Rootsi 2016: Tulemas tuline heitlus

Autori Margus Kaldma avatar

Järgmisel nädalavahetusel sõidetakse autoralli maailmameistrivõistluste teine etapp, milleks on Rootsi ralli. Ainuke talvine etapp on paljude sõitjate lemmikuks, sest Rootsi ralli teed on Skandinaaviale iseloomulikult kiired ja „voolavad“ ning seega on sõitmine nauditav. Heades talvistes tingimustes on autodel tänu spetsiaalsetele rehvidele väga hea pidamine ning seega on kiirused suured. Lisaks rehvidele on teede ääres lumehanged, millele sõitjad saavad kurvis „toetuda“ ja auto tee suhtes õigesse suunda sättida, samas on see tegevus üsna riskantne, sest väikse vea puhul võib lumehang auto endasse imeda, mis halvimal juhul võib lõppeda katkestamisega.

Nädal enne rallit valitsevad Rootsis sarnased olud Eestiga – teed on porised ning kohati külmunud, mis ei kõla just paljulubavalt. Siiski on rallini veel natukene aega ning olud võivad kiiresti muutuda, lisaks sõidetakse ka Norra teedel ning seal on olnud pisut talvisemad. Üldiselt metsa vahel on teed natukene paremas seisukorras, kuid leidub ka olusid, mis on iseloomulikud Walesi rallile.

Mikkelseni võimalus Ogierile kätte maksta

Rootsi ralli suurimaks favoriidiks on taaskord valitsev maailmameister Sebastian Ogier, kes napsas eelmisel aastal võidu viimasele katsele liidrina startinud Andreas Mikkelseni ees. Viimasele katsele startis Mikkelsen liidrina ning esimeses vaheajapunktis oli ta Ogieriga võrdne, kuid tegi siis kerge sõiduvea ning kaotas esikoha. Raske on enne igat rallit kirjutada, et suurim favoriit on Ogier, kuid viimased hooajad on näidanud, et Ogieri vastu on väga raske saada. Valitseval maailmameistril Ogieril ei ole erilist vahet, kas sõidetakse Monte rasketes oludes jäistel teedel, Rootsi kiiretel ja lumistel teedel või Soomes, kus auto on rohkem lennus, kui teel. Sisuliselt on ta igal rallil, millel stardib, favoriit. Siiski usun, et Rootsi kuulub nende rallide hulka, millel peab Ogier väga kõvasti pingutama, et võit võtta, sest Skandinaavia maade sõitjad on Rootsis väga kiired.

Kindlasti soovib Volkswageni kolmas sõitja Andreas Mikkelsen eelmise aasta eest Ogierile kätte maksta ning seekord ise võitjana lõpetada. Mikkelsen on Rootsis alati väga kiire olnud ning sel aastal on tal ehk ka natukene rohkem enesekindlust, kui eelmisel aastal. Usun, et Mikkelseni võidulootusele aitab kaasa ka see, et eelmisel aastal õnnestus tal võita üks etapp ning sellega seoses on pinged natukene väiksemad.

Unustada ei saa muidugi ka Volkswageni teist sõitjat Jari-Matti Latvalat, kes võitis oma esimese ralli just Rootsis, kokku on ta Rootsi teedel võidutsenud kolmel korral. Viimati õnnestus tal võita Rootsis kaks aastat tagasi ning sel korral tahab ta kindlasti lõpetada esikohal. Kiirel soomlasel on olnud probleeme enesekindlusega, sest ta võib olla tohutult kiire, kuid järgmisel hetkel lõpetab kraavis väikse sõiduvea tõttu. Loodetavasti suudab ta sel korral end kokku võtta ja näidata, milleks ta võimeline on.

Östberg – nüüd on sinu kord!

Rootsi rallil on alati head kiirust näidanud ka M-Spordi esisõitja norrakas Mads Östberg, kes läheb starti poodiumikoha mõtetega, kuid meeskonnajuht Wilson usub, et norrakas on võimeline kihutama ka võidu nimel. Usun, et Rootsis on see Wilsoni poolt täiesti õigustatud ootus, sest mees on varasemalt sealsetel teedel head minekut näidanud ning peaks olema suuteline võidu nimel kihutama. Rootsi ralli on Östbergile hea võimalus näidata, et ta on endiselt suures mängus sees ning suudab võidu nimel kihutada, sest enamasti on Östberg viimastel aastatel pigem võtnud rahulikumalt aga toonud alati punktid koju.

Ausalt öeldes kuulun ka mina nende hulka, kes Östbergi on kritiseerinud tema taktika pärast, sest nii suurte kogemustega mees ei peaks igal rallil rääkima, et õpib olusid tundma ning ei leia õiget sõidurütmi, et pingutada võidu nimel. Samas loodan, et just Rootsi ralliga näitab Östberg, et olen eksinud! Tihti ajavad inimesed segamini konstruktiivse kriitika ning pahatahtliku kriitika, sest ma ei usu, et ükski rallifänn kritiseeriks mõnda sõitjat vaid lõbu pärast, pigem oodatakse sõitjast rohkem. Näiteks Östbergi puhul on selge, et viimastel aegadel on ta sõitnud alla enda võimete.

Rootsi ralli rasked olud ja Dmacki talverehvid

Eelmisel aastal tulid Ott ja Raigo Rootsi rallile eesmärgiga jõuda poodiumile ning näidata head kiirust, kuid paraku jäi poodiumikohast natukene puudu. Lootus tekkis viimase kiiruskatsega, kui Mikkelsen lumehange sõitis, kuid ta sai sealt ikkagi piisavalt kiiresti välja ning langes kolmandaks jättes Oti lõpuks neljandaks. Teiste ebaõnnele ei tohi loota ning tegelikult olid mehed rahul ka neljanda kohaga, sest vaatamata kiirusele elati ralli alguses ka väike lumehange külastus üle ning enesekindlusele see kindlasti hästi ei mõjunud. Sel aastal on raske pakkuda Otile poodiumit, sest Dmacki rehvid ilmselt ei ole veel nii valmis, et nendega võiks sõita poodiumile. Väga palju sõltub ka teedel valitsevatest oludest, usun, et Dmacki rehvid töötavad paremini heades talvistes oludes, mida praegu paraku Rootsis ei ole.

Rootsi rallil kasutatakse spetsiaalseid talverehve, võrreldes tänavaautodel kasutatavate rehvidega on rallirehvidel naelte asemel piigid, mis tagavad hea pidamise. Piigid töötavad väga hästi jäistes oludes, kuid kui teel tuleb kruus välja, siis hakkavad rehvid väga kiiresti kuluma ning Oti jaoks ongi see ohumärk. Startides tagantpoolt võib tee olla Oti ajaks juba üsna pehme ning seega ei ole tal kasutada nii palju pidamist, kui esimestel meestel. Kindlasti on Dmack oma talverehve edasi arendanud ning usun, et Ott suudab nendega rohkem konkurentsis püsida, kui Montes, kus ta sisuliselt uisutas ralliautoga. Julgen loota, et Ott ja Raigo lõpetavad ralli TOP6 kohal ning näitavad tunduvalt paremat hoogu, kui Montes. Hea õnne korral on ka poodium võimalik, kuid selline asjade käik oleks pigem ulmeline, kuid siiski võimalik.

Hyundai valmistub lahinguks

Rootsi rallil saab lõpuks uue auto rooli ka Hayden Paddon, kes Montes võistles veel eelmise aasta autoga, sest meeskond ei jõudnud õigeks ajaks kolme uut autot valmis teha. Uus-Meremaa sõitja näitas eelmisel aastal väga head kiirust Rootsis lõpetades kohe Ott Tänaku järel viiendal kohal. Tulemus oli märkimisväärne, sest mees ei olnud varem WRC autoga lumel sõitnud ning seetõttu võib ta sel aastal poodiumit sihtida.

Kindlasti on Rootsis kiire ka Hyundai meeskonna esisõitja Neuville, kes eelmisel aastal jäi lõpulahingus alla Ogierile, kuid lõpetas siiski teisel kohal. Tõenäoliselt oleks ta jäänud kolmandaks, kui Mikkelsen poleks viimasel katsel viga teinud, kuid see ei vähenda Neuville saavutuse väärtust. Belglane oli terve eelmise hooaja hädas enesekindlusega, Rootsis näidatud hoogu ta sisuliselt enam näidata ei suutnud, kuid loodetavasti sel hooajal nii ei lähe. Esimene etapp Monte Carlos näitas, et uuel Hyundail on potentsiaali Volkswagenite vastu, kuid Rootsis heitlevad Hyundai mehed ilmselt ikkagi vaid poodiumikoha, mitte võidu eest. Loomulikult on stardis ka Hyundai teine sõitja Dani Sordo, kes pole suutnud siiani Rootsis poodiumil lõpetada, kuid kindlasti on ta selleks võimeline.

Camilli teine praktikatund

Hooaja esimesel rallil näitas M-Spordi teine sõitja Eric Camilli, et päris niisama ta M-Spordi meeskonda ei valitud, sest suutis WRC debüüdil näidata tõusvat tempot olles ühel katsel koguni viies. Prantslane näitas, et iga läbitud kilomeetriga kasvas enesekindlus ning kiirus, kuid paraku said Monte rasked olud temast ikkagi võitu, kui ta ühel katsel kurvist väljudes valel hetkel kiirendas ning kraavi vajus. Prantslase juhitud Ford vajus kraavi nii õnnetult, et auto turvapuur sai kahjustada ning tema ralli oli sellega läbi – katkestamine on väheste kogemustega sõitjale kõige hullem, sest ei saa edasi sõita ka kogemuste kogumise eesmärgiga.

Rootsi osas on rallifännide ootus näha taaskord, et mehe kiirus paraneb iga läbitud katsega, kuid samas läheb tal kindlasti natukene aega, et oludega kohaneda. Ilmselt ei näita ka veel Rootsi ralli, kui õige valik oli Camilli palkamine, kuid kindlasti peaks mees suutma vältida sarnast lolli eksimust nagu Montes. Meeskonnajuht Wilson oli Montes näidatud kiiruse üle õnnelik ning andestas ka eksimuse lugedes selle koolirahaks. Saame näha, et kui mees saab hakkama ka analoogse veaga Rootsis, mida siis Wilson asjadest arvab. Otiga oli Wilson eelmistel aastatel sarnastes oludes tunduvalt karmim, kuid ehk oli see nii vaid seetõttu, et ka tema ootused olid suuremad.

Citroeni taktika – Breen Lefebvre asemel

Prantsuse autotootja Citroen on selleks ralliks meeskonnas prantslase S. Lefebvre välja vahetanud iirlase Craig Breene vastu, kes 2014. aastal lõpetas WRC autoga Rootsis üheksandal kohal. Mehel ei ole väga palju kogemusi WRC autoga, kuid madalamates sarjades on mees võistelnud palju ning senise arengu põhjal usun, et ta suudab teha sama tubli ralli, kui Lefebvre Montes.

Loomulikult on stardis ka meeskonna esisõitja Kris Meeke, kes on Rootsis korra lõpetanud 10. ning 7. kohal. Hooaja esimesel etapil näitas ta pingevabalt sõites Ogieriga võrreldavat kiirust, kui võitles esikoha nimel, kuid kahjuks tuli tal ralli pooleli jätta. Britt lõikas ühte kurvi liiga sügavalt ning rikkus kivi otsa sõites auto käigukasti. Tegemist oli pigem ebaõnnega, kes video pealt on näha, et samamoodi lõikasid ka teised mehed, kuid vaid Kris sai kivile pihta. Rootsis võib eeldada, et ta suudab poodiumikohtade nimel sõita, kuid võitu talle pigem ei pakuks.

Sander Pärn alustab hooaega

Rootsis alustab teist WRC2 hooaega ka Sander Pärn, kes eelmisel aastal jättis hooaja lõpetamata, et säästa vahendeid selleks aastaks. Sander otsustas koos meeskonnaga eelmisel aastal, et tuleb veel kogemusi koguda ning kuna eriti midagi enam püüda ei olnud, suunati pilgud tänavusele hooajale. Sander osales eelmisel aastal WRC2 sarjas Dmack meeskonnas, mille eest ta ise maksma ei pidanud vaid tegemist oli Dmack Trophy sarja võidu ees saadud auhinnaga. Auhind sisaldas seitset rallit ning kuna Pärn startis eelmisel aastal kolmel etapil, siis jäi selleks aastaks veel neli rallit “üle”.  Sponsorite abiga leiti vahendid ning mees plaanib sel hooajal kaasa teha terve WRC2 hooaja.

Raske on ennustada, mis kohal võiks ta rallid lõpetada, sest R5 autoga on tal veel võrdlemisi vähe kogemusi, kuid samas saab ta Rootsi rallil kasutada Fordi uut Fiesta R5 Evolution mudelit, mis on natukene võimsam, kui eelmise aasta auto. Montes näitas Elfyn Evans, et auto on väga hea ning seni sarja valitsenud Skoda meestel suurt midagi vastu panna ei olnud. Siiski kahtlen, kas Pärn suudaks samasugust hoogu näidata nagu Evans, kuid kuue hulgas lõpetamine on siiski reaalne.

WRC2 sarja arvestuses stardis palju tugevaid

Sander Pärna algus WRC2 sarjas ei saa kerge olema, sest stardis on väga palju tugevaid sõitjaid. Kohal on Skoda mehed soomlane Esapekka Lappi, kes on Rootsi teedel väga kiire ning samuti ka kohalik mees Pontus Tidemand. Lisaks muidugi Montes väga head kiirust näidanud Elfyn Evans. Ootan huviga, millist kiirust suudab näidata nooruke rootslane Emil Bergkvist, kes võitis eelmisel aastal ülekaalukalt ERC juuniorite sarja ning näitas R5 auto debüüdil suurepärast hoogu. Tegemist on mehega, keda peetakse legendaarse Stig Blomqvisti mantlipärijaks, sest mees on näidanud, et areneb iga läbitud kilomeetriga. Noorest rootslasest kirjutan pikemalt varsti Rallinaudi blogis ilmuvas ralli tulevikutegijate artiklis.

Stardis ka teine eestlane WRC autoga

Rootsi rallil on stardis ka teine eestlane WRC autoga, kelleks on Mait Maarend, kes sõidab koos kaardilugeja Mihkel Kapiga Eurolamp meeskonna Mini Cooper WRC autoga. Kahtlemata on tegemist eksootiliste nimedega ka rallifännide jaoks, kuid kui meestel võimalust on, siis miks mitte sõita WRC autoga. Tegemist on ekipaažiga, kes alustas ralli sõitmist alles 2012. aastal. Alguses osaleti Eestis N-rühma Mitsubishiga ning eelmisel aastal kolmel MM etapil WRC2 sarjas Ford Fiesta R5 autoga. Mehed sõidavad oma lõbuks ning seetõttu säravaid tulemusi pole ette näidata. Rallifännid on neid nimetanud rallituristideks, kuid mehed, kes on MM rallil stardis, ei saa kuidagi turistid olla, olgu nad nii aeglased, kui tahes.

Lisaks teistele on stardis ka Kuldar Sikk, kes loeb kaarti Ukraina rallisõitjale Kikireshkole, kellega on ta varemgi koos võistlenud. Mehed stardivad rallile WRC2 arvestuses Ford Fiesta R5 autoga.

Tulemas tuline heitlus

Rootsi ralli on paljude sõitjate lemmikuks ning kahtlemta on tulemas tuline heitlus, sest poodiumikonkurentsis on palju sõitjaid ning ka võidu nimel asub kihutama palju mehi. Loodetavasti saame näha samasugust lõpuheitlust nagu eelmisel aastal ja ehk seekord väljub duellist keegi teine peale Ogieri. Võidusoosikuks on kindlasti nii Andreas Mikkelsen, kui ka Jari-Matti Latvala, samas mõtleb võidumõtteid ka norrakas Mads Östberg. Lisaks neile tahavad poodiumile jõuda kõik Hyundai mehed ning ka Citroeni rooli keerav Meeke.

Ralli algab neljapäeva õhtul sõidetava legendaarse Karlstadi publikukatsega, mis toob igal aastal tohutult palju fänne raja äärde, lisaks tehakse sellest katsest ka otseülekanne. Esimene pikk kiiruskatse on kavas reede hommikul kell 9.51. Otseülekanne tehakse veel 12. kiiruskatsest, milleks on 24,63 kilomeetrine Vargasen esimene läbimine ning ralli viimasest kiiruskatsest, mis on ka lisapunktikatse ning millel on pikkust 15,87 kilomeetrit.


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga