WRC 2017. aasta eelvaade

Autori Margus Kaldma avatar

Juba paari päeva pärast algab uus autoralli maailmameistrivõistluste hooaeg, mis tõotab tulla vägagi põnev, sest sellest aastast on sarjas täiesti uued autod. Kõik meeskonnad on ootusärevad, sest keegi ei tea, kui hea on nende uus auto võrreldes konkurentidega – M-Sport on meedias üsna enesekindlalt öelnud, et nende auto on hea, samas Toyota, Citroen ning Hyundai on madalamat profiili hoidnud.

Eelmise aasta lõpus loobumisotsusest teatanud Volkswageni meeskond lõi peaaegu paika saanud sõitjate turu taas kihama, sest MM väga head sõitjad eesotsas maailmameister Sebastien Ogieriga jäid töötuks. Tänaseks on omale kohad leidnud Sebastien Ogier ning Jari-Matti Latvala, vastavalt M-Sportis ning Toyotas, kuid Andreas Mikkelsen peab hooaega alustama R5 auto roolis.

M-Sport (Sebastien Ogier / Julien Ingrassia, Ott Tänak / Martin Järveoja, Elfyn Evans / Daniel Barritt)

Üle pika aja alustab M-Sport hooaega lootusega püüda maailmameistrivõistluste tiitlit nii individuaalselt, kui ka meeskondlikult. Briti meeskond võitis meeskondliku tiitli viimati 2006 ja 2007 aastal, kuid sõitjate arvestuses võitis tiitli viimati soomlane Ari Vatanen 1981 aastal. Peale seda on mitmed Fordi ja M-Sporti sõitjad tiitlile lähedale jõudnud, kuid võita pole suutnud keegi. Sellel aastal on meeskonnas aga viimaste aastate sarja valitseja Sebastien Ogier ning meeskonnal ei saa olla väiksemat eesmärki, kui tiitel. Loomulikult võtab prantslasel autoga kohanemine aega, kuid kui M-Sporti auto on konkurentsivõimeline, siis on prantslane ikkagi tiitli peamine pretendent.

Suurte lootustega alustab hooaega ka teine M-Sporti sõitja eestlane Ott Tänak, kel on selleks hooajaks uus kaardilugeja. Uueks kaardilugejaks on endine Karl Kruuda kaardilugeja Martin Järveoja, kellega Ott võitis koduse N-rühma meistritiitli. Eestlastele algab kolmas järjestikune hooaeg MM sarjas ehk enam ei saa vabandada kogemuste puudumisega ning aeg on näidata, mis mehega tegelikult tegu on. Eelmine hooaeg mõjus Oti enesekindlusele hästi ning mees tõestas korduvalt ka kehvemate Dmacki rehvidega sõites, et suudab tippudega ühes tempos sõita ja teel püsida. Loodetavasti näeme sel hooajal taaskord Eesti rallisõitjat poodiumi kõrgeimal astmel.

Tinglikult võib M-Sporti meeskonna sõitjaks lugeda ka Elfyn Evansi, kes naaseb WRC auto rooli võisteldes sel hooajal Dmacki rehvidega. Britt saab osaleda M-Sporti kolmanda sõitjana rallidel FIA eriloaga. Usun, et meeskond ootab Evansilt samasugust hoogu, mida suutis Tänak eelmisel aastal näidata, kuid samas saab see tal väga raske katsumus olema. Ma ei kahtle Evansi võimetes, kuid tema senine karjäär on olnud üsnagi hüplik ning mees on paremat hoogu näidanud asfaldil, kus aga Dmacki rehv selgelt Michelinidele alla jääb – ma ei usu, et ühe aastaga oleks nad suutnud kogu vahe tagasi teha. Samas saab olema huvitav Eesti fännidele jälgida, kuidas Evans suudab teistele vastu saada Dmacki rehvidega.

Hyundai (Hayden Paddon / John Kennard, Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul, Dani Sordo / Marc Marti)

Korea autotootja alustab neljandat hooaega autoralli MM sarjas pealne WRC sarjaga taas liitumist ning sel hooajal on kindlasti meeskonna eesmärgiks võita MM tiitel. Eelmisel hooajal tegi väga hea hooaja meeskonna esisõitja Thierry Neuville, kes on kindlasti valmis tiitli nimel võitlema, samal ajal tema meeskonnakaaslased Hayden Paddon ja Dani Sordo on stabiilsed poodiumikoha pretendendid. Mõlemad mehed suudavad ka võidu nimel kihutada, kuid asfaldil peab Paddon veel pisut kiirust koguma aga kindlasti on temas kõvasti potentsiaali ning järgmisel hooajal võiks ta olla juba tiitli püüdmise mängus sees.

Citroen (Kris Meeke / Paul Nagle, Stephan Lefebvre / Gabin Moreau, Craig Breen / Martin Scott)

Prantsuse autotootja naaseb ametlikult MM sarja, sest eelmine hooaeg ei sõidetud kõiki etappe kaasa, sest peamiselt keskenduti uue auto arendamisele. Meeskond osales valitud etappidel, kuid ometigi suutis nende esisõitja Kris Meeke näidata väga head kiirust ning ka kahel rallil võidutseda. Varasematel hooaegadel on Meeke hädas olnud stabiilsusega – mees on kiire olnud koguaeg, kuid paraku lõppesid võidukihutamised enamasti võpsikus. Vaheaasta mõjus talle hästi, sest ta ei pidanud muretsema meeskondlike punktide pärast ja sai sõita pingevabalt, mis andis talle enesekindluse uueks hooajaks.

Britti peetakse tänu eelnevalt näidatud kiirusele ja enesekindlusele üheks tiitli pretendendiks sel hooajal ning kahtlemata on tal selleks ka väga hea võimalus – senine sarja valitseja Sebastien Ogier peab uue autoga kohanema, kuid uus Citroen on just ehitatud Meeke soovide järgi.

Lisaks sõidavad Citroenis eelmisel aastal esimest korda poodiumile jõudnud iirlane Craig Breen ning prantslane Stephan Lefebvre. Noored mehed jagavad hooaja esimeses pooles uut autot, esimesel rallil sõidab Lefebvre uue autoga ning Breen vana DS3 WRC-ga, Rootsis vahetavad mehed kohad ning Breen saab uue autoga startida. Eelmisel aastal näitasid mõlemad mehed, et neil on kõvasti potentsiaali ning kindlasti saab huvitav olema, kas nad suudavad ka sel aastal poodiumile jõuda.

Toyota (Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila, Juho Hänninen / Kaj Lindström)

Algaval hooajal naaseb autoralli MM sarja kunagi legendi staatusesse tõusnud Jaapani autotootja Toyota, kelle WRC auto ehituse eest vastutab neljakordne autoralli maailmameister Tommi Mäkinen. Rallimaailm on põnevil, kui hea auto on suutnud Toyota valmis ehitada ehk kas Tommi suudab kunagise Toyota hiilguse taastada. Pikka aega oli Toyota peamiseks probleemiks tippsõitjate puudumine – meeskonnajuht Mäkinen üritas küll tippusid enda meeskonda meelitada, kuid millegipärast välistasid sõitjad üksteise järel Toyota variandi.

Jaapani autotootja päästis Saksa autotootja Volkswageni loobumisotsus, sest hooaja lõppedes jäi tööta kolm tippsõitjat, kelle Toyota sihikule võttis. Esimesena testis nende autot valitsev maailmameister Sebastien Ogier, kes sõnas, et autol on küll palju potentsiaali, kuid kahjuks on see veel natukene toores. Prantslane tõi esile, et meeskonnal tuleb palju tööd teha veel vedrustusega, kuid see on üks tähtsamaid komponente WRC auto puhul ning ilmselt hindas maailmameister tööd liiga mahukaks, et hooaja alguseks oleks tal konkurentsivõimeline auto. Järgmisena testis Toyotat Jari-Matti Latvala, kes lõpuks ka Toyotaga lepingu sõlmis olles meeskonna esisõitjaks. Teiseks sõitjaks sai suurte kogemustega Juho Hänninen, kes seni on head kiirust näidanud madalamates sarjades, kuid läbimurret WRC autoga pole suutnud ta veel teha.

Tegelikult on üpris raske hinnata, kui hea Toyota siis on – videote järgi hinnates tundub, et viimaste kuudega on suur samm edasi tehtud, sest auto liigub tunduvalt paremini, kui varem aga samas ei tea me kunagi, mida mingil testil katsetati. Usun, et Toyota sai palju väärtuslikku informatsiooni soomlaselt Jari-Matti Latvalalt, kes on varasemalt võistelnud M-Sporti ning Volkswageni meeskondades.

Erasõitjad (Mads Östberg, Martin Prokop jt)

Erasõitjate nimekirjast leiame uuel hooajal varasemalt Citroeni ja M-Sporti meeskondade eest sõitnud norralase Mads Östbergi, kes alustab koos eelmise hooaja vahele jätnud Martin Prokopiga hooaega Rootsis. Mõlemad mehed sõidavad Adapta meeskonnaga, kes saavad endale uue generatsiooni Ford Fiesta RS WRC autod. Saame näha, kas erameeskonnas sõites suudab Östberg taas kiirust näidata ning end pildile tagasi sõita – vahepealsed aastad erinevates meeskondades muutsid mehe liiga stabiilseks ehk meeskonna esisõitjana ta oligi rahul TOP 8 kohtadega. Viimati Adapta meeskonna eest sõites suutis ta hooaja lõpetada neljandal kohal ning tulemuste poolest oli see mehe parim hooaeg.

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga