Argentina ralli lõppes juba eile õhtupoolikul, kuid emotsioonid ei taha kuidagi vaibuda, sest ralli esikoht jagati alles viimase kiiruskatsega. Ralli võitis üllatuslikult Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon ehk nagu rallifännid tabavalt ütlesid – Kiivi oskab lennata. Argentina on üks raskemaid rallisid MM kalendris ning teist aastat järjest võidutseb rallil mees, keda enne rallit ei peetunud eriliseks favoriidiks. Eelmisel aastal võidutses Argentinas Kris Meeke, kes sel hooajal ralli vahele jättis, kuid Paddoni võit oli veelgi suurem üllatus, kui Meeke oma. Loomulikult ei taha ma kuidagi Paddonile liiga teha, sest mees on varemgi väga kiiret sõitu teinud, kuid ikkagi ei osanud arvata, et ta võiks duellist valitseva maailmameistriga võitjana väljuda.
Ogier ei suutnud ka sel korral võita
Valitsev maailmameister Sebastian Ogier tuli Argentina rallile kindla eesmärgiga ralli võita, sest ta pole suutnud varem Argentinas võidutseda. Jättes välja sellel aastal esmakordselt kavas oleva Hiina ralli, on Argentina ainuke etapp, mille võidukarikas Ogieril puudub. Esimeste katsete järel tunduski, et prantslane saab oma tahtmise suurendades iga katsega meeskonnakaaslase Latvalaga vahet, kuid siis hakkasid rajaolud Ogieri kahjuks muutuma ning ta kukkus Latvala ja Paddoni järel kolmandaks. Autoralli MM sarjas kehtivate reeglite järgi stardivad mehed kahel esimesel päeval rajale punktiarvestuse järgi ehk liider stardib esimesena ning see tähendab kruusarallidel üldiselt kaotust teistele. Esimesena rajal olev sõitja puhastab teistele teed, sest rajal on palju lahtist kruusa ning seetõttu pole esimesel autol nii head pidamist, kui järgnevatel meestel. Teatud oludes võib ka kruusarallil esimesena startimine kasuks tulla, näiteks rasketes ja vihmastes oludes.
Argentinas olid olud aga head ning Latvala ja Paddon tegid head tempot, millele Ogier vastata ei suutnud, kuid siiski püsis ta üsna kindlalt kolmandal kohal. Rallit juhtis kuni teise päeva eelviimase katseni soomlane Jari-Matti Latvala ning tundus, et soomlane võtab teise rallivõidu järjest, kuid kahjuks riivas ta kivi, mis lõhkus auto esivedrustuse ning soomlane käis autoga üle katuse. Meeskond suutis auto küll korda teha ning mees sai suure ajakaotusega rallit jätkata viimasel päeval, kuid ilus tulemus oli rikutud. Soomlane on tuntud oma ulja sõidustiili poolest ning tihti pingutab ta seetõttu üle, kuid sel korral ei saa teda süüdistada, sest tegemist oli pigem ebaõnnega, sest ta sõitis üle teel olnud väikse kivi, mis lõhkus vedrustuse kinnituse ning auto muutus juhitamatuks. Üsna sarnane õnnetus Oti eelmise aasta Mehhiko eksimusele.
Peale Latvala ebaõnne haaras ralli liidrikoha Uus-Meremaa rallisõitja Hayden Paddon, kes edestas teise päeva lõpuks Ogieri 29,8 sekundiga, mis tundus olema üsna turvaline edu. Samas ennustati Argentina ralli viimaseks päevaks raskeid olusid ning see andis Ogierile lootust rallivõit ikkagi endale võtta.
Lõpumeetrite heitlus
Viimase päeva esimese katsega vähendas prantslane vahe Paddoniga 22,4 sekundile, kuid ikkagi tundus, et vahe on liiga suur, et kahe katsega rallivõitjaks tõusta. Esimese katse järel kurtis Paddon, et auto suri kaks korda käikude allavahetamisel välja ning see oli ajakaotuse põhjuseks. Kui varasemalt on Paddon olnud üks rahulikumaid mehi rallidel, siis nüüd oli tunda kerget närvilistust, kuid see on ka normaalne olukorras, kus mees oli oma esimest võitu püüdmas. Esimene katse sõideti väga rasketes oludes, kus esimene pool katsest oli kaetud nii paksu uduga, et auto esiotsast suurt rohkem midagi näha polnudki.
Päeva teise kiiruskatse võitis Ogier Paddoni ees lausa 19,8 sekundiga, mis kahandas kahe mehe vahe viimase katse eel kõigest 2,6 sekundi peale ehk sisuliselt olid mõlemad mehed viigis. Viimasel päeval sai Ogier startida eelviimasena ehk rajaolud olid mõlemale võrdsed. Viimasel katsel tõotas tulla äärmiselt vinge sekundite mäng ning mõlemad mehed läksid võitu püüdma, fännid hoidsid hinge kinni, et kumbki mees mingit lolli viga ei teeks. Kõigepealt tuli Ogier ning näitas üsna kesist vaheaega kaotades napilt isegi Sordole ehk ma ei taha küll Sordot alahinnata, kuid Ogier võitles sel hetkel ikkagi ralli esikoha nimel ning oleks pidanud tunduvalt kiirem olema Sordost. Kaks minutit hiljem tuli Paddon ning edestas Ogieri juba kaheksa sekundiga, kuid kuna sel aastal on keelatud meeskondadel sõitjatele vaheaegu öelda, pingutasid mõlemad mehed edasi.
Katse lõpus jäi prantslane napilt alla Sordole ning tundus, et kui Paddon mingit viga ei tee, siis on rallivõit olemas. Siiski jagus pinget viimaste meetriteni ning telepildist oli näha, kuidas mees pingutas, sest kasutas ära kogu tee laiuse, et võimalikult suure hooga kurve läbida. Mehe sõitu oli igati nauditav vaadata ning Paddon suutis katse lõpus edestada valitsevat maailmameistrit koguni 11,7 sekundiga ja ralli kokkuvõttes 14,3 sekundiga. Vahe oli väike aga piisav ralli võitmiseks ning ühtlasi tuleb kiita Paddoni, et pidas pingele vastu ja suutis Ogieri rünnakule vastata, paljud mehed enne teda on sarnases olukorras pingele alla vandunud ja sõiduvea teinud – näiteks Mikkelsen 2015. aasta Rootsi rallil.
Kiivi oskab lennata!
Kiivid on lennuvõimetud linnud, kuid Argentina rallil märkisid rallifännid väga tabavalt, et linnuvõimetu lind kiivi oskab ikkagi lennata vihjates tegelikult Hayden Paddoni kodumaale Uus-Meremaale, mille rahvuslind kiivi on. Huvitav, kuid väga tabav võrdlus. Nooruke Paddon on varemgi näidanud head hoogu ning oli ralli võidule lähedal ka eelmisel aastal Sardiinia rallil, kuid siis tuli tal veel tehniliste probleemide tõttu leppida teise kohaga. Uus-Meremaa rallisõitja näitas juba siis väga head kiirust ning tarka sõitu hoides valitsevat maailmameistrit kindlalt oma selja taga. Aasta aega tagasi teenis ta oma esimese poodiumikoha, sel aastal tuli juba esimene võit ning kindlasti on tegemist tõelise tulevikumehega – Hyundai meeskonnajuhid peaks olema küllalt mõtteainet meeskonna esisõitja nimetamisel edaspidi arvestades, et senine esisõitja Neuville ei suutnud ka seekord suurt midagi.
Senine Hyundai meeskonna kolmas mees Paddon on näidanud paremat hoogu just raskematel rallidel ehk kiire suutis ta olla juba eelmisel aastal Rootsis, kuigi polnud varem lumel võistelnud, sel aastal ohustas ta juba Ogieri esikohta rallil, kus rallivõidust jäi natukene puudu, kuid tormihoiatus oli antud. Kiiretel kruusarallidel nagu Soome ja Poola on tal olnud probleeme rütmi leidmisega ning ka koostatud rajalegend on olnud liiga aeglane, kuid kindlasti suudab ta sel aastal juba paremat minekut näidata ka nendel rallidel, sest pigem on rütmi leidmine neil rallidel jäänud kogemuse taha. Kahtlemata on tegemist tõelise tulevikumehega ning Ogieril saab järgmisel hooajal väga raske olema, sest kiired noored mehed hakkavad kandadele astuma.
Tehniline rike rikkus Tänaku korraliku ralli
Eestlased ei osanud Argentina rallist suurt midagi oodata, sest kõigil oli meeles veel Mehhiko ralli, kus Ott oli Dmacki kruusarehvidega tõeliselt hädas – need lihtsalt ei sobinud nendesse oludesse ning ka mees ise ütles enne Mehhikot, et nüüd tuleb veel kaks rallit ära kannatada, sest Portugali ralliks toob Dmack välja uue rehvi. Siiski ei kujunenud Argentina rallist Oti jaoks kannatuste rada, sest ta suutis näidata väga head tempot võites pühapäeva hommikul legendaarse Argentina kiiruskatse El Condor. Paraku ei olnud katsevõidust eriti suurt kasu, sest reedel tuli Otil tehnilise rikke tõttu katkestada. Siiski näitas mees, et kui vähegi olud rehvidele sobivad, siis suudab ta liidritega ühes tempos sõita, mis annab lootust hooaja teiseks pooleks, kui Dmack toob rajale uue rehvi. Õigupoolest oligi Argentina viimane ralli, kus Oti ja Raigo kasutada olid vanad rehvid – juba Portugali rallil saavad nad uued rehvid, mille arendamiseks on Ott ja Raigo koos meeskonnaga palju tööd teinud.
Uued rehvid tähendavad meeskonna jaoks uue ajajärgu algust, sest kui praegused rehvid olid toodetud Hiinas, siis uued rehvid on toodetud juba Inglismaal, mis võiks tõsta rehvide kvaliteedi uuele tasemele. Ma usun, et Dmacki uued rehvid on piisavalt tasemel, et Ott saaks heade tingimuste puhul poodiumikohtade eest võidelda ning see oleks väiksele rehvitootjale nagu Dmack väga kõva saavutus. Oti teenitud katsevõit oli WRC sarjas tootjale alles teiseks katsevõiduks, esimese katsevõidu tõi venelane Novikov neli aastat tagasi.
Vaatamata tehnilisele rikkele, mis rikkus Oti ja Raigo ilusa ralli, saab Argentina rallist siiski palju positiivset kaasa võtta. Minu jaoks olulisem näitaja on see, et Ott suutis liidrite tempos sõita ning püsis seejuures ka teel ning alati tuleb meeles pidada, et Oti kasutada olev rehv on kindlasti madalama sooritusvõimega, kui konkurentide Michelinid. Tähtis on, et meie mees ei otsi vabandusi vaid sõidab vastavalt oludele ning kasvatab enesekindlust. Lisaks oli äärmiselt meeldiv näha, et Ott suutis katse võita väga rasketes oludes – nimelt kattis pühapäeva hommikuse esimese katse esimest poolt tihe udu ning koostöö kaardilugejaga oli väga tähtis. Oti ja Raigo koostöö sujus ning see näitab, et kui veel eelmisel aastal oli Otil ja Raigol koostööga, siis sel aastal on need mured unustatud ehk Raigo on teinud tohutu arengu.
Masendavad Östberg ja Camilli
Lõppenud Argentina rallil sai Ott peaaegu terve nädalavahetuse nautida kiireima Fordi tiitlit, sest kuigi tal tuli generaatori rihma purunemise tõttu ralli avapäeval katkestada, oli ta peaaegu kõigil sõidetud kiiruskatsetel kiireim Ford. Pühapäeva esimesel kiiruskatsel edestas ta Östbergi näiteks peaaegu minutiga, mis on äärmiselt suur kaotus. Norralane tunnistas enne rallit, et auto on väga hea ning Argentina on üks tema lemmik rallisid ning kuna ta on Argentinas ka varasemalt näidanud head minekut, ootas meeskond temalt poodiumit. Paraku ei suutnud Östberg eriti midagi korda saata, kuid ohumärgiks on asjaolu, et kuigi mees kaotas liidritele tohutult palju, sõnas ta mitmel korral katse lõpus ralliraadiole, et pingutab ning võttis suuri riske. Loomulikult ei olnud sellise sõiduga rahul ka meeskond ning meeskonnajuht Wilson ütles mitmel korral, et peavad tegema tööd, et leida põhjus, miks Östberg ei suuda näidata kiirust, milleks ta on võimeline. Täiesti masendav ralli norrakalt, kuid tundub, et mees ise jäi ralliga rahule, mis on veelgi kummalisem. Tõesti tundub, et kui ta varsti midagi ette ei võta, siis jääb see tal viimaseks aastaks MM sarjas.
Sarnaselt Östbergile ei suutnud ka Camilli eriti midagi, kuid ta jõudis vähemalt esimest korda ilma vigadeta lõppu. Samas kaotas ta stabiilselt igal katsel peaaegu minuti, sest meeskonnalt oli antud selge käsk ralli kindlasti lõpetada. Mõnel katsel suutis ta näidata ka natukene paremat hoogu ning kindlasti ei peegeldanud katseajad kogu tema potentsiaali, kuid kui aasta alguses olin ma veel ära ootaval seisukohal, siis iga läbitud kilomeetriga hakkan ma aina enam kahtlema Wilsoni valikutes. Prantslane ei ole kindlasti andetu, kuid vähemalt sel aastal tundub, et WRC autosse istumine tuli talle liiga ootamatult – eks Wilson lootis ka, et mees avaneb nagu teised Prantsusmaalt pärit sõitjad. Vaadates tulemusi ja kommentaare meeskonnalt hakkab järjest enam tunduma, et suurt osa Camilli palkamises mängis raha, mida ta endaga kaasa tõi. Loomulikult ei saa seda keegi kinnitada, kuid seniste esituste põhjal on raske aru saada, mille põhjal Wilson sellise otsuse tegi.
Eesti rallifännile on kohutavalt raske vaadata seda, mis on M-Spordi meeskonna toimumas, sest eelmisel aastal nõuti Otilt ja Elfynilt häid tulemusi, kuid ka rajal püsimist. Samas Camilli võib kulgeda ja lihtsalt rallisid lõpuni sõita ning kui Mads Östberg ei suuda näidata seda hoogu, milleks ta võimeline on, siis räägib Wilson sellest, et peame tegema tööd, et leida põhjuseid Madsi kiiruse puudumisele. Siiski tuleb märkida, et M-Sport mainis mõnel korral oma pressiteates, et Mads oleks pidanud suutma hoida Ott Tänakuga sarnast tempot. Samas ei tohi siin unustada, et Madsil olid kasutada Michelini rehvid, mis töötasid nendes oludes kindlasti paremini, kui Oti Dmackid.
Neuville ebaõnnestus taas
Belglane Neuville ei suutnud taas millegi erilisega silma paista, sest juba ralli esimesel täispikal kiiruskatsel tunnistas ta, et tal pole enesekindlust ning ta ei suuda kuidagi rütmi leida. Avapäeval oli tal probleeme ka autoga, kuid ka peale tehniliste probleemide lahendamist ei suutnud ta kuidagi kiirust leida ning oli selgelt aeglasem nii Paddonist, kui ka Sordost. Kui aasta alguses tundub, et Neuville on suutnud oma masendava eelmise hooaja unustada, siis iga järgneva ralliga sel aastal tundub, et probleemid järjest süvenevad. Sarnaselt Mads Östbergiga ei tunnista ka Neuville, et midagi lahti oleks, sest tema meelest suudab ta rallidel lõpetada piisavalt headel kohtadel ning punkte koguda, kuid ma arvan, et kaua Hyundai sellel enam kesta ei lase. Kindlasti peetakse temaga maha tõsised vestlused, sest ta peaks suutma näidata Hayden Paddoniga võrdset kiirust, sest talenti tal selleks kahtlemata jagub.
Mulle tundub, et Hyundai peaks selle aasta lõpus Neuville teenetest loobuma ning jätma meeskonda alles lisaks Paddonile ka Sordo, sest vaatamata sellele, et hispaanlane ei võistle enamasti rallivõidu nimel, on ta piisavalt stabiilne, et meeskonnale häid punkte tuua. Hyundai meeskonnas on ka nooruke Kevin Abbring, kes ilmselt sellist läbimurret nagu Paddon tegi, teha ei suuda.
Lisa kommentaar