Hooaja esimene etapp, milleks oli Monte Carlo ralli, pakkus rallifännidele tõelist vaatemängu ning närvikõdi, mida jagus kuni viimase kiiruskatse viimase meetrini. Ralli võitis valitsev maailmameister Sebastien Ogier, kes edestas teisena lõpetanud Jari-Matti Latvalat 2 minutiga. Kolmandana lõpetas Ott Tänak, kes hoidis viimase päeva eel teist kohta, kuid tõsised mootoriprobleemid kukutasid ta kolmandaks, vaid eestlase tõeline pingutus säilitas talle poodiumikoha.
Dramaatiline algus hooajale
Hooaja esimene etapp algas tragöödiaga, kui Hayden Paddon kaotas esimese kiiruskatse lõpus auto üle kontrolli keerates auto katusele. Sõitjad vigastada ei saanud, kuid Paddoni autole jäi ette väliskurvis seisnud fotograaf, kes suri saadud vigastustesse. Fotograaf seisis keelualas ehk sõitjat süüdistada ei saa, kuid loomulikult oli see raske kõigile. Õnnetuse järgselt avaldas Hyundai meeskond koos Paddoniga hukkunu lähedastele kaastunnet ning pani rallifännidele veelkord südamele, et jälgitaks turvameeskonna korraldusi ja ei seistaks keelualas.
Neljapäeva õhtul sõideti veel üks kiiruskatse, mille võitis Hyundai esisõitja Thierry Neuville peaaegu 8 sekundilise eduga Sebastien Ogieri ees, kolmanda aja sõitis üllatuslikult välja Toyota sõitja Juho Hänninen. Pimedas sõidetud katsetel keegi riskeerida ei soovinud ning „õige“ ralli algas reedel ning kohe hommikul hakkas juhtuma, mis on Monte Carlos tavaline. Päeva esimesel kiiruskatsel lasi Ogier ühe kurvi pikaks ning kaotas üle 40 sekundi aega, mis kukutas ta kaheksandale kohale. M-Sporti teine sõitja Ott Tänak kurtis neljapäeva õhtul sõidetud katsete järgselt rütmi puudumist, kuid reede hommikul sujusid asjad tunduvalt paremini ning tal õnnestus päeva esimene kiiruskatse võita kerkides absoluutarvestuses kolmandale kohale. Järgmisel kiiruskatsel tegi Kris Meeke sõiduvea ning lõhkus oma Citroeni esivedrustuse, mille tulemusel kerkis Tänak teiseks ning soomlane Juho Hänninen kolmandaks, kuid tundub, et soomlane hindas oma võimeid natukene üle, sest järgmisel kiiruskatsel sõitis ta vastu puud ning oli sunnitud katkestama.
Ebaõnn röövis Thierry Neuvillelt võidu
Avapäeva lõpuks kerkis Sebastien Ogier teisele kohale möödudes meeskonnakaaslasest Ott Tänakust, kes nautis sõitmist, kuid päeva teises pooles ei suutnud Ogieri ning Neuville tempoga kaasa minna. Teisele päevale läksid mehed vastu vaid 0,3 sekundilise vahega, kuid valitsev maailmameister suutis iga katsega vahet kasvatada, kuid samal ajal belglasele Neuvillele ei õnnestunud tal eriti lähemale tulla. Belglane näitas keerulistes tingimustes kohati ulmelist kiirust ning tundus, et sellise tempoga on raske lõppu jõuda. Päeva viimasel kiiruskatsel tabaski Hyundai esisõitjat ebaõnn, belglasel läks üks kurv pisut pikaks, mille tõttu sõitis natukene rajalt välja, kuid see oli piisab vedrustuse lõhkumiseks. Viga ei olnud suur ning tegelikult oligi see pigem ebaõnn, kuid esikoht oli kadunud. Belglane suutis auto teel olles 30 minutiga ära parandada ning jõudis lõppu, et ralli viimasel katsel lisapunkte püüda.
Tänu Neuville ebaõnnele tõusis liidriks prantslane Ogier ning teisele kohale Tänak ehk hooaja esimesel rallil hoidsid M-Sporti mehed esimest kahte kohta enne viimast võistluspäeva, mis oli meeskonnale suureks rõõmuks. Viimati võitis M-Sporti sõitja ralli neli aastat tagasi ning kahtlemata lootsid kõik, et seekord suudetakse lõpuks võit ära võtta.
Mootoriprobleemide kiuste poodiumile
Eestlased Ott Tänak koos kaardilugeja Martin Järveojaga alustasid Monte Carlo ralli viimast päeva teiselt kohalt kaotades meeskonnakaaslasele Sebastien Ogierile peaaegu 50 sekundit, kuid edestades kolmandal kohal olnud Jari-Matti Latvalat pooleteise minutiga. Esimese kiiruskatse ajal hakkas tulema ralliraadiosse ärevaid teateid, et Ott Tänaku auto teeb väga imelikku häält ning katse lõpus selguski, et tema Ford Fiestal on mootoriprobleemid. Mees oli katse lõpus üsna löödud, kuid lootis, et suudab auto ära parandada, sest ees ootas veel 45 kilomeetrit raskeid mägiseid teid, kus pooleldi töötava mootoriga on väga raske teistele vastu saada. Eestlased üritasid päästa, mis päästa annab, kuid autot parandada meestel siiski ei õnnestunud. Järgmise kiiruskatse starti jäädi hiljaks 5 minutit ning mehed said 50 sekundit trahvi, kiiruskatsel kaotas Ott Jari-Mattile üle minuti ning langes kolmandaks.
Järgnev lühike kiiruskatse tühistati ning eestlastel oli taas aega autot remontida, kuid katkist mootorit on kiiruskatsete vahel peaaegu võimatu parandada, seega tuli uskuda ja loota. Viimase kiiruskatse eel oli Oti edu neljandal kohal oleva Dani Sordo ees 46,6 sekundit ning viiendal kohal oleva Craig Breen`i ees 48,8 sekundit. Viimasel kiiruskatsel hakkas lund sadama, mis hoidis eestlaste lootusi elus. Viimases vaheajapunktis oli Oti edu Sordo ees veel napid 8 sekundit, kuid katse lõpuosaga suutis eestlane hispaanlast edestada ning lõpetas Sordo ees turvalise eduga kolmandal kohal. Tegemist oli absoluutselt hullumeelse lõpuga, sest olud olid ülimalt keerulised ning Oti auto mootor tegi väga koledat häält ja ei pakkunud konkurentidega võrreldavat võimsust.
Mootoriprobleemide tõttu kaotasid Ott ja Martin teise koha, kuid suutsid endale välja võidelda 3 koha, mis näitab, et mehed on enesekindlad ning võitlevad alati lõpuni. Lisaks tegi Martin väga korraliku debüüdi – Monte Carlo on üks raskemaid rallisid MM kalendris ka kogenud kaardilugejatele, kuid Martin suutis juba esimesel rallil koos Otiga poodiumile jõuda. Loodetavasti on eestlasi ootamas ilus ralliaasta!
Toyota tegi soliidse debüüdi
Ralli esimesel kiiruskatsel olid kõigi pilgud suunatud autoralli MM sarja naasnud Toyota meeskonnale, kõigil oli ärevus, kui hea auto on suutnud Tommi Mäkineni juhitud meeskond luua. Esimesel kiiruskatsel näitas meeskonna teine sõitja Juho Hänninen kolmandat aega ning esimene hirm oli kadunud – vastupidiselt levinud arvamusele tundus, et Toyota on konkurentsivõimelise auto teinud.
Olin minagi üks neist, kes suhtus üsna skeptiliselt Toyota arendusse – Mäkinen arendas seda autot oma meeskonnaga sisuliselt põlveotsas Soome metsade vahel omades küll finantsilisi vahendeid, kuid alati ei loe vaid raha. Ralli jooksul oli tore näha, et autol on kõvasti potentsiaali ning asjad pole sugugi nii hullud nagu nad tundusid. Pikemaid järeldusi saab teha alles kevadel, sest hooaja alguse etapid sõidetakse üpris spetsiifilistes oludes, kus on suur osa teistel komponentidel, kuid siiski pole Toyotal midagi häbeneda.
Kahjuks pidi Juho Hänninen ralli pooleli jätma ralli teisel päeval sõiduvea tõttu, kuid meeskonna esisõitja Jari-Matti Latvala jõudis vaatamata erinevatele probleemidele lõpuks teisele kohale, mis on väga hea. Loomulikult võib küsida, et kas ta oleks sellel kohal ka siis lõpetanud, kui Kris Meeke, Thierry Neuville ja Hayden Paddon poleks katkestanud, kuid oleksid ja põleksid ei maksa, loeb tulemus.
Dmacki areng asfaldil
Tõeliselt suur rõõm oli näha Dmacki rehvitootja arengut, sellel aastal sõidab Dmacki rehvidega Ott Tänaku endine meeskonnakaaslane Elfyn Evans, kes suutis Montes võita koguni kolm kiiruskatset. Eelmisel aastal oli Dmacki meeskonnal suuri raskuseid asfaldirallidel – nende rehv polnud asfaldil ligilähedalgi konkurentidele, kuid Montes suutis Evans võita just nendel katsetel, mis sõideti ideaalsetes oludes ehk kuival asfaldil. Usun, et Evans suudab ka ülejäänud etappidel head hoogu näidata ning loodetavasti suudab ta sarnaselt Otile eelmisel aastal ka sel aastal mõnel rallil võidu konkurentsis olla.
Lisa kommentaar