Minu käest on palju kordi küsitud, et kuidas meie meeste tegemistele WRC etappidel kaasa saab elada Interneti vahendusel. Otseülekannetega on nagu on, heal juhul näidatakse otsepilti publikukatselt ning lisapunktikatselt (power stage), kuid fännide mõistes tähendab „ralli jälgimine“ ikkagi seda, et vaadatakse kiiruskatse ajal sõitjate vaheaegu ehk splitte, kuulatakse ralliraadiot ning vahetatakse infot erinevates foorumites. Ralli jälgimine fänni jaoks tähendabki seda, et korraga hoitakse lahti palju infokanaleid ehk tegelikult on fännil üsna hea ülevaade, mis rallil toimumas on. Rallifänni kodu on nagu väike juhtimiskeskus, kus käib tõsine töö. Vaatame lähemalt, kuidas ja millised kohad on loodud ralli jälgimiseks Interneti vahendusel.
WRC ametlik kodulehekülg
Ralli maailmameistrivõistluste ametlikul koduleheküljel on rahvusvaheline ralliraadio, mis teeb igalt katselt otseülekandeid – katse lõpus võtavad nad sõitjatelt intervjuusid ning vahendavad infot, mis neile laekub. Näiteks tuleb tavaliselt esimesena ralliraadiost kinnitus, et üks või teine mees on rajal seisma jäänud. Ralliraadio saab vajadusel ühendust võtta meeskondadega või televisiooni kaamerameestega, kes on raja ääres, et infot juurde saada. Lisaks on ametlikult koduleheküljel tulemuste ja vaheaegade jälgimise süsteem, mis alati küll ei tööta väga hästi, kuid enamasti probleeme ei ole. Eks IT süsteemid peavad samamoodi kohalike oludega hakkama saama nagu ralliautodki.
Ametlikult koduleheküljel on ka tasuline osa „WRCplus“, kus näitab interaktiivset kaarti, millel ralliautod liiguvad, lisaks kuvatakse auto kiirust, aega ning vaheaegasid. Lisaks interaktiivsele kaardile on keskkonnas HD formaadis ralli eelvaated, päeva ja ralli kokkuvõtted ning erisaated. Loomulikult saab otseülekannet jälgida, kui mõnest katsest otseülekanne tehakse. Lisaks on lehel veel mitmeid võimalusi, näiteks saab vaadata auto sisekaamerat läbitud kiiruskatsetest või panna kahe sõitja pilt kõrvuti ning võrrelda nende tehnikat sõitmisel. Kokku maksab teenus 5 eurot kuus, mis ei ole palju arvestades kogu komplekti. Tihti on portaalis ka sooduspakkumised, näiteks saab terve aasta eest tasumisel 20% soodustust või on soodustused konkreetsele rallile. Lisaks veebiteenusele on loodud ka nutitelefonide rakendused, mis töötavad väga hästi ja on samasuguse funktsionaalsusega.
Kindlasti esineb rakendusel veel probleeme, kuid üldiselt läheb süsteem iga ralliga paremaks ning uued liitujad aitavad sellele kindlasti kaasa.
Meeskondade koduleheküljed
Kui vahepeal wrc.com süsteem kokku jookseb, siis tulevad kiiruskatsete vaheajad meeskondade kodulehtedele, näiteks jooksevad vaheajad üsna hästi Volkswageni koduleheküljel. Väga mahukat ülevaadet meeskonna tegemistest pakub ka Hyundai Motorsport. Lisaks on loodud mahukad ralli koduleheküljed, mis sisaldavad lisaks WRC etappidele ka teiste riikide rallide tulemusi. Sellistele lehtedele kogutakse kokku ka sõitjate kommentaarid ja kogu info, mis rallil toimub, seega on kogu info ühest kohast kättesaadav.
Statistika
Väga kasulik on eWRC-results.com kodulehekülg, kus on lisaks WRC etappide tulemustele ka teiste rallide tulemused. Lehekülg on väga mahukas ning tulemusi saab vaadata näiteks ka erinevate klasside ja arvestuste kaupa ehk tulemuste filtreerimise võimalusi on tunduvalt rohkem, kui WRC ametlikul koduleheküljel. Statistikat kogub ka juwara.com lehekülg, kus on palju huvitavat infot ning mis on põnev lugemine igale rallifännile.
Mikroblogimise sait Twitter on väga hea kanal, kus info jookseb üsna operatiivselt, seda nii sõitjatelt, fännidelt, kui ka korraldajate poolt. Keskkonnas saab sisestada otsingusse kindla märksõna ning Twitter teavitab, kui uus postitus selle märksõnaga on keskkonda lisatud. Näiteks ralli ajal on mõistlik #wrc otsingusõna kasutada, sest WRC ralli ajal kasutavad seda märksõna üldjuhul kõik ralliga seotud inimesed.
Enne rallit ja ka ralli ajal ilmuvad just Twitterisse pildid erinevatelt katsetelt, mis sõitjaid ees ootamas on. Monte Carlo ralli ajal andsid need väga hea ülevaate, mis tegelikult katsel toimumas on ning millega sõitjad hakkama peavad saama. Eelnevate aastate kogemuste ning WRC+ abil saab piltide asukoha enamvähem selgeks teha ning kui sõitja kiirus sellel kohal väikseks kahaneb, on selge, et sellele mehele olud ei sobi või on mingi probleem.
Foorumid
Rallifännid on kogunenud erinevatesse foorumitesse, kuid Eesti suurim ralli kogukond toimetab rallifoorum.ee keskkonnas ning maailma autospordi fännid on kogunenud motorsportforums.com foorumisse. Foorumites on rallide jaoks tehtud eraldi teemad ning kasutajad kajastavad rallit üpris operatiivselt, sinna kogutakse kogu info kokku, mis on eriti mugav, kui pole saanud päevasel ajal rallit jälgida, kuid tahaks hiljem ikkagi asjadega end kurssi viia.
Loomulikult tuleb foorumites arvestada sellega, et arvamusi on erinevaid ning seega tuleb ette vaidlusi, kuid üldjuhul on vaidlused argumenteeritud mõlemalt poolt ja annab mõtteainet mõlemale poolele. Foorumite suureks plussiks on ka see, et alati on kasutajaid, kellel on natukene rohkem infot, kui teistel. Loomulikult ei ütle keegi otse, kust täpselt info pärit on, kuid vahel saab foorumist uudise enne teada, kui see meediasse jõuab.
Blogid
Erinevad ralliblogid, sh. rallinaut.ee on mõeldud pigem ralliteemaliste arutluste ning kokkuvõtete jaoks, operatiivne info ralli ajal liigub eelpool kirjeldatud kanalites. Eestis kirjutab ralliblogi ka Rauno Paltser, kelle blogist „Rallihullu sõidupäevik“ leiab lisaks rallide eelvaadetele ja kokkuvõtetele ka Eesti rallisõitjatega seotud mudeliuudiseid, mis on põnev lugemine igale rallihuvilisele.
Üks suuremaid ralliteemalisi blogisid maailmas on worldrallyblog.com. Lisaks peavad mitmed sõitjad blogisid, kus peale rallit võtavad ralli kokku ning kirjeldavad, kuidas läks. Ott Tänak kirjutab Autolehes, kuidas tal rallil läks, kuid näiteks endine rallisõitja Anthony Warmbold tegi peale karjääri lõppu endale blogi, kus arutleb erinevatel ralliteemadel, lisaks kirjutab rallimaailma telgitagustest, mida on väga huvitav lugeda. Tema blogist leiab põnevat lugemist nii tehnikafänn, kui ka kollase meedia austaja, sest Anthony kirjeldab, kuidas aastaid tagasi tema renditaval Fordil juppe vahetati M-Spordi poolt, et ta tehasesõitjatest kiirem ei oleks. Tagantjärgi on väga raske öelda, kas ja kui palju see tõele vastab, kuid samas kõike ta ka ilmselt välja ei mõtle. Samas analüüsib ta praeguste sõitjate sõidustiile, mida on samuti põnev lugeda. Blogid on ideaalsed enda kurssi viimiseks rallimaailmas toimuvaga.
Massimeedia
Üldiselt leiab rallimaailmas toimuva kohta infot ka massimeediast, kuid Eesti suurimad ajalehed kipuvad siiski enamasti meeskondade pressiteateid ning välismaa suurimate autospordi lehekülgede artikleid tõlkima ning avaldama.
Eesti televisioon näitab peale ralli nädalavahetust ralli kokkuvõtet, kuid lisaks on ERR spordiportaalis ka üsna aktuaalsed uudised rallimaailmas toimuvast, enamasti on need muidugi ka tõlked, kuid leiab ka enda toodetud lugusid. Tihti on uudislugude juures intervjuud Oti ja teiste Eesti rallisõitjatega. Lisaks räägitakse Vikerraadio saates „Spordipühapäev“ tihti rallist, näiteks Monte Carlo ralli järgselt oli stuudios Margus Murakas, kes analüüsis Oti esitust Monte Carlos ning rallimaailmas toimuvat üleüldiselt.
Lisa kommentaar