Maailmameistrivõistluste sarja naasnud Türgi etapp jääb fännidele ja sõitjatele kauaks ajaks meelde, sest oli põnevam, kui mõni kassahitist Hollywoodi märul, sest pidevalt juhtus midagi. Draamat oli rohkem, kui jõuab kokku lugeda, kuid eestlaste jaoks on oluliseim, et Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga tõusid edukaimateks rallisõitjateks Eestis.
Tänak ja Järveoja tõusid Eesti edukaimateks rallisõitjateks
Türgi rallil saavutatud võiduga tõusid Tänak ja Järveoja Eesti edukaimateks rallisõitjateks möödudes kuue MM rallivõiduga Märtinist, kel on võite viis. Kaardilugejate arvestuses oli Järveoja edukaim ka enne, sest Eesti kaardilugejatest oli varem WRC arvestuse poodiumile jõudnud vaid Kuldar Sikk. Lisaks kuuele võidule suutsid eestlased teha ka nii öelda kaabutriki võites kolm rallit järjest.
Türgi rallil saavutatud võiduga tõusis Ott Tänak tagasi MM tiitlikonkurentsi möödudes valitsevast maailmameistrist Sebastien Ogierist ning vähendades tublisti vahet ka liidri kohal oleva Thierry Neuvillega. Esimesest kohast lahutab eestlasi nüüd 13 punkti ning kolmandat kohta edestatakse 10 punktiga, viimane ei ole muidugi eesmärk, sest nii kõrgel tasemel ei ole enam vahet, kas oled hooaja kokkuvõttes teine või kolmas. Meeskondlikus arvestuses tõusis Toyota tänu kaksikvõidule esimeseks möödudes Hyundaist viie punktiga.
Draamat täis ralli
Enne Türgi rallit hindasid paljud spetsialistid ja sõitjad, et ilmselt tuleb hooaja keerulisem ralli, sest Türgi teed on autodele väga rasked ning olud sõitjatele kurnavad, kuid ilmselt ei osanud keegi arvata, et juhtub nii palju. Ralli avapäev möödus suuremate viperusteta – küll langesid probleemide küüsi mõlemad rallit juhtinud mehed aga siiski oli kõik alles ees. Avapäeval haaras juhtohjad üllatuslikult Craig Breen, kes suutis soodsad rajaolud enda kasuks pöörata ning tundus, et mees oli ralli avapäeva needusest üle saamas. Paraku pole sel mehel õnne ning juba paar katset hiljem purunes Craigi autol rehv ning mees kukkus esikümne teise poolde.
Uueks liidriks tõusis Andreas Mikkelsen, kelle senine hooaeg on samuti ebaõnnestunud, kui välja jätta Rootsi ralli teine koht. Päeva ta liidri kohal siiski lõpetada ei suutnud kuna viimasteks katseteks olid tema auto rehvid nii kulunud, et meeskonnakaaslane Thierry Neuville ja Fordil sõitev Sebastien Ogier möödusid temast paari sekundiga. Esimese päeva lõpuks lahutas esikolmikut 2,6 sekundit, mis lubas põnevat võidukihutamist.
Teise päeva esimese kiiruskatsega tõusis liidriks Ogier, sest Neuville autol lagunes vedrustus ning kuigi mees püüdis koos kaardilugejaga meeleheitlikult autot ülesõidul parandada, see ei õnnestunud. Järgmisel katsel lagunes auto Ogieril, kes jõudis küll katse lõppu, kuid kaotas katse võitnud Mikkelsenile 18 sekundit. Ülesõidul sai mees auto niivõrd palju korda, et suutis järgmise katse võita ning tundus, et prantslane astub võiduga suure sammu belglasele lähemale MM arvestuses. Järgnes hoolduspaus, kus prantslase auto mehhaanikute poolt korda tehti ning ralli sai jätkuda murevabalt.
Eksivad ka meistrid
Paraku ei saa Türgi rallil kunagi kindel olla, mis edasi saab ning juhtuma hakkaski kohe peale hoolduspausi – esmalt hakkas katse vaheaegades aega kaotama Andreas Mikkelsen, kelle autol oli vaid kaheratta vedu ning siis jäi seisma Sebastien Ogier. Valitseval maailmameistril ei olnud tehnilisi probleeme vaid mees tegi enda kohta harukordse vea ning sõitis küljega vastu puud ning jäi paksu liiva sisse kinni, kust ta enam välja ei saanudki. Kogu draama tulemusel tõusis liidriks Ott Tänak, kes edu enam käest ei andnudki. Tänu draamadele tõusis teisele kohale Jari-Matti Latvala, kes ennetas kõigi küsimusi tiimikorralduste osas ning ütles, et loomulikult ta ei hakka ründama Otti, sest viimane võistleb tiitli eest. Igal juhul tuleb Jari ees müts maha võtta – ebaõnnestunud hooaja oleks rallivõit paremaks teinud, kuid mees ohverdas enda edu tiimi nimel.
Ülipõnev üldseis
Maailmameistrivõistluste üldseis muutus Türgi ralli järel ülipõnevaks, sest esikolmikut lahutab nüüd 23 punkti, seejuures tõusis Tänak Ogierist mööda. Sõita jääb veel kolm rallit, seega võib koos punktikatsetega teenida kokku 90 punkti. Ma kahtlen, et need 90 punkti sama suure ülekaaluga jagatakse nagu viimaselt kolmelt rallilt, kust Ott Tänak enamuse punktidest on võtnud, sest hooaja lõpus on meestel pingeid rohkem. Saab olema huvitav jälgida, kas meeste närvid peavad vastu, kuid igal juhul tundub, et võitja otsustatakse alles viimasel rallil, mis on lausa suurepärane.
Eestlased on Thierry Neuville vastu, õigemini pole belglane oma sõnavõttude poolest kuigi hinnatud kuskil, kuid kindlasti ei saa öelda, et ta ei vääriks tiitlit. Ta on tõestanud, et suudab olla kiire igal pinnasel ning riskeerides ka lõppu jõuda. Kindlasti lisab tiitlikonkurents pingeid, kuid võrreldes eelmise aastaga on ta oma enesekindlust tublisti kasvatanud ning konkurendid ei saa loota sellepeale, et mees eksib.
Samasuguses seisus on aga ka Ott Tänak, kes varasemalt on olnud kimpus ohtrate väljasõitudega, kuid Türgi rallil tõestas mees, et suudab olusid kalkuleerida ning valida sõidukiiruse, mis teda teel hoiab. Paar aastat noorem Tänak oleks ebaõnnestunud reede valguses laupäeval gaasi põhja surunud ja lõpetanud tõenäoliselt võpsikus, kogenud Tänak ootas ja vaatas, mida teiste hullumeelne kihutamine endaga kaasa toob.
Lisa kommentaar