Autoralli maailmameistrivõistlused jätkuvad Mehhiko ralliga, mis on kolmandaks etapiks ning esimeseks kruusaralliks sel aastal. Uus ajastu on MM sarjas alanud põnevalt – rallifännid on näinud tulist võitlust rallivõidu nimel aga ka draamat ning loodetavasti jätkub vaatemäng ka Mehhikos.
Sõitjad ootavad rasked olud
Mehhiko ralli on eriline sellepoolest, et ralli sõidetakse mägedes, kus õhk on hõredam ning seega on ka autode mootoritel vähem võimsust. Varasematel aastatel on sõitjad öelnud, et autodel on umbes 20% vähem jõudu ehk siis sõita tuleb sujuvalt ja võimalikult efektiivselt, sest väike viga röövib palju aega ning hoo kogumine võtab rohkem aega kui tavaliselt.
Lisaks vähenenud võimsusele tuleb sõitjatel ja autodel hakkama saada ka tohutu palavusega, sest Mehhikos kerkivad temperatuurid päeval tublisti üle 30 kraadi ning autodes on omakorda ligi 50-60 kraadi, sest ralliautodes ei kasutata kliimaseadmeid. Mõned sõitjad on varasemalt proovinud konditsioneere kasutada, kuid kasutegur on olnud pigem väike ja kokkuvõttes röövib seegi autolt jõudu.
Mehhiko ralli teed on üsna pehmed ning teise läbimise järgselt tekivad teele rööpad, mis võivad autod kergelt teelt välja visata, seega peavad sõitjad korduvatel kiiruskatsetel väga ettevaatlikud olema.
Kas Thierry Neuville ebaõnn pöördub?
Kahel esimesel etapil on ralli ajal kõige kiiremat minekut näidanud Thierry Neuville, kellel on siiski punktitabelis kõigest 8 punkti ning needki on teenitud punktikatsetelt. Belglane katkestas mõlemal rallilt liidrikohalt ning kui Monte Carlo katkestamise võib lugeda ebaõnne alla, siis Rootsis oli tegemist lihtsalt lolli veaga, mida ei tohiks nii kogenud mehel juhtuda. Rootsi rallil lõikas Neuville teise päeva viimasel kiiruskatsel liigselt kurvi ning lõhkus betoonist rajapiiret tabades esivedrustuse. Viga oli tobe, sest ta juhtis rallit kindla eduga ning puhta sõiduga oleks olnud teda viimasel päeval võimatu püüda.
Vaatamata kahele ebaõnnestumisele võib uskuda, et sel hooajal on Thierry Neuville üks peamiseid võidusoosikuid, sest kuigi praegu on punktivahe esimestega suur, siis hooaeg on veel alguses ning kõike võib juhtuda. Monte Carlo ja Rootsi rallide järgselt on raske kokkuvõtteid teha, kuid selge on see, et Hyundai on teinud väga hea auto ning ka Neuville suudab kiiresti sõita.
Kiiruse poolest võiks belglane olla peamine võidufavoriit Mehhikos, kuid meeskond võib nõuda temalt igal juhul lõpetamist ning seega võib mees natukene tagasi hoida, et kindlasti lõpuni tulla. Poodiumikonkurentsi suudab ta ilmselt sekkuda ka kindlama sõiduga ehk poodium on kindlasti tema eesmärk. Usun, et kaks katkestamist ei ole tema enesekindlusele mõjunud, sest tema karjääris on varemgi raskeid aegasid olnud, kuid mees on suutnud end koguda ning alati tippu tagasi jõudnud.
Kris Meeke ja Citroenil on potentsiaali
Prantsuse autotootja Citroen jättis MM sarjas eelmise hooaja tehasemeeskonnana vahele, et keskenduda käesoleva hooaja auto arendamisele. Eelmisel aastal osaleti valitud etappidel ning meeskond koos sõitjatega rõhutas, et kogu ressurss on suunatud uue generatsiooni auto arendusele. Hooaja eel olid Kris Meeke ja Citroen suurimad favoriidid MM tiitlile, sest kõik märgid näitasid, et prantslased on teinud hea auto ning Meeke on valmis liidrirolli kandma, kuid paraku pole asjad läinud nii nagu nad oleks tahtnud.
Hooaja avaetapil tegi Meeke pisikese sõiduvea ning kaotas poodiumikoha, Rootsis oli ta hädas rütmi leidmisega, sest auto seadistus ei olnud hea – sisemisest kaamerast oli selgelt näha, et auto oli kohati alajuhitav ning Meeke nägi kurja vaeva, et rajal püsida. Samuti pole suutnud teised Citroeni mehed eriti head kiirust näidata – hooaja avaetapil sõitis uue autoga Stephan Lefebvre, kellel õnnestus üks katse võita ning see ongi kahe ralli peale ainus katsevõit Citroenile. Rootsis istus uue auto ralli Craig Breen, kellel napib aga talveralli kogemusi.
Kindlasti on veel vara Citroeni ja Meeket maha kanda, sest hooaeg on veel noor, kuid võrreldes Neuville ja Hyundaiga peavad Meeke ja Citroen esmalt kiirust näitama ning siis saame rääkida rallide võitmisest. Ma usun, et tegelikult on Citroen hea auto teinud, kuid ühel või teisel põhjusel pole suudetud kogu potentsiaali veel realiseerida, hooaja esimesed etapid on piisavalt spetsiifilised, et nende põhjal pole suuri järeldusi mõtet teha.
Kas Ott Tänaku hea hoog jätkub
Käesolev hooaeg on alanud eestlaste Ott Tänaku ja Martin Järveoja jaoks üle ootuste hästi – hooaja avaetapil said eestlased kolmanda ning teisel etapil Rootsis teise koha. Avaetapil seejuures jäädi tänu auto tehnilistele probleemidele ilma teisest kohast, kuid tänu meeste suurepärasele sõidule teeniti lõpuks kolmas koht. Kahe ralli järel hoiab Ott Tänak MM sarjas kolmandat kohta, mis on väga hea, kuid koha hoidmine muutub iga ralliga järjest raskemaks.
Rootsi rallil sai Ott Tänak esmakordselt proovida teistele raja puhastamist, sest varasematel aastatel pole ta nii kõrgel kohal kunagi punktitabelis olnud. Kõrge koht tähendab aga esimeste hulgas startimist ning teistele tee puhastamist, millega sai eestlane Rootsis siiski päris hästi hakkama. Mehhikos on kaotus esimesel päeval ilmselt suurem, kuid usun, et poodiumi püüdmine on siiski võimalik. Kahel esimesel rallil pole Ott suuremaid vigasid teinud ning seega on ta üsna enesekindel, kuid rallis võivad asjaolud kiiresti muutuda.
Eestlase suureks eeliseks meeskonnakaaslase Sebastien Ogieri ees on see, et ta sai autot arendada terve eelmise aasta just kruusal ning kuigi M-Sporti meeskond läbis testidel Mehhiko ralli eel üle 1500 kilomeetri, kohaneb Ott autoga ilmselt kruusal kiiremini. Lisaks stardib meeskonnakaaslane Otist koha võrra eespool ehk Ott saab sõita pisut puhtamal teel. Meeskonnakaaslase edestamine ei saa kindlasti kerge olema, kuid Rootsis näitas Tänak, et ta on võimeline neljakordsest maailmameistrist kiiremini sõitma.
Toyota ja Latvala juhivad MM sarja
Kahe etapi järel juhib MM sarja üllatuslikult Toyota esisõitja soomlane Jari-Matti Latvala, kellelt kindlasti ei osatud sellist kiirust oodata. Rallifännid kahtlesid hooaja eel Toyota võimalustes sekkuda kõrgesse mängu, sest tundus, et nad on oma auto arendamisega teistest natukene maas, kuid kaks esimest rallit on näidanud, et auto on võrdne teistega. Kui hooaja esimesel rallil saavutas Latvala teise koha suuresti tänu Ott Tänaku ebaõnnele, siis Rootsis suutis ta kõiki edestada ning Toyotale esimese võidu tuua MM sarja naasmise järgselt.
Soomlane on üks kogenumaid sõitjaid MM sarjas ning tema kiiruses ei kahtle keegi, kuid tema karjääris on ikkagi midagi alati puudu jäänud, et MM tiitli eest heidelda. Tema suurimaks puuduseks on seni olnud ebakindlus ning stabiilsuse puudumine – Volkswagenis ei suutnud ta kohaneda autoga ning pidev võrdlemine meeskonnakaaslastega pärssis soomlase esitusi. Kirjutasin aasta tagasi, et ma ei näe võimalusi, et tal oleks veel võimalust maailmameistriks tulla, kuid sel aastal tundub, et midagi on Latvala puhul muutunud.
Soomlane on sel aastal tunduvalt enesekindlam ning suudab hea kiiruse juures ka teel püsida, ilmselt on Latvalale kasuks tulnud Volkswageni lahkumisotsus ning Toyota meeskonnaga liitumine. Faktiliselt on tegu Jaapani autotootjaga, kuid sisuliselt on tegemist Soome meeskonnaga, mida juhib soomlane Tommi Mäkinen ehk Jari-Matti tunneb end meeskonnas koduselt ja enesekindlalt. Kaasmaalane Mäkinen on neljakordne autoralli maailmameister ning oskab Latvalale nõu anda, kuidas ühes või teises olukorras käituda.
Tegelikult on mul äärmiselt hea meel Latvala enesekindluse ning Toyota kiiruse üle – mõlemad kanti hooaja eel maha, kuid nüüd on mehed näidanud, et nendega tuleb igal juhul arvestada. Lisaks tuleb arvestada, et Toyota MM meeskonna tegemistesse annavad panuse ka mitmed eestlased ning meeskond plaanib isegi Eestisse ehitada logistikakeskuse, mis võiks tulevikus avada võimalusi ka Eesti noortele rallisõitjatele.
Lisa kommentaar