Nädalavahetusel sõidetakse autoralli MM sarja viimane etapp, milleks on klassikaliselt Walesi ralli. Walesi teedel sõidetav ralli on pakkunud alati emotsioone ning draamat, just sellel rallil võitis oma esimese etapi Petter Solberg pidades tulist heitlust samuti oma esimest võitu jahtinud Markko Märtiniga, kellele oli saavutatud teine koht esimeseks poodiumiks MM sarjas. Aasta aega hiljem krooniti Solberg juba maailmameistriks. Neli aastat varem 1998. aastal tulid hooaja viimasele rallile Tommi Mäkkinen ning Carlos Sainz 2 punktilise vahega, viimane ralli pidi otsustama tiitlivõitja. Soomlane katkestas ralli ning Carlos Sainz pidi vaid rahulikult lõpuni sõitma, et tiitel kindlustada, kuid paraku 500 meetrit enne viimase kiiruskatse lõppu pidi Sainz peatuma kuna auto mootor ütles üles. Tiitlivõitjaks krooniti Mäkkinen, kes sai uudise teada parajasti Soome televisioonile intervjuud andes.
Eestlaste jaoks kurb ralli
Eestlaste jaoks on tegemist kahetiste tunnetega ralliga ning vaatamata sellele, et ralli on pakkunud Eesti fännidele häid emotsioone, jääb kõike varjutama ikkagi 2005. aasta viimase rallipäeva 2. kiiruskatse, mil Markko Märtini juhitud Peugeot 307 WRC kaldus laugest kurvist teelt välja ning kaardilugeja poolse küljega puud tabas. Kaardilugeja Michael Park hukkus saadud löögist silmapilkselt ning sellega oli Eesti läbiaegade edukaima rallisõitja Märtini karjäär läbi. Kuigi mees ise väitis, et tal olid lõpetamise mõtted juba enne õnnetust, siis ilmselt oli õnnetusel ikkagi oma osa. Loomulikult ei olnud Märtin mitte milleski süüdi, ralli on ohtlik sport ning kõike võib juhtuda. Sel aastal möödus õnnetusest 10 aastat, kuid rallifännide jaoks on endiselt tegemist emotsionaalse teemaga – ka praegu neid ridu kirjutades tuleb kõik meelde nagu oleks õnnetus eile juhtunud. Vaatamata sellele, et tegemist oli sisuliselt Parki koduralliga, võeti meest Eestis, kui oma ning meeldiv on näha, et igal aastal viivad rallifännid aastapäeval küünlaid Parki mälestusmärgi juurde Tallinnas Pirita teele.
Kas Eesti mehed jõuavad poodiumile
Eesti mehed Ott Tänak ja kaardilugeja Raigo Mõlder lähevad hooaja viimasele rallile vastu lootusrikkalt ning enesekindlalt ja loodavad lõpetada ralli poodiumil. Ott on näidanud sel aastal, et suudab kruusal vägagi kiire olla ning võidu eest kihutada, lisaks on ta Inglismaal alati head kiirust näidanud ning seega on lootus poodiumil lõpetada reaalne. Otil ei õnnestunud viimane Hispaania ralli väga hästi, kuigi peale esimest päeva hoidis ta kolmandat kohta, siis oli ta teisel päeval tehtud sõiduvea tõttu katkestama. Sel aastal oli Oti jaoks tegemist teise võimalusega tõestada, et ta väärib kohta MM sarjas, kuid kahjuks pole asjad läinud alati nii nagu mees oleks soovinud. Hooaeg on küll kindlasti paremini õnnestunud, kui 2012. aastal, kuid ometigi on ette tulnud sõiduvigasid, mis on ilusa hooaja rikkunud. Samas on ta näidanud, et kui asjad klapivad, siis on ta kruusal ülimalt kiire ning suudab Volkswagenitega ühes tempos sõita. Kooliraha on kõvasti makstud ning hooaja viimasele rallile vastu minnes pole Otil ja Raigol mitte mingisugust kindlust tuleva hooaja osas, kuid kui nad suudavad viimasel rallil head hoogu näidata, teenivad nad ilmselt koha järgmiseks hooajaks.
Walesi ralli teed sobivad talle hästi ning võrreldes teiste rallidega on tal sellelt rallilt ka rohkem kogemusi, mis loodetavasti tähendab seda, et ta saab algusest peale gaasi põhja suruda. Kindlasti tänu rallil valitsevatele oludele ei saa see kerge olema, kuid ma ei kahtle selles, et Ott ja Raigo suudavad ennast kokku võtta ja pakkuda eelkõige endale aga ka meeskonnale ja fännidele ilusa ralli.
Volkswagen jahib kolmikvõitu
Vaatamata sellele, et Ott on Walesi rallil varasemalt väga head kiirust näidanud, ei usu ma, et ta võiks võidu eest kihutada, kuigi hea õnne korral oleks ta selleks võimeline. Reaalselt mõeldes usun, et pigem jagavad võidu omavahel ära ikkagi Volkswageni mehed ning kindlasti tahab Ogier Hispaanias tehtud vea heastada võites ralli. Peale Ogieri katkestamist viimasel katsel, teenis Hispaanias oma esimese võidu karjääris norralane Andreas Mikkelsen, kes sai võidust kindlasti tohutult enesekindlust. Kui Volkswagen suudaks võtta hooaja viimasel rallil kolmikvõidu, oleks see ilusaks punktiks kogu hooajale Saksa autotootjale – Volkswageni esisõitja Ogier võitis oma 3. MM tiitli, samuti kindlustas Volkswagen kolmanda tiitli tootjate arvestuses ning kolmikvõit viimaselt rallilt sobiks komplekti ideaalselt. Terve senise hooaja oli Mikkelsen näidanud, et temaga peab arvestama, kui tahad jõuda poodiumile ning mõned korrad oli tal ka võimalus ralli võita, kuid alati jäi midagi puudu, nüüd lõpuks Hispaanias oli tal natukene õnne ning koos hea sõiduga saavutas ta esikoha. Lodoetavasti andis see võit mehele enesekindlust ja ehk veelgi tähtsam, eneseusku juurde ning edaspidi suudab ta püsivalt võidu nimel kihutada.
Tuline heitlus meeskondade arvestuses
Hooaja viimasel etapil on võimalus meeskondlikus arvestuses teine koht võita kolmel meeskonnal, Citroenil on koos 206 punkti ning Hyundail 202, M-sport on neljas, kuid kaotab Prantsuse autotootjale juba 33 punktiga. Nende püüdmine on M-spordil kindlasti võimalik, kuid väga raske, sest sisuliselt nõuaks see Tänakult ja Evansilt maksimaalset tulemust ning teised peavad seejuures vähe punkte teenima. Meeskondade arvestus muudab viimase etapi põnevaks, sest tagasi ei saa keegi hoida, kuid vähemalt kahe meeskonna sõitjad peavad lisaks punktide toomisele ka enda lepinguid kindlustama – tänasel päeval ei ole Citroeni ega ka M-Spordi meestel teadmist, kas nad sõidavad järgmisel aastal WRC sarjas või mitte. M-Spordi meeskonnajuht Wilson on öelnud, et teeb hooaja viimase etapi järel otsuse. Walesi ralli on sarnaselt Soome MM rallile paljude sõitjate lemmikuks, sest teed on looklevad ja kiired segatuna ohtra mudaga. Olud on peaaaegu igal aastal olnud üsna rasked, hommikuti on teedel udu, briti saartele omaselt kallab vihma ning teed on seetõttu muutunud mudamülkaks. Sellise olude juures on võimalikult eest startimine pigem eeliseks, sest tagumiste meeste jaoks on teed mudasemaks muutunud ning pidame on seepärast natukene halvem. Samas ei saa keegi end tagasi hoida, seega tõotab vinge ralli nädalavahetus tulla.
Citroeni sisevõistlused jätkuvad
Lisaks sellele, et Citroeni mehed püüavad meeskonnale teist kohta kindlustada, peavad nad sõitma ka enda tuleviku nimel. Briti Meeke jaoks on tegemist koduse ralliga ning tema eeliseks Östbergi ees on kohalike olude väga hea tundmine, kuigi samas on Östberg juba nii kaua sõitnud WRC sarjas, et kogemust on temalgi. Siiski usun, et kodusel rallil suudab britt norralasest paremat hoogu näidata ning jõuab ralli lõpuks heale kohale. Raske öelda, et mida Citroen järgmisel aastal teeb, kuid samas pole neil ka eriti kedagi peale nende kahe võtta ning ehk Tänakut silmaspidades oleks isegi hea, kui mõlemad mehed oma kohad säilitaks. Britti on pakutud Oti või Elfyni asendajaks M-Spordis ning kahtlemata oleks see Wilsonile ka parim võimalus, kui Meeke peaks Citroenis kohata jõudma. Mads Östberg pole soovitud tasemele küündida suutnud – ta toob stabiilselt punkte ja vahel jõuab ka poodiumile, kuid päris võidu eest pole ta sisuliselt võidelnud. Meeskonna jaoks tähendab see kindlaid punkte igalt rallilt, kuid samas ei pruugi sellest Citroeni jaoks piisata, sest meeskond valitses kogu sarja sisuliselt kümnendi. Citroen ei ole suutnud Loebist järele jäänud saapaid samasuguse talendiga (veel) täita, kuigi potentsiaali noorte hulgas leidub. Noored prantslased Chardonnet ning Lefebvre on näidanud küll küpset sõitu, kuid pole siiski veel valmis põhimeeskonnas tervet hooaega sõitma. Lefebvre on näidanud võrdlemisi stabiilset minekut sel aastal, kuid kui tal avaneb võimalus sõita WRC autoga ka järgmisel aastal, tuleb tal vaikselt hakata kiirust tõstma ehk siis näeme, mis mehega on tegelikult tegemist. Potentsiaali on aga keegi ei tea, kuhu see teda kanda võib.
Hyundai loodab taktikamängudele
Saab olema huvitav jälgida, mida suudab selleks ralliks esimesse meeskonda edutatud Hayden Paddon, kes asendab ei kedagi muud, kui senist Hyundai esisõitjat Neuvillet. Belglasel ei ole hooaja teine poolt väga hästi õnnestunud ning seetõttu üritab ta kindlasti Walesi teedel enesekindlust ning rütmi leida. Hyundai loodab, et kui belglane ei pea meeskondlike punktide pärast muretsema, suudab ta enda kiiruse leida ning järgmisel hooajal on Hyundail koos hea meeskond, kellega Volkswagenitega võistlusste asuda. Tõenäoliselt säilitavad ka Neuville ning Sordo järgmiseks aastaks koha Hyundai meeskonnas ning sel juhul moodustavad esimeeskonna ilmselt Neuville ning Paddon, kellest viimane üritab kindlasti järgmisel aastal oma esimest võitu kindlustada. Tegemist on tõelise tulevikumehega, kuid vähemalt sama andekas on ka Neuville. Belglase jaoks ei ole viimased rallid väga hästi õnnestunud, kuid kui asjad on tema jaoks soodsad ning ta leiab oma enesekindluse, võib ta teha suuri tegusid. Hyundail tundub olema seepärast järgnevaks hooajaks väga hea löögirusikas, sest heal päeval on ka Sordo võimeline võidu eest kihutama, kuigi enamasti on ta siiski konkureerimas poodiumi viimasele astmele.
Lisa kommentaar