Soome 2017 – ralli võitis üllatusmees Lappi

Autori Margus Kaldma avatar

Autoralli maailmameistrivõistluste üheksas etapp pakkus kaasaelajatele tõelise vaatemängu, millest ei puudunud suured võidud ega ka draama. Ralli võitis koduradadel sõitnud üllatusmees Esapekka Lappi, kelle jaoks oli tegemist alles neljanda ralliga MM sarjas. Teisena lõpetas suurepärase ralli teinud Elfyn Evans ning kolmandana Juho Hänninen.

Üllatusmees Esapekka Lappi

Käesolev hooaeg on autoralli MM sarjas üks põnevamaid, sest konkurents on ülimalt tihe ning võiduni võib jõuda ka meeskonna kolmas sõitja. Konkurentsitihedust näitab ilmekalt ka fakt, et üheksast sõidetud rallist on kuuel rallil olnud erinevaid võitjad, vaid valitsev maailmameister Sebastien Ogier on võitnud kahel ning belglane Neuville kolmel korral. Ülejäänud rallidel on võiduni jõudnud Kris Meeke, Jari-Matti Latvala, Ott Tänak ja Esapekka Lappi.

Soomlase Esapekka Lappi jaoks oli tegemist alles neljanda MM ralliga WRC autol, kuid juba varasematel rallidel on ta näidanud väga küpset sõitu ning head kiirust. Elu teisel MM rallil Sardiinias jõudis noormees juba punktikatse võiduni ning andis tormihoiatuse edasisteks rallideks. Loomulikult ei osanud võitu talle pakkuda keegi, kuid poodiumikohast julges mees enne rallit rääkida – vajalik kiirus selleks on tal olemas ning kogemuse puudumise kompenseerib koduradadel kihutamine. Oleme ka varasemalt näinud kiirete soomlaste head sõitu koduradadel, kuid võiduni pole siiski keegi jõudnud.

Minu jaoks on kõnekas fakt, et Lappi suutis esikohale jõuda püsides konkurentsis ning võideldes koha eest – noormees pidas meeskonnakaaslase Latvalaga tõelist duelli, mis kahjuks lõppes tänu Latvala Toyota tehnilistele probleemidele. Kogenud soomlase Toyota Yaris WRC jäi laupäeval peale hoolduspausi lihtsalt keset katset seisma ning mees oli sunnitud katkestama. Katselõpus ei suutnud Lappi juhtunud uskuda – kuigi reporter mainis mitmel korral, et nüüd juhid sa võistlust, korrutas Lappi, et nii ta esikohta saavutada ei tahtnud, tema tahtis võidelda. Raske öelda, kes neist oleks peale jäänud, sest Lappi oli vägagi konkurentsis ning ei saa öelda, et kui Latvalal poleks probleeme tekkinud, siis poleks Lappi võitnud. Muidugi võime spekuleerida meeskonna korralduste teemal, kuid päeva lõpuks ei kahanda Latvala tehnilised probleemid kuidagi Lappi saavutuse väärtust.

Hyundai probleemide küüsis

Soome rallil põrus täielikult Hyundai meeskond, kelle sõitjad on sel hooajal kõigil rallidel väga head hoogu näidanud ning siiani tundus, et Korea autotootja on ehitanud parima auto. Soome rallil ei suutnud aga Hyundai sõitjad kuidagi rütmi ja õiget seadistust leida – Dani Sordol oli probleeme punktikoha säilitamisega ning belglane Thierry Neuville ei suutnud kuuendast kohast paremat. Seejuures tasub märkida, et enne Soomet võitis Neuville kuuest rallist kolm ning ülejäänud rallidel lõpetas poodiumil. Kirjutasin Soome ralli eelvaates, et peamine küsimus on selles, kes suudab Neuville alistada, sest sellist põrumist ei osanud keegi oodata.

Vaatamata probleemidele tõusis Thierry Neuville kuuenda koha ning punktikatsel teenitud kolme punktiga MM punktiarvestuses Sebastien Ogieri kõrvale. Punktiarvestuses on ta võrdsete punktide juures aga liider, sest belglasel on sel hooajal kolm võitu prantslase kahe vastu. Enamasti tähendab esikohalt startimine ajakaotust, kuid järgmine ralli on MM kalendris Saksamaa, mis on klassikaline asfaldiralli ning eest on parem startida. Saksamaa rallil lõikavad sõitjad kurvi ning iga lõikamine toob rajale mulda, mis muudab järgmisele autole pidamise halvemaks.

Eestlased kogesid ebaõnne

Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga seadsid Soome rallil eesmärgiks minimaalselt poodiumikoha, kuid tegelikult mindi võitu püüdma. Eelmisel aastal Soomes näidatud kiirus andis lootust, et Ott suudab ka sel aastal võidukonkurentsis olla ning ralli alguses haaraski eestlane juhtohjad. Paraku polnud seegi kord rallijumal eestlane, sest neljandal kiiruskatsel kaldus Ott ühel katsel liigselt teeservale ning riivas kivi, mis lõhkus Ford Fiesta WRC auto velje. Katsel kogunes kaotust üle pooleteise minuti ning kuna Soomes on vahed väga väiksed, oli selge, et poodium on läinud. Sõiduvea järgselt võis Eesti meediast lugeda teatud ajakirjanike kibestumist teemal, et Ott tegi teist rallit järjest sõiduvea, mis lõpetas sisuliselt ralli, kuid tegelikult ei saada aru, et antud juhul polnud sõitjal suurt midagi teha ning tegemist oli puhta ebaõnnega.

Rallis läbitakse üle 300 kilomeetri kiiruskatseid ning väiksemaid vigasid teevad kõik sõitjad – Soomeski nägime, kuidas näiteks Teemu Suninen eksis viimasel päeval üsna kõvasti, tegi spinni ning lõhkus spoileri, kuid kaotas ainult ca 15 sekundit. Minu meelest on ebaõiglane süüdistada Otti milleski, sest videost on näha, et selles olukorras polnudki midagi teha – kaldus veidi välja ja leidis kivi, kuid väljasõiduks on seda raske nimetada. Loomulikult on kahetsusväärne, et kahe ralliga, mis sobivad Otile kõige paremini, suutis ta koguda vaid 11 punkti, kuid ralli on juba selline ala, kus riskimata ei saa võita.

Eestlased said auto ülesõidul korda ning alustasid järgmisel katsel eesolijate püüdmist, kuid kuna motivatsioon riskipiiril sõita oli kadunud, siis näidati küll head kiirust, kuid esimeste tempos ei püsitud. Usun, et kui sõiduviga poleks olnud, siis oleks Ott suutnud Toyotadega konkurentsis püsida. Ralli lõpuks suudeti tõusta seitsmendale kohale ning tänu punktikatse võidule tõusid eestlased punktitabelis Latvalast mööda, mis on Saksamaa rallit arvestades väga hea.

Raul Jeets ja Kuldar Sikk lõpetasid kuuendal kohal

Soomes sõitis teinegi Eesti rallipaar, WRC2 arvestuses tegid ralli kaasa Raul Jeets, kelle kaardilugejaks on kogenud Kuldar Sikk. Mehed osalesid WRC2 sarja arvestuses Skoda Fabia R5 võistlusautoga ning sõitsid tõusvas tempos. Mees tunnistas mitmel korral, et peale esimest läbimist hakkas tekkima arusaam, kuidas saab kiiremini sõita, kuid esimesel korral polnud mingit vajadust riskida. Poola MM rallil näidati samuti head kiirust, kuid siis tuli õnnetuse tõttu viimasel päeval katkestada ning Soome rallil oli eesmärgiks kindlasti lõpuni jõuda. Eestlased lõpetasid ralli kuuendal kohal ning suutsid suuremaid vigasid vältida, mis on väga positiivne. Esialgsete plaanide kohaselt saavad Raulile ja Kuldarile Eesti rallifännid kaasa elada ka Suurbritannia rallil sügisel.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga