Eeloleval nädalavahetusel sõidetakse Hispaania ralli, mis on autoralli MM sarja eelviimaseks etapiks. Hispaania ralli on eriline sellepoolest, et ralli esimene päev sõidetakse 90% ulatuses kruusal ning ülejäänud kaks päeva sõidetakse asfaldil ehk sõitjad peavad üle päeva uute oludega kohanema ning meeskonnad autod lühikese ajaga uude seadesse panema. Esimese võistluspäeva lõpus on meeskondadel aega 75 minutit, et kruusaseades olevad autod asfaldiseadesse panna ning see ei tähenda vaid rataste ning vedrustuse vahetust vaid sisuliselt vahetatakse ikkagi kogu autos olev tehnika.
Ralli F1
Hispaania ralli näol on tegemist kiireima asfaldietapiga kogu kalendris, teed on kiired ning kurvid sujuvad ehk sõiduvõtted meenutavad ringrajal kasutatavaid sõiduvõtteid ning see annab eelise ringraja kogemustega meestele, näiteks võib poolakas Kubica sellistel teedel üsna kiire olla. Hispaania rallil on võidutsenud läbi ajaloo erinevad asfaldispetsialistid, eesotsas Gilles Panizziga aga oma ainukese võidu on võtnud ka sakslane Armin Schwarz, kes võistles siis Toyota Celicaga. Lisaks neile meestele õnnestus 2004. aastal võidutseda ka eestlasel Markko Märtinil, kelle sõidustiil oli väga rahulik ning sujuv, mis sobis Hispaania teedega väga hästi kokku. Rallil on kokku kavas 23 kiiruskatset ning võrreldes eelmise aastaga on 7 neist uued.
Suurfavoriit Ogier
Viimasel kahel aastal on Hispaanias valitsenud Volkswageni esisõitja Sebastian Ogier, kes on suurfavoriidiks ka sel aastal. Viimati sõidetud Prantsusmaa ralli ei õnnestunud juba MM tiitli kindlustanud Ogieril väga hästi ning kindlasti soovib ta tagasi võidulainele pöörduda. Võitu sihib kindlasti ka Prantsusmaa rallil võidutsenud Jari-Matti Latvala, kes on muutunud asfaldil järjest kiiremaks. Ma väga loodan, et mõlemad mehed püsivad rajal ning näeme tulist heitlust rallivõidu nimel, tore oleks, kui Latvala suudaks asfaldil puhta sõiduga Ogieri edestada, mis saab olema küll raske ülesanne, kuid võimalik. Loomulikult ei sõida võidu nimel vaid need kaks meest, Prantsusmaal näitas väga head kiirust asfaldil ka Elfyn Evans, kes võib seegi kord poodiumikonkurentsis olla, kuid siiski pigem teist-kolmandat kohta püüdmas. Poodiumikonkurentsis on kindlasti ka britt Kris Meeke, kes on näidanud asfaldil väga head kiirust.
Ralli esimene päev, mis sõidetakse kruusal, segab kindlasti kaarte, kuid üldiselt pole MM sarjas enam selliseid piloote, kes oleks ühel kindlal pinnasel selgelt kiirem, kui teisel. Selge on see, et ka praegu on sarjas neid sõitjaid, kellele sobib näiteks kruus paremini, kuid samas ei ole need sõitjad ka asfaldil lootusetult aeglased. Kindlasti peaks eestlasele Ott Tänakule sobima paremini Hispaania kruusateed, kuid samas peaks mees ka asfaldil tunduvalt kiiremaks sõiduks võimeline olema. Konkurents on juba piisavalt kõvaks läinud ning sisuliselt konkureerivad poodiumikohtadele peaaegu kõik mehed, sest näiteks Prantsusmaal juhtis peale esimest päeva Elfyn Evans ning teist kohta hoidis nooruke Kevin Abbring, kes kahjuks Hispaanias kaasa ei sõida.
Hyundai taktikamängud
Hyundai teatas eelmisel nädalal, et MM sarja viimasel etapil Suurbritannia rallil sõidab Neuville Hyundai teises meeskonnas, et mees saaks uueks aastaks enesekindlust taastada ja ei peaks meeskonnapunktide kogumise pärast muretsema. Esimeeskonnas sõidavad sel rallil seega Dani Sordo ning Hayden Paddon ja Kevin Abbring koos Neuvillega on koos teises meeskonnas.
Selline vangerdus meeskonna poolt on õige otsus, sest esisõitja pole näidanud sellist hoogu, mida temalt oodati, kuid selle asemel, et mees üle parda heita, antakse talle teises meeskonnas võimalus enesekindlust (ja kiirust) koguda, et järgmisel aastal taas esisõitja vastutust kanda. Neuville on hooaja jooksul jäänud selgelt alla meeskonna kolmandale sõitjale Paddonile, kes viimasel etapil sõidab esindusmeeskonnas ning ühtlasi on see meeskonnale heaks võimaluseks näha, kuidas mees teistsuguse pinge all hakkama saab. Hyundai meeskonna eesmärgiks on kindlustada tootjate arvestuses teine koht ning seega nõuavad nad sõitjatelt head kiirust ja lõpetamist võimalikult kõrgetel kohtadel ning seetõttu selline vangerdus tehtigi.
Eile kinnitas Hyundai meeskond, et on sõlminud Hayden Paddoniga 3 aastase lepingu ning järgmisel aastal sõidavad meeskonnas kindlasti Neuville, Paddon ning Sordo. Kevin Abbringust ei olnud juttu, kuid ma usun, et ta sõidab ka järgmine aasta Hyundaiga ning saab mõned etapid rohkem, kui tänavu. Kindlasti on Paddonile lepingu pakkumine väga õige otsus, sest mees on näidanud oma kiirust sel aastal ning stabiilsus hakkab samuti tasapisi tulema, kui areng jätkub sama kiiresti, võib meil tegemist olla tulevase maailmameistriga.
Heitlus teisele kohale tootjate arvestuses
Kaks rallit enne hooaja lõppu on tootjate arvestuses esikoha kindlustanud Volkswagen, kuid teisele kohale on konkurents väga huvitav ning kolm meeskonda on 14 punkti sees. Teist kohta hoiab Citroen 184 punktiga, kolmandal kohal olev Hyundai kaotab neile punktiga ning neljandal kohal olev M-Sport 14 punktiga, kuid lootust teiseks tõusta on neilgi. Elfyn Evans, kes sõidab M-Spordi meeskonnas koos Ott Tänakuga, näitas Prantsusmaa rallil väga head kiirust, juhtides avapäeva järgselt rallilt ning lõpetades lõpuks teisel kohal ja kindlasti ootab meeskond temalt samasugust kiirust ka Hispaanias. Eestlasel Tänakul ei õnnestunud Prantsusmaa rallil kuigi hästi, mehe enda sõnul oli tegemist ühe halvima ralliga tema karjääris ning seega tahab mees Hispaanias heal kohal lõpetada. Ideaalse ralli puhul on kindlasti M-Spordil võimalus kasvõi koha võrragi tõusta ning vähendada vahet teise kohaga. See oleks suurepärane saavutus, sest M-Sport on erameeskond, kelle eelarve auto arendamiseks ja sõitjate palkamiseks on tunduvalt väiksem, kui tehasemeeskondade kasutuses olev eelarve.
Otil aeg särada
Ott Tänaku jaoks ei ole sel aastal asfaldil sõidetud rallid väga hästi läinud, Saksamaal tundusid asjad hullud olema, kuid Prantsusmaal muutusid asjad veelgi hullemaks, millega polnud loomulikult rahul ka mees ise. Ott Tänak tunnistas M-Spordi pressiteeninstuse vahendusel, et ilmselt oli tegemist ühe halvima ralliga tema karjääris, sest sisuliselt ei tulnudki midagi välja ning ajal, kui meeskonnakaaslane Evans võidu eest kihutas, võitles Tänak viimase punktikoha eest. Arvestades kiirust, mida Ott näitas 2012. aastal sõidetud asfaldietappidel, ei tahaks ma uskuda, et mees ei suudakski näidata asfaldil paremat hoogu. Pigem on tegemist enesekindluse puudumisega ning kuna mees sõidab sel aastal tehasemeeskonnas, ei taha ta asjatuid riske võtta ja iga hinna eest kihutada, et paremale kohale jõuda. Asjatu kihutamine võib viia heale kohale, kuid suurema tõenäosusega oleks Ott lõpetanud võpsikus ning enesekindlus oleks veelgi suurema löögi saanud.
Kogu eelmise rallinädalavahetuse tundus meeskonnajuht Wilson üsna rahulik olema Oti suhtes, sest avalikult ta teda ei kritiseerinud nagu peale ebaõnnestunud Austraalia rallit Evansi puhul, kuid samas ei saanud Ott ka kiita, õigemini temast ei tehtudki juttu. Ma ei tea, kas see on hea või halb, kuid pigem tundub, et meeskond ja sõitjad teavad midagi sellist, mida meie veel mitte ning seetõttu saavadki meie mehed oma tegemistele keskenduda ning mitte iga hinna eest kihutada. Ametlikult pole järgmisest aastast veel räägitud, kuid tundub, et Otil ja Raigol on WRC sarjas koht ka järgmiseks hooajaks.
Hispaania rallile läheb Ott aga vastu ensekindlalt surudes gaasi põhja juba alguses, et asfaldil sõidetavatele päevadele minna vastu võimalikult heal positsioonil. Raske öelda ja ennustada, kuhu see enesekindlus teda viib, kuid selge on see, et Hispaanias peab Ott näitama paremat hoogu, kui Prantsusmaal. Lisaks on tore, et mees ei lase end kõigutada peale ebaõnnestunut rallit vaid suudab asja analüüsida ning plaanib vormi parandada.
Lisa kommentaar