Poola 2017 – Tänak püüab sini-must-valgete lippude toel võitu

Autori Margus Kaldma avatar

Rallieelsed tunnid ja minutid. Sini-must-valgete lippude meri. Ott Tänaku juhitud auto sõidab hoolduslasse taustaks Eesti rallifännide katkematu laul ning huilged. Hooldualasse kogunenud inimesed ei tähista Tänaku rallivõitu vaid ootavad aasta ühe tähtsama võidukihutamise algust. Eeloleval nädalavahetusel sõidetakse Poola ralli MM etapp, mis on eestlase lemmikralliks ning nädalavahetuse minimaalseks eesmärgiks on seatud poodium.

Ott Tänak püüab sini-must-valgete lippude toel võitu

Eelmisel aastal juhtis Ott Tänak Poola rallit kindla eduga kuniks eelviimasel katsel rehvipurunemise tõttu esikoha kaotas ning oli sunnitud leppima teise kohaga. Mees tunnistas katse finišis, et teine koht pole midagi väärt ning sõitis edasi, kuid tegelikult näitas Ott selle ralliga, et suudab rallivõidu nimel kihutada. Selle hooaja alguses räägiti, et Tänaku rallivõit on vaid aja küsimus ning parim võimalus võit noppida ongi Poola rallil, kuid õnneks suutsid Ott Tänak ja kaardilugeja Martin Järveoja võiduni jõuda varemgi, nimelt võidutsesid mehed eelmisel rallil Sardiinias. Võiduga võeti pinged maha ning selle võrra on Poola rallil lihtsam sõita või õigemini – ralli pole kunagi lihtne, kuid kindlasti võttis rallivõit meestelt pingeid vähemaks ning Poolas saavad mehed keskenduda hea tulemuse püüdmisele.

Eestlased on Poolas alati head kiirust näidanud, kuid eelmise aasta edu alustaladeks olid hea stardipositsioon ning Dmacki kruusarehvid, mis töötasid Poolas väga hästi. Sel aastal läheb Tänak rajale kolmandana ning Dmacki rehvide asemel on kasutada Michelini rehvid, mis on siiski tunduvalt vastupidavamad. Tänu stardipositsioonile saab määravaks võidukonkurentsis ilmastikuolud – kui esimesel päeval sajab, siis on MM sarja liidritel suurem võimalus võitu püüda, kuid kui olud on kuivad, siis Sebastien Ogier, Thierry Neuville, Ott Tänak ning Jari-Matti Latvala puhastavad teistele teed ning võidukonkurentsi pigem ei sekku.

Mullu võttis Ott Tänaku ees võidu Andreas Mikkelsen, kes on stardis ka Poolas, kuid pigem konkurentsi sel aastal ei sekku kuna Sardiinia ralli oli mehele esimeseks stardiks sel aastal WRC autoga. Usun, et autoga harjumine võtab veel omajagu aega, kuid vähemalt suutis ta kindla sõiduga auto lõpuni tuua ning napsas Poola ralliks Kris Meeke sõitjakoha, mis näitab, et Citroeni meeskond jäi Mikkelseni saavutusega Sardiinias rahule. Esineliku selja taga võiks võidukonkurentsi sekkuda Hyundai sõitja Hayden Paddon, kelle hooaeg on olnud kesine – mees on mitmel korral healt kohalt välja sõitnud. Samas olen kindel, et kui ta suudab oma enesekindluse taastada, siis võiks ta Poolas võidukonkurentsi sekkuda.

Kas Esapekka Lappi sekkub poodiumikonkurentsi?

Kaks rallit tagasi Portugalis tegi nooruke soomlane Esapekka Lappi oma WRC sarja debüüdi, kui Toyota meeskond usaldas talle oma kolmanda auto. Noor soomlane on valitsev WRC2 sarja meister, kuid kogemusi WRC autoga tal varasemalt polnud. Esimene ralli kulus kogemuste hankimiseks, kuid ometigi suutis ta meeskonnakaaslastega võrdlemisi sarnast kiirust näidata. Sardiinias jõudis soomlane juba esimese kiiruskatse võiduni ning ralli lõpus suutis koguni võita ka lisa punktikatse, mis näitab, et noormehel kiirust jagub. Portugali ralli järgselt teatas Toyota meeskonnajuht Tommi Mäkinen, et Lappi saab kaasa sõita kõik järgnevad rallid ning usun, et ta on võimeline mõnel rallil ka poodiumit ohustama.

Tegelikult võib see juhtuda juba Poola rallil, sest Poola ralli teed on üpris sarnased Lappi kodustele teedele Soomes. Profiililt on Soomes küll hüppeid rohkem, kuid iseloom on sarnane, mis annab väikse eelise sarnaste teedega harjunud meestele. Senistel rallidel on Lappi näidanud väga head kiirust ja teinud seejuures üsna vähe vigasid, kuid samas ei tohiks edul lasta end pimestada – tippu jõudmiseks tuleb veel palju tööd teha, kuid karjääri algus WRC sarjas on olnud kahtlemata silmapaistev.

Teemu Sunineni debüüt

Poola rallil teeb debüüdi  teine noor soomlane Teemu Suninen, kes toob rajale M-Sporti meeskonna kolmanda Ford Fiesta RS WRC auto. Eelmisel aastal suutis 23. aastane soomlane võita WRC2 sarjas kolm rallit ning lõpetas hooaja teisel kohal kaasmaalase Esapekka Lappi järel. Meeskonnajuht Malcolm Wilson loodab, et noor soomlane suudab näidata juba esimesel rallil head kiirust ning astuda WRC2 sarja põlise konkurendi Esapekka Lappi kandadele. Meeskonna ja sõitja eesmärgiks on lõpetada esimese kuue seas, mis on üsna raske ülesanne, kuid reaalne, kui mõni esimestest sõitjatest peaks ralli pooleli jätma.

Tegelikult on raske ennustada, millist kiirust suudab Suninen näidata, sest kuigi ta on varasemalt WRC2 sarjas head kiirust näidanud, siis ei pruugi see WRC autosse „üle kanduda“. Kaasmaalane Esapekka Lappi on tõestanud küll vastupidavust, kuid samas on Poola ralli väga kiire ning kiire olemiseks peab olema kogemusi, et autot „pimesi“ usaldada. Loodan, et ta suudab siiski kiire olla, sest mida rohkem kiireid mehi MM sarjas on, seda põnevam on rallidel.

WRC2 sarjas stardib Raul Jeets

Tõeliselt rõõmustav on, et WRC2 sarjas teeb oma MM ralli debüüdi eestlane Raul Jeets, kes on viimastel aastatel osalenud peamistelt ERC sarja etappidel ning noppinud väärt kogemusi. Rauli kaardilugejaks on kogenud Kuldar Sikk, kes aitab MM sarja eluga kohaneda. Saab olema põnev jälgida, millist kiirust suudab Raul näidata võrreldes konkurentidega WRC2 sarjas.

Ma ei mõista neid „rallifänne“, kes räägivad, et miks Jeets „ronib“ MM sarja etapile, sest ta ei suuda niikuinii poodiumikonkurentsi sekkuda. Ma ei saa aru, kuidas saab poodiumikonkurentsi mitte sekkumine olla põhjus rallil mitte osalemiseks või mis põhjusel see halb peaks olema – kui on võimalus osaleda, siis tuleb seda kasutada. Lisaks tegemist ei ole mingi suvalise turistiga vaid Eesti tasemel on mees näidanud väga head kiirust ning tundmatutel ERC sarja etappidel väga tarka sõitu, seega saab olema põnev, milleks on ta võimeline Poolas.

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga