Argentiina ralli eelvaade

Autori Margus Kaldma avatar

Nädalavahetusel sõidetakse Lõuna-Ameerikas autoralli maailmameistrivõistluste neljas etapp vaatemänguline Argentiina ralli. Sellel aastal naaseb ralli Cordoba linna lähistele, mis on ajalooline ralli võistluspaik. Cordoba on Argentiina suuruselt teine linn pealinna Buenos Aires `e järel. Argentiina rallit peetakse üheks raskeimaks ralliks kogu MM kalendris, kuna rallil on vahelduvad ilmastikuolud ning tee iseloom, kiiruskatsetel on kiireid looklevaid osasid, kuid ka tagasipöördeid kitsastel mägiteedel, mis nõuavad sõitjalt suurt keskendumist. Olud muudavad raskemaks veel keerulised ilmastikuolud, näiteks eelmisel aastal peetud rallit peavad mitmeid sõitjad raskemaiks, millega nad iialgi kokku on puutunud. Argentiinas valitsevad niisked olud, tihti peale on suured vihmad muutnud katsed mudaseks ning mägedes sõites kohtab peaaegu alati udu. Sellistes oludes kiire olemiseks ei pea ilmtingimata kihutama vaid sõitma targalt ning pigem rahulikumalt.

Ralli algab neljapäeva õhtul sõidetava publikukatsega, reedel on kavas 52 kilomeetri pikkune kiiruskatse, mis on üks pikemaid kogu MM sarjas ning seda läbitakse kahel korral. Laupäeval on kavas kõigest neli kiiruskatset, kuid kahel korral läbitakse 42,5 kilomeetri pikkust kiiruskatset. Algselt oli selle kiiruskatse pikkuseks 56 kilomeetrit, kuid halbade teeolude tõttu lühendati kiiruskatset 14 kilomeetri võrra. Pühapäeval on kavas legendaarne 16,3 kilomeetri pikkune El Condor  – Copina kiiruskatse, mis pakub fännidele tohutut vaatemängu, seekord on tegemist ka lisapunktikatsega.

Argentiina rallile on iseloomulikud ka tohutud veetakistused, mis pakuvad fännidele ning fotograafidele tõelist vaatemängu. Tänapäevastele WRC autodele on paigaldatud selle etapi tarbeks süsteem, mis lubab kaardilugejal õigel hetkel nuppu vajutades auto õhuvõtuklapp sulgeda, et mootorisse ei satuks vett. Ilma selle süsteemita peaksid sõitjad oluliselt hoogu vähendama ning see ei pakuks publikule midagi.

Argentiina rallil pole jõudnud poodiumile ükski eestlane, kuigi 2003. aastal oli tollasel Fordi esisõitjal Markko Märtinil selleks väga hea võimalus. Markko juhtis rallit peale teist võistluspäeva, kuid oli sunnitud viimase päeva hommikul mootoririkke tõttu katkestama. Järgmisel aastal elas ta koos kaardilugeja Michael Parkiga üle ühe suurima avarii oma karjääris, kui auto üle katuse lendas 200 km/h kiiruse juures. Võistlusautost ei jäänud alles suurt midagi, kuid mõlemad mehed pääsesid väiksemate põrutustega.

Kas Ogier suudab lõpuks Argentiinas võidutseda?

Argentiinas on enim etapivõite kogunud 9 kordne autoralli maailmameister Sebastian Loeb, kes võidutses Argentiinas 8 korda järjest kuni ta oma karjääri lõpetas. Peale Loebi lõpetamist suutis ralli võita eelmisel aastal Volkswageniga sõitev Jari-Matti Latvala. Valitsev maailmameister Sebastian Ogier pole Argentiinas suutnud rallit võita ning sel aastal tahab ta kindlasti selle vea parandada. Loomulikult on tal selleks ka üsna head võimalused, sest ta on võitnud senini peetud kolm esimest etappi ning esimene stardikoht ei tohiks ka valitsevates oludes eriti palju mõjutada. Kindlasti tahab ralli võidu nimel kaasa rääkida ka mullune võitja Latvala ning Volkswageni kolmas sõitja, Andreas Mikkelsen, kes on lõpetanud poodiumil kõigil siiani peetud etappidel.

Citroenil aeg tulemusteks

Käimasolev hooaeg on Citroeni jaoks kujunenud üle ootuste raskeks, sest peale kolme esimest etappi on viimasel kümnendil rallimaailma valitsenud autotootja alles M-Spordi järel neljandal kohal kaotades liider Volkswagenile 52 punktiga. Citroeni jaoks on muutnud olukorra raskeks asjaolu, et britt Kris Meeke on näidanud küll head kiirust, kuid siiski rajalt välja sõitnud kõigil seni peetud etappidel. “Krisi ainus eesmärk on lõpetada Argentiina ralli ilma ühegi veata,” ütles Citroeni meeskonnajuht Yves Matton ning lisas, et britt peab oma enesekindluse väikeste sammude abil taastama. Meeskonnajuht on natukene pettunud briti halvas hooaja alguses, kuna 2014 aasta teises pooles näitas ta väga head kiirust ning seejuures ka stabiilsust. “Eelmise aasta teises pooles alates Soome rallist tegi ta väga head tööd igal etapil ning oli väga keskendunud. Ta tegi viimasel rallil väikese sõiduvea, kuid me olime juba näinud, et ta on edusamme teinud. Selle hooaja algus on aga selle kahjuks nullinud,” on Citroeni juht resoluutne. Meeskonna esisõitja Mads Östberg lõpetas eelmise etapi küll teisel kohal ning hooaja avaetapi neljandal kohal, kuid Rootsi rallil rikkus hea tulemuse sõiduveaga. Östberg hoiab üldtabelis 32 punktiga neljandat kohta.

Hyundail täiustatud auto Argentiina ralliks

Paar nädalat tagasi teatas Korea autotootja, et lükkavad uue auto debüüdi edasi järgmiseks hooajaks. Algselt pidid nad uut autot tutvustama hooaja teises pooles, kuid kuna uus auto põhineb viieukselisel Hyundai i20 mudelil senise kolmeukselise asemel, tekkisid auto homologeerimisega probleemid ning seetõttu lükkasid nad debüüdi edasi. “Me keskendume uue viieukselise versiooni arendamisele ning auto teeb oma debüüdi 2016. aasta Monte Carlo rallil. See annab meile lisa aega auto arendamiseks,” sõnas meeskonnajuht Michel Nandan. Samal ajal tegeleb meeskond siiski ka praeguse võistlusauto arendamisega, et auto oleks läbi hooaja konkurentsivõimeline.

Argentiina ralliks on Hyundai oma võistlusautot taas natukene täiustanud paigaldades oma põhisõitjate Neuville ning Sordo autodele hüdraulilise labadega käiguvahetussüsteemi. Sarnane süsteem on konkurentidel Fordil, Volkswagenil ning Citroenil kasutuses juba varasemalt. Võistkonna kolmanda sõitja Hayden Paddoni autole paigaldatakse süsteem hooaja jooksul. Algselt plaaniti selle uuendusega välja tulla juba eelmisel rallil, kuid süsteemi tarkvaras leiti väike viga, mis on nüüdseks parandatud. Meeskonnajuht usub, et antud uuendus on sõitjatele küll mugavam, kuna nüüd ei pea nad käsi roolilt käiguvahetuseks ära võtma, kuid üldiselt see väga palju juurde ei anna.

Ford võtab rahulikult

Sarnaselt teistele autotootjatele on ka Ford järgmiseks ralliks välja toomas uuendatud autot ning seetõttu on Argentiina rallil peamiseks eesmärgiks kindlasti lõpetada, et siis uue autoga Portugalis võidu nimel kihutada. Selline strateegia sobib väga hästi meie mehele Ott Tänakule, kes peab hakkama oma enesekindlust sarnaselt briti Kris Meekega kasvatama. Ott lõpetas Rootsis tugeval neljandal kohal, kuid tegi sealgi ralli alguses sõiduvea, mis röövis enesekindluse ning ehk ka poodiumikoha. Viimasel etapil Mehhikos elas ta koos kaardilugeja Raigo Mõlderiga üle oma karjääri kõige jubedama avarii, kui kaotas auto üle juhitavuse ning maandus veehoidlasse, auto vajus sekunditega vee alla, kuid meestel õnnestus imekombel autost välja saada ning pääseda. Tema enda sõnul ei mõjuta see õnnetus teda kuidagi, mis on ilmselt ka tõsi, kuid pigem mõjutas järjekordne katkestamine sõidurütmi ning enesekindlust. Me oleme näinud Otti sel aastal rahulikult sõitmas, kuid koha nimel pole ta siiani pidanud pingutama. Argentiinas on talle antud kindel eesmärk lõpetada ning seetõttu näeme Oti õiget kiirust pigem alles Portugalis, kui Ford toob rajale 90% ulatuses uue auto.

Kubica jääb rallilt kõrvale

Erameeskonnas sõitev Robert Kubica teatas esmaspäeval, et ei osale algselt planeeritud Argentiina rallil kuna usub, et samm tagasi aitab meeskonnal auto konkurentsivõimelisemaks muuta tulevikus. “See oli meie jaoks väga raske otsus,” ütles Kubica ning lisas “Argentiina rallil osalemine on alati meie plaanides olnud, seda enam, et praegugi on juba osa meie meeskonnast sealhulgas auto võistluspaigas, kuid usun, et ralli vahelejätmine on siiski vajalik muudatuste jaoks.”

Ametlikult on välja öeldud, et meeskonnas toimuvad suured muudatused ning terve struktuur tehakse ümber, kuid rallimaailmas räägitakse, et kuigi poolakas on väga kiire sõidumees, ei ole ta parim koostööparter.

 


Kommentaarid

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga