Kolmanda auto lubamine tooks WRC sarja värskust

Autori Margus Kaldma avatar

Autoralli maailmameistrivõistluste sarja naasev Toyota meeskond on hädas sõitjate leidmisega, kas kolmanda auto lubamine WRC sarjas annaks noortele meestele rohkem võimalusi? Praegu sarjas on reegel, et ühes meeskonnas tohib olla 2 sõitjat, kes meeskonnapunktide eest sõidavad. Kui meeskonnas on rohkem sõitjaid, siis võib igaks ralliks erinevad sõitjad üles anda, kuid punkte saavad ikkagi vaid kaks registreeritud meest. Aastaid tagasi olid reeglid veel karmimad – need mehed, kes hooaja alguses olid üles antud, neid poole hooaja pealt vahetada ei saanud. Oleks selline reegel praegu kasutusel, poleks Hyundai saanud eelmisel hooajal teha vangerdust, kui viimasel rallil Neuville teise meeskonda kupatati, et ta saaks enesekindlust koguda ja ei peaks meeskonnapunktide nimel sõitma. Mõistlik, kuid samas rallile, kui spordile ei anna selline taktikamäng midagi juurde. Lisaks oleme vahel näinud olukorda, kus teise meeskonna sõitja on esimese meeskonna omast eespool ning teine mees laseb esimese endast mööda. Kolmanda auto lubamine meeskonnas aitaks ehk ka noortel talentidel järgmist sammu WRC sarjas teha.

Võimalusi noortele rallisõitjatele

Maailmameistrivõistluste sarjaga on liitumas Toyota meeskond, kes on tõeliselt hädas sõitjate valikutega, sest lihtsalt pole kedagi valida. Andekad noored nagu näiteks Hayden Paddon, S. Lefebvre ja Kevin Abbring on juba tehasemeeskondadega seotud ja Toyota pakkumisest huvitatud pole. Käesoleva hooaja lõpus lõpevad küll mitmel mehel kehtivad lepingud, kuid siiani pole nad Toyota vastu erilist huvi üles näidanud. Loomulikult on WRC2 sarjast järelkasvu tulemas, kuid neil meestel pole samuti väga WRC kogemust. Jaapani autotootja ei saa endale lubada seda, et palkavad üheks sõitjaks WRC kogemuseta mehe – autot on vaja arendada ja sõitja tagasiside on väga väärtuslik!

Sarja on uut „verd“ vaja, kuid noored andekad rallimehed saavad tavaliselt WRC auto rooli vaid tänu headele sponsoritele. Loomulikult on erandeid ning viimasel ajal oleme ka neid näinud, kuid siiski võiks WRC meeskondadel olla rohkem võimalusi noorte sõitjate kasutamiseks põhi meeskonnas. Näiteks võiks FIA kaaluda võimalust, et taas lubataks kolm autot ühes meeskonnas, kuid arvesse läheks vaid kahe parima mehe tulemus. Lisaks võiks kehtestada reegli, et kolmas sõitja peab olema alla mingi vanuse – näiteks 25 või ei tohi olla startinud teatud arvul MM rallidel. Tänased meeskonnad kasutavad vahel võimalust, et kolmanda auto roolis on mõni ärimees, kes täidab meeskonna eelarvet, mis on näiteks M-Spordi sugusel erameeskonnal võrreldes tehasemeeskondadega tunduvalt väiksem.

Kolmanda auto lisamine ning reeglite kehtestamisega kolmandatele sõitjatele suureks kindlasti meeskondade eelarve, kuid samas aitaks see meeskondadel ka uusi talente avastada. Lisaks võiks FIA meeskondi premeerida kolmanda sõitja kasutamise eest ehk näiteks kunagi oli F1 sarjas neile meeskondadele, kes kasutasid testsõitjana noort võidusõitjat, ette nähtud eraldi testipäevad. Ka autorallis saaks analoogse reegli kehtestada ning sellisest võimalusest oleks meeskonnad ilmselt huvitatud. Kindlasti on antud muudatuse puhul tähtis rääkida meeskondade ja sõitjatega ning arvestada tuleb nii väikeste, kui ka suurte meeskondade ja nende kasutada olevate eelarvetega.

FIA panustab madalamatesse sarjadesse

Rahvusvaheline autoliit (FIA) on viimastel aastatel teinud palju tööd järelkasvu kasvatamiseks, kuid siiani on nad panustanud pigem madalamate sarjade arendamisele. Noored mehed saavad kogemust ammutada JWRC sarjast, kus tohib osaleda vaid Citroen DS3 R3 võistlusautoga. Samamoodi on juba mitmeid aastaid toimunud rehvitootja Dmack sari, mille võitja saab järgneval hooajal WRC2 sarjas sõita 6 etappi R5 autoga. Samasuguse auhinna teenis välja ka Sander Pärn, kes jagas auhinnaga teenitud rallid kahe hooaja peale.

Täna loodetakse sellele, et kui noor on olnud kiire madalamates sarjades, siis näiteks saab ta peale edukat esinemist WRC2 sarjas proovida ka WRC autot, kuid paraku pole noortel rallisõitjatel tihti võimalust WRC sarja murda, sest meeskondadel pole huvi noortele autot usaldada. Meeskondadele silma jäämiseks pead olema väga kiire ehk sisuliselt tulema ja võitma esimesel aastal nagu Sebastian Ogier.

Kolmanda auto lubamisega meeskondade eelarved suureneks

Kolmanda auto reegli kehtestamine lööks kõige valusamalt väiksemaid meeskondasid nagu M-Sport, kellel on iga sent arvel, kuigi tegelikult on just M-Sport viimastel aastatel toonud sarja mitmeid uusi talente. Samas ei oleks see reegel kohustuslik ning meeskonnad saaksid ise otsustada, kas annavad noortele võimaluse või mitte ehk suure tõenäosusega tooksid meeskonnale punkte ikkagi kaks esimest meest.

Noored sõitjad on tihtipeale väga andekad, kuid alguses tuleb nö. „kooliraha“ maksta ning seetõttu lõpetavad nad tihti kraavis. Samas arenevad noored kiiresti ning mees, kes hooaja alguses lõpetab kraavis, võib hooaja lõpus olla juba väga kiire ning astuda meeskonna teisele mehele kandadele. Lisaks tooks selline muudatus tänased sõitjad, kes on sattunud teatavasse mugavustsooni, sealt välja. Usun, et selle muudatuse järgselt hakkaks kindlasti asju teises valguses nägema Jari-Matti Latvala aga ka Mads Östberg ning Dani Sordo, kes on potentsiaalselt esimesed, kes peaksid noortele meestele ruumi tegema.

Tihe koostöö kõigi osapooltega

Kolmanda auto reeglil on nii poolt, kui ka vastu argumente, kuid ma arvan, et kokkuvõttes tooks see sarjale värskust juurde. Loomulikult ei saa selliseid muudatusi teha nagu viimasel ajal F1 sarjas kombeks, et kõigepealt teeme muudatuse ja siis vaatame, mis see endaga kaasa toob. Meeskondadele tuleb jätta aega uute reeglitega kohanemiseks ning otsustamisse tuleb kaasata nii sõitjate, kui ka meeskondade esindajad. Lisaks tuleb kindlasti rõhku panna kasuteguritele, mis muudatus meeskondadele kaasa tooks.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga