Poola ralli 2016: Tulemas põnev heitlus

Autori Margus Kaldma avatar

Juuli alguses sõidetakse Poola MM ralli, mis on seitsmendaks etapiks MM kalendris ehk peale rallit on pooled etapid sõidetud. Poola ralli on saanud lühikese ajaga paljude sõitjate lemmikuks, sest teed on kiired. Poola MM ralli teed on üpris sarnased Lõuna-Eesti teedele ehk Eesti sõitjatele sobivad sealsed olud väga hästi, eelmisel aastal lõpetas Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga kolmandal kohal, kuid ilma tehniliste probleemideta oleks võinud ka esimene olla.

Tihe konkurents võidule

Rallifännid ootavad Poola rallit suure ärevusega, sest konkurents võidu nimel tõotab tulla väga pingeline. Siiani on sõidetud kuus etappi ning viiel on võidutsenud erinevad sõitjad, vaid valitsev maailmameister Sebastian Ogier on suutnud võita kaks etappi. Viimati võidutses Sardiinias Thierry Neuville, kes on lõpuks madalseisu ületanud ning tuleb Poola rallile kindlasti enesekindlana ja on seega ka üks favoriitidest võidule. Belglasele tuleb kasuks ka stardipositsioon, sest seitsmendana on kindlasti parem alustada, kui Ogieril esimesena või meeskonnakaaslasel Dani Sordol teisena. Belglasel ei läinud eelmine hooaeg kõige paremini ning tema sõidust oli sära justkui kadunud, kuid sel aastal on tal asjad tunduvalt paremini õnnestunud ja Sardiinias teenitud võit näitas, et madalseis oli ajutine ehk edaspidi tuleb temaga arvestada igal mehel, kes poodiumit püüavad.

Usun, et Poolas suudab head kiirust näidata ka Latvala, kelle senine hooaeg on olnud üsnagi sarnane tema senisele karjäärile ehk head tulemused vahelduvad ebaõnnestumiste ja katkestamistega. Kummaline on, et ta ei suuda hoida ka stabiilset kiirust, sest näiteks Sardiinias ütles ta, et tema enam kiiremini ei suuda ning tunnistab Neuville paremust. Samas peaks Latvala olema võimeline kihutama igal rallil esikoha konkurentsis ning Mehhikos teenitud võit seda ka näitas, kuid millegipärast ei suuda ta stabiilselt kiire olla.

Argentina rallil oma karjääri esimese MM etapivõidu teeninud Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon on järgmisel kahel sõidetud rallil katkestanud sõiduvea tõttu, kuid usun, et see ei mõjuta väga mehe enesekindlust. Uus-Meremaa rallisõitja on näidanud, et ta on sellistel teedel väga kiire ning rallieelsed testid annavad lootust, et tema kiirus on väga hea.  Portugali rallil startis Paddon teisena Ogieri järel ehk pidi teistele teed puhastama, kuid ühtlasi näitasid sõidetud katsed, et mehel tuleb veel kogemusi omandada, et Ogieri tempos püsida. Uus-Meremaalane on varem öelnud, et valitsev maailmameister viriseb liiga palju stardipositsiooni üle, kuid samas nägime Portugali rallil, et ta jääb peaaegu võrdsetes oludes ikkagi natukene Ogierist maha. Samas usun, et asi on pigem kogemustes või õigemini nende puudumises ning kindlasti tulevikus suudab ta Ogieriga ühes tempos püsida ka samasugustes tingimustes.

Pean neid kolme meest suurimateks favoriitideks võidule, kuigi Poola on ralli, millel võib juhtuda mida iganes ning võitu lähevad kindlasti püüdma ka teised Volkswageni mehed – Sebastian Ogier ning Andreas Mikkelsen ja ka Hyundai sõitja Dani Sordo.

Ott Tänaku eesmärgiks poodium

Eelmisel aastal sõitis Ott Tänak koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga esikoha konkurentsis, kuid oli lõpuks sunnitud leppima auto tehniliste probleemide tõttu kolmanda kohaga. Siiski näitasid mehed, et kui olud neile sobivad ning tehnika töötab, siis sellistel teedel suudavad nad olla väga kiired. Sel aastal ei sõltu nende tulemus paraku vaid nendest endast vaid suur küsimärk seisneb selles, et kuidas käituvad Poolas Dmacki rehvid. Portugali rallil esmakordselt uute rehvidega võistlenud Ott ja Raigo näitasid, et uus segu on kiire, kuid paraku muutuvad need juba 15km katsekilomeetri läbimise järel pehmeks ja kaotavad sooritusvõime. Sardiinias valitsenud üpris kuumades oludes aga hakkasid rehvid ka meeletu kiirusega kuluma ning seega tuli Otil pool rallit tegeleda auto teel hoidmisega.

Poolas võiksid olud Dmacki rehvidele natukene paremini sobida, kuid samas võivad ka Poolas temperatuuri näidud kõrgele tõusta ehk rehvide kulumine võib sellelgi rallil probleemiks saada. Usun, et kui olud rehvidele sobivad, siis suudab Ott vigasid vältida ning ralli poodiumil lõpetada ning see oleks meeskonna jaoks väga suureks saavutuseks ja märgiks, et liigutakse õiges suunas.

Paljud rallifännid on kritiseerinud, et Dmacki osas ei muutunud uute rehvidega suurt midagi paremaks ehk kiirust lisandus, kuid vastupidavus muutus kordi hullemaks. Mina nii kriitiline ei oleks kuigi tõsi – kohati on meie meeste kannatusi rallil väga raske vaadata, kuid realistlikult võttes ongi nende eesmärgiks koguda infot rehvide kohta. Meeskond on teinud väga suure töö ära ning õige pildi rehvide sooritusvõimest saabki vaid rallidel teistega võisteldes, kuid paraku saab MM arvestusse registreerinud meeskond hooaja kestel vahetada rehvitüüpi vaid ühe korra ning see kord on nüüd ära kasutatud. Spekuleeritud on teemaga, et Dmack oleks võinud jätta enda meeskonna registreerimata ehk Ott Tänak poleks toonud meeskondlike punkte ning seega oleks saanud nad uusi rehvisegusid rohkem testida rallidel. Siiski usun, et ka selle variandi puhul ei suudaks nad nii kiiresti uusi rehvisegusid välja tuua ehk kokkuvõttes poleks väga vahet. Vabandusi on tore otsida, kuid tegelikult peaks Dmacki meeste tööd hoopis kiitma, sest ka nende rehvidega on Ott väga head hoogu näidanud!

Kas lõpuks näeme M-Spordi sõitjate potentsiaali?

Sardiinia rallil näitasid väga head hoogu mõlemad M-Spordi sõitjad ehk väheste kogemustega Eric Camilli suutis katsevõiduni jõuda ning Mads Östberg kihutas poodiumikonkurentsis. Prantslane Camilli pidi lõpuks leppima kuuenda kohaga kuna tema autol oli tehnilised problemid ning Mads Östberg lõhkus kivi otsa sõites auto, kuid mõlemad mehed näitasid potentsiaali. Norralane Östberg peaks suutma näidata sellist kiirust kõigil rallidel ning lisaks peaks ta suutma vältida vigasid ehk Sardiinias nähtud vormile peaks ta suutma veel natukene juurde panna, sest kogemusi peaks juba piisavalt olema.

Hoopis suurema potentsiaaliga on prantslane Eric Camilli, kes lõpuks näitas, et talle ei usaldatud WRC autot päris niisama. Hooaja algus oli Camilli jaoks väga raske – esimesed kaks rallit lõppesid katkestamisega ning rallifännid hakkasid kahtlema selle mehe võimetes või põhjustes, miks tegelikult talle auto anti. Prantslase valik tundus olema järjekordne M-Spordi „sponsor projekt“ ehk auto usaldatatakse sellele, kes oma sõidu ise kinni maksab, kuid viimastel rallidel on Camilli arenenud iga läbitud kilomeetriga. Mõned rallid tagasi kaotas ta liidritele mitme minutiga, Sardiinias suutis aga juba katse võita. Raske öelda, milleks ta veel võimeline on või kuhu tal õnnestub jõuda, sest väga palju tööd on veel ees, kuid tundub, et potentsiaali tal siiski jagub. Ühtlasi näitab Camilli valik Wilsoni head taju sõitjate leidmisel ja mis tal muud üle jääb, kui riskeerida, sest ta ei suuda rahaga võistelda tehasemeeskondadega.

Rallifännidele on huvitav jälgida M-Spordi vangerdusi sõitjatega ning ma arvan, et eestlased peaksid üle saama Camilli kritiseerimisest – ei ole prantslane süüdi selles, et Ott Tänak oma koha meeskonnas kaotas ning tegelikult ei tea keegi, millised kokkulepped Dmacki ja M-Spordi vahel sõlmiti.

Citroen panustab noortele

Poolas naaseb rajale ka Citroeni tehasemeeskond, kuid seekord ei stardi Portugali võidutsenud Kris Meeke, sest Citroen annab võimaluse meeskonna noorematele sõitjatele Craig Breenele ja Stephane Lefebvrele. Rallifännidel saab olema üsna põnev jälgida, mida noored mehed suudavad Poola kiiretel teedel, kuigi loomulikult poodiumi konkurentsis nad ei ole.

Tegelikult on Citroeni valik üpris üllatav, sest siiani on Kris Meeke alati sõitnud ning tema kõrvale on valitud vastavalt teekattele meeskonnakaaslane, kuid seekord otsustati teisiti. Üllatav valik ka seetõttu, et Poolas oleks Meeke ilmselt võidu konkurentsis suutnud sõita, kuid samas on Citroeni eesmärk ikkagi järgmine hooaeg. Järgmisel hooajal peavad ka teised meeskonna sõitjad konkurentsis olema ehk pikas perspektiivis on nende valik arusaadav.

Kruuda jahib võitu

Poola rallil suutis Karl eelmine aasta poodiumile jõuda ning see on eesmärgiks ka sel aastal, kuigi tegelikult on ta võimeline ka võitu püüdma. Poola ralli ei kuulunud eestlase plaanidesse sel aastal, õigemini teatas ta varem, et jätab rahapuudusel kogu hooaja vahele, kuid Sardiinia ralli eel otsustas Dmack vahetada ühe eestlase teise vastu. Vangerdus tehti, et WRC2 rohkem konkurentsis püsida ning Sardiinias kasutas Kruuda antud võimaluse igati ära, kui lõpetas raske ralli kolmandal kohal.

Poola ralli peaks Kruudale sobima, kuid samas on konkurents Poolas WRC2 sarjas väga tugev. Stardis on kiired Škodad eesotsas Esapekka Lappi ja Teemu Sunnineniga aga üle pika aja sõidab kaasa ka hooaja alguses väga head kiirust näidanud Elfyn Evans. Mina ootan huviga, mida suudab noor rootslane Emil Bergkvist, kellest kirjutasin noorte tulevikutegijate artiklis. Noormehel ei ole sel aastal rallidel nii hästi läinud R5 võistlusautoga, kuid usun, et asi on pigem kogemuste puudumises – potentsiaal on tal suur.

Rajale naaseb ka Sander Pärn ning seda MM-Motorsport ridades, kuid endiselt Dmacki rehvidega ehk mehel on võimalus näidata Dmacki juhtidele, et nad eksisid. Siiski usun, et pigem ei saa Sander Karlile vastu ning poodiumikonkurentsis pigem ei püsi. Võrreldes kahte meest, siis Sanderil on vähem kogemust R5 võistlusautoga, kuid samas on Poola ralli teed üsna sarnased Eesti omadele ehk kiirust peaks suutma näidata ka praeguse kogemuse pealt. Peale Sardiinia rallit teatas Sander, et naaseb siiski Dmacki meeskonda, kuid seda hooaja lõpus, et kasutada ära oma kaks alles jäänud võidurallit.

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga