitmel mehel, reaalselt aga võitlevad tiitli nimel kolm meest – Ott Tänak, Sebastien Ogier ning Thierry Neuville, keda lahutab enne Soome rallit kõigest seitse punkti. Vahe võinuks olla suuremgi, kuid Tänakul tuli auto lagunemise tõttu Sardiinias viimasel katsel võit viienda koha vastu vahetada.
Eelmisel hooajal kaotas Tänak enne Soome rallit liider Neuvillele lausa 72 punktiga, kuid suutis kolme järjestikuse võiduga end tagasi tiitliheitlusesse võidelda. Sellel aastal on Otil teiste ees edu 10 punkti ning eesmärgiks on mullust edu korrata. Soome rallile läheb eestlane vastu favoriidina vaatamata sellele, et stardib esimesena. Soome teed sobivad nii Tänakule, kui ka Toyotale, kuid pigem ongi küsimus selles, kas auto peab vastu. Sardiinias juhtunu on fännidel veel värskelt meeles, kuid kahe hooaja peale kokku on just tehnika Otti korduvalt alt vedanud.
Vaatamata sellele, et Toyota tuleb Soome rallile olles eelnevalt kiireim olnud kahel järjestikusel Soome rallil, ei saa Tänakule ja Toyotale võitjakarikat kätte anda. Tegemist on siiski ralliga, kus võib kõike juhtuda ning konkurente, sh Tänaku enda meeskonnakaaslaseid Jari-Matti Latvalat ning Kris Meeket ei saa alahinnata. Mõlemad mehed on Soomes võitnud ning põlevad soovist kehvalt kulgenud hooaeg tõusulainele pöörata.
Hyundai panustab arendustele
Ajalooliselt on Soome ralli olnud Hyundai jaoks üks raskemaid etappe, sest meeskond ei leia koos sõitjatega kuidagi õiget seadistust. Korea autotootjale põhjustab probleeme auto vedrustus kiirete hüpetega lõikudel. Hüpped muudavad auto nii öelda “kergeks” ning kui seadistus pole õige, siis ei haaku rattad nii hästi teega, mis omakorda tähendab halvemat juhitavust ning sõitjatele ebakindlust.
Hyundai käis sarnaselt teistele meeskondadele ka Rally Estonial ning vähemalt videote põhjal tundub, et autot on tunduvalt paremaks saadud – hüpetelt maandub auto ilusti neljale rattale ning auto on paremini juhitav. Ka meeskond on positiivne, et täiendused muudavad auto konkurentsivõimelisemaks, kuid samas sõnas meeskonna esisõitja Thierry Neuville, et seis on endine ning midagi head loota pole. Mulle tundub Neuville virin pigem vee sogaseks ajamise, kui reaalse probleemina. Belglane on sarnast taktikat varemgi kasutanud – justkui vabandab ette, et siis positiivse tulemuse korral saaks öelda, kui hea sõidu ta tegi ning halva puhul, et ega ta ei saanudki paremat tulemust loota.
Salakaval Ogier jahib head tulemust
Sarnaselt Hyundaile on ka Citroen olnud varasemalt Soomes hädas, kuigi tulemused on olnud korralikumad. Kolm aastat tagasi oli kiireim toona Citroeniga sõitnud Kris Meeke ning eelmisel aastal lõpetas teisena Mads Östberg, kuid mõlemad kasutasid ära hea stardipositsiooni. Sellel aastal on see võimalus Esapekka Lappil, kelle hooaja esimene pool on ebaõnnestunud. Soomlane ei ole suutnud autoga kuidagi kohaneda ning seetõttu ei leia ta enesekindlust. Soomes sõidab ta koduradadel ning nendelt teedelt pärineb ka tema ainus võit – 2017. aastal jõudis ta võiduni Toyota meeskonnas, kuid võidu kordamine on keeruline.
Prantsuse autotootja pidi Soome rallile tooma täiendatud aerodünaamikapaketi, millega muutuks auto kiiretel teedel ja hüpetel stabiilsemaks, kuid selle asemel tulid prantslased välja täiendatud esivedrustusega. Rallieelsete testivideote pealt on näha, kuidas Citroen C3 WRC auto kergitab hüppel nina ning maandub tagaratastele, mis tähendab, et auto ei ole maandudes tasakaalus ja see omakorda mõjutab pidamist. Väiksem pidamine mõjutab sõitjat – kui auto on ebastabiilne, tuleb hoogu vähendada, et mitte rajalt välja sõita ehk sõitja ei tea kunagi, kas kontroll säilib.
Mulle tundub, et Soomes püütakse nii öelda hakkama saada ja viisakad punkti koju tuua, et siis järgnevatel rallidel täiendatud esivedrustusest kasu lõigata. Meeskonna esisõitja Sebastien Ogier on Soomes võidutsenud ühe korra olles kiireim 6 aastat tagasi Volkswageniga sõites. Kindlasti ei ole tegemist tema lemmikralliga ja favoriidina teda võtta ei saa, kuid samas suudab ta salakavala rebasena kindlasti korralikud punktid koju tuua.
Craig Breen taas stardis
Hyundai meeskond oli Soome ralli lähenedes kentsakas olukorras – olles kasutanud erinevatel rallidel erinevaid “vahetusmehi”, ei leitud Soome ralliks äkitselt kolmandat sõitjat. Sardiinias võidutsenud Dani Sordo ning sel hooajal head kiirust näidanud vanameister Sebastien Loeb ei soovinud Soomes sõita. Aste madalamas sarjas sõidab soomlane Jari Huttunen Hyundai R5ga, kes on sel aastal mõned kohalikud rallid WRC autoga kaasa teinud, kuid ilmselt pidas meeskond tema kogemustepagasit liiga väikseks, et auto talle usaldada.
Üllatuslikult pakuti kohta hoopis iirlasele Craig Breenile, kes võttis väljakutse rõõmuga vastu. Iirlane, kes eelnevatel hooaegadel Citroeni meeskonnas kihutas, on hoidnud kätt soojas erinevatel Euroopa võidukihutamistel R5 autoga. Samuti käis Breen Rally Estonial, kus jäi küll kogenumale Andreas Mikkelsenile alla, kuid suutis siiski autoga kohaeda. Raske uskuda, et iirlane oleks Soomes poodiumikonkurentsis, kuid meeskonnapunktidele konkureerib ta kindlasti ja on nii öelda kindel tagavara.
Hayden Paddoni luhtunud võimalus
Sarnaselt Breenile valmistus Soomes tagasitulekuks ka Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon, kes jäi selleks hooajaks Hyundais “pingile” ehk oli sunnitud oma koha loovutama Sebastien Loebile. Õigupoolest ei olnud ta isegi pingil, sest Hyundai meeskonna sõnul pole neil Haydeniga kontakti olnud ning seega teda Soome ralliks isegi ei kaalutud. Võimaluse kiire Uus-Meremaa sõitja palgata kasutas ära M-Sport, kelle esisõitja Elfyn Evans on sunnitud võistluse seljavigastuse tõttu vahele jätma.
Paraku jääb Paddon Soome rallist siiski eemale, sest ta tegi rallieelsel testil avarii, mis oli nii kõva, et meeskond ei suuda autot korda teha ralli alguseks. Sisekaamera videost on näha, kuidas Paddon tabab sõidujoones olevat kivi, mis ta auto üle nina viskab. Tegemist oli nii öelda “pimeda” kuuenda käigu kurviga ja kivi asus seal, kust ta oli eelnevalt korduvalt üle sõitnud ehk otseselt sõitjat süüdistada ei saa. Keeruline aga öelda, kas see õnnetus testil võib mõjutada tema edasist karjääri – tegemist oleks niikuinii olnud esmalt ühekordse projektiga.
Ma väga loodan, et see polnud tema viimane etteaste, sest mees vääriks sõitjakohta, kasvõi võimalust valitud etappidel enda kiirust näidata.
Vigastatud Evansi vahetab välja Greensmith
Öeldakse, et ühe mehe õnnetus, on teise õnn – ilmselt just nii tunneb end Gus Greensmith, kes pidi Soome rallil algselt võistlema Ford Fiesta R5 autoga, kuid saab nüüd WRC auto rooli. Portugalis oma WRC auto debüüdi teinud britt asendab Soome rallil Elfyn Evansit, kes vigastas oma selga Rally Estonial hüppelt maandudes. Võistluse järel tehti mehele uuringud ning arstid andsid soovituse Soomes mitte startida.
Soome ralli on tuntud kiirete kiiruskatsete poolest, kus on ka palju hüppeid, mõned neist on aga eriti teravad, kus õhulennud küündivad pea 50 meetrini. Selliselt hüppelt maandumine võib olla väga valus, Soome rallil võib sageli kuulda sõitjate ja kaardilugejate kommentaare, et mõni maandumine tegi väga haiget. Eestis võisteldes oli Evans heas hoos – üks raske maandumine hüppelt tegi viga nii Evansile, kui ka autole, mis ei lubanud tal kokkuvõttes hea koha eest võistelda, kuid kiirus oli hea. Soomes oleks ta olnud kindlasti poodiumikonkurentsis, kuid paraku tuleb mehel rallit jälgida kõrvalt.
Lisa kommentaar