Toyota meeskonda tabas Sardiinias fiasko, kui ralli viimasel katsel jäädi ilma kindlast rallivõidust tehniliste probleemide tõttu. Purunenud roolivõim langetas eestlased viiendaks, kuid MM-punktitabelis tõusti siiski liidriteks.
Toyota fiasko rikkus Tänaku ralli
Ott Tänak ja Martin Järveoja olid tegemas suurepärast rallit juhtides enne viimast kiiruskatset Sardiinias turvalise eduga Dani Sordo ees. Mehed olid teinud suurepärase avapäeva, kui suudeti teed puhastades päev lõpetada minimaalse kaotusega liidritele. Teisel päeval domineerisid eestlased võites kõik kavas olnud kiiruskatsed pöörates 11 sekundilise kaotuse pea 30 sekundiliseks eduseisuks. Tehnikasport võib vahel olla kohutavalt ebaõiglane, sest isegi kui teha kõik õigesti, võib tehnika alt vedada ning just see eestlastega juhtuski.
Sarnaselt kolm aastat tagasi Poolas juhtunule röövis ka seekord tehniline probleem kindlana tundunud võidu meie meestelt. Kui kolm aastat tagasi purunes eestlastel rehv, siis seekord andis viimasel katsel järele roolivõim, mille tõttu mehed üle kahe minuti kaotasid. Tehnilise probleemi kiuste suutsid mehed ralli lõpetada viiendal kohal vahetult Thierry Neuville ees. Teenitud punktisaagiga tõusti MM-punktitabelis liidriks, kuid kolm meest on kõigest 7 punkti sees. Kui Toyota oleks vastu pidanud, võinuks vahe olla tunduvalt suurem. Kahjuks oleksid-poleksid ei loe.
Toyota peab hakkama meeskonnana esinema
Sardiinias juhtunud fiasko oli Toyota jaoks juba teab-mitmes tehniline probleem. Üha enam saab selgeks, et tiitli võitmine on väga keeruline, kui Toyota meeskond autot vastupidavamaks ei suuda arendada. Pool hooaega on sõidetud ning peaaegu igal rallil on kõigil meeskonna autodel sarnased vead. Seekord avaldus Tänaku ralli rikkunud viga esmalt Latvala autol. Keeruliseks muudab olukorra tõsiasi, et kui üks viga saab korda, siis tekib kohe järgmine ning tundub, et meeskonnas valitseks justkui segadus. Ma usun, et reaalsuses see nii muidugi pole – vaeva näevad kõik, kuid nördimust valmistab, et pidevalt on autoga erinevad probleemid.
Teisalt tähendavad ühesugused probleemid, et meeste autod on võrdsed. Seda arvestades on Tänaku meeskonnakaaslased Jari-Matti Latvala ja Kris Meeke esinenud kehvalt. Võib öelda, et sõidetud on alles pool hooaega, kuid kui Ott on võitnud kolm rallit ja olnud ülejäänud rallidel võidukonkurentsis, siis Meeke ja Latvala on sähvatanud, kuid poodiumil pole suutnud lõpetada. Sardiinia ralli teisel päeval, kui Tänak võitis kõik kiiruskatsed, oli poodiumikonkurentsis ka Meeke, kes aga ei suutnud eestlasega sammu pidada. Taaskord – autod on võrdsed!
Poole hooaja pealt saab öelda, et meeskonnakaaslastest pole Otile tiitlijahis suurt kasu polnud, sest nad pole Neuville ja Ogieri eest punkte ära võtnud. Samas pole ka meeskond pole kõiki variante ära kasutanud. Portugali rallil mängis Hyundai meeskond teisel päeval taktikamänge saates Sebastien Loebi ja Dani Sordo hiljem rajale. Toyotal oli selleks võimalus Sardiinias, kuid see jäeti kasutamata. Kui meeskond oleks Latvala ja neljanda autoga sõitnud Hännineni saatnud rajale hiljem, oleks Neuvillel olnud tunduvalt kehvemad teeolud ning seega oleks võinud Lappi tema ette jääda. Taktikamängud ei ole ilusad, kuid kui teised kasutavad kõik võimalused ära, peaks ka Toyota seda tegema. Paraku tundub, et senini tuleb Otil ja Martinil üksi pusida teiste taktikamängude ja tiimitöö vastu. Kurb.
Dani Sordo teenis karjääri teise võidu
Ott Tänakut tabanud tehnilise probleemi tõttu tõusis rallivõitjaks hispaanlane Dani Sordo, kelle jaoks oli tegemist alles teise võiduga. Kogenud hispaanlane on seni olnud hea meeskonnamängija, kes on täitnud alati meeskonnajuhiseid ning toonud meeskonnale väärtuslikke punkte, kuid selle juures ei saa unustada, et tegemist on ka väga andeka sõitjaga. Sardiinias jäi ta küll Oti kiirusele alla, kuid suutis siiski Oti pingutama panna. Eestlane tunnistas, et Sordoga oli väga keeruline võistelda ning tuli kõvasti riskeerida.
Sarnaselt Sordole tegi soliidse ralli ka Andreas Mikkelsen, kes oli Portugali ralli sunnitud vahele jätma, kuna meeskond asendas ta Sebastien Loebiga. Norralase hoog ei ole Hyundai meeskonnas olnud selline, milleks ta võimeline on, kuid Sardiinias oli ta hoos. Avapäeval pani ta rehvitaktikaga mööda ning see ei lubanud tal võidukonkurentsis kihutada, kuid viimasel päeval suutis ta mööduda Elfyn Evansist tõustes Oti katkestamise järel kolmandaks.
Ebakindlad Neuville ja Ogier
Sisuliselt maksimumi võtnud Hyundai meeskonnas olid rollid justkui vahetunud – kui Sordo ja Mikkelsen hõivasid kõrgeima ning kolmanda koha poodiumil, oli meeskonna esisõitjal Neuvillel kõvasti pusimist. Belglane alustas rallit suhteliselt soodsalt positsioonilt – kolmandana startides ei olnud tee kõige puhtam, kuid siiski parem, kui peamistel konkurentidel Tänakul ja Ogieril. Vaatamata stardipositsioonile oli ta Tänakust tunduvalt aeglasem ning ei leidnud kuidagi rütmi.
Arvasin ralli eelvaates, et Neuville on suurfavoriit Sardiinia rallil tänu korralikule Portugali rallile ja eelnevate aastate edule Sardiinias, kuid Sardiinias oli ta justkui enda hale vari. Ma ei nõustu osade rallifännide arvamusega, et just selline ongi Neuville tegelik tase. Kindlasti on tase parem aga teatav ebakindlus on temas küll. Belglasel on Hyundai roolis juba viies hooaeg, kuid ikka kuuleb temalt lauseid, et ei leia õiget seadistust või peab uurima, miks ta aega kaotab. Puuduv enesekindlus on miski, mis eristabki Tänakut hetkel ülejäänud meestest – vaatamata korduvatele tehnilistele probleemidele on suutnud eestlane pea külmana hoida.
Sarnaselt Neuvillele oli Sardiinias hädas ka Sebastien Ogier, kes ralli avapäeval lihtsas olukorras vastu kivi sõitis ning oli sunnitud katkestama. Eksimus oli seda uskumatum, et see tuli kohas, mida oldi korduvalt läbitud shakedown katsel. Teisel päeval prantslane jätkas, kuid ka see päev ei möödunud vigadeta. Olukorras, kus võita polnud enam midagi, sõitis ta vastu teevalli ning lõhkus vedrustuse. Kogenud ja kuuekordse maailmameistrina ei lasknud ta end nendest vigadest häirida. Prantslane andis teada, et Soome ralliks toob Citroen uuendused, mis muudavad auto paremaks ja kiiremaks. Saame näha, kuid hetkel tundub, et isegi kui Ogier ei näita välja ebakindlust, tekitab Tänaku hoog temas seda siiski!
Teemu Suninen näitas küpsust
Toyota ja Tänaku viimase katse fiasko järel kerkis teisele positsioonile soomlane Teemu Suninen, kellele oli see parim tulemus MM sarjas. Eelmine parim koht pärines eelmise aasta Portugali rallilt, mille Teemu lõpetas kolmandana. Hooaja alguses näitas Teemu väga head kiirust, kuid kiirusele järgnesid sõiduvead, mis ilusad tulemused nullisid. Vahepealsetel rallidel võttis soomlane veidi rahulikumalt, tõi auto kindlalt lõppu ja Sardiinias näitas ta juba küpsemat sõitu.
Avapäeval võistlust juhtinud Suninen tegi küll väikese sõiduvea, kuid sellele vaatamata sõitis kindlalt. Ott Tänaku ja Dani Sordo vastu ta ei saanud, kuid kõigist ülejäänutest oli ta selgelt kiirem. Usun, et võimete poolest oleks võinud ta Sordoga võidu ka sõita, kuid tuleb kiita, et seekord ta ei läinud iga hinna eest konkurenti püüdma. Autosport on ala, kus maksavad kogemused ning kahtlemata sai soomlane neid kõvasti.
Ma ei välistaks, et Teemu oleks järgmisel rallil, milleks on kodune Soome, võidukonkurentsis aga kindlasti on kodustel teedel minimaalseks eesmärgiks poodiumikoht. Tegelikult oli ta poodiumikonkurentsis juba kaks aastat tagasi, kui ta sõitis alles teist rallit WRC autoga. Tollal jäi poodiumist pisut puudu, kuid sellel korral on tal kogemusi oluliselt rohkem. Tore on jälgida, kuidas noor ja andekas rallisõitja taaskord M-Sporti meeskonnas areneb järjest kiiremaks. Edasiseks arenguks oleks tarvis ühte tippsõitjat – nii nagu Ogier õppis Loebilt, Tänak omakorda Ogierilt jne. Kes teab, äkki on just Tänak see, kes tulevikus Teemu meeskonnakaaslaseks saab M-Sportis kuna eestlane on hetkel pidamas läbirääkimisi erinevate meeskondadega järgnevateks hooaegadeks.
Lisa kommentaar