Mai kolmandal nädalavahetusel, 19.05-22.05, sõidetakse Portugali ralli, mis on autoralli maailmameistrivõistluste 5. etapiks. Ralli karusell naaseb peale Lõuna-Ameerikas toimunud rallisid lõpuks Euroopasse ning seega on stardis taas ka Citroeni sõitjad. Portugali rallil saavad Ott Tänak ja Raigo Mõlder lõpuks uue rehviseguga Dmacki rehvid, mis peaksid olema vanadest tunduvalt konkurentsivõimelisemad. Eelmisel aastal sõitis Ott Tänak ralli esimesel päeval poodiumikonkurentsis, kuid teise päeva alguses eksis rehvivalikuga ning leppis lõpuks viienda kohaga. Eesti rallifännid on ootusärevad, mida Ott sel aastal suudab.
Paddon ja Ogier võrdses seisus
Eelmise aasta Portugali rallil näitas Hayden Paddon võrdlemisi head kiirust, kuid liidrite tempos ta veel püsida ei suutnud. Sel aastal suudab ta kindlasti liidrite tempos püsida, sest eelmisel etapil Argentinas teenitud võit annab enesekindlust, kuid samas tuleb tal Portugalis teistele teed puhastada. Argentinas teenitud rallivõiduga kerkis Uus-Meremaa rallisõitja punktitabelis teisele kohale ehk kui eelmisel rallil sai ta kaks päeva nautida head stardipositsiooni, siis nüüd on ta Sebastian Ogieriga sisuliselt võrdne. Saame näha, kas Paddonil õnnestub ka sellelt positsioonilt Ogierile vastu saada.
Rallimaailm jälgib kindlasti suure huviga, millist tempot suudab Paddon näidata sellises olukorras. Kindel on see, et kui Paddon suudab ka sellises olukorras liidritega võrdset tempot näidata, siis on see tõeline avaldus. Ma usun, et natukene ta siiski kaotab, kuid loodan väga, et ta suudab Ogieriga ühes tempos sõita, sest see näitaks skeptikutele, et tegemist on tõesti suure talendiga. Argentina ralli järgselt avaldasid mõned rallifännid kriitikat Paddoni suunas, mis on minu jaoks tõeliselt kummaline. Mulle tundub, et mõned tegelased on Paddoni suunas kadedad seepärast, et võrreldes Tänakuga on Paddon suutnud rallivõiduni jõuda, kuid eestlane pole seda veel suutnud. Mõlema mehe karjäärid on võrdlemisi sarnaselt kulgenud ning seepärast on neid hea võrrelda, kuid see ei saa olla kriitika põhjuseks. Ma ei leia, et Paddoni kiitused oleks kuidagi teenimatud – mees tegi tohutult palju tööd ning tõusis tänu sellele rallimaailma tippu ning usun, et ka Otil õnnestub tulevikus rallivõiduni jõuda.
Latvala sihib võitu, Mikkelsen poodiumit
Volkswageni teine sõitja Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen peavad Portugali rallil kiirust näitama, sest mõlema mehe hooaeg pole ehk läinud nii nagu oleks lootnud. Soomlane Jari-Matti Latvala võidutses Mehhiko rallil ning oli üsna kindlalt juhtimas ka Argentina rallit, kuid siis lõhkus vastu kivi sõites vedrustuse ning oli sunnitud katkestama. Soomlase hooaeg ongi käinud üles-alla ehk oodatud stabiilsust pole siiani saabunud ja ehk ei saabugi, kui soomlane midagi ei muuda. Kirjutasin Latvala okkalisest teest tippu paar kuud tagasi ning ka see hooaeg on täpselt samas rütmis kulgenud – koguaeg tundub, et nüüd tuleb midagi aga lõpuks ikkagi ei tule. Mees on kahtlemata võimeline võitude nimel kihutama, kuid enesekindlusest on kohati ikkagi puudu.
Portugali rallil võiks head hoogu näidata ka norralane Andreas Mikkelsen, kes alustas hooaega väga hea teise kohaga, kuid peale seda on ta kuidagi märkamatult stabiilne olnud. Norralasel on olemas see miski, mida otsib siiani Latvala aga samas ootasin, et ta suudab sel aastal rohkem esimesele kahele Volkswageni sõitjale vastu saada. Eelmise aasta järgselt tundus, et Mikkelsen võiks sel hooajal olla stabiilselt kiirem, kui Latvala, kuid nüüd on areng justkui natukene seisma jäänud. Loodan väga, et see on vaid ajutine ning ma eksin, sest tegelikult on mees teinud ära tohutu töö, et jõuda selle tasemeni, kus ta praegu on. Sarnaselt Ott Tänakule ja Hayden Paddonile on ka tema pidanud alustama sisuliselt nullist ja end uuesti üles töötama. Siiski on tal juba päris palju kogemusi ning kuna mees on alles 26. aastane, siis tehase meeskonnas kohta hoides võib ta tulevikus siiski Latvala koha endale saada. Usun, et Portugali rallil poodiumile jõudmine peaks võimalik olema.
Citroen naaseb rajale
Portugali ralli on esimene Euroopa etapp peale kahte Ameerika mandril sõidetud rallit ning seega naaseb rajale Citroeni meeskond. Meeskonna esisõitjaks on loomulikult Kris Meeke, kes on kindlasti poodiumikonkurentsis, kuid võib sekkuda ka esikoha võitlusse, sest kiirust tal selleks jagub. Britt osales viimati hooaja alguses Rootsi rallil, kuid kuna Citroen keskendub sel aastal uue auto arendamisele, siis testinud on ta kõvasti ja käsi võiks soe olla. Ilmselt natukene paus ikkagi mõjutab, kuid Krisil peaks juba piisavalt kogemusi olema, et ta ei lase end sellest segada. Prantsuse meeskonna teise sõitjana stardib nooruke Stephan Lefebvre, kellelt oodatakse stabiilset sõitu. Ma arvan, et prantslane võib mõnel katsel heade aegadega üllatada, sest varasemad sõidud näitavad, et potentsiaali tal jagub.
Dmacki tõetund – kui head on uued rehvid?
Portugali ralliks toob Dmacki meeskond rajale uued rehvisegud, mis peaksid senistest rehvidest tunduvalt konkurentsivõimelisemad olema. Vahetult enne Mehhiko rallit sõnas Ott Tänak, et Mehhiko ning Argentina rallid tuleb üle elada ja ära kannatada, et siis Euroopa rallidel võidu sõita. Argentina ralli olud sobisid Otile paremini, kui Mehhikos ning tal õnnestus ka üks kiiruskatse võita, kuid üldiselt on ikkagi raske nii võidu sõita, kui ei saa rehve lõpuni usaldada. Portugalis kasutada olevad uued rehvid peaksid aga pakkuma tunduvalt paremat pidamist, mille abil peaks Ott suutma liidritega võrdset tempot hoida. Loomulikult on see raske, sest Ford on natukene nõrgem, kui Volkswagen, Hyundai või Citroen, kuid siiski peaksid Ott ja Dmack tubli sammu edasi tegema.
Eelmisel aastal sõitis Ott ralli esimesel päeval poodiumikonkurentsis, kuid eksis teise päeva alguses rehvivalikuga ning oli sunnitud leppima viienda kohaga. Eestlane on sel aastal suutnud suuremaid vigasid vältida ja teinud nii öelda tarka sõitu ehk surunud siis, kui olud lubavad, kuid kui tingimused pole rehvidele nii hästi sobinud, siis on võtnud rahulikumalt. Usun, et kui on õnne, siis võib ta poodiumikonkurentsis olla, sest see ralli on talle alati sobinud. Lisaks on sel aastal kiiruskatsed sisuliselt samad ja Otil on seega eelmisest aastast kogemus olema. Tulemus sõltub ikkagi suuresti Dmacki uutest rehvidest – sisuliselt on sel rallil kaalul kogu järgnev hooaeg, sest meeskond on teinud ära suure töö rehve arendades, kuid kui need halvad on, siis on raske midagi paremaks muuta.
M-Spordi juht nõuab Östbergilt paremat kiirust
Eelmise ralli järgselt väljendas meedias M-Spordi meeskonna juht Wilson pahameelt Mads Östbergi tempo peale, sest norralane ei leidnud kuidagi rütmi ning ajad jäid pigem esikümne teise poolde. Meeskonna pettumus oli veelgi suurem seepärast, et Argentina rallil on Mads näidanud varasemalt head kiirust ning ka mees ise ütles, et tegemist on ühe tema lemmik ralliga. Meeskonna juht ei olnud tema tempoga rahul, kuid mees vastas külmalt, et Fordiga ei olegi võimalik liidritega samas tempos sõita ning meeskond peab autot arendama. Eks selles ole natukene ka tõtt, kuid öelda, et Fordiga pole üldse võimalik võidu sõita, on selge liialdus. Ott Tänakul õnnestus Argentina viimase päeva esimesel kiiruskatsel Fordiga katse võita, mis oli kusjuures esimeseks kiiruskatse võiduks Fordile sel aastal. Tegelikult näitas kogu nädalavahetuse Ott paremat tempot, kui Östberg edestades teda peaaegu kõigil katsetel, millel ta sõita sai.
Meeskonnale kindlasti avalik kriitika auto osas ei meeldi ning minu meelest peaks ka Mads oma väljaütlemistega natukene tagasi hoidma. Ühes intervjuus ütles, et sul peab võitmiseks olema kasutada parim auto, kuid samas eelmisel kahel hooajal sõitis Mads Citroeni meeskonnas, mis peaks olema tunduvalt parem, kui Ford, kuid tempo oli võrreldav käesoleva hooajaga. Norralasel on juba väga palju kogemusi, kuid ometigi kuuleme peaaegu igal rallil, et ta alles õpib autot tundma või otsib seadistust ning rütmi. Wilson võrdles Östbergi Tänakuga ning soovitas norralasel eestlaselt õppust võtta, kuid Mads sõnas seepeale, et Ott sai startida tunduvalt paremalt positsioonilt. Loomulikult ei maininud ta sõnagagi seda, et Oti kasutada on Dmacki rehvid, mis kindlasti jäävad Madsi kasutada olevatele Michelini rehvidele alla ning Argentina pühapäeva hommikul, kui Ott katse võitis, oli ta rajal esimesena. Mulle tundub, et kui norralase rallid kulgevad edaspidi samamoodi nagu Argentinas ning mees vigasid ei tunnista, siis varsti saab uue võimaluse Evans, kes sõidab sel aastal WRC2 sarja.
Sarnaselt Östbergile peab hakkama tempot tõstma ka meeskonna teine sõitja Eric Camilli, kes suutis esmakordselt ilma vigadeta ralli lõpetada, kuid kaotas liidritele üle 10 minuti. Prantslasele oli antud käsk ralli kindlasti lõpetada ning ta võttis seepärast üsna rahulikult, kuid samas tekib küsimus, et kas tõesti on meeskond selliste esitustega rahul. Kui Wilson Camilli palkas, teadis ta väga hästi, et prantslasel on vähe kogemusi isegi R5 autoga, rääkimata kogemuste puudumisest WRC autoga, kuid usun, et ta lootis ikkagi natukene suuremat arengut. Portugali ralli on hooaja viiendaks etapiks ning sisuliselt me polegi näinud Camilli tegelikku kiirust või aru saanud, kui palju potentsiaali temas peitub. Võrreldes eelmiste hooaegade ja sõitjatega, siis ma ei saa aru, mida Camilli puhul loodetakse või millega rahul ollakse. Võrreldes Oti ja Elfyn Evansi eelmise aasta esitustega tundub see kohutavalt ebaõiglane olema.
Vangerdused Hyundai meeskonnas
Huvitavad vangerdused on Hyundai meeskonnas, mille esimeses meeskonnas sõidavad Portugalis Hayden Paddon ning Dani Sordo ja teises meeskonnas senine esisõitja Thierry Neuville ja Kevin Abbring. Korea autotootja meeskond on varemgi selliseid vangerdusi teinud, kuid viimasel ajal hakkab Neuville aina kaugemale nihkuma esisõitja kohalt. Belglase hooaeg on seni kulgenud heas tempos, kuid siiski ootas meeskond temalt ilmselt kiiremat sõitu. Seni on noor Paddon teda selgelt edestanud ning rallide kokkuvõttes on temast eespool lõpetanud ka Sordo.
Hispaanlase aadressil on samuti osad rallifännid kriitika nooli pildunud ja võrrelnud teda Mads Östbergiga. Ehk tõesti ootaks Sordolt vahel paremat kiirust, kuid minu meelest eelistab neid kahte meest suhtumine. Kui Mads vingub igal rallil ning otsib põhjendusi ja vabandusi, miks ta liidrite tempos ei suuda püsida, siis Sordo proovib asju parandada ning ei vingu. Minu meelest ongi suhtumine Madsi suurim probleem, sest alati on keegi teine süüdi, miks tulemust ei tule. Kui Sordol ralli välja ei tule, siis ta tunnistab seda, et ise ei suuda.
Paddoni avalik kiri FIAle
Argentina ralli võitnud Hayden Paddon tegi rahvusvahelisele autoliidule (FIA) ning WRC sarja promootorile avaliku pöördumise, et Uus-Meremaa ralli võetaks uuesti MM rallide kalendrisse. Uus-Meremaa ralli oli viimati kavas 2012. aastal ning esmakordselt sõideti seal MM etapp 1977. aastal. Uus-Meremaa ralli teed on vaatemängulised ja kiired, meenutavad kohati isegi Lõuna-Eesti teid, näiteks 2003. aastal juhtis rallit Märtin pikka aega, kuid oli sunnitud liidri kohalt katkestama ralli viimasel päeval tehniliste probleemide tõttu. Pöördumises palub Paddon, et ralli korraldajatele antaks võimalus kandideerida MM ralli korraldajaks, sest olemas on ralli korraldamiseks vajalikud vahendid ning toetajad. Samuti on Uus-Meremaad tabanud tõeline rallihullus tänu Paddoni edule. Fännina sooviksin ma samuti, et Uus-Meremaa ralli saaks võimaluse taas kandideerida MM etapiks.
Stardis 24 WRC autot
Portugali rallil on stardis 24 WRC autot, mis on viimaste hooaegade võrdluses suur osalejate arv, sest mõnel kaugemal rallil ongi stardis kõigest 10 WRC autot. Huvitavatest nimedest on kirjas näiteks Sheik Khalid Al Qassimi, kes ilmselt nopib ralli lõpus mõne punkti. Lisaks temale toob Hyundai meeskond rajale neljanda auto, millega sõidab hollandlane Kevin Abbring.
Lisa kommentaar