Mehhiko ralli viimane kiiruskatse lõppes Eesti aja järgi pühapäeva õhtul, poodiumi kõrgeimale astmele tõusis kindla sõiduga soomlane Jari-Matti Latvala, kes edestas meeskonnakaaslast Ogieri ning kolmandana pritsis šampust Hyundai mees Dani Sordo. Esikolmik oli tulemustega rahul, kuid Mehhikos juhtub alati midagi sellist, mis ei lase Mehhiko etappi unustada. Eelmisel aastal oli selliseks hetkeks Ott Tänaku veehoidlasse sõitmine ning Fordi meeskonna auto korda tegemine. Sellel aastal juhtus hoopis nii, et peale autasustamist määrasid kohtunikud Dani Sordole ajalise karistuse, mis kergitas Mads Östbergi kolmandale kohale ning hispaanlane jäi 1,5 sekundiga neljandaks. Kohtunikud avastasid, et meeskond oleks pidanud Sordo autole paigaldama ühe uue rehvi ning kolm vana, kuid meeskond luges rehve valesti ning autole paigaldati üks vana ning kolm uut rehvi. Eksimus, mis tõenäoliselt lõpuks tulemustes rolli ei mänginud, sest lõpus enne karistuse määramist oli Sordo ja Östbergi vahe peaaaegu 2 minutit ning seda vahet vaid 3 lisandunud uue rehviga sisse ei sõida, kuid reeglid on reeglid ja midagi vaielda pole. Tobe eksimus meeskonna poolt, mis maksis Sordole poodiumikoha.
Latvala pidas pingele vastu
Rallile startis Jari-Matti Latvala seisust, kus tal polnud kahelt esimeselt rallilt ühtegi punkti ning see tähendas talle lisapingeid, kuid samas sai ta seetõttu startida tunduvalt paremalt positsioonilt, kui Ogier, kes pidi teistele teed puhastama. Soomlane on Mehhikos alati kiire olnud ning rallil oli ta üks suuremaid favoriite, kuid raske hooaja algus tähendas, et sisuliselt oli tal kohustus ralli võita. Volkswageni teine sõitja näitaski kohe ralli algusest väga head kiirust ning jättis meeskonnakaaslase Ogieri kaugele selja taha, kes kaotas loomulikult ka aega teed puhastades, kuid ilmselt ei oleks ta Latvala vastu saanud ka puhta sõiduga.
Tegelikult oli väga hea näha, et Jari-Matti, kes on tuntud oma ebastabiilsuse poolest, suutis pingelise olukorra enda kasuks tööle panna ning saavutas rasketes oludes rallivõidu. Ma arvan, et tiitel on tema jaoks juba läinud, sest vahe on meeskonnakaaslasega juba üpris suur, kuid samas oleks kolme ralli järel siiski liiga ennatlik tiitlist loobuda. Tiitli võitmine ei tundu reaalne, kuid samas on ralli selline ala, kus võib juhtuda mida tahes – piisab sellest, kui Ogier peaks katkestama mõnel rallil, kus Latvala võidab ning seis ongi juba põnev. Kindlasti peab edaspidi soomlane suuremaid vigasid vältima ning õppima võtma rahulikumalt, kui on näha, et esikohta ta enam ei püüa, just stabiilsuse saavutamine on Latvala jaoks kriitilise tähtsusega.
Neuville taaskord hädas
Hooaja kahel esimesel rallil näitas Hyundai senine esisõitja Neuville, et on eelmise aasta ebakindluse seljatanud ning sel hooajal on ta tagasi esiotsas. Monte Carlo rallil oli ta hea sõiduga kolmas, Rootsis näitas head kiirust, kuid auto tehnilised probleemid ei lubanud tal kõrgete kohtade eest võistelda. Siiski näitas ta head hoogu ning see lubas oodata Mehhikos heitlust poodiumi nimel. Mehhiko ralli algaski üpris hästi, kuid siis tegi Neuville sõiduvea ning lõhkus auto vedrustuse. Järgmisel päeval oli mees taas stardis ning meeskond saatis ta rajale palvega auto lõppu tuua, et koguda testikilomeetreid ning mõned meeskondlikud punktid, kuid paraku asus Neuville lootusetust seisust taas ründama ning üsna pea sõitis ta taas rajalt välja lõhkudes auto. Lisaks viidi mõlemad mehed haiglasse kontrolli, kus mehed üle vaadati, kuid õnneks oli meestega siiski kõik korras.
Hyundai meeskonnajuhid polnud Neuville tegutsemisega ilmselgelt rahul, sest mehele anti käsk lõpetada ja rahulikult võtta, kuid sellele vaatamata surus ta gaasi põhja ning lõpetas võpsikus. Esimese päeva eksimusest said juhid aru, kuna siis sa võitles võidu nimel, kuid teisel päeval oleks ta pidanud valima sellise kiiruse, mis teda teel hoiab. Muidugi on rallis üsna suhteline öelda „võta rahulikult ja jääd rajale“, sest tihtipeale võib alla oma tempo sõites hoopis tõenäolisemalt sõiduviga sisse tulla, sest rütm on häiritud. Siiski peaks belglasel juba niipalju kogemust olema, et ta suudaks auto turvaliselt lõpuni tuua, kui selleks on vajadus.
Eelmisel hooajal olid Hyundai juhid Neuville suhtes üsna kriitilised, sest tema sõidust oli sära kadunud ning ta kaotas peaaegu igal rallil nii kogenud meeskonnakaaslasele Sordole, kui ka kollanokale Paddonile, kes tõusis oma esitustega sisuliselt meeskonna esisõitjaks. Hooaja lõpus tulid juhid Neuvillele vastu ja nimetasid meeskonna punktidele sõitma Sordo ning Paddoni ehk Neuville ei pidanud muretsema punktide pärast ning sai sõita oma sõitu. Sellel aastal tõi Hyundai rajale uue auto ning Monte ja Rootsi järel tunduski, et Neuville on tagasi, kuid piisas ebaõnnestunud Mehhiko rallist ning meeskonnajuhid on taas ärevad. See tekitab kahtluseid, et meeskonnas pole kõik päris korras, rallimaailmas on räägitud ka, et Neuville ei saa Paddoniga omavahel läbi. Ma olen üsna kindel, et kui Neuville ei saa järgmistel rallidel hoogu üles, leiab ta end varsti Hyundai teisest meeskonnast. Argentiina ralliks ongi tegelikult mehele seatud eesmärgiks ralli võita, mis tundub asjade seisu arvestades mitte eriti tõenäoline. Ma tahaks, et mees suudaks pingele vastu pidada, kuid see tundub pigem kahtlane.
Loomulikult mees ise kriitikaga ei nõustu, kuid ehk see ongi probleemiks, et mees ei tunnista vigasid. Eelmisel hooajal, kui oli nii tema olemusest, kui ka tulemustest näha, et ta on liimist lahti, ei tunnistanud Neuville, et midagi lahti oleks.
Kindel ja stabiilne Östberg
Mehhiko ralli lõpetas neljandal kohal M-Spordi esisõitja Mads Östberg, kes tõusis peale Sordo karistust ise viimasele poodiumikohale. Hooaja esimesel rallil oli Mads neljas ning Rootsis kolmas ja Mehhiko ralli järgselt hoiab ta Ogieri järel teist kohta. Tulemusi vaadates peaks Wilson rahul olema ja Fordi fännid rõõmust lakke hüppama, et Östberg on parim peale valitsevat maailmameistrit, kuid paraku pole asjad nii lihtsad. Kindlasti ei saa öelda, et Östberg ei vääriks oma kohta, kuid ausalt öeldes ootasin mina temalt nii Rootsis, kui ka Mehhikos tunduvalt paremat kiirust. Loomulikult ei saa Mads midagi sinna teha, et tema eest konkurendid katkestasid ning Sordo trahvi sai, kuid samas lootis ka meeskond näha temalt paremat esitust. Meeskonnajuht Wilson tunnistas meeskonna pressiteate vahendusel, et nad peavad analüüsima, miks Mads ei suutnud näidata seda kiirust, milleks ta võimeline peaks olema.
Kahtlemata on Ford natukene aeglasem, kui Volkswagen ning Hyundai, kuid samas näitasid Ott ja Elfyn eelmisel aastal, et kui tingimused sobivad, saab Fordiga võidu nimel kihutada. Norralasel on tohutult palju kogemusi ning selle najalt peaks ta suutma mõnel rallil näidata sarnast minekut nagu näiteks Ott eelmisel aastal Poolas. Rootsi ralli näol oli tegemist sisuliselt Madsi koduralliga, kuid ka seal ei suutnud ta kolmandast kohast enamat. Meeskond on ilmselt rahul Madsi positsiooniga, kuid ma kahtlen, kas nad on rahul Madsi kiirusega, kindlasti peab mees järgmistel rallidel näitama paremat minekut.
Dmacki kruusarehvid valmistasid pettumuse
Mehhiko ralli oli hooaja esimeseks kruusaralliks ning rallifännide ootused oli Tänaku osas kõrgemad, kui Monte ja Rootsi ralli eel. Varasemalt on Ott WRC autoga kruusal sõitnud ning selle pealt võis oletada, et kui Dmack on rehvi kasvõi natukenegi edasi arendanud, võib Ott rohkem konkurentsis olla, kui Montes ja Rootsis, kuid paraku sai juba testikatse järgselt selgeks, et ralli kujuneb väga raskeks. Ott tegi, mis suutis ja võttis võimalikust maksimumi, kui lõpetas kuuendal kohal, kuid kaotus võitjale oli lõpuks väga suur. Peaaegu iga katse järel kordas Tänak, kui mantrat, et tegime mis suutsime, kuid pidamist ei olnud peaaegu üldse. Enne rallit ütles Tänak ERR spordiuudistele, et Mehhiko ning Argentiina rallid tuleb veel ära kannatada, sest Portugali ralliks toob Dmack välja uue kruusarehvi, kuid ilmselt ei tajunud ükski rallifänn, kui hull tegelikult olukord on.
Ausalt öeldes arvasin isegi, et Dmackid on ka praeguses seisus kruusal paremad, kui olid asfaldi- ja kruusarehvid, kuid paraku ma eksisin. Tundub, et ajal, kui konkurendid kurdavad selle üle, et valisid katsele liiga pehme või kõva segu, siis Otil ei olegi mingit muud valikut peale ühe, kuid nii on tippudega ühes tempos võimatu püsida. Kui pidamist ei ole, siis seda ei ole, mitte midagi sõitjal teha pole.
Küll aga tuleb Otti tunnustada selle eest, et ta on suutnud sellistes oludes kõigil rallidel auto kindlalt ilma suuremate vigadeta lõpuni tuua. Hooaja esimesel rallil käis ta ühel katsel küll üle katuse, kuid sai õnneks pealtvaatajate abiga ruttu tagasi teele. Rootsi ja Mehhiko läbis ta sisuliselt juba vigadeta, mis näitab, et Ott on rallisõitjana saanud täiskasvanulikumaks ning suudab oludest võtta maksimumi. Ma arvan, et selline tark sõit ei jää märkamata ka meeskonnajuhtidel ning kes teab, mis ukse võib see meie meeste jaoks järgmiseks aastaks avada. Ott on siiani sõitnud sisuliselt M-Spordi all nii WRC2, kui ka WRC sarjas, kuid kui ta jätkab ilusate tulemuste tegemist, võib see tema vastu huvi äratada ka teistes meeskondades. Tulemused ei ole küll säravad kiiruse mõttes, kuid ega vaid kiirus rallis ei loe. Kõik on teadlikud, et Ott võib väga kiire olla, kuid just stabiilsusega on tal rohkelt probleeme olnud. Sellel aastal on ta suutnud kõigil kolmel rallil auto lõppu tuua surudes siis, kui on võimalik ning kui ei ole võimalik, hoiab tagasi.
Kehv rehv on toonud Otile enesekindluse
Naljakas mõelda, et just Dmack on toonud selle kindluse, et katset alustades ei ole enam Oti puhul tunnet, et kas jõuab lõppu nagu varasematel aastatel. Loomulikult rallifännina soovin ma alati Eesti meestele head, kuid kui Otil ikka järjest eksimused tulid, siis hakkad ikka lõpuks mõtlema iga katse eel, et kas nüüd jõuab lõppu. Sel aastal muutub see tunne iga katsega aina väiksemaks. Kindlasti tuleb Otil ka sel aastal eksimusi ette, sest neid juhtub kõigil, kuid siiani tuleb hooajaga siiski väga rahul olla. Samuti on ülimalt hea meel, et rasketes oludes pole Ott kordagi öelnud, et legend oleks ebatäpne või Raigo ei saaks hakkama, mis on aasta-kahe tagust aega meenutades suurepärane. Raigo on teinud Oti kõrval tohutult palju tööd ning see töö hakkab end juba vaikselt ära tasuma!
Camilli ebaõnnestus ka Mehhikos
Ralli MM sarja kollanoka Camilli jaoks ei sujunud ka Mehhikos asjad nii nagu meeskond, fännid ning mees ise oleks lootnud. Prantslane ei ole varem kruusal WRC autoga sõitnud ning Mehhiko on kindlasti raske ralli, kus kruusaralli debüüt teha, kuid kui koht meeskonnas on mehele usaldatud, siis tuleb endast parim anda. Ma ei kahtle selles, et Camilli ei oleks üritanud, kuid paraku suutis ta ühte kurvi lõigates lõhkuda auto vedrustuse ning oli sunnitud katkestama. Viimasel päeval startis ta rally2 reeglite alusel ning lõpetas ralli 16. positsioonil, kuid punktiarvet ei suutnud ta ka seetõttu avada. Lisaks kui Montes ja Rootsis võis täheldada mingisugustki arengut kiiruse osas, siis Mehhikos suutis ka näiteks Tänak Dmacki rehvidega uisutades teda pikal katsel üle minuti edastada.
Hooajal on peetud kolm rallit, igal rallil on Camilli hakkama saanud lollustega näitamata seejuures erilist kiirust ning kuigi meedias on M-Spordi juht Wilson jäänud rahulikuks, siis kindlasti pole ta mehe sõiduga rahul. Kollanoka jaoks on kõige olulisem rallid läbi sõita ning kui mõnel katsel tunneb end kindlamalt, siis suruda, kuid Camilli jaoks on siiani probleeme valmistanud ka katsete läbimine. Kindlasti mõtlevad mõned, et Tänaku tegemisi arvestades on Camillit silmakirjalik süüdistada stabiilsuse puudumises, kuid Tänak suutis enne vigasid ka head kiirust näidata ning kusjuures, esimesel WRC hooajal polnud Otil väga palju rohkem kogemust, kui prantslasel. Täpselt aasta tagasi Mehhiko ralli järgselt arutlesin, kas Otile jätkub veel usalduskrediiti ning kui tollal oli Otil ette näidata hea tulemus Rootsist, siis Camillil pole sedagi.
Ma ei tea, kuidas ja kas Wilson Camilli edenemist näiteks Oti või Elfyniga võrdleb, kuid kui ta seda ei tee, siis peaks. Järjest enam hakkab tunduma, et kuna Wilson jäi kunagi ilma nii Ogierist, kui ka Neuvillest, siis võttis ta meeletu riski ja lootis, et Camilli avaneb samamoodi. Minu jaoks on kummaline, kuidas Camilli WRC sarja edutati, sest ta ei suutnud ka WRC2 sarjas väga head minekut näidata, Ogier mäletatavasti domineeris esimesel aastal JWRC sarja täielikult. Tahaks väga loota, et edaspidi suudab siiski Camilli paremat minekut näidata, kuid kui Argentiina ja Portugali rallid peaksid ka nulliga lõppema, siis võime näha olukorda, kus Camilli naaseb mõneks ralliks R5 auto rooli ning näiteks Evans saab WRC autoga võimaluse.
Lisa kommentaar