Saksamaa 2017 – Tänak võitis Eesti taasiseseisvumispäeval MM ralli

Autori Margus Kaldma avatar

Kahekümnes august on eestlastele tähtis päev, just sel päeval võeti vastu otsus, et Eesti ei kuulu enam NSV Liitu ja on iseseisev vabariik. Samal päeval 26 aastat hiljem võidavad Ott Tänak ja kaardilugeja Martin Järveoja Saksamaa MM ralli ning pidustused saavad hoogu juurde.

Õige rehvivalik ja kindel sõit

Saksamaa ralli eel tunnistas Ott Tänak, et Saksamaa ralli on tema üks lemmik rallidest, põnevad kiiruskatsed pakuvad väljakutset ja põnevust. Enne rallit võis eeldada, et Ott Tänak on asfaldil kiire ning suudab poodiumikonkurentsi sekkuda, kuid võitu ei julgenud mehed ilmselt ka ise loota. Varasemalt on Ott näidanud asfaldil head kiirust ning kuigi SWRC arvestuses on ta ka asfaldirallidel võidutsenud, kuid WRC sarjas on alati midagi puudu jäänud. Hooaja alguses Korsika rallil oli ta kiire, kuid siis rikkusid ilusa sõidu väike eksimus ning tehnilised probleemid aga tempo oli julgustav Saksamaa rallit arvestades.

Saksamaa ralli on olemuselt üks raskemaid etappe autoralli MM sarjas, sest sõitjad läbivad kolme päeva jooksul sisuliselt kolm erinevat rallit – iga päev on kiiruskatsed ja olud niivõrd erinevad, et võitmiseks tuleb sõita väga kindlalt ja targalt.  Targad otsused on ka Oti võidu aluseks, reedese võistluspäeva teises pooles avanesid Saksamaal taevaluugid ning teed muutusid mudaseks ja kohati oli teedel ka palju lahtist vett, mis muutis rehvivaliku keeruliseks. Eestlased suutsid teha õige rehvivaliku ning tänu hulljulgele sõidule suudeti reede õhtuks liidrikohale jõuda ning edestada teisel kohal olnud norrakat Andreas Mikkelseni 5,7 sekundiga. Olude raskust näitas ilmekalt asjaolu, et kõik sõitjad eksisid – mõni ka mitmel korral. Eksis ka Ott Tänak, kuid õnneks suutis ta auto kraavist tagasi teele juhtida ning väga palju aega ei kaotanud.

Teist päeva alustasid Ott ja Martin väga hästi ning kasvatasid mõne katsega edu 25 sekundi peale. Puhta sõiduga võeti tublisti aega juurde, kuid ajavahe kasvas ka tänu konkurentide eksimustele – Sebastien Ogier ja Andreas Mikkelsen eksisid korduvalt aga jäid teele, Thierry Neuville lõikas ühte kurvi liigselt ning oli sunnitud katkestama.

Ralli viimasel päeval sai Tänak juba rahulikumalt võtta, kuid ei lubanud Mikkelsenil eriti aega tagasi võtta, samas oli selge, et puhta sõiduga pole võimalik enam norralasel eestlast püüda. Eestlased tegid rasketes oludes sõidetud rallil väga vähe vigasid ning tasuks teenisid karjääri teise MM rallivõidu. Tänak sõnas võidu intervjuus, et kui ta suudab võita asfaldil, siis on ta võimeline võitma igal rallil.

Sebastien Ogier tõusis taas punktiarvestuse liidriks

Valitsev maailmameister tuli Saksamaa rallile mõnevõrra harjumatus positsioonis jagades Thierry Neuvillega punktitabelis esikohta. Tavaliselt on Ogier selle aja peale pidanud plaani, mis rallil MM tiitel võita, kuid praegu on tiitli saatus veel lahtine. Viimased rallid on paremini õnnestunud Neuvillel ning Saksamaale tuli belglane selgelt enesekindlamana, samas hoidis kogenud Ogier tagasihoidlikumat joont ning kokkuvõttes tõmbas kaardipakist parema kaardi just Ogier. Ralli alguses näitasid mõlemad mehed üsna sarnast kiirust, kuid laupäeva hommikul lõikas Neuville ühte kurvi liigselt ning lõhkus tagumise vedrustuse – katse lõpus oli autol ratas viltu all ning ralli oli tema jaoks sisuliselt lõppenud. Tänu konkurendi ebaõnnele tõusis Ogier kolmandale kohale Mikkelseni kannule, kuid ei suutnud siiski norralast püüda.

Belglane kuulutas katkestamise järgselt, et paneb panuse punktikatsele, kus üritab maksimumi võtta, kuid lõpuks jäi ta punktidelt välja. Prantslane suutis ralli kindlalt lõpetada kolmandal kohal saades lisaks ka kaks punkti viimasel kiiruskatselt, mis asetab ta punktitabelis Neuvillest 17 punkti ette. Valitsev maailmameister tunnistas, et tegelikult ei näinud ta peale belglase katkestamist enam mõtet kihutada võidukonkurentsis ning pigem üritas kindlalt kolmanda koha punktid koju tuua, mis tal ka õnnestus.

Ma usun, et tiitlivõitlus pole siiski veel läbi, sest koos punktikatsetega on „laual“ veel 90 punkti ning selle juures on 17 punkti üsna väike vahe. Saksamaa ralli võiduga tõusis eestlane Ott Tänak Thierry Neuville kannule kaotades belglasele nüüd 16 punkti ehk sisuliselt on tiitlivõimalus ka veel eestlasel. Kindlasti on see raske eesmärk, kuid senine hooaeg on näidanud, et kindlat pole midagi – iga ralli on toonud mõne üllatuse.

Andreas Mikkelseni suurepärane sõit

Vastupidiselt ootustele oli parim Citroeni mees Saksamaal Andreas Mikkelsen mitte meeskonna esisõitja Kris Meeke, kes alustas rallit suurte lootustega pöörata hooaja esimese poole ebaõnn ümber. Paraku polnud britil õnne ka seekord – juba esimesel kiiruskatsel tuli tal ralli katkestada, sest lõikas publikukatsel ühte kurvi liigselt ning lõhkus vedrustuse vastu betoonplokki sõites. Eksimus oli analoogne Thierry Neuville eksimusele Rootsis, kus belglane samuti liigselt kurvi lõikas ning vedrustuse lõhkus. Tegelikult on britti raske süüdistada – tegemist oli küll sõiduveaga, kuid samas on betoonplokkidega ümbritsetud katsel väga kerge sellist viga teha, piisab mõnest sentimeetrist, et plokki riivata.

Neljapäeva õhtul peale Kris Meeke eksimust tundus, et Prantsuse meeskonna agoonia aina süveneb, sest esisõitja oli peale esimest katset väljas ning meeskonnal polnud Mikkelsenile erilisi ootuseid. Reedestel kiiruskatsetel tõestas Mikkelsen, et suudab väga head kiirust näidata vaatamata vähestele kogemustele Citroen C3 WRC autoga ning norralane tõusis korraks ka ralliliidriks loovutades hiljem koha siiski eestlasele Ott Tänakule. Terve nädalavahetuse näitas Mikkelsen väga head hoogu olles võidukonkurentsis, kuid oli lõpus sunnitud leppima siiski teise kohaga.

Kruusarallide järgselt tundus, et kuigi Mikkelsen oli eelmistel hooaegadel kõigil rallidel poodiumikonkurentsis, on talle poole aastane paus siiski mõjunud ning ta ei suuda enam kiirust näidata, kuid Saksamaal näitas ta kõigile, milleks ta tegelikult võimeline on. Saksamaa ralli oli mehe jaoks viimane nö. „kindel ralli“ Citroeni meeskonnas, sest esmalt sõlmitud kolme ralli pikkune leping sai läbi aga mees oli ootusärev tuleviku suhtes. Arvestades norralase hoogu, siis võib Prantsuse meeskond väga vabalt Kris Meeke teenetest loobuda ning jätkata norralasega, kuid samas peab meeskond siiski tunnistama, et oma osa Meeke väljasõitudes on ka auto probleemidel.

Jari-Matti Latvala probleemide küüsis

Soomlase Jari-Matti Latvala jaoks on käesolev hooaeg kulgenud tõusude ja mõõnadega, sest ta on näidanud väga head kiirust, kuid paraku on tihti ilusad tulemused rikkunud tehnilised probleemid. Soomlane alustas hooaega teadmatusega – ta oli küll liitunud värskelt MM sarja naasnud Toyota WRC meeskonnaga, kuid Toyota kiirusest polnud kellegil aimu, pigem arvati, et ilmselt suudetakse poodiumikonkurentsi sekkuda alles hooaja teisel poolel. Poodiumile suudeti aga jõuda esimesel rallil ning võiduni juba teisel rallil.

Edasised rallid kulgesid tema jaoks mitte nii hästi, kuid soomlane noppis siiski stabiilselt punkte ning Sardiinias suutis taas lõpetada poodiumil olles Ott Tänaku järel teine. Poolas ja Soomes liikus Latvala võidukonkurentsis, kuid oli mõlemal rallil sunnitud katkestama tehniliste probleemide tõttu. Saksamaal hoidis ta esimesel päeval viiendat kohta, kuid taaskord hakkas tõrkuma soomlase auto mootor ning ajakaotuse tõttu pudenes ta suurest mängust. Ralli lõpuks kerkis ta küll seitsmendale kohale, kuid tänu Tänaku võidule jääb ta kolmandal kohal olevast eestlasest maha juba 21 punktiga.

Suur päev M-Sportile

Saksamaa MM ralli oli ainus ralli MM kalendris, mida Malcolm Wilsoni juhitud meeskond M-Sport pole kunagi võitnud ning sel hooajal loodeti, et just Sebastien Ogier suudab meeskonnale lõpuks ihaldatud võidu tuua. Eestlaste õnneks suutis seda hoopis Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga, kuid lisaks võidule nopiti kolmanda koha punktid tänu Sebastien Ogieri kindlale sõidule. Esimene ja kolmas koht andsid M-Sportile korraliku punktilisa MM tabelis ning tänu Hyundai sõitjate ebaõnnestumisele Saksamaal, kasvatas M-Sport edu tootjate arvestuses 64 punktiliseks. Ideaalse nädalavahetuse eest hoolitses WRC 2 sarjas võistlev Eric Camilli, kes suutis WRC 2 sarjas võidutseda ning Julius Tannert oli kiireim WRC 3 sarjas.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga