Bravissimo! Suurepärane! Jess! Lõpuks! Kostusid pühapäeva pärastlõunal rallifännide suudelt kui Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga Sardiinia ralli viimase kiiruskatse lõppu võitjatena jõudis.
Esimest võitu tuli oodata kaua
Ott Tänak oli rallivõidule lähedal juba eelmisel aastal Poola rallil, kuid siis röövis eelviimase katse rehvipurunemine kindlana tundunud võidu ning meestel tuli leppida teise kohaga. Sel aastal ootasid lähenevat Poola rallit rallifännid suure ärevusega, kuid Tänak ja Järveoja suutsid rallivõiduni jõuda üks ralli varemgi. Tegelikult oli Oti rallivõit vaid aja küsimus, sel hooajal on ta seitsmest etapil poodiumile jõudnud neljal korral, kaks korda lõpetanud neljandana ja ühe korra katkestanud ehk eestlased on näidanud, et nendega tuleb arvestada igal rallil.
Ott Tänakul tuli esimest rallivõitu oodata üpris kaua – esimest korda jõudis ta MM sarjas poodiumile juba viis aastat tagasi. Vahepealsed aastad möödusid eneseotsingu ja kogemuste hankimise saatel ning ühel hetkel tundus lausa, et Tänaku rallisõitja karjäär ongi lõppenud. Õnneks leidis ta koostöös toetajatega uut jõudu ning suutis läbi Eesti meistrivõistluse taaskord tee leida autoralli MM sarja. Kolm aastat tagasi naasis ta WRC sarja osaledes R5 autoga WRC2, mille järel teenis taas koha M-Sporti esindusmeeskonnas. Teine hooaeg WRC autoga ei ebaõnnestunud, kuid ei olnud meeskonnajuht Malcolm Wilsoni meelest ka piisavalt hea ning eestlane saadeti Dmacki meeskonda. Õigemini meeskond oli endiselt M-Sport, lihtsalt Michelini rehvide asemel tuli kasutada Dmacki rehve, mille kallal tuli veel palju tööd teha.
Eelmine hooaeg ei olnud sugugi kerge, sest Dmacki rehvid töötasid hästi vaid teatud oludes, kuid arvan, et just Dmackidega sõidetud hooaeg tuli Otile kasuks, sest eestlane õppis, kuidas võtta oludest maksimum ning samal ajal teele jääda. Sel hooajal on Tänak tagasi M-Sporti põhimeeskonnas, kus meeskonnakaaslaseks viimaste aastate ralliradade valitseja Sebastien Ogier, kellelt on palju õppida.
Vastupidavus ja kavalus saigi määravaks
Kirjutasin enne rallit, et Sardiinia ralli rasketes oludes saab määravaks vastupidavus ning kavalus oludega hakkama saamisel ja ralli kujuneski sõitjatele ning tehnikale väga raskeks. Sisuliselt oli kõigil sõitjatel probleeme tehnikaga ning kaarte segasid ka kivid teel ja tolmused katsed, mis oleks röövinud peaaegu ka võidu Tänakult.
Esimesel päeval kaotasid punktitabeli esimesed mehed võrreldes tagantpoolt startinud meestega kõvasti aega – esinelikust parimana kaotas Ott Tänak peale esimest ringi liidrikohal olnud Hayden Paddonile peaaegu 15 sekundit ning vahe kasvas isegi korduvatel katsetel, sest teed olid väga liivased. Eestlane tõusis aga päeva lõpuks mööda kolmest konkurendist ning lõpetas avapäeva kolmandal kohal kaotades liidrile kõigest 9,5 sekundit. Eestlane valis võrreldes teistsuguse taktika võttes kaasa 2 varurehvi, mis esimestel katsetel probleeme valmistas, sest auto tasakaal oli paigast, kuid tänu sellele sai ta olulise ajavõidu päeva viimasel kiiruskatsel ning tõusis kolmest konkurendist mööda. Päeva kolmandana lõpetamine andis talle hea positsiooni teisel päeval rünnakut alustada.
Teise päeva alguses alustasid Ott Tänak, Thierry Neuville ning Jari-Matti Latvala Paddoni püüdmist, kuid Uus-Meremaa rallisõitja ei kavatsenudki alla anda võites päeva esimese kiiruskatse ja kasvatades vahet. Teisel katsel oli kiireim juba Neuville, kuid järgneval katsel tabasid tema autot tehnilised probleemid ning belglane kaotas üle minuti. Eestlane Ott Tänak suutis Latvalaga vahet suurendada ning asus Paddoni püüdma, kes kahjuks järgmisel katsel rajalt välja sõitis ning auto lõhkus. Teise päeva lõpuks oli eestlase edu soomlase ees peaaegu 25 sekundit ning oli selge, et järele jäänud 40 katsekilomeetriga sõiduga enam eestlast ei püüa.
Paraku pole rallis midagi kindlat ning Sardiinia rallil tuleb alati üllatusi ette, viimase päeva esimesel kiiruskatsel täitus Tänaku Ford Fiesta tolmuga, sest kuskil keres oli auk ning seepärast sõitis eestlane rajalt välja, kuid sai õnneks tagasi rajale ning kaotas kõigest 5 sekundit. Järgmisel katsel eksis soomlane ise ning siis oli lõplikult selge, et puhta sõiduga enam Otti ei püüa. Eestlastele tõi võidu tark ja kiire sõit – võrreldes konkurentidega tehti taktikaliselt asju paremini, kuid vajalikul hetkel suutis Tänak ka kiiruskatseid võita ning edu suurendada.
Esapekka Lappi tähetund
Ott Tänaku kõrval tegi suurepärase ralli ka soomlane Esapekka Lappi, kellele oli Sardiinia alles teiseks stardiks WRC autoga. Debüüdi tegi andekas soomlane Portugalis ning kui seal oli tal eesmärgiks autot ning olusid tundma õppida, siis Sardiinias sai ta võimaluse juba oma kiirust näidata. Soomlane suutis oma esimese kiiruskatse võita viiendal kiiruskatsel ning lõpuks suutis ta kiireim olla kuuel kiiruskatsel, sealhulgas viimasel punktikatsel. Ralli jooksul kummitasid tema autot mitmed tehnilised probleemid, kuid ralli lõpuks tõusis noor soomlane kõrgele neljandale kohale ning kindlasti võib ta hooaja teises pooles ka poodiumikonkurentsi sekkuda – miks mitte juba kodustel teedel Soomes?
Vahetult peale rallit andis meeskonnajuht Tommi Mäkinen teada, et soovivad kindlasti pikendada Esapekka Lappi ning Jari-Matti Latvala lepinguid, sest mõlemad mehed on näidanud sel hooajal väga head hoogu ning stabiilset sõitu. Kuigi Sardiinias suutis kohati head kiirust näidata ka Juho Hänninen, siis lõpuks ta ikkagi palju vigasid, mis sõidu rikkusid ning praegu tundub, et järgnevateks hooaegadeks ta lepingut enam ei teeni.
Kris Meeke põrus taas
Sardiinias haaras üsna ralli alguses juhtohjad Citroeni esisõitja Kris Meeke, kelle hooaja algus on vaatamata ühele teenitud võidule olnud tõeline ebaõnnestumine. Britt on rajalt välja sõitnud kuuel rallil seitsmest ning see pole ebaõnnega kuidagi vabandatav. Ma ei usu, et kõik katkestamised oleks olnud ainult tema süü – oma osa on neis ka Citroeni vedrustusel, kuid siiski on selge, et britt pingutab liiga tihti üle. Sardiinia ralliks oli talle seatud eesmärgiks igal juhul lõppu jõuda, kuid paraku kihutas ta juba esimesel päeval teelt välja ning kuna auto turvapuur sai viga, siis rohkem ta rajale ei tulnud. Meeskonnajuhtidele selline tegutsemine ilmselgelt meeltmööda ei ole ning ralli lõpus teatas Citroeni meeskond, et Poola rallil stardib Kris Meeke asemel hoopis Andreas Mikkelsen.
Norralane sai juba Sardiinias võimaluse Citroeni rooli istuda ning kuigi ta erilist kiirust näidata ei suutnud, siis nägid meeskonnajuhid, et temas on potentsiaali. Norralasel oli eesmärk ralli lõpetada ning seda ta ka suutis – valis kiiruse vastavalt võimalustele. Usun, et järgmisel rallil Poolas suudab ta juba konkurentsivõimelisem olla, sest teed on pisut lihtsamad ning Poola ralli sobib norralasele väga hästi – eelmisel aastal õnnestus tal seal võita.
Tiitlikonkurentsis neli meest
Enne Sardiinia rallit kirjutasin, et tiitlikonkurentsis on veel neli meest – Sebastien Ogier, Thierry Neuville, Jari-Matti Latvala ning Ott Tänak. Peale rallit on selge, et teistel on küll matemaatiline võimalus olemas, kuid sisuliselt otsustavad tiitli need neli meest. Nelikust on võitnud Ogier ja Neuville 2 rallit, Latvala ja Tänak ühe. Lisaks on sel aastal ralli võitnud veel Kris Meeke, kes on aga ülejäänud rallidel teelt välja sõitnud ning kõrges mängus seega kaasa ei löö.
Suurim favoriit Ogieri kõrval on endiselt Neuville, kes saab väga hästi aru, et sel aastal on Ogieril pisut kehvem tehnika kasutada ning sisuliselt võib see olla ainus võimalus tiitel võita. Muidugi ei tea me, mis saab järgmisel aastal, kuid praegu on Hyundai siiski natukene parem, kui Ford ning see eelis tuleb ära kasutada. Soomlane Jari-Matti Latvala on sel hooajal olnud väga stabiilne – varasemalt on soomlane hädas olnud just stabiilsuse leidmisega, kuid tundub, et meeskonna vahetus mõjus talle hästi. Eestlasel Ott Tänakul on nelikust võrreldavad võimalused just Latvalaga ning tegelikult on eestlase jaoks kriitilise tähtsusega järgmised kaks rallit – suudaks ta Poolas ja Soomes teisi edestada, oleks ta jätkuvalt kõrges mängus sees.
Lisa kommentaar