Viisteist aastat tagasi, 2004. aastal oli Markko Märtin liikumas kindla Rootsi rallivõidu suunas kuniks lumevalis lebanud kivi lõpetas eestlase teekonna võidule. Nüüd, aastal 2019 õnnestus tema õpilasel, Ott Tänakul Rootsis esikoht koju tuua ning seda veenva eduga.
Ulmeline kiirus avapäeval tõi edu
Lõppenud Rootsi rallil valitsesid keerulised olud – hommikupoolikul olid katsed pigem jäised ning teed külmunud, kuid pärastlõunaks muutsid raja läbinud autod ning plusskraadid tee lörtsiseks. Lisaks lumepudrule tuli ka mitmel katsel kruus välja ning see tähendas, et rehvide kulumine ning stardipositsioon muutus ülioluliseks. Reedel oli eelis tagantpoolt sõitjatel, kuid Ott Tänak suutis vaatamata sellele esikoha konkurentsis sõita. Õigupoolest juhtis Tänak avapäeval, kuid loovutas siis koha üllatusmehele Teemu Suninenile, kes nautis tunduvalt puhtamat teed, kui eestlane. Lisaks suutis nende kahega vähegi ühes tempos sõita Jari-Matti Latvala, teised kaotasid juba tublisti rohkem aega.
Tundus, et soomlane Latvala on lõpuks enesekindluse leidnud ning suudab liidritega ühes tempos sõita, kuid paraku rikkus ta oma ilusa ralli avapäeva viimasel kiiruskatsel jäädes lumevalli kinni. Soomlase eksimus kergitas kolmandaks norralase Andreas Mikkelseni, kuid Tänak suutis päeva lõpuks vahe vähendada kõigest kahele sekundile. Teisel päeval startisid Suninen ja Tänak võrdsetes oludes ning eestlane tegi asjad selgeks juba esimese kiiruskatsega möödudes temast 1,8 sekundiga. Järgmisel kiiruskatsel noor soomlane eksis ning see tagas Tänakule kindla edu.
Edasi tuli nii öelda kohta hoida ehk rahulikult võtta, kuid tegelikult on kindla peale sõitmine isegi ohtlikum, kui maksimaalselt pingutades. Tänakul aga polnud plaaniski rahulikult võtta ning selle tõestuseks võitis ta teisel päeval kolm kiiruskatset suurendades edu ligi minutini.
Suurepärane vigadeta ralli
Kindlasti ei saa öelda, et Ott oleks võitnud tänu sellele, et kõik teised eksisid, kuid seejuures tuleb mainida, et Ott ei teinud mitte ühtegi viga terve nädalavahetuse juures. Seevastu teised eksisid korduvalt – Sebastien Ogieril, Teemu Suninenil ning Jari-Matti Latvalal tuli tippmeestest rallit jätkata lausa rally2 arvestuses. Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen ja Esapekka Lappi elasid üle mitmeid ärevaid hetki, kuid jäid õnnekombel teele ning kaotasid aega minimaalselt. Arvestades olusid, oli eksimine normaalne – paljud sõitjad võrdlesid olusid isegi kõige hullemate Monte-Carlo teeoludega.
Sel ajal, kui konkurendid olid hädas auto seadistuste leidmise ning teelpüsimisega, kihutas Ott katselt katsele ilma vigadeta ning sõnas, et kõik on kontrolli all, üleliia riskeerima ei pea. Tundub, et MM sarjas on kujunenud kõige ohtlikumaks sõnapaar “Kõik on hästi, rütm on hea, ei pinguta” ehk just nii iseloomustas oma sõitu korduvalt Ott Tänak.
Uskumatult äge, et oleme tänu Ott Tänaku ja kaardilugeja Martin Järveoja headele esitustele jõudnud seisu, kus nad on teistest peajagu üle. Tasuks hea sõidu ja punktikatse võitmise eest tõusid mehed MM sarja juhtima ning enne Mehhikot edestavad nad teisel kohal olevat Neuvillet seitsme punktiga. Hooaeg on alles noor, kuid start on olnud eestlastel muljetavaldav!
Üllatusmees Suninen näitas potentsiaali
Avapäeva lõpetas üllatuslikul esikohal noor soomlane Teemu Suninen, kes on sel hooajal M-Sportis Elfyn Evansi järel teiseks sõitjaks. Rallimaailmas teatakse, et Teemu on kiire, kuid Rootsi rallil tegi ta tõelise läbimurde ning olgugi, et hea koha püüdmine lõppes kahe avariiga, andis ta selge signaali, et temaga tuleb edaspidi arvestada. Võib öelda, et reedel kasutas soomlane hea stardipositsiooni ära, kuid mitmed teised, kel olid samuti head olud, ei suutnud sellist kiirust näidata, sealhulgas Teemu meeskonnakaaslane Evans, kel kogemusi tunduvalt rohkem.
Ma ei usu, et Suninen reaalselt arvas, et suudab Tänakut enda selja taga hoida, kui mõlemil on võrdsed olud, kuid nö pinge all oleks ta suutnud eestlast hoida küll. Samuti näitas tempo, et ilmselt ei oleks ka keegi tagantpoolt talle vastu saanud, kuid need on vaid oleksid ja poleksid. Reaalsuses pidi Suninen leppima kahe katsevõidu ja teadmisega, et ta juhtis rallit.
Noorel soomlasel on kindlasti potentsiaali ning kui mitte enne, siis kodusel Soome rallil tasub teda kaaluda musta hobusena ehk kui ta teel püsib, võib ta lausa võidukonkurentsis sõita. Täna tuleb veel tööd teha stabiilsusega, kuid kindlasti näitas ta Rootsis, et on juba suure sammu edasi teinud.
Hyundaid olid taas kiired
Eelmise aasta võitja, Hyundai esisõitja Thierry Neuville alustas vaatamata kehvale stardipositsioonile Rootsi rallit favoriidina. Belglane sai rajale teisena ning võrreldes Tänakuga kaotas mõnevõrra rohkem aega, lisaks pisikesed sõiduvead, kuid see kõik ei tähendanud, et mäng läbi oleks. Kui avapäeva lõpetas Neuville seitsmendana kaotades kolmandal kohal olnud Andreas Mikkelsenile 34,9 sekundit, siis teise päeva lõpuks lahutas teda teisest kohast 2,3 sekundit.
Belglane pidas maha tõelise lahingu meeskonnakaaslase Mikkelseni, Lappi ja Elfyn Evansiga ning lõpetas Lappi selja taga kolmandal kohal. Viimasel päeval pidas ta soomlasega tulist heitlust, kuid kiiretel Rootsi teedel on aega väga keeruline tagasi teha. Vaatamata kolmandale kohale, võib Neuville ralliga siiski rahule jääda, sest tänu punktikatse teisele kohale möödus ta MM sarja üldarvestuses Sebastien Ogierist, kuigi ise omakorda lasi Tänaku endast mööda.
Võib öelda, et Neuville on vinguja tüüpi mees, kel on koguaeg sada vabandust, miks ta aega kaotab või parasjagu esimesel kohal ei ole, kuid Rootsi ralliga tõestas ta veelkord, et suudab väga kiire olla. Samuti on ta üsna kindel – jah ta eksis kolm korda aga suutis teele jääda, kuid seejuures tasub siiski märkida, et ta oli väga kiire. Tal oli terve nädalavahetuse probleeme auto seadistusega, kuid sellele vaatamata suutis ta sisuliselt maksimumi võtta.
Vanameister Grönholm lustis
Vanameister Grönholm tegi Rootsi rallil oma tagasituleku autoralli MM sarja startides Toyota Yaris WRCl, mis oli talle esimeseks stardiks uue generatsiooni WRC autoga. Enne rallit oletasid rallifännid, et vanameister suudab punktikoha konkurentsis sõita, julgemad unistasid lausa poodiumist, kuid reaalsuses oli kahekordsel maailmameistril tükk tegemist, et üldse teel püsida. Esimesed katsed möödusid vigadega ning soomlane võttis endale eesmärgiks läbida mõni katse vigadeta – paraku tuli suurem eksimus juba neljandal kiiruskatsel, kui ta lumehange kinni jäi ning välja enam ei saanudki.
Teisel päeval alustas ta rally2 arvestuses uuesti, kuid kiirus oli võrreldav pigem WRC2 meestega. Mees tunnistas ka ise, et tuligi vaid head enesetunnet otsima ning erilisi eesmärke tal rallile ei olnud. Loomulikult ei tule keegi kaotama, ka Grönholm mitte, kuid seejuures tuleb arvestada pikka võistluspausi, uusi autosid, millel on eelmise generatsiooniga võrreldes tunduvalt parem aerodünaamiline pidamine ja enesekindluse puudumisega. Sõitja ei usalda sellistes tingimustes ennast ning sisuliselt pidurdab tunduvalt varem, kui peaks. Just pidurdusmaad on keeruline hinnata, kui sõidutunnet pole ning auto on uus. Vaatamata tulemusele oli väga äge näha vanemeistrit taas rajal ning katselõpu intervjuud olid endiselt tasemel – minule tulid küll vanad ajad meelde 🙂 !
Roland Poomi vinge debüüt JWRC sarjas
Sellel aastal on JWRC sarjas stardis kaks meeskonda Eestist ning kui enne rallit kirjutasin, et Ken Torn koos kaardilugeja Kuldar Sikuga lähevad püüdma meistritiitlit, siis Roland Poom ja Ken Järveoja kogemusi hankima. Keerulistes oludes sõidetud ralli kujunes hoopis vastupidiseks – Torn maadles erinevate probleemidega – kord jäädi hange kinni, siis keeras auto katusele. Poom seevastu õppis, võttis esimesel ringil rahulikumalt ning lisas tasapisi kiirust ja lõpetas endalegi üllatuseks ralli lausa teisel kohal. Loomulikult oli siin osa konkurentidel, kes olid sõiduga kiiremad, kuid ainult kiirusest ei piisa, lõpuni tuleb samuti jõuda.
Lisa kommentaar