Juba homme algab Soome MM ralli, mis on kaheksandaks autoralli maailmameistrivõistluste etapiks. Soome ralli algab 30 juulil õhtuse publikukatsega ning lõpeb pühapäeval peetava kahe kiiruskatsega. Ilmaennustus prognoosib pigem sooja, kuid vihmahoogudega vürtsitatud olusid.
Kruusa Grand Prix
Soome MM ralli on paljude sõitjate ja fännide lemmik ralli oma kiirete ning laiade teede ja hüpete pärast, millel on nauditav sõita, kuid rajal püsida äärmiselt raske, sest üks viga võib auto mahakandmisele saata. Nädal tagasi Rally Estonial võidutsenud ülikiire venelane Aleksey Lukyanuk, kes on tuntud oma hulljulge sõidustiili pärast, suutis oma Ford Fiesta WRC auto juba ennem rallit ära lõhkuda ning seega ei saa ta rallil osaleda. Venelasele andis võimaluse startida WRC autoga vene ärimees xx ning Malcolm Wilson, kuid kuna Lukyanuk sõitis testil rajalt välja ning auto turvapuur sai viga, ei jõua M-Sporti meeskond autot enam uuesti korda teha.
Soome rallit peetakse üliraskeks ning ralli on suutnud võita vaid viis mitte Skandinaaviast pärit sõitjat, nende seas ka 2003. Aastal võidutsenud eestlane Markko Märtin, lisaks eestlasele on suutnud Soomes kohalikud mehed edestada valitsev maailmameister Sebastian Ogier, rallilegend Sebastian Loeb, Didier Auriol ning Carlos Sainz. Soomes on ülimalt kiired teed ning suured hüpped, näiteks hüppas Markko Märtin 2003. Aastal oma Ford Focus 03 WRC autoga 57 meetrit, kusjuures hüppele minemise hetkel mõõdeti tema kiiruseks 171 km/h, mis on hullumeelne. Selliste kiiruste, hüpete ning pimedate kurvide juures on täpne legend kriitilise täpsusega, sest tehes selle liiga aeglase ja ettevaatliku, kaotad väärtuslikke sekundeid, tehes aga liiga julge legendi, võid lõpetada võpsikus. Legendi täpne koostamine annabki kohalikele meestele eelise, sest nemad on selliste teedega harjunud.
Favoriit Latvala
Soome MM rallil pean suurimaks favoriidiks kahtlemata kohalikku mees Jari Matti Latvalat, kes võidutses rallil 2010 ning 2014 aastal, esmalt Fordi ning siis juba Volkswageni roolis. Kindlasti ihaldab mees võitu ka sel aastal, seda ootavad ka tuhanded raja äärde kogunevad kohalikud fännid. Siiski ei saa Latvalale Soome ralli kerge olema, sest Soomes on võidutsenud ka tema meeskonnakaaslane Sebastian Ogier, kes on kindlasti kiire, kuid ilmselt kaotab üsna palju aega teistele teed puhastades. Samas on Ogier mitmeid kordi sel aastal näidanud, et vaatamata teistele tee puhastamisele, ei takista tal see rallit võitmast.
Kindlasti sihib Soomes oma esimest MM ralli võitu ka norrakas Andreas Mikkelsen, kes on sel aastal näidanud väga hea kiiruse juures ka stabiilsust. Rootsi rallil jäi tal viimase katse eksimuse tõttu võit võtmata, kuid Soome teedel on ta kindlasti kiire ning soovib meeskonnakaaslastele näidata, et on võimeline rallit võitma. Kiired loodavad olla ka Citroeni mehed, kes peavad hakkama tulemusi näitama, et järgmiseks hooajaks endale koht kindlustada. Britil Kris Meekel õnnestus võita Argentiina ralli, kuid sellele järgnenud vead ning katkestamised on muutnud Citroeni meeskonnajuhi ettevaatlikuks ning murelikuks – ta on öelnud, et kui Kris ei suuda järgmistel etappidel näidata sama head minekut, kui aasta alguses, siis pole tal järgmisel aastal Citroeni tehasemeeskonnas kohta. Sama kehtib ka seni pigem kahvatut hoogu näidanud Mads Östbergi kohta, kellele võiksid Soome teed sobida, kuid ilmselt võtab norrakas rahulikumalt, et ilusti lõppu jõuda ning meeskonnale punktid kindlustada.
Must hobune Tänak
Rallimaailm kihab peale Poola rallit, et Soomes võid tõeliseks mustaks hobuseks osutuda eestlane Ott Tänak, kes sai ainsana kiirel Poola MM rallil Volkswagenitele vastu juhtides koguni rallit, kuid lõpetades lõpuks kolmandana. Soome MM rallli starti läheb eestlane kindlasti ka vähemalt poodiumimõtetega, sest Poola ralli andis palju enesekindlust ning teadmise, et uuendatud Ford Fiesta WRC auto on võimeline võidu eest kihutama. Kindlasti on Soome teed aga natukene spetsiifilisemad ning raskemad, kui Poola omad, sest nii öelda pimedaid kurve on rohkem ja viga teha kergem. Seetõttu võib Tänak poodiumile jõuda, kuid samas ei tohiks olla pettunud, kui ta sel aastal seda veel ei suuda – usun, et M-sport pakub talle lepingut ka järgmiseks aastaks ning siis võiks juba reaalselt rallivõidust unistada. Loomulikud loodavad kõik rallifännid, et see saaks tõeks võimalikult vara juba sel aastal ning loomulikult on see ka võimalik, arvestades, et eelmisel hooajal võttis oma esimese võidu Hyundai esipiloot Neuville ning sel aastal Kris Meeke, kuid esialgu tuleks jääda siiski pigem tagasihoidlikumaks lootuste osas.
Ilmselgelt ootab mees poodiumit ka ise, kuid annab ka mõista, et tuleb olla siiski realistlik, sest kuigi Poola rallil on kiirused sarnased Soome rallile, on viimane palju tehnilisem ning nõuab sõitjalt tunduvalt rohkem. “Ma tean, et seadsime enda lati Poola MM ralliga kõrgele, kuid Soome ralli teed on väga erinevad. Kiirused on samasugused, kuid Soome teed on palju tehnilisemad koos paljude hüpetega, mistõttu on tähtis hoida õiget sõidujoont. Poola rallil sõitsime algusest lõpuni peaaegu täisgaasiga, sest seal polnud üldse nii öelda pimedaid kurve, Soomes on neid aga palju ning keskendumine peab olema koguaeg väga hea,” sõnas Ott ennem Soome rallit.
Lootusrikas M-Sporti juht Wilson
Ott Tänaku meeskonnajuht Malcolm Wilson on ilmselgelt peale Poola MM rallit lootusrikas ning sama ärevil, kui ülejäänud rallimaailm – suutis ju Ott näidata ja tõestada kõigile, et Fordi ei saa veel mahakanda ning neil on relvasid, et Volkswagenitele vastu astuda. Meeskond seadis mõlemale oma sõitjale hooaja esimesel poolel leida enesekindlus ja hea sõidurütm ning teisel poolel võistelda poodiumikohtade nimel. Esmalt suutis poodiumil lõpetada Evans, kes oli Argentiinas kolmas, kuid on seejärel takerdunud erinevatesse probleemidesse. Lisaks tundub, et ta pole leidnud uue Fiestaga päris ühist keelt. Samas läksid Oti hooaja esimesed rallid erinevate probleemide nahka, kuid viimastel rallidel on ta suutnud näidata juba väga head kiirust ja stabiilsust, mis lubab meeskonnajuht Wilsonil oodata sellist kiirust ka edaspidi. “Meie eesmärgiks on alati olnud hooaja teises pooles näidata, milleks võimelised oleme. Eesmärk mõlema sõitja jaoks oli hooaja esimese poolega koguda enesekindlust ning teisel poole hakata suruma poodiumikohtade nimel. Soomes peame olema realistlikud – võitu loota oleks liig, kuid tahame näha, et mõlemad sõitjad pingutavad ning sõidavad võimete piiril,” sõnas meeskonna M-Sport juht Wilson.
Pärn sihib poodiumit, Kruuda probleemide tõttu ei stardi
Soome MM rallil pidi algselt startima lisaks Drive Dmack meeskonnas sõitvale Sander Pärnale ka valitsev soome meister Karl Kruuda, kuid kuna tema auto mootor sai Rally Estonial kahjustada, siis jääb tal Soomes startimata. Kruuda eemalejäämisest on tõeliselt kahju, sest mees on näidanud sel hooajal väga head kiirust ning Soomes oleks ta soovinud kindlasti korrata eelmise aasta klassivõitu, kuid paraku ei lähe tehnikaspordis alati asjad nii nagu soovitakse. Muidugi on kummaline, et Kruudat teenindav meeskond ei suutnud autot korda teha, sest Rally Estoniast on möödas juba kaks nädalat ning see ei saanud tulla suure üllatusena, et auto mootor Eestis kahjustada sai.
Poodiumikohta loodab ka seni võrdlemisi kesist kiirust näidanud Sander Pärn, kes osaleb WRC2 arvestuses Drive Dmack meeskonna sõitjana Ford Fiesta R5 autoga. Senised rallid on kulgenud talle kogemuste hankimisega R5 autoga ning seetõttu on kiirus kannatanud, samas on mees kindlasti võimeline näitama kiiremat hoogu, kui seni ning kuna rallieelne test läks hästi, võib ta võistluste lõpuks poodiumile jõuda. Kindlasti ei saa see kerge olema, sest Soomes on stardis palju kiireid WRC2 mehi.
Lisa kommentaar